Woning uitbouwen, maar welke indeling?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-06 10:33
Hoi bouw-tweakers

Mijn vrouw en ik zijn aan het kijken of we onze woning uit kunnen bereiden. We weten alleen nog niet precies hoe.

Hieronder enkele afbeeldingen van de huidige situatie en de situatie hoe we die voor ons zien. Maar helaas zijn we nog niet helemaal tevreden over de indeling.

Hier de huidige situatie:
Vanaf de achtergevel / achtertuin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i15KWaPuzNvxzh0GynO-VX_xOqs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/COwUBu6im02GBsYQGXbfsv8E.png?f=fotoalbum_large
De voorgevel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DKKyYJou1l0qbGv3YG-l2lufiTE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pzpXzAPhuFSSnrbXjmBnuLUA.png?f=fotoalbum_large
Plattegrond, huidig.
De afmeting van de woning is ongeveer 11,5 x 6,5 meter. De aangebouwde ex-garage (nu slaapkamer) is ongeveer 6 x 3 meter. In de hal zit de trap naar boven en daaronder de trap naar de kelder.'
Boven zijn nog twee slaapkamers en een overloop ter grootte van de hal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfw7xA8flZ4EKb80-E_MdTulqbg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SLX4mDf8pqyXmNXLUk3jQc09.png?f=fotoalbum_large

Het meest logische lijkt ons om aan de volledige lengte van de woning 4 à 5 meter aan te bouwen met 1,5 - 2 meter aan de rechter zijkant. De keuken zou dan naar de achterzijde verplaatsen. De woonkamer is dan leuk verbonden met de keuken / eetkamer, eventueel door een dubbele deur.

Maar dan wordt het geheel toch nog best hokkerig. Veel deuren moeten verplaatst worden.. Menig muur in de woning is een draagmuur of is doorgetrokken naar de verdiepingsvloer.. Moeilijk moeilijk..

Uiteraard komt tzt een constructeur er aan te pas om de beoogde mogelijkheden nog te toetsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBEo4zVV8Bn0HmcukyNu3oCW630=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sAXazWthyOACRykorbOV7ja0.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHi1PKga73IMtRxQOJprLUU9pOs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6KVElJsyqyQkYBBkNrva7Jz8.png?f=fotoalbum_large

De afmetingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJeZkQDxCTXnfrMppscdgzTcT_s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GavH6ks7aN0bF2sF1PHlslL6.png?f=fotoalbum_large

Het plan uitgetekend in floorplanner met meubels.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GgvIPCZdN3qf5jPqziJ8WNoT_XE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/irqRaA4g7Is0dEz0MrKf8oVq.png?f=fotoalbum_large

Kunnen jullie eens een blik werpen en met misschien interessante ideeën komen?

[ Voor 10% gewijzigd door BennieWolters op 02-08-2024 20:52 ]

Joe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-06 16:51

Barrycade

Through the...

Wat is het doel? Je gaat een ton stukslaan omdat het kan? Of wil je wat bereiken, het leest als grotere leefruimte?

Maar in je voorstel wordt je woonkamer uiteindelijk kleiner, heb je alleen een grotere woonkeuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06:30
Normaliter mag je maar 4 meter vergunningsvrij uitbouwen, en dan alleen aan de achterkant.

Verder inderdaad eens met @Barrycade , eerst eens kijken wat je doel nu is. Extra kamer? Grotere open keuken? Grotere woonkamer?

Als laatste helpt een plaatje met afmetingen, dit is erg lastig schatten.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
Barrycade schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:18:
Wat is het doel? Je gaat een ton stukslaan omdat het kan? Of wil je wat bereiken, het leest als grotere leefruimte?

Maar in je voorstel wordt je woonkamer uiteindelijk kleiner, heb je alleen een grotere woonkeuken.
Uiteraard meer leefruimte. En het liefst meer hobby/werkruimtes + een grotere badkamer.
En inderdaad, dat bereiken we hier maar half mee. Daarom ook het verzoek tot meedenken.

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Tip: huur en interieurarchitect in, kost een paar duizend euro op je totale plan peanuts.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
evleerdam schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:27:
Normaliter mag je maar 4 meter vergunningsvrij uitbouwen, en dan alleen aan de achterkant.
Nog niet relevant voor nu. Eerst een plan maken.
Verder inderdaad eens met @Barrycade , eerst eens kijken wat je doel nu is. Extra kamer? Grotere open keuken? Grotere woonkamer?

Als laatste helpt een plaatje met afmetingen, dit is erg lastig schatten.
Natuurlijk, de afmetingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJeZkQDxCTXnfrMppscdgzTcT_s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GavH6ks7aN0bF2sF1PHlslL6.png?f=fotoalbum_large

Joe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-06 18:59
Ik zie vooral de woonkamer kleiner worden. De vraag is waar zit je het vaakst en waar wil je ruimte hebben.

Een hobby ruimte kan leuk zijn, wij hebben aangrenzend aan de woonkamer een pc ruimte. Het leuke is dat je los van elkaar zit maar je wel contact met elkaar kan hebben. ff wat drinken of vragen aan de ander kan gewoon.

Dan is uitzicht ook nog een ding. Heb je aan de achterkant van de woning een mooi uitzicht dan kan ik me indenken dat je daar het liefst je woonkamer wilt hebben. Leuk de keuken daar, echter gebruik je die misschien 1 uur per dag.

Wij hebben de keuken voor met uitzicht de straat in, de woonkamer heeft echter grote ramen de achtertuin in, heerlijk vinden wij.

Maar zoals bij alles is het afhankelijk van je eigen voorkeuren. Hopelijk stof tot nadenken ;)

PS: zie dat je via de eetkamer, keuken en hal naar de wc moet vanuit de woonkamer. Dat is dus altijd de keuken opgeruimd houden bij visite :>

[ Voor 8% gewijzigd door MrNOnamE op 02-08-2024 20:44 ]

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
MrNOnamE schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:42:
Ik zie vooral de woonkamer kleiner worden. De vraag is waar zit je het vaakst en waar wil je ruimte hebben.
Eigenlijk valt dat wel mee. Het is nu een beetje een L-vorm, maar de 2x2 meter wordt alleen gebruikt als looppad.
Een hobby ruimte kan leuk zijn, wij hebben aangrenzend aan de woonkamer een pc ruimte. Het leuke is dat je los van elkaar zit maar je wel contact met elkaar kan hebben. ff wat drinken of vragen aan de ander kan gewoon.

Dan is uitzicht ook nog een ding. Heb je aan de achterkant van de woning een mooi uitzicht dan kan ik me indenken dat je daar het liefst je woonkamer wilt hebben. Leuk de keuken daar, echter gebruik je die misschien 1 uur per dag.
Aan de voorzijde zit de kozijn over de breedte best laag. Zeg een 60 - 70 cm boven de vloer. Een keuken op de plek van de woonkamer is daarmee niet mogelijk. Maar ik ben het met je eens dat de keuken daar ook niet echt een succes is..
Wij hebben de keuken voor met uitzicht de straat in, de woonkamer heeft echter grote ramen de achtertuin in, heerlijk vinden wij.

Maar zoals bij alles is het afhankelijk van je eigen voorkeuren. Hopelijk stof tot nadenken ;)

PS: zie dat je via de eetkamer, keuken en hal naar de wc moet vanuit de woonkamer. Dat is dus altijd de keuken opgeruimd houden bij visite :>
Visite komt nu ook achterom, en moet nu door de keuken om in de woonkamer te komen. En als ze zich storen aan rommel mogen ze meehelpen opruimen :9
Bedankt voor je reactie! :)

We hebben dit ook al eens met floorplanner uitgetekend. Dit geeft misschien ook een idee met meubels er in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GgvIPCZdN3qf5jPqziJ8WNoT_XE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/irqRaA4g7Is0dEz0MrKf8oVq.png?f=fotoalbum_large

Joe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:18
Helemaal afhankelijk van wat je zelf wilt natuurlijk, en het kost wat (maar dat doet het toch wel) maar ik zou de doorgang naar de keuken veel breder maken. Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cHarfqyG4ElzQ87EFGt5zbN5MCk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F4ywzV3sQkt11sHcAonS2je2.jpg?f=user_large

Of zelfs het stukje muur rechts ook nog weg. M.i. geeft dat een veel ruimtelijker gevoel. Heerlijk zo’n grote open ruimte. Mooi eiland ergens daar in die keuken heb je dan ook ruim voldoende plek voor.

Misschien moet je wel de hal een stukje door laten lopen zoals in het plaatje hierboven zodat de badkamer niet in de woonkamer uit komt. Of die toegankelijk maken vanaf de bijkeuken.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:51
Is het de bedoeling om echt een tweede slaapkamer beneden te krijgen? Of is dat een reserve en normaliter studeerkamer als doel? Is de huidige slaapkamer goed genoeg geïsoleerd? Anders zou je die om kunnen wisselen en bijkeuken annex hobbyruimte daar kunnen maken en evt de achtergevel gelijktrekken.

Verder misschien ook goed om na te gaan wat de (constructieve) beperkingen zijn, bijv tav badkamer. Dat geeft ook kaders om mee verder te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie1998
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:17
Kan je een situatietekening delen met Noord-zuid op de kavel?

Als je een levensloopbestendige woning wil maken zou ik de badkamer aan de slaapkamer laten grenzen en het liefste met een directe deur.
Tenminste, neem aan dat er boven nog een 2e badkamer aanwezig is.

Zou je de huidige keuken om kunnen bouwen tot primaire slaapkamer? Dan kan je de garage als hobbykamer gebruiken, op zich logischer denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozakin
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-06 23:21
Kan je mss de footprint van de uitbouw verkleinen maar in 2 bouwlagen werken. De slaapkamer in de garage gaat dan naar eerste verdieping, dan komt de ruimte in de garage vrij als hobbyruimte, beneden komt dan extra plaats voor een keuken. Zo bouw je compacter, minder energieverbruik en win je ruimte op je perceel. Zou in ieder geval eens een architect raadplegen om de mogelijkheden te overlopen.

Wie laatst lacht heeft de grap niet goed begrepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
SimonBR39 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 22:29:
Is het de bedoeling om echt een tweede slaapkamer beneden te krijgen? Of is dat een reserve en normaliter studeerkamer als doel? Is de huidige slaapkamer goed genoeg geïsoleerd? Anders zou je die om kunnen wisselen en bijkeuken annex hobbyruimte daar kunnen maken en evt de achtergevel gelijktrekken.

Verder misschien ook goed om na te gaan wat de (constructieve) beperkingen zijn, bijv tav badkamer. Dat geeft ook kaders om mee verder te werken.
Niet per sé slaapkamers. Beneden is het nu een een hobbykamer. Heel goed geisoleerd. Zomers blijft het er heerlijk koel omdat die aan de noordzijde zit en eigenlijk wordt beschermd door het huis tegen de zon.
De badkamer zou in principe overal in het huis kunnen, we kunnen, op de slaapkamer na, overal onder de vloer. Dus ook het toilet kan verplaatsen indien nodig.
Ollie1998 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 22:51:
Kan je een situatietekening delen met Noord-zuid op de kavel?

Als je een levensloopbestendige woning wil maken zou ik de badkamer aan de slaapkamer laten grenzen en het liefste met een directe deur.
Tenminste, neem aan dat er boven nog een 2e badkamer aanwezig is.

Zou je de huidige keuken om kunnen bouwen tot primaire slaapkamer? Dan kan je de garage als hobbykamer gebruiken, op zich logischer denk ik.
Links is het noorden. Boven is geen 2e badkamer. Daar zijn slechts twee slaapkamers links en rechts van de woning.
Huidige keuken zou dan inderdaad een slaapkamer / studeerkamer kunnen worden. Eventueel inderdaad met een badkamer daar direct aangesloten. Dat is best een goed idee.
jozakin schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 08:55:
Kan je mss de footprint van de uitbouw verkleinen maar in 2 bouwlagen werken. De slaapkamer in de garage gaat dan naar eerste verdieping, dan komt de ruimte in de garage vrij als hobbyruimte, beneden komt dan extra plaats voor een keuken. Zo bouw je compacter, minder energieverbruik en win je ruimte op je perceel. Zou in ieder geval eens een architect raadplegen om de mogelijkheden te overlopen.
Het perceel is 3000 m², dus dat is niet zo'n issue. De uitbouw zou ik zelf willen bouwen. Een uitbouw met een plat dak lukt dan ook zeker zelf, maar een complete dakkap zie ik mezelf nog niet bouwen. Die keuze zou op vele 10 duizenden euro's extra uitkomen ben ik bang.

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
decipherer schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 22:01:
Helemaal afhankelijk van wat je zelf wilt natuurlijk, en het kost wat (maar dat doet het toch wel) maar ik zou de doorgang naar de keuken veel breder maken. Zoiets:
[Afbeelding]

Of zelfs het stukje muur rechts ook nog weg. M.i. geeft dat een veel ruimtelijker gevoel. Heerlijk zo’n grote open ruimte. Mooi eiland ergens daar in die keuken heb je dan ook ruim voldoende plek voor.

Misschien moet je wel de hal een stukje door laten lopen zoals in het plaatje hierboven zodat de badkamer niet in de woonkamer uit komt. Of die toegankelijk maken vanaf de bijkeuken.
`
Dat is best een idee, dan krijg je inderdaad een gigantische woonruimte. Dit zal constructietechnisch nog wel uitzoeken zijn.
Bedankt voor het tekenen! :>

Joe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik ken de genius loci natuurlijk niet maar uitgaande van deze tekeningen zou ik het volgende uitgangspunt aanhouden en niet die 1,5 m uitbouwen rechts. het geld wat je daarmee bespaard kan je mooi in de verbouwing steken. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B2NKAW8ChYIN0cE90osRAywcwqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u1XlKA7tSfbs8YuUdNMQfC1a.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:42
BennieWolters schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:50:

[...]

Aan de voorzijde zit de kozijn over de breedte best laag. Zeg een 60 - 70 cm boven de vloer. Een keuken op de plek van de woonkamer is daarmee niet mogelijk. Maar ik ben het met je eens dat de keuken daar ook niet echt een succes is..

[...]
Als je je bij een dergelijke verbouwing laat tegenhouden door een kozijn..
Dat kun je toch gewoon aanpassen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
No Hands schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 10:58:
[...]
Als je je bij een dergelijke verbouwing laat tegenhouden door een kozijn..
Dat kun je toch gewoon aanpassen?
Een kozijn van 4 x 2,40. Nagenoeg de hele voorgevel van de woonkamer.. Dus ja, dat houdt me nog best wel tegen eigenlijk.

Joe

Pagina: 1