Mijn huidige game-pc heb ik origineel gebouwd in 2009. Ondertussen heb ik maar kleine upgrades gedaan: wat meer opslag, van 4GB naar 8GB RAM, en een Radeon R9 270X nadat de HD4890 overleden was in 2015. De CPU is nog altijd AMD Phenom II X4 955.
Ik heb twee jaar geleden een tweedehands HTC Vive op de kop getikt en ook een Logitech G29. Ik merk dat mijn huidig systeem toch enorm op de proef wordt gesteld in VR en in racing sims met triple screens
.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal vooral gebruikt worden om te gamen, maar misschien ook voor wat softwareontwikkeling. Voor VR wil ik dan graag de settings omhoog en op 90fps spelen.
Voor de racing sims is 60fps voldoende op triple screen fullHD(5760x1080) aangezien de drie schermen die ik heb staan niet hoger dan 60Hz kunnen. Racing sims die ik speel zijn: Assetto Corsa, Project Cars. Ik heb ook Assetto Corsa Competizione en Project Cars 2, maar die draaien nu niet vlot genoeg
Voor andere games zou het wel leuk zijn om op 4K te kunnen spelen, mijn middelste monitor is een 27" 4K namelijk.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget is ongeveer 2000€, minder is natuurlijk mooi, uiteraard liefst zoveel mogelijk bang-for-buck. Assemblage moet zelf wel prima lukken.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord en muis neem ik gewoon mee. Ik heb 3 monitoren:
Ik twijfel tussen 2 CPUs en 2 GPUs.
Ik vermoed dat beide CPUs al een enorme upgrade zijn ten opzicht van mijn huidige AMD Phenom II X4 955.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb niet echt sterke merkvoorkeuren. Al lijkt me een Intel CPU op dit moment misschien niet zo'n goede keuze gezien het recente nieuws.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst een stil systeem, dat moet denk ik wel lukken met de Fractal Design Define 7 XL. Daar zitten 3 fans bij. Is het nuttig om extra fans te installeren?
Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet, ik wil niet te veel tijd kwijt zijn aan constant tweaken om alles stabiel te houden.
Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag wat advies krijgen: zijn alle onderdelen goed afgestemd op elkaar, zit er geen bottleneck?
Qua moederbord en voeding heb ik niet echt een idee, daar heb ik me gebaseerd op de BBG.
Het verschil tussen de build met Ryzen 5 7600 + AMD 7800XT en de build met Ryzen 7 7800X3D en AMD 7900GRE is nu zo'n 225€. Is dat een zinnige upgrade die nog genoeg bang-for-buck geeft?
Hieronder het lijstje dat ik nu heb samengesteld, vooral op basis van de 4K en high framerate BBG .
Ik heb twee jaar geleden een tweedehands HTC Vive op de kop getikt en ook een Logitech G29. Ik merk dat mijn huidig systeem toch enorm op de proef wordt gesteld in VR en in racing sims met triple screens
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal vooral gebruikt worden om te gamen, maar misschien ook voor wat softwareontwikkeling. Voor VR wil ik dan graag de settings omhoog en op 90fps spelen.
Voor de racing sims is 60fps voldoende op triple screen fullHD(5760x1080) aangezien de drie schermen die ik heb staan niet hoger dan 60Hz kunnen. Racing sims die ik speel zijn: Assetto Corsa, Project Cars. Ik heb ook Assetto Corsa Competizione en Project Cars 2, maar die draaien nu niet vlot genoeg
Voor andere games zou het wel leuk zijn om op 4K te kunnen spelen, mijn middelste monitor is een 27" 4K namelijk.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget is ongeveer 2000€, minder is natuurlijk mooi, uiteraard liefst zoveel mogelijk bang-for-buck. Assemblage moet zelf wel prima lukken.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord en muis neem ik gewoon mee. Ik heb 3 monitoren:
- LG32 Tv. Die gebruik ik enkel als linkerscherm bij simracing
- LG 27" 4K. Dit is mijn hoofdscherm en staat in het midden.
- Acer 26". Die gebruik ik als tweede scherm bij het thuiswerken en als rechterscherm bij simracing
Ik twijfel tussen 2 CPUs en 2 GPUs.
Ik vermoed dat beide CPUs al een enorme upgrade zijn ten opzicht van mijn huidige AMD Phenom II X4 955.
- AMD Ryzen 5 7600. Ik vermoed eigenlijk dat dit wel voldoende zal zijn.
- AMD Ryzen 7 7800X3D. En stuk duurder maar schijnt ook een bak beter te zijn? 8 cores lijkt wel een grotere upgrade dan 6 cores.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb niet echt sterke merkvoorkeuren. Al lijkt me een Intel CPU op dit moment misschien niet zo'n goede keuze gezien het recente nieuws.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst een stil systeem, dat moet denk ik wel lukken met de Fractal Design Define 7 XL. Daar zitten 3 fans bij. Is het nuttig om extra fans te installeren?
Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet, ik wil niet te veel tijd kwijt zijn aan constant tweaken om alles stabiel te houden.
Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag wat advies krijgen: zijn alle onderdelen goed afgestemd op elkaar, zit er geen bottleneck?
Qua moederbord en voeding heb ik niet echt een idee, daar heb ik me gebaseerd op de BBG.
Het verschil tussen de build met Ryzen 5 7600 + AMD 7800XT en de build met Ryzen 7 7800X3D en AMD 7900GRE is nu zo'n 225€. Is dat een zinnige upgrade die nog genoeg bang-for-buck geeft?
Hieronder het lijstje dat ik nu heb samengesteld, vooral op basis van de 4K en high framerate BBG .
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 369,- | € 369,- |
1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI | € 179,- | € 179,- |
1 | Videokaarten | Sapphire Pulse AMD Radeon RX 7900 GRE 16GB | € 604,95 | € 604,95 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 XL | € 211,35 | € 211,35 |
1 | Besturingssystemen | Microsoft Windows 11 Pro (EN, OEM) | € 151,32 | € 151,32 |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 6 | € 49,90 | € 49,90 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 | € 111,97 | € 111,97 |
1 | Voedingen | Seasonic Focus GX-850 ATX 3.0 Zwart | € 136,98 | € 136,98 |
1 | SSD's | Lexar NM620 2TB | € 105,90 | € 105,90 |
Totaal | € 1.920,37 |