Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvaert1986
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10-10 14:37
Momenteel heb ik een Nokia X20 en deze heeft in Juli zijn laatste beveiligingsupdate gehad. Het is dus tijd voor vervanging. Ik vind het echter uitdagend om een vervanger te kiezen. Voor Nokia / HMD Global heb ik niet echt een goede opvolger kunnen vinden van HMD / Nokia en de telefoons die ze bieden zijn een beetje te budget.

Ik zoek een?
Een Android smartphone met focus op minimaal 3 - 4 jaar Android (op zijn minst beveiligingsupdates) en een zo'n stock mogelijk Android (met zo min mogelijk bloatware). Zo minimalistisch mogelijk.

Wat is je budget?
Ongeveer tussen de 200 en 500 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Bankieren, Bellen, E-Mail, Internetten, Muziek te luisteren (via Bluetooth headphones), Multi Factor Authenticatie, Navigatie (sporadisch), Netwerk testing (via USB dongel), Netflix (sporadisch) SMS, YouTube, WhatsApp, Terminal (ping testen bijv.)

Wat heb je zelf al gevonden?
De contenders zijn voor mij de Fairphone 5, Google Pixel 8 / 8a / 8 Pro, Nothing Phone 2 / 2a /2a Plus

Welke vragen heb je hier nog over?
Wat zou jullie advies zijn? Hoe zit het met de stabiliteit van de Google Pixel 8 series? Hoe clean is de Fairphone en Nothing Phone interface daadwerkelijk (jullie ervaring)?

Overig
- Een smartphone hoeft van mijn niet perse een Qualcomm Snapdragon te bevatten i.v.m. AptX (Advanced HD) gezien met headphones LDAC ondersteunen.
- Gezien de zaken die ik doe, nu 6GB RAM heb (en daarvan zo'n 4,5 - 5 meestal in gebruik heb) dus minimaal 6GB RAM
- NFC is een must (i.v.m. Yubikey)
- Headphone jack intereseert me niet
- 64GB storage minimaal
- Fototoestel aan voor en achterkant. Ik maak echter sporadisch foto's dus is niet van super belang
- Vingerafdruklezer is optioneel

Nothing Phone 2 / 2a / 2a Plus
Waarom wel
- Betaalbare optie
- Ziet er erg clean en stock uit

Waarom niet
- Updates beperkt tot 4 jaar (waarvan de gewone 2 nu nog 3 jaar heeft)

Fairphone 5
Waarom wel
- Repareerbaar
- Ziet er erg clean en stock uit
- Een totaal van 7 jaar aan updates

Waarom niet
- Vrij prijzig, toch zeker voor die specificaties
- Mediocre hardware (welke voldoet, maar prijzig is; zie hierboven)

Google Pixel 8 / 8a / 8 Pro
Waarom wel
- De Pixel 8a is redelijk betaalbaar
- Gezien het een Pixel betreft ga ik uit van een vrij stock Android met weinig bloatware uit
- Een totaal van 7 jaar aan updates

Waarom niet
- Veel slechte reviews gelezen omtrent problemen met crashes en stabiliteit omtrent netwerk connectiviteit. Zouden bestaande eigenaren hun ervaring daar eens over kunnen delen?

[b]Waarom geen andere merken (persoonlijke mening)/b]
- Apple; te prijzig en ik vind zelf de interface en logica afschuwelijk
- Samsung; te prijzig; teveel bloatware en vindt hun UI niet prettig werken
- HUAWEI / Oppo; veel teveel bloatware en soms een ontzettend kromme UI om mee te werken
- HMD / Nokia: Hun huidige serie is te budgetair of ruggedized
- Sony: Slechte ervaring mee i.v.m. ondersteunen van toestellen en updates

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
De Nothing Phone en Fairphone interfaces zijn zeer clean. Geen apps van derden, enkel een paar eigen apps.
De Fairphone krijgt nog minstens 7 jaar updates, maar het doel is om daar 9 jaar van te maken. Wel loop je achter qua Android versie. De Fairphone 5 heeft pas recent Android 14 gekregen. Normaal gezien zou dit echter geen probleem moeten zijn.

Niet iedereen heeft last van problemen met een Pixel. Maar het modem blijft toch een zwak punt voor zowel de accuduur als bereik.

Sony ondersteunt de nieuwe Sony Xperia 10 VI inmiddels 4 jaar. Dus daar zou je nog eens naar kunnen kijken.

Als je vier jaar genoeg vindt dan is de Nothing Phone (2a) Plus in principe de meest logische keuze, maar weet dat deze minder goed repareerbaar is(en onderdelen zijn vaak niet goed verkrijgbaar). Bij de Pixel is het vervangen van de batterij weer een vervelend karwei(wat waarschijnlijk wel een keer nodig is wil je de 7 jaar halen).

Daarnaast zou je nog de Motorola Edge 50 serie kunnen overwegen. De interface is ook vrij clean, al zit er op een aantal Motorola toestellen wel wat meer bloatware. Maar dat is makkelijk te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvaert1986
RepareerDroid schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:01:
De Nothing Phone en Fairphone interfaces zijn zeer clean. Geen apps van derden, enkel een paar eigen apps.
De Fairphone krijgt nog minstens 7 jaar updates, maar het doel is om daar 9 jaar van te maken. Wel loop je achter qua Android versie. De Fairphone 5 heeft pas recent Android 14 gekregen. Normaal gezien zou dit echter geen probleem moeten zijn.

Niet iedereen heeft last van problemen met een Pixel. Maar het modem blijft toch een zwak punt voor zowel de accuduur als bereik.

Sony ondersteunt de nieuwe Sony Xperia 10 VI inmiddels 4 jaar. Dus daar zou je nog eens naar kunnen kijken.

Als je vier jaar genoeg vindt dan is de Nothing Phone (2a) Plus in principe de meest logische keuze, maar weet dat deze minder goed repareerbaar is(en onderdelen zijn vaak niet goed verkrijgbaar). Bij de Pixel is het vervangen van de batterij weer een vervelend karwei(wat waarschijnlijk wel een keer nodig is wil je de 7 jaar halen).

Daarnaast zou je nog de Motorola Edge 50 serie kunnen overwegen. De interface is ook vrij clean, al zit er op een aantal Motorola toestellen wel wat meer bloatware. Maar dat is makkelijk te verwijderen.
Bedankt voor je reactie.

Het is voor mij niet zo belangrijk dat het toestel de allerlaatste Android versie draait. Als deze maar veilig is (d.m.v. beveiligingsupdates). Als de laatste Android versie wat langer wachten is (bijv. een half jaar of jaar of uiteindelijk helemaal niet meer) dan is dat voor mij geen probleem.

Het is jammer dat mijn Nokia X20 geen beveiligingsupdates meer krijgt, want het is voor mij een prima toestel en zo nog prima een paar jaar meekunnen als het aan mij lag

Ik heb tevens niet het nieuwste toestel nodig. Hoe langer een toestel mee kan (incl. ondersteuning d.m.v. updates uiteraard) hoe beter (mits de prijs er naar is uiteraard).

Bij Sony heb ik echt zo'n slechte nasmaak gehad met mobiele telefoons, dat ik dat niet meer doe of overweeg. Wel zal ik de Motorola Edge 50 eens bestuderen.

Ben verder vooral benieuwd naar de reacties van Pixel 8 eigenaren om te kijken of dat evt. nog een optie kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

nvaert1986 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:12:
Waarom niet
- Veel slechte reviews gelezen omtrent problemen met crashes en stabiliteit omtrent netwerk connectiviteit. Zouden bestaande eigenaren hun ervaring daar eens over kunnen delen?
Geen last van, gewoon voor een Pixel 8a gaan. Zolang je 'm heel houdt zit je voor die 4 jaar die je wilt gewoon goed.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:29
Je zou nog naar de OnePlus Nord 4 kunnen kijken, met 6 jaar updates.

Maar zelf zou ik voor de Pixel gaan als meest gangbare optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
swhnld schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 17:52:

De OnePlus Nord 4 heeft vrijwel dezelfde interface als Oppo(zie de eerste post) en komt ook met veel bloatware.

Voor meer Pixel 8(a) ervaringen niet vergeten de betreffende topic door te lezen: [Google Pixel 8 / 8A / 8 Pro)] Ervaringen & Discussie

[ Voor 4% gewijzigd door RepareerDroid op 02-08-2024 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nvaert1986
swhnld schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 17:52:

Ik heb naar de OnePlus als optie gekeken, maar heb daar laatst nogal veel artikelen en klachten over gelezen dat er recentelijk veel bloatware wordt meegeleverd (zie recente reviews en artikelen vanaf ca. Mei 2024), waardoor ik het niet echt als optie zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvaert1986
RepareerDroid schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:48:
[...]
De OnePlus Nord 4 heeft vrijwel dezelfde interface als Oppo(zie de eerste post) en komt ook met veel bloatware.

Voor meer Pixel 8(a) ervaringen niet vergeten de betreffende topic door te lezen: [Google Pixel 8 / 8A / 8 Pro)] Ervaringen & Discussie
Bedankt, ik ga dit draadje eens bekijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nvaert1986
Het is inmiddels een tijdje geleden en heb even gewacht, maar het is uiteindelijk een Nothing Phone 3(a) geworden.
Pagina: 1