airco unit voor 4 april 2021 geplaatst

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammos155
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-05 14:52
Beste Tweakers,

Vraagje, wij zijn een zakelijk bedrijf met een airco unit aan de gevel richting buren van ons. Deze is geplaatst voor 1 april 2021, toen, de regelwetgeving is aangepast voor overlast. Onze airco unit produceert nu iets te veel DB dan de wetgeving nu aan geeft.

(Per 1 april 2021 worden nieuwe geluidseisen gesteld aan (nieuw te plaatsen) buiten opgestelde installaties voor warmte- of koude opwekking. Het gaat hierbij om warmtepompen en airco’s die worden toegepast bij woningen en woongebouwen. Deze installaties mogen niet meer dan 40 dB geluid veroorzaken bij de buren. Met deze landelijke geluidsnorm worden buren beter beschermd tegen geluid van warmtepompen en wordt de ontwikkeling van stillere warmtepompen bevorderd.)

Nu de vraag. Kan het ook zijn doordat onze airco voor 1 april 2021 is geplaatst een andere wetgeving geldt dan de huidige sinds 1 april 2021?

Ik hoor het graag.
Bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-05 11:28
Het antwoord zit al in het stuk wat je citeert:

"Per 1 april 2021 worden nieuwe geluidseisen gesteld aan (nieuw te plaatsen) buiten opgestelde installaties voor warmte- of koude opwekking."

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammos155
Yes dat las ik.

Alleen ook omdat het tussen haken staat, ga ik er zelf aan twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:59
HIer anders nog een bron:
https://www.infomil.nl/on.../geluid-warmtepomp-airco/

Dus ja, voor installaties van voor 1 april 2021 gelden andere (geen?) regels rondom de geluidslast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-05 11:28
Brammos155 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:59:
Yes dat las ik.

Alleen ook omdat het tussen haken staat, ga ik er zelf aan twijfelen.
Valt niks over te twijfelen. Tussen haakjes of niet, het staat er.

Vanwaar de vraag eigenlijk? Uit voorzorg, heb je klachten gekregen, of een andere reden?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammos155
Ja sinds deze mei maand is er een nieuwe bewoner achter ons bedrijf komen wonen. Deze geeft geluidshinder aan van de airco.

Er is gekeken of er wat te doen valt aan de unit, maar dat is niet mogelijk, alleen het verplaatsen ervan zou een optie kunnen zijn.

Ik werd namelijk getipt door een persoon die gaf aan dat er andere regels zouden kunnen gelden als de unit al ouder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-05 16:36
Brammos155 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:14:
Ja sinds deze mei maand is er een nieuwe bewoner achter ons bedrijf komen wonen. Deze geeft geluidshinder aan van de airco.

Er is gekeken of er wat te doen valt aan de unit, maar dat is niet mogelijk, alleen het verplaatsen ervan zou een optie kunnen zijn.

Ik werd namelijk getipt door een persoon die gaf aan dat er andere regels zouden kunnen gelden als de unit al ouder is.
Bij het plaatsen is daar een omgevingsvergunning aangevraagd, dit is zeker belang, tevens moet de nieuwe bewoner aantonen dat hij/zij ook echt geluidshinder ondervind en deze van de buiten-unit komt , verder zijn er kasten die eventueel om de buiten-unit kunt plaatsen, een buiten-unit die voor 1 april 2021 is geplaatst heeft verder geen invloed op de nieuwe aanpassing het is wel zo dat de een airco goed moet worden onderhouden want als slecht onderhoud de oorzaak is van deze geluidshinder dan is het een andere verhaal.

50 dB(A) overdag,
45 dB(A) 's avonds
40 dB(A) 's nachts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:49
Brammos155 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:14:

Mwoah, weet ik zo net nog niet. Nieuwe buitenunit die wel aan de eisen voldoet (duurste oplossing), geluidsabsorberende omkasting er omheen (goedkoopste oplossing) of de unit verplaatsen.

Heb je een foto van de situatie?

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electro Wim
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 30-09-2024

Electro Wim

Wim de Electroman

Ik zou er een risico analyse op los laten. Wat is het gevolg als we in ons recht staan, maar buurman is daar niet blij mee. Klagende mensen zijn tot alles in staat (helaas negatieve ervaring mee).

In dit soort gevallen kan recht en gelijk hebben ver weg staan van een oplossing. De wet en regelgeving voldoen gewoon, buurman heeft geen enkele poot om op te staan. Had onderzoek kunnen doen voordat hij daar ging wonen. Dus aan alle kanten ga je een zaak winnen wanneer deze er komt. Gemeente heeft ook niks om te handhaven. Het komt dus allemaal aan op coulance van jouw kant.

Dus er zijn opties:
- niets doen;
- een goedkope maar afdoende oplossing.

Je risico is echter in de eerste optie best groot.

Stel hij gaat kapot, er hangt nu merk A met vermogen X, er komt een storing, unit wordt vervangen met merk B of vermogen Y. Buurman beroept zich gelijk op "nieuwe installatie", en dan ben je gewoon de pineut. Dit kan jaren duren, maar met een beetje pech ook binnen een maand. Dus kwestie van risico afwegen.

Andere risico's, je hebt een eigen bedrijf lees ik. Stel op je parkeerplaats staat een auto waar olie uit lekt, hoeft niet eens een eigen wagen te zijn. Buurman spot olie plas(je). Doet melding illegaal weglaten lopen olie, zal geen gevolgen hebben, maar de ellende en financiële issues kunnen in de papieren lopen, zelfs stil leggen van je bedrijf.

Zo zijn er heel veel zaken waar die buurman je op kan (proberen) te pakken. Weet er nog wel meer, maar wil mensen even niet wijzer maken. Maar dat is een risico afweging in hoeverre buurman blij is met je oplossing of acties en hoe ver hij wil gaan om je terug te pakken of dwars te zitten. Dus allemaal kosten afwegen tegen mogelijke risico's.

Succes in een land waar recht hebben en recht krijgen helaas niet hand in hand gaan.

Iedereen heeft een Fase in zijn leven waarbij hij/zij niet of just wel het vermogen heeft om meer Spanning te creëren zonder weerstand te ervaren en mooi met de stroom mee te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammos155
Er zijn altijd verliezers, deze buurman is ongeduldig en had de gemeente al in geschakeld. Wij kijken naar een oplossing om de buiten unit te verplaatsen, dak of zijkant van het pand. Daar zitten ook haken en ogen aan.

Het dak is van ons zelf, alleen wil het bedrijf geen onderhoud plegen omdat ze het te gevaarlijk vinden.
En zijkant is mogelijk, alleen moeten we dan vergunning krijgen van de gemeente.

Beste plek is waar hij nu hangt, alleen heb je met een buurman te maken.

Ik heb ook gelezen dat een Suskast er omheen weinig effect heeft. Dat dit soms ook als een klankkast wordt ervaren.

zoals ik het zelf nu zie, laat de gemeente of de buurman maar een meting doen. En zien we dan verder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-05 16:36
Brammos155 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 17:45:
Er zijn altijd verliezers, deze buurman is ongeduldig en had de gemeente al in geschakeld. Wij kijken naar een oplossing om de buiten unit te verplaatsen, dak of zijkant van het pand. Daar zitten ook haken en ogen aan.

Het dak is van ons zelf, alleen wil het bedrijf geen onderhoud plegen omdat ze het te gevaarlijk vinden.
En zijkant is mogelijk, alleen moeten we dan vergunning krijgen van de gemeente.

Beste plek is waar hij nu hangt, alleen heb je met een buurman te maken.

Ik heb ook gelezen dat een Suskast er omheen weinig effect heeft. Dat dit soms ook als een klankkast wordt ervaren.

zoals ik het zelf nu zie, laat de gemeente of de buurman maar een meting doen. En zien we dan verder....
Je buurman moet inderdaad met een rapport komen, er worden dan geluidsmetingen gedaan over een bepaalde periode, dit kunnen particuliere bureaus doen echter moet de buurman dit zelf betalen, ook speelt het omgevingsgeluid een rol en kan een airco de laatste druppel zijn voor je buurman, zo ook mensen die gevoelig zijn voor monotone geluiden en een airco maakt zo'n een monotone geluid , dus ja het kan alle kanten op en het zal een lange weg worden.

Misschien was een gesprek beter geweest en zo samen naar een oplossing zoeken maar zoals je al aangeeft is je buurman nogal ongeduldig dus dit station is waarschijnlijk al gepasseerd.

Wat betreft onderhoud, het moet een veilige werkomgeving zijn en dit verschilt per bedrijf , de een vind een ladder prima de andere toch maar een hoogwerker, het is allemaal niet zo moeilijk maar door het aanscherpen van wetgeving en al die regels en bijkomende kosten daar wordt je echt niet vrolijk van.
Pagina: 1