kunnen 10 zonnepanelen op een solar charge controller

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lobo405
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21-11-2024
Ik heb 10 stuks 300 Watt AEG panelen op het dak en een Solaredge omvormer.
Wat ik mij afvraag is of ik in geval van een calamiteit (overstroming, groot langdurig geen energienetwerk door bijv. een hack of aanval) de omvormer kan loskoppelen van het netwerk en dan met voldoende zware bekabeling kan aansluiten op een eenvoudige Solar Charge Controller.
Deze heeft een input van <50 volt DC en een laadcapaciteit van 20A
...

Relevante software: nvt
Hardware:
Accu 12 volt 20A,
Solar Charge Controller 20A,
DC-AC omvormer 200W
Alle relevantie bekabeling en aansluitmaterialen
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb...
Ik heb met 2 zonnepanelen die ik had liggen een werkende opstelling gemaakt en die ga ik meer definitief maken, maar dat is maar een beperkte capaciteit.
Daarom zou het mooi zijn als ik de bestaande installatie (bij van te voren bekende langdurige noodzaak) kan koppelen aan de circa 40 volt vanaf de optimizers, dus net VOOR de omvormer.

Iemand daar ervaring mee, of die mij kan zeggen of dit zou kunnen.

Ik heb een technische opleiding, ben alleen minder bekend met dit specifieke gebeuren.
...

Beste antwoord (via lobo405 op 02-08-2024 17:18)

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:06

Smoke

Maverick Reploid

SolarEdge optimizers gaan alleen werken als ze kunnen communiceren met een SolarEdge omvormer, dus dat gaat al niet lukken met die er nog tussen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:04

timovd

Voorsprong door techniek

Is het een optie om een thuisbatterij te installeren?
Deze heeft een input van <50 volt DC
Heb je een idee wat de spanning is van 10 panelen?
Daarnaast; hoe wil je overschakelen van omvormer naar je hobbyproject. En werkt dit wel als je wel de optimisers hebt aangesloten, maar niet een SE omvormer? Ik zou zoeken naar een andere oplossing.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

SolarEdge optimizers gaan alleen werken als ze kunnen communiceren met een SolarEdge omvormer, dus dat gaat al niet lukken met die er nog tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:20
@Smoke met de alleen in theorie te vinden SE key wellicht?

Investering niet waard in elk geval…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lobo405
Die Omvormer zit er dan uiteraard niet tussen, want ik zou dan via de main switch de Omvormer uitschakelen en VOOR de Omvormer aftappen.

Of je nu 1 of 10 panelen hebt maakt voor de spanning niet uit, wel het opgewekte vermogen.
Anders zou iemand met 100 panelen 4000 volt opwekken. Niet dus

Investering is € 0, want ik heb alles in huis vanwege een eerder oefenprojectje, vind het alleen doodzonde om 10 panelen op het dak te hebben die niets opleveren als een hacker de boel helemaal plat heeft gegooid of omdat door zware overstromingen/brand/oorlog langere tijd het elektricteitsnetwerk plat zou liggen.

Wat wel een punt is, is wat -Smoke- aangeeft.
SolarEdge optimizers gaan alleen werken als ze kunnen communiceren met een SolarEdge omvormer
Dus dat gaat hem niet worden.

Iedereen bedankt, ik ga wel verder met die 2 oudere panelen die het nog doen.
Dan kan ik in ieder geval nog naar het nieuws op een radio luisteren en zaklantaarns en zo opladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lobo405
timovd schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 16:10:
Is het een optie om een thuisbatterij te installeren?
Onbetaalbaar voor gewone mensen en bovendien nog steeds groot en brandbommen (naar mijn mening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

Ronald schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 16:32:
@Smoke met de alleen in theorie te vinden SE key wellicht?

Investering niet waard in elk geval…
Die is inderdaad al even van de markt af, maar dan nog werkt die alleen met IndOp optimizers, en de kans dat die in deze installatie liggen is zeer klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lobo405
timovd schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 16:10:

Heb je een idee wat de spanning is van 10 panelen?
Daarnaast; hoe wil je overschakelen van omvormer naar je hobbyproject. En werkt dit wel als je wel de optimisers hebt aangesloten, maar niet een SE omvormer? Ik zou zoeken naar een andere oplossing.
Mijn excuses timovd, ik had het mis, zonnepanelen staan dus meestal (bij mij in ieder geval) wel in serie, met een optimiser per paneel.
Mijn Solaredge heeft nominaal 350 Vdc en maximaal 500 Vdc

Maar hoe zit dat dan met mensen die 100 of meer panelen hebben.
Je kunt toch niet met 4000 volt (of dus meer) werken.
Of is dat dan een combi van serie en parallel ?

[ Voor 4% gewijzigd door lobo405 op 02-08-2024 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:04

timovd

Voorsprong door techniek

@lobo405 dat gaat over meerdere strings.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lobo405
Dat vermoedde ik al.
Nou bedankt voor de uitleg, ik wist er toch minder van dan ik dacht.
Ik meende mij te herinneren dat serie bij mij niet kon vanwege 2 hoge bomen die verdeeld over de middag schaduw geven op enkele panelen. En het slechts werkende paneel zou de bepalende productie beinvloeden. Daarom die optimisers.
Heb ik dus toch niet goed begrepen destijds, of te snel een eigen conclusie getrokken.
Namelijk ook de conclusie dat je al die spanningen bij elkaar opgeteld veel te hoog uit zou komen.

Goed weekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-05 21:08

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Je wilt dus ook off-grid gaan. Op kleine schaal met een enkele accu kan dat best. Je moet dan wel een paneel loskoppelen van de optimizer en direct aansluiten op een MPPT laadregelaar. Maar het gaat dan om een klein beetje energie van een of twee panelen waarmee je dan je telefoon kan opladen vanuit een omvormer die je dan weer op de accu aansluit. Wil je het serieus aanpakken dan neem je een omvormer die gelijk een accupakket (DC) kan laden. Die zijn er al genoeg. Hoewel die niet off-grid werken, kun je wel de DC spanning direct gebruiken om een omvormer aan te sturen. Mocht die hack niet gebeuren dan zorgt de accu voor verhoging van je eigen zonne energie verbruik en verdient die zichzelf in de toekomst mogelijk terug.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lobo405
xah5kiDe schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:57:
Wil je het serieus aanpakken dan neem je een omvormer die gelijk een accupakket (DC) kan laden. Die zijn er al genoeg.
Ik heb een Solar charger ( tot 50 volt DC input vanaf zonnepaneel) waarop ik dus inderdaad 1 (naar nu blijkt) zonnepaneel kan aansluiten en waarop ik een accu en via aparte uitgang accessoires (tot 20 ampere) kan aansluiten.
Die Solar Charger regelt zelf alles en heeft een auto detectie voor de aan te sluiten accu's en accesoires
Pagina: 1