Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 11:43
Recent stuurde ik mijn GPU onder garantie terug naar de webwinkel als defect. Het lastige is nu dat de webwinkel tot mijn verbazing de problemen niet kan reproduceren en de kaar dus niet kan aannemen voor garantie.

Ik had er verschillende klachten mee, de hotspot temperaturen raakt tijdens gamen boven de 100 graden en hierdoor is het systeem vermoedelijk al een paar keer vastgelopen met een black screen. Ook had ik last van vastlopers en blackscreens tijdens opstarten, browsen en gamen, in de logboeken kwamen deze terug als driver crashes. De temperatuur klachten waren er al toen de kaart uit de doos kwam, de crashes en vastlopers kwamen erbij zonder software of hardwarematige wijzigingen als aanleiding.

Voor het opsturen had ik zelf al een paar dingen geprobeerd om het probleem te tackelen maar dit resulteerde uiteindelijk nergens in. Daardoor ging ik er vanuit dat de videokaart wel vervangen zou gaan worden of dat het aanschafbedrag teruggestort zou worden.

De crashes zouden misschien nog aan min pcie4 riser kunnen liggen, ik heb geen andere pcie4 kaart om dat mee te testen. Maar zelfs het 20 graden verschil tussen gemiddelde en hotsput gpu temperaturen zien ze niet terug, ze komen maar aan een maximum van 89 graden. Niet eens in de buurt van de 100+ die ik voorbij zag komen en zoals ze zelf ook zeggen prima binnen de perken van moderne gpu's.

Wat raden jullie me aan te doen, de kaart terugnemen en zelf een "repaste" doen met kryosheet of de kaart nog bij AMD zelf aanbieden en hopen dat zij hem wel willen aanpakken? Ik vindt het eeuwig zonde dat hij zo duidelijk defect lijkt en dat ik dat ook onder garantie maar moet accepteren.

Wat ik zelf aan troubleshooten voor de RMA al gedaan had:

* Extra fans bijplaatsen, naast de 2 noctua s12's boven de gpu ook 4x 80mm fans eronder.
* 4 verschillende driver versies proberen met vooraf een deinstallatie met DDU vanuit safe mode.
* pcie riser reseat aan beide kanten.
* systeem van spanning ontladen
* voeding vervangen voor een nieuwe sf750
* uefi update naar de laatste versie
* chipset driver update naar de laatste versie
* mijn oude vega64 met versie drivers installeren, hiermee kwam ik de problemen in 2 dagen tijd niet tegen.

systeemspecs:
kast: formd t1
5800x3d
rx6950xt
asrock b550i phantom
corsair sf750

[ Voor 1% gewijzigd door br00ky op 03-08-2024 12:00 . Reden: de naam noemen van een webwinkel is niet de bedoeling ]

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Als je een pci riser gebruikt dan ligt je kaart ook op z'n kant. Dat kan verklaren waarom bij de webwinkel andere temperaturen meet.
Waarom haal je die riser er niet tussenuit om zelf fatsoenlijk te testen??

[ Voor 5% gewijzigd door br00ky op 03-08-2024 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
bierschuit schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 17:34:
Als je een pci riser gebruikt dan ligt je kaart ook op z'n kant. Dat kan verklaren waarom bij de webwinkel andere temperaturen meet.
Waarom haal je die riser er niet tussenuit om zelf fatsoenlijk te testen??
Nouja omdat het duidelijk leek dat het de gpu was en de webwinkel de kaart nu heeft. :)

EDIT: maar het is misschien nog wel een goeie suggestie om aan de webwinkel door te geven of ze hem rechtopstaand willen testen.

[ Voor 19% gewijzigd door br00ky op 03-08-2024 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:33

HugoBoss1985

Xenotech

aminam schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 18:29:
[...]

Nouja omdat het duidelijk leek dat het de gpu was en [mbr]de webwinkel[/] de kaart nu heeft. :)

EDIT: maar het is misschien nog wel een goeie suggestie om aan de webwinkel door te geven of ze hem rechtopstaand willen testen.
Formd T1 is een hotbox (voor videokaarten).
Sommige onderdelen worden nou eenmaal warmer in sommige behuizingen.

Wat was de delta t.o.v. de hotspot temp (het verschil met de algemene gpu temp)?
Edit: ik lees nu dat je 20 graden had, dat is nog vrij netjes en acceptabel voor een 6800 xt die op stock (aanname) en zonder undervolt (aanname) draait.

Undervolten zou kunnen helpen, anders de kaart eens buiten de behuizing testen.
Geen idee hoe de webshop test maar wellicht gewoon in een open bench en aircooled kamer en dan heb je waarschijnlijk hele andere temperatuur en geluidsniveau waardes.

Het is nu wat warmer weer, dat heeft er wellicht ook mee te maken... volgens mij gebruikt AMD geen koelpasta maar al speciale pads voor de gpu op deze kaarten (het is een reference, toch?).
Dus pumpout of andere koelpasta problemen heb je dan niet.

Kortom: a) Undervolten b) Een andere behuizing kiezen.

Had je de kaart al in een andere behuizing/buiten de behuizing getest?
Ik zie ook dat je erg veel inbouw opties hebt met deze behuizing... hoe zat de kaart erin en heb je ook getest zonder panelen?
Dat lijkt mij logisch voordat je een kaart met temperatuur issues rma stuurt, maar ik vraag het je maar even ;)

100 graden hotspot hoeft nog geen reden te zijn voor crashes dus misschien zijn er 2 dingen aan de hand (riserkaart + temperaturen).

[ Voor 22% gewijzigd door br00ky op 12-08-2024 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 17:41:
[...]

Formd T1 is een hotbox (voor videokaarten).
Sommige onderdelen worden nou eenmaal warmer in sommige behuizingen.

Wat was de delta t.o.v. de hotspot temp (het verschil met de algemene gpu temp)?
Edit: ik lees nu dat je 20 graden had, dat is nog vrij netjes en acceptabel voor een 6800 xt die op stock (aanname) en zonder undervolt (aanname) draait.

Undervolten zou kunnen helpen, anders de kaart eens buiten de behuizing testen.
Geen idee hoe de webshop test maar wellicht gewoon in een open bench en aircooled kamer en dan heb je waarschijnlijk hele andere temperatuur en geluidsniveau waardes.

Het is nu wat warmer weer, dat heeft er wellicht ook mee te maken... volgens mij gebruikt AMD geen koelpasta maar al speciale pads voor de gpu op deze kaarten (het is een reference, toch?).
Dus pumpout of andere koelpasta problemen heb je dan niet.

Kortom: a) Undervolten b) Een andere behuizing kiezen.

Had je de kaart al in een andere behuizing/buiten de behuizing getest?
Ik zie ook dat je erg veel inbouw opties hebt met deze behuizing... hoe zat de kaart erin en heb je ook getest zonder panelen?
Dat lijkt mij logisch voordat je een kaart met temperatuur issues rma stuurt, maar ik vraag het je maar even ;)

100 graden hotspot hoeft nog geen reden te zijn voor crashes dus misschien zijn er 2 dingen aan de hand (riserkaart + temperaturen).
Als ik er op led wordt hij inderdaad 100 graden+, dus 107 en 108 zie ik ook voorbij komen alleen heb ik niet gemeten weten te krijgen. Naar mijn idee is een blackscreen (dus geen shutdown of reset) tijdens het gamen na zulke temperaturen waargenomen te hebben wel aannemelijk het resulstaat van een thermische beveiliging. Die zit op 110 graden voor deze kaart, dat is dus een reference AMD rx6950xt, dat had ik inderdaad even in de post moeten zetten. Vrij bizar dat een 20 graden verschil tussen gemiddeld en hotspot acceptabel is tegenwoordig. Een formd t1 is net zoals elke itx kast heter dan een atx kast, maar aan de bovenkant van de kaart zitten 2x 120mm noctua fans om de lucht weg te voeren en aan de onderkant 4x 80mm. De voorkant an de kaart zit achter open mesh dus het kan vrij alle lucht van de wereld aanzuigen. Ik ben zelf van mening dat deze kaart het wel gewoon had moeten volhouden op warme dagen ookal zijn de omstandigheden misschien suboptimaal.

Ik heb nog gezocht naar de ervaringen van mensen die dit soort gevallen bij AMD aangeboden hebben voor rma maar heb er niks over kunnen vinden. Dus ik heb geen idee wat AMD zelf als acceptabel beschouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 09:44
Welk specifiek model van GPU gaat het om? Ik kan mij herinneren dat vapor chamber kaarten en op zijn zij liggende kaarten vaker temperatuur problemen gaven omdat de vapor chambers dan hun werk niet kunnen doen. Ook bij andere modellen kan dat misschien problemen opleveren met de temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Ardjee schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:18:
Welk specifiek model van GPU gaat het om? Ik kan mij herinneren dat vapor chamber kaarten en op zijn zij liggende kaarten vaker temperatuur problemen gaven omdat de vapor chambers dan hun werk niet kunnen doen. Ook bij andere modellen kan dat misschien problemen opleveren met de temperatuur?
Dat was volgens mij meer omdat de 7900 (XTX) MBA kaarten vapor chamber productie/ontwerp fouten hadden.

Een kaart met vapor chamber koeler moet het gewoon "normaal" doen tenzij je het upside down (inverted behuizing met rare airflow) gaat monteren.
Dat heeft dan meer met de airflow dan met de vapor chamber te maken.

Op zijn kant monteren is wellicht niet ideaal voor de vapoc chamber werking.
Je hebt op zich een punt, kijk bijvoorbeeld naar de Noctua L12 series cpu koeler... daar zijn 4 orientaties mogelijk qua montage maar 1 wordt afgeraden door Noctua i.v.m. (geringe) slechtere prestaties.

Ik hoor nog graag van @aminam wat er nou geconcludeerd is en hoe webshop getest heeft enz.
Verder betekend het feit dat je mesh panelen hebt nog niets... hele fijn mesh is behoorlijk restrictief (Jonsbo D31, D41 behuizingen en ASUS AP201) en actieve ventilatie (fans/airflow) richting de koeler van een videokaart is nog altijd beter.
In zo'n compacte behuizing is er gewoon geen/nauwelijks vrije airflow (ruimte) en als je kaart dan ook nog dicht tegen een zijpaneel aan zit heb je op zijn minst sub-optimale koeling/temperaturen.

En 20 graden hotspot is inderdaad gewoon redelijk normaal voor videokaarten en voor een 6800 XT die op stock staat te boosten (maximaal stroomverbruik totdat hij in de limiet springt!) in zo'n soort behuizing gewoon erg netjes.
Kijk eens wat je qua undervolt offset kan behalen op 2300-2450 mhz (stel dat als max clock in, in de driver en blijv van het minimum van 500mhz af).
2300mhz zal veel betere temperaturen opleveren en ook een lagere delta maar wellicht is zelfs 2200 mhz realistischer met een MBA kaart.
Kijk anders wat je kaart qua boost stock heeft met GPU-Z en stel die waarde vast in als maximum.
Begin eens bij 1025mv en verhoog met 5-10mv totdat het niet meer crashed met bijvoorbeeld 3Dmark Timespy en wat Unreal Engine 5 spul.

Bij de 6000 en 7000 series is het hoe hoger de clock en hoe hoger het stroomverbruik des te hoger de hotspot delta (het verschil met de gpu temp) wordt.

Ik heb een GTX 1070 (repaste) die heeft maar 10 graden op stock en had pas een gloed nieuwe 6800 non-xt die had ook 10 graden maar dat met undervolt.

[ Voor 27% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-08-2024 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 16:49
Amd vindt tot 109 graden blijkbaar geen probleem, vandaar dat ze de kaart pas bij 110 graden laten throttlen.... Dit is natuurlijk hoog maar mag zelfs dan geen driver crashes veroorzaken.

Risers geven vaker problemen, zowel qua vapor chamber koeling als slechtere signaling (langere banen).

Verder wordt er erg vaak naar de gpu of de software zelf gewezen terwijl driver crashes bij Amd erg vaak veroorzaakt worden door een net niet stabiel systeem. Check dus vooral ook de stabiliteit van je Cpu en ook zeker je Ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
Update van mijn kant, de kaart is eind vorige week teruggeleverd. de webwinkel gaf geen inzicht in hun testmethode behalve dat ze het in een "normale houding" testen. Ik heb thermal grizzly kryosheet, 1mm en 1.5mm thermal pads en 0.5mm teflon sluitringen bestelt en ga hem ergens deze week zelf 'repasten'. Dat begrip moeten we denk ik ook maar uitfaseren nu dat veel mensen PTM en andere high performance pads is gaan gebruiken. Ik laat de resultaten weten. Wat betreft de crashes, ik zal mijn geheugen snelheden als eerste naar beneden gaan schroeven als ze weer voorbij komen. Nu is het 3600c17 volgens het OC profiel van het geheugen zelf. Maar wellicht dat ik eerder onbewust eerder op lagere snelheden gedraaid heb. Het PBO profiel van de cpu draait al een jaar op -30 dus dat verdenk ik niet van onstabiliteit. De riser is wat lastiger te testen, ik heb nog wel een pcie 3.0 riser die ik wel kan testen, moet ik in de bios eerst het pcie slot in 3.0 modus zetten anders doet de rx6950xt het denk ik niet meer. Wordt vervolgt, bedankt voor jullie input zover.

[ Voor 1% gewijzigd door br00ky op 12-08-2024 07:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

aminam schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 22:03:
Update van mijn kant, de kaart is eind vorige week teruggeleverd. [mbr]de webwinkel[/] gaf geen inzicht in hun testmethode behalve dat ze het in een "normale houding" testen. Ik heb thermal grizzly kryosheet, 1mm en 1.5mm thermal pads en 0.5mm teflon sluitringen bestelt en ga hem ergens deze week zelf 'repasten'. Dat begrip moeten we denk ik ook maar uitfaseren nu dat veel mensen PTM en andere high performance pads is gaan gebruiken. Ik laat de resultaten weten. Wat betreft de crashes, ik zal mijn geheugen snelheden als eerste naar beneden gaan schroeven als ze weer voorbij komen. Nu is het 3600c17 volgens het OC profiel van het geheugen zelf. Maar wellicht dat ik eerder onbewust eerder op lagere snelheden gedraaid heb. Het PBO profiel van de cpu draait al een jaar op -30 dus dat verdenk ik niet van onstabiliteit. De riser is wat lastiger te testen, ik heb nog wel een pcie 3.0 riser die ik wel kan testen, moet ik in de bios eerst het pcie slot in 3.0 modus zetten anders doet de rx6950xt het denk ik niet meer. Wordt vervolgt, bedankt voor jullie input zover.
Heb je verder nog wat met mijn advies gedaan (wat geprobeerd)?

Als die kaart volgens webshop geen temperatuur problemen heeft, een hotspot delta van 20 graden heeft en ik ook tegen je gezegd heb dat er waarschijnlijk niets mee mis is qua koeling/temperaturen... waarom ga je dan toch iets ondernemen wat wellicht geen resultaat heeft of misschien wel averechts resultaat?

https://www.igorslab.de/e...ct-installation-sequence/

Conclusie: er zit al een phase change pad op (zoals ik aangaf) en deze onderneming is vrijwel zinloos op 6000 mba kaarten.

Kijk nou eerst zelf wat die kaart in een andere behuizing/open test bench doet qua temperaturen en hotspot.
En koop dan eventueel een andere behuizing en/of undervolt je kaart met een wat lagere klok.

Met mijn 6800 XT TUF geeft het verschil tussen 2310mhz en 2450mhz een hotspot die net rond de 80 graden blijft of over de 90 graden gaat.
Met hetzelfde offset (undervolt!) voltage van 1025mv.

Ga je Unreal Engine 5 tech demo's / games spelen dan worden je temperaturen doorgaans hoger dan met veel andere games.

Bios updates en windows updates kunnen een systeem wat eerder stabiel leek onstabiel maken, volgens mij.

De riser kun je inderdaad nog onderzoeken/uitsluiten.

Maar blijkbaar zitten de temperaturen je het meeste dwars dus ga daar wat mee doen (en dan niet gelijk repadden, repasten, etc.)

[ Voor 12% gewijzigd door HugoBoss1985 op 12-08-2024 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aminam
HugoBoss1985 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:23:
[...]

Heb je verder nog wat met mijn advies gedaan (wat geprobeerd)?

Als die kaart volgens webshop geen temperatuur problemen heeft, een hotspot delta van 20 graden heeft en ik ook tegen je gezegd heb dat er waarschijnlijk niets mee mis is qua koeling/temperaturen... waarom ga je dan toch iets ondernemen wat wellicht geen resultaat heeft of misschien wel averechts resultaat?

https://www.igorslab.de/e...ct-installation-sequence/

Conclusie: er zit al een phase change pad op (zoals ik aangaf) en deze onderneming is vrijwel zinloos op 6000 mba kaarten.

Kijk nou eerst zelf wat die kaart in een andere behuizing/open test bench doet qua temperaturen en hotspot.
En koop dan eventueel een andere behuizing en/of undervolt je kaart met een wat lagere klok.

Met mijn 6800 XT TUF geeft het verschil tussen 2310mhz en 2450mhz een hotspot die net rond de 80 graden blijft of over de 90 graden gaat.
Met hetzelfde offset (undervolt!) voltage van 1025mv.

Ga je Unreal Engine 5 tech demo's / games spelen dan worden je temperaturen doorgaans hoger dan met veel andere games.

Bios updates en windows updates kunnen een systeem wat eerder stabiel leek onstabiel maken, volgens mij.

De riser kun je inderdaad nog onderzoeken/uitsluiten.

Maar blijkbaar zitten de temperaturen je het meeste dwars dus ga daar wat mee doen (en dan niet gelijk repadden, repasten, etc.)
Ondertussen heb ik de kaart opnieuw in elkaar gezet met een velletje kryosheet tussen de die en de warmtewisselaar en 0,5mm teflon spacers tussen de bevestigingsbeugel en de printplaat. De VRM modules op de acheterkant van de printplaat werden vreemd genoeg niet gekoeld dus daar heb ik kleine stukjes 1.5mm thermal pad tussen gestopt, ik was er nu eenmaal toch. Ik heb gisteren voor circa 3,5 a 4 uur constant BG3 gespeeld om het een en ander te testen. Wat betreft de crashes, die heb ik tijdens het die gameuren en nog 2 uur extra aan wisselende lagere loads niet meer opgemerkt. Dit is met riser die ik oorspronkelijk gebruikte, dus simpelwege met DDU de drivers verwijderd en daarna de nieuwste driverversie geinstalleerd. GPU en GPU hotspot temperaturen zijn beide met circa 5 graden gedaald, de temperatuur in huis was gisteren circa 25 graden en daarmee kwam de hotspot temperatuur niet boven de 95 graden celcius uit. De normale GPU temperatuur bleef onder de 80 graden, dus het verschil tussen die 2 is niet veel kleiner geworden maar ze zijn wel beide gelijkmatig in piek verlaagd.

https://tweakers.net/i/w7...dT.jpg?f=fotoalbum_medium

https://tweakers.net/i/dG...DD.jpg?f=fotoalbum_medium

Dus ja het lijkt er dan toch op dat ondanks dat ik 3 verschillende driver versies geprobeerd heb met DDU de-installaties ertussen dat daar toch ergens iets de hele tijd krom zat hoe onwaarschijnlijk ook. En de standaard Hitache thermalpad die op de rx6*** gemonteerd zit is dus niet heel indrukwekkend qua performance en daar is dus vrij makkelijk winst op te halen. Undervolten heb ik eerder de indrukwekkende resultaten ook al van gezien, maar de standaard undervolt vanuit de driver wordt vaak uit Adrenalin gereset dus dat is leuk voor even proberen maar nutteloos voor op de lange termijn. Tenzij iemand een aparte vbios schrijft waar de lagere voltages in verwerkt zitten misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

aminam schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 12:58:
[...]

Ondertussen heb ik de kaart opnieuw in elkaar gezet met een velletje kryosheet tussen de die en de warmtewisselaar en 0,5mm teflon spacers tussen de bevestigingsbeugel en de printplaat. De VRM modules op de acheterkant van de printplaat werden vreemd genoeg niet gekoeld dus daar heb ik kleine stukjes 1.5mm thermal pad tussen gestopt, ik was er nu eenmaal toch. Ik heb gisteren voor circa 3,5 a 4 uur constant BG3 gespeeld om het een en ander te testen. Wat betreft de crashes, die heb ik tijdens het die gameuren en nog 2 uur extra aan wisselende lagere loads niet meer opgemerkt. Dit is met riser die ik oorspronkelijk gebruikte, dus simpelwege met DDU de drivers verwijderd en daarna de nieuwste driverversie geinstalleerd. GPU en GPU hotspot temperaturen zijn beide met circa 5 graden gedaald, de temperatuur in huis was gisteren circa 25 graden en daarmee kwam de hotspot temperatuur niet boven de 95 graden celcius uit. De normale GPU temperatuur bleef onder de 80 graden, dus het verschil tussen die 2 is niet veel kleiner geworden maar ze zijn wel beide gelijkmatig in piek verlaagd.

https://tweakers.net/i/w7...dT.jpg?f=fotoalbum_medium

https://tweakers.net/i/dG...DD.jpg?f=fotoalbum_medium

Dus ja het lijkt er dan toch op dat ondanks dat ik 3 verschillende driver versies geprobeerd heb met DDU de-installaties ertussen dat daar toch ergens iets de hele tijd krom zat hoe onwaarschijnlijk ook. En de standaard Hitache thermalpad die op de rx6*** gemonteerd zit is dus niet heel indrukwekkend qua performance en daar is dus vrij makkelijk winst op te halen. Undervolten heb ik eerder de indrukwekkende resultaten ook al van gezien, maar de standaard undervolt vanuit de driver wordt vaak uit Adrenalin gereset dus dat is leuk voor even proberen maar nutteloos voor op de lange termijn. Tenzij iemand een aparte vbios schrijft waar de lagere voltages in verwerkt zitten misschien.
Standaard overklok/undervolt/underklok/rage mode/etc zou ik niet zo snel aanraden.
Als je echt wat wilt gaan doen moet undervolt dan doe je dat het beste zoals ik hier eerder aangegeven heb.

-Min 500
-Max 2200-2300 (kies en kijk wat het doet qua temps en prestaties)
-Beginnen met 1025mv offset en eventueel verhogen bij vastlopers en/of crashes.
-Powerlimit hoef je met die snelheden, volgens mij, niet te verhogen.

Sommige 6800's kunnen fast ram timings aan, sommige niet en crashen dan.

Stel dat je kaart op dit moment het volle voltage krijgt onder load (1150mv?) en dan maar 2300 mhz haalt omdat de koeling het niet aan kan/de power limit een probleem wordt.
Dan kun je dus diezelfde 2300 mhz halen met lager voltage en dan vervolgens dus minder stroomverbruik, minder warmte en een lagere fanspeed.
Dat is het voordeel van undervolten.
Verder zou je dus kloksnelheden ook nog verder kunnen verhogen met die undervolt, totdat je dus weer (of in een van de) bovenstaande limieten komt.
En dan heb je dus kloksnelheid en prestaties gewonnen.
In dat geval is het vaak wel nuttig/nodig om de power limit te verhogen.

Maar ik denk dat je niet vrolijk wordt van de temperaturen en de herrie, dus ga eerst voor het undervolten met 2200-2300 mhz.

5 graden temperatuur daling is op zich niet zoveel maar je fanspeeds zullen dus ook wel aanzienlijk lager (stiller) zijn.
Het kan ook zijn dat hetgeen wat je gedaan hebt vrij weinig / niets met de hitachi pad te maken had omdat je de hele kaart aangepakt hebt.
Thermal pads achterop een kaart toevoegen kan vaak aardig wat opleveren.
Hopelijk blijft het zo goed als het nu is.

Een videokaart voorzien van een (dichte) metalen backplate en er vervolgens geen thermalpads tussen doen is nooit ideaal (voor de temperaturen en levensduur), wel goedkoper.
Zo'n backplate isoleert dan alleen maar en voegt verder niets toe behalve rigiditeit en bescherming tegen pcb schade o.i.d.

Als Igor(slab) zegt (en test) dat iets vrijwel niets oplevert/niet veel zin heeft dan geloof ik hem.
Even goede vrienden wat dat betreft ;)

[ Voor 13% gewijzigd door HugoBoss1985 op 17-08-2024 13:14 ]

Pagina: 1