Welke Stereo versterker moet ik kiezen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-04 13:19
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Stereo versterker

Wat is je budget?
500,= met een eventuele uitloop naar € 600,=

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Om het van de recent bestelde nieuwe Samsung TV afkomstige TV geluid via de nog te bestellen Stereo versterker op de bestaande 2 Bose type 201 af te spelen.
Eveneens is het de bedoeling om het Radio geluid vanaf de KPN TV via de Bose boxen af te spelen zonder dat de TV aan moet blijven staan

Wat heb je zelf al gevonden?
Op dit moment heb ik de onderstaande apparaten op het oog…
Marantz PM6007
Argon Audio SA2
NAD C328

Welke vragen heb je hier nog over?
De te bestellen Stereo versterker wordt door mijn zoon gebruikt welke enigszins dyslectisch is en daarom moet de bediening / het gebruik zo simpel mogelijk zijn, dus bij voorkeur met zo weinig mogelijk gebruik van afstandsbedieningen.
Hij heeft aan mij (79 jaar) gevraagd om dit voor hem uit te willen zoeken.

Op de Samsung TV worden 2 apparaten via HDMI aangesloten en wel een KPN TV box plus een PlayStation 3 dus dat is feitelijk geen probleem.
Het daarvan afkomstige geluid moet dus via de nog te kiezen Stereo versterker op de huidige Bose boxen worden weergegeven.
Ook moet het van de KPN TV box afkomstige Radio geluid direct via de Stereo versterker op de Bose boxen worden afgespeeld maar dan moet de TV uit staan.

Op zich zou dat op een Stereo versterker met daarop aanwezige optische ingangen mogelijk zijn maar ik had ergens gelezen dat dit tot lipsync problemen zou kunnen leiden bij het weergeven van TV geluid, is dit correct?

Mijn voorkeur zou zijn om het geluid vanuit de TV via een HDMI(ARC) kabel naar de boxen te doen verlopen maar de keuze van een Stereo versterker met HDMI is bij een budget van € 500,= minimaal te noemen.

Dus graag advies welke de beste keuze is…

Nog even als aanvulling, mijn zoon gebruikte tot nu toe een oude Philips beeldbuis TV icm een Marantz Stereo versterker welke kort geleden gesneuveld is.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:47

FeaR

In GoT we trust

srna513006 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 19:18:
Ook moet het van de KPN TV box afkomstige Radio geluid direct via de Stereo versterker op de Bose boxen worden afgespeeld maar dan moet de TV uit staan.
Afhankelijk van de uiteindelijke keuze van aansluiten zou deze eis laten vallen en radio direct op de te kopen versterker luisteren, of accepteren dat de TV "aan" moet staan. Meeste TV's hebben een optie beeld uit te schakelen, dan bereik je semi hetzelfde.
Op zich zou dat op een Stereo versterker met daarop aanwezige optische ingangen mogelijk zijn maar ik had ergens gelezen dat dit tot lipsync problemen zou kunnen leiden bij het weergeven van TV geluid, is dit correct?
Afhankelijk hoe je aansluit. Ga je vanuit de bron gescheiden naar TV voor beeld en los naar de stereo voor geluid is die kans groot omdat de TV meer verwerking doet en daarmee tijd kost alvorens het beeld weer te geven. Sluit je alle bronnen op de TV aan en ga je vanuit de Audio Out van de TV naar de stereo is de Out veelal in sync met beeld. Nadeel is wel dat radio luisteren dan met de TV aan moet.
Mijn voorkeur zou zijn om het geluid vanuit de TV via een HDMI(ARC) kabel naar de boxen te doen verlopen maar de keuze van een Stereo versterker met HDMI is bij een budget van € 500,= minimaal te noemen.
Vanwaar die eis? Voordeel kan zijn dat alles via één remote werkt maar omdat HDMI CEC hit or miss is zou ik daar niet blind van uit gaan. HDMI heeft een hogere bandbreedte dan optisch maar met een 2.0 setup biedt ook dat geen extreme meerwaarde. Als je een device met HDMI neemt zou ik eerder bronnen op de receiver aansluiten. Dan kan de TV wel uitblijven met alleen radio luisteren (de TV komt dan als laatste in de keten en niet middenin). Let met receiver middenin de keten wel op de HDMI versie. Al zal dat met een verouderde console loslopen, al zou je een oude HDMI 2.0 receiver nemen dan is dat nog meer dan voldoende voor een PS3.

Is formaat een eis of is de kleine Argon in de lijst niet specifiek voor de grootte gekozen?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
Bedankt voor de uitgebreide reactie.
Ik zal eerst de laatste vraag beantwoorden, NEE, formaat is geen eis, ruimte genoeg, zowel naar boven als aan de zijkanten.
Ik heb de Argon in de selectie opgenomen omdat dit één van de weinige merken / typen is waar een HDMI(ARC) aansluiting is opgenomen, verder niet echt mijn favoriete keuze.

Het is toch echt de bedoeling dat tijdens het Radio luisteren (Internetradio, DAB+ etc) de TV moet uit staan. Mijn zoon raakt al licht overstuur als er ergens een rode of groene LED brandt.

Is de eventuele keuze voor een Marantz NR1510 misschien een betere? Maar ja, dan klopt mijn vraagstelling niet meer want dan heb ik het over een AV-receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
Het door mij aangehaalde Radio geluid komt niet uit de Samsung TV maar vanuit de KPN TV box.
Deze KPN TV box is ook voorzien van een optische uitgang.
Dus ik kan de TV uitschakelen en dan toch Radio luisteren via de KPN TV box.

Ik gebruik dit zelf ook bij mij thuis met de KPN TV box icm een Bluesound PowerNode N330.

[ Voor 45% gewijzigd door srna513006 op 03-08-2024 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-05 14:34

Major_ton

Shoot!

Voor € 369,- koop je een Wiim Amp met HDMI ARC, optische ingang, subwoofer out, streaming functies voor bijna alle streaming audio diensten en zelfs een parametrisch equalizer om je Bose speakers nog beter te laten klinken in je ruimte. Het apparaat is klein en zeer functioneel. Lijkt mij een no-brainer!!

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-05 20:46
Misschien zoiets?

product: Denon DRA-900H

Voldoende HDMI aansluitingen om alles aan te koppelen.

In normaal gebruik kan je van bron wisselen met de linker roterende knop.
De rechter roterende knop doet volume.

https://www.smitsarnhem.nl/dra-900h-zilver
https://www.smitsarnhem.nl/dra-900h-zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
@RobbieT ,

Dit is uiteindelijk onze keuze geworden.
Zodra KPN binnenkort de aansluiting heeft vrijgegeven gaan wij testen of de Denon DRA900H goed met de KPN TV+ box samen werkt.
Pagina: 1