Momenteel heb ik een Nokia X20 en deze heeft in Juli zijn laatste beveiligingsupdate gehad. Het is dus tijd voor vervanging. Ik vind het echter uitdagend om een vervanger te kiezen. Voor Nokia / HMD Global heb ik niet echt een goede opvolger kunnen vinden van HMD / Nokia en de telefoons die ze bieden zijn een beetje te budget.
Ik zoek een?
Een Android smartphone met focus op minimaal 3 - 4 jaar Android (op zijn minst beveiligingsupdates) en een zo'n stock mogelijk Android (met zo min mogelijk bloatware). Zo minimalistisch mogelijk.
Wat is je budget?
Ongeveer tussen de 200 en 500 euro.
Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Bankieren, Bellen, E-Mail, Internetten, Muziek te luisteren (via Bluetooth headphones), Multi Factor Authenticatie, Navigatie (sporadisch), Netwerk testing (via USB dongel), Netflix (sporadisch) SMS, YouTube, WhatsApp, Terminal (ping testen bijv.)
Wat heb je zelf al gevonden?
De contenders zijn voor mij de Fairphone 5, Google Pixel 8 / 8a / 8 Pro, Nothing Phone 2 / 2a /2a Plus
Welke vragen heb je hier nog over?
Wat zou jullie advies zijn? Hoe zit het met de stabiliteit van de Google Pixel 8 series? Hoe clean is de Fairphone en Nothing Phone interface daadwerkelijk (jullie ervaring)?
Overig
- Een smartphone hoeft van mijn niet perse een Qualcomm Snapdragon te bevatten i.v.m. AptX (Advanced HD) gezien met headphones LDAC ondersteunen.
- Gezien de zaken die ik doe, nu 6GB RAM heb (en daarvan zo'n 4,5 - 5 meestal in gebruik heb) dus minimaal 6GB RAM
- NFC is een must (i.v.m. Yubikey)
- Headphone jack intereseert me niet
- 64GB storage minimaal
- Fototoestel aan voor en achterkant. Ik maak echter sporadisch foto's dus is niet van super belang
- Vingerafdruklezer is optioneel
Nothing Phone 2 / 2a / 2a Plus
Waarom wel
- Betaalbare optie
- Ziet er erg clean en stock uit
Waarom niet
- Updates beperkt tot 4 jaar (waarvan de gewone 2 nu nog 3 jaar heeft)
Fairphone 5
Waarom wel
- Repareerbaar
- Een totaal van 7 jaar aan updates
Waarom niet
- Vrij prijzig, toch zeker voor die specificaties
- Mediocre hardware (welke voldoet, maar prijzig is; zie hierboven)
Google Pixel 8 / 8a / 8 Pro
Waarom wel
- De Pixel 8a is redelijk betaalbaar
- Gezien het een Pixel betreft ga ik uit van een vrij stock Android met weinig bloatware uit
Waarom niet
- Veel slechte reviews gelezen omtrent problemen met crashes en stabiliteit omtrent netwerk connectiviteit. Zouden bestaande eigenaren hun ervaring daar eens over kunnen delen?
[b]Waarom geen andere merken (persoonlijke mening)/b]
- Apple; te prijzig en ik vind zelf de interface en logica afschuwelijk
- Samsung; te prijzig; teveel bloatware en vindt hun UI niet prettig werken
- HUAWEI / Oppo; veel teveel bloatware en soms een ontzettend kromme UI om mee te werken
- HMD / Nokia: Hun huidige serie is te budgetair of ruggedized
- Sony: Slechte ervaring mee i.v.m. ondersteunen van toestellen en updates
Ik zoek een?
Een Android smartphone met focus op minimaal 3 - 4 jaar Android (op zijn minst beveiligingsupdates) en een zo'n stock mogelijk Android (met zo min mogelijk bloatware). Zo minimalistisch mogelijk.
Wat is je budget?
Ongeveer tussen de 200 en 500 euro.
Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Bankieren, Bellen, E-Mail, Internetten, Muziek te luisteren (via Bluetooth headphones), Multi Factor Authenticatie, Navigatie (sporadisch), Netwerk testing (via USB dongel), Netflix (sporadisch) SMS, YouTube, WhatsApp, Terminal (ping testen bijv.)
Wat heb je zelf al gevonden?
De contenders zijn voor mij de Fairphone 5, Google Pixel 8 / 8a / 8 Pro, Nothing Phone 2 / 2a /2a Plus
Welke vragen heb je hier nog over?
Wat zou jullie advies zijn? Hoe zit het met de stabiliteit van de Google Pixel 8 series? Hoe clean is de Fairphone en Nothing Phone interface daadwerkelijk (jullie ervaring)?
Overig
- Een smartphone hoeft van mijn niet perse een Qualcomm Snapdragon te bevatten i.v.m. AptX (Advanced HD) gezien met headphones LDAC ondersteunen.
- Gezien de zaken die ik doe, nu 6GB RAM heb (en daarvan zo'n 4,5 - 5 meestal in gebruik heb) dus minimaal 6GB RAM
- NFC is een must (i.v.m. Yubikey)
- Headphone jack intereseert me niet
- 64GB storage minimaal
- Fototoestel aan voor en achterkant. Ik maak echter sporadisch foto's dus is niet van super belang
- Vingerafdruklezer is optioneel
Nothing Phone 2 / 2a / 2a Plus
Waarom wel
- Betaalbare optie
Waarom niet
- Updates beperkt tot 4 jaar (waarvan de gewone 2 nu nog 3 jaar heeft)
Fairphone 5
Waarom wel
- Repareerbaar
Waarom niet
- Vrij prijzig, toch zeker voor die specificaties
- Mediocre hardware (welke voldoet, maar prijzig is; zie hierboven)
Google Pixel 8 / 8a / 8 Pro
Waarom wel
- De Pixel 8a is redelijk betaalbaar
- Gezien het een Pixel betreft ga ik uit van een vrij stock Android met weinig bloatware uit
Waarom niet
- Veel slechte reviews gelezen omtrent problemen met crashes en stabiliteit omtrent netwerk connectiviteit. Zouden bestaande eigenaren hun ervaring daar eens over kunnen delen?
[b]Waarom geen andere merken (persoonlijke mening)/b]
- Apple; te prijzig en ik vind zelf de interface en logica afschuwelijk
- Samsung; te prijzig; teveel bloatware en vindt hun UI niet prettig werken
- HUAWEI / Oppo; veel teveel bloatware en soms een ontzettend kromme UI om mee te werken
- HMD / Nokia: Hun huidige serie is te budgetair of ruggedized
- Sony: Slechte ervaring mee i.v.m. ondersteunen van toestellen en updates