Opzetten nieuw thuisnetwerk (Odido Glasvezel)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carebox
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-12-2024
Goedemiddag,

Ik ben onlangs verhuisd naar mijn nieuwe koopwoning en heb daar een glasvezelabonnement bij Odido afgesloten (1 Gbps). Momenteel gebruik ik een Zyxel-router, maar het wifi-bereik reikt niet ver genoeg. Mijn hoekhuis heeft een oppervlakte van 120 m² met een redelijke tuin. Beneden haal ik goede snelheden op wifi (rond de 700/800 Mbps), maar dit neemt snel af als je naar de achterkant van het huis gaat. In de tuin is het bereik zelfs slechts 10/20 Mbps. De glasvezelkabel komt binnen in de hal bij de meterkast, waar ook de Zyxel-router is geplaatst. Ik twijfel tussen verschillende opties en hoop dat iemand hier advies kan geven.

Voorheen gebruikte ik Ziggo en had ik een Deco-setje om het wifi-bereik te verbeteren. Dit werkte goed in ons appartement en schakelde naadloos over als je je verplaatste. Deze moet ik helaas inleveren deze week, iets vergelijkbaars lijkt me ideaal.

Gebruik:
  • Thuiswerken 2 personen (Standaard kantoor gebruik, worden bekabeld aangesloten)
  • Streamen van media (Netflix etc)
  • Smart apparaten (Home assistant, Hue, sensoren etc)
  • Liefste ook degelijke wifi in de tuin, vind het heerlijk om buiten te werken.
Huidige setup in het huis:
  • Glasvezel in de meterkast.
  • CAT 6-kabels naar de 1e verdieping en de achterkant van het huis (worden volgende week getrokken).
Optie 1: Deco x50 set (3 nodes, evt. buiten node)

Ik overweeg het hele systeem te vervangen door een Deco x50-set. Met 3 nodes zou het huis goed gedekt moeten zijn. Het voordeel is dat het Deco-systeem gebruiksvriendelijk is en ik er al goede ervaring mee heb. De aanschafprijs is wel wat hoger, maar er zijn geen maandelijkse betalingen.

Optie 2: Uitbreiden van de bestaande Zyxel met “Wifi plus” punten van Odido

Deze optie houdt in dat ik mijn bestaande Zyxel-router uitbreid met extra “Wifi plus”-modules van Odido (Zyxel WAP6807 / Zyxel WX5600). De prijs hiervoor is €2,50 per maand per extra module.

Ik heb hier weinig over kunnen vinden en lees verschillend advies op tweakers en andere fora, de een zegt dat de zyxel veel sterker is dan de deco's en dat de wifi punten dit perfect verbeteren en van de andere hoor ik dat het mesh systeem tegenvalt. Ik kan daardoor niet echt een keuze maken.

Zijn er hier meer mensen die hier tegenaanlopen of raad weten? :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-05 12:23
Met beide opties geen ervaring. Maar als je kabels gaat trekken de extra units sowieso bekabeld aansluiten.
Home assistant en hue zou ik direct aansluiten in de meterkast. Afhankelijk van de ruimte die je daar hebt evt in een 10 inch rack.
Overweeg 2 kabels in 1 buis te trekken dan heb je er eentje voor je wireless units en de andere voor je bekabelde apparaten. Anders heb je een extra switch erbij die je dan weer uit het zicht moet trekken.
In principe kan die Zyxel van Odido er tussenuit. Je krijgt (of hebt al) ook een ander kastje wat glasvezel omzet naar ethernet. Daar kan je in principe iedere router op aan sluiten die vlans ondersteunt. Dat maakt wellicht de keuze vrijheid wat ruimer.

[ Voor 22% gewijzigd door Kasper1985 op 02-08-2024 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carebox
Kasper1985 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 17:51:
Met beide opties geen ervaring. Maar als je kabels gaat trekken de extra units sowieso bekabeld aansluiten.
Home assistant en hue zou ik direct aansluiten in de meterkast. Afhankelijk van de ruimte die je daar hebt evt in een 10 inch rack.
Overweeg 2 kabels in 1 buis te trekken dan heb je er eentje voor je wireless units en de andere voor je bekabelde apparaten. Anders heb je een extra switch erbij die je dan weer uit het zicht moet trekken.
In principe kan die Zyxel van Odido er tussenuit. Je krijgt (of hebt al) ook een ander kastje wat glasvezel omzet naar ethernet. Daar kan je in principe iedere router op aan sluiten die vlans ondersteunt. Dat maakt wellicht de keuze vrijheid wat ruimer.
Bedankt voor de reactie! Wat gebruik jij zelf in huis?

2 kabels trekken per buis is geen optie, gaat al moeilijk worden om 1 er goed doorheen te krijgen, switch werk ik wel weg dat is geen probleem. Jij raad dus aan de zyxel te vermijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:29

nelizmastr

Goed wies kapot

Carebox schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:39:
[...]

Bedankt voor de reactie! Wat gebruik jij zelf in huis?

2 kabels trekken per buis is geen optie, gaat al moeilijk worden om 1 er goed doorheen te krijgen, switch werk ik wel weg dat is geen probleem. Jij raad dus aan de zyxel te vermijden?
Met de Zyxel bindt je je aan de apparatuur van de provider (los van het feit dat je er abonnementsgeld voor betaalt) terwijl je vrij bent om zelf apparatuur te kiezen die doorgaans beter is en meer instelmogelijkheden kent. Of dat voor jou relevant is, is natuurlijk deel van de overweging.

Qua Wifi punten moet je vooral kijken naar waar je ze wilt plaatsen. Over het algemeen geldt dat als je een access point niet kunt zien het bereik ook niet best is. Dit betekent ook dat hij soms op een plek moet komen waar geen elektriciteit is, dan zul je een PoE access point en dito switch moeten aanschaffen.

Als je niet super netwerktechnisch bent en ook geen interesse op dat gebied hebt, en dat is natuurlijk ook helemaal in orde :) dan zijn de gekozen deco's ook prima. Er zijn voldoende mensen die daar gelukkig van worden en ze zijn van wat ik ervan gehoord heb redelijk hufterproof. Sluit ze in ieder geval bekabeld aan en niet rechstreeks op de Zyxel maar met een switch ertussen, want zonder is geen ondersteunde configuratie en geeft problemen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digicien
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-05 21:24
Carebox schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:09:

Zijn er hier meer mensen die hier tegenaanlopen of raad weten? :)
Ik heb met beide veel ervaring, maar het beste advies is (indien mogelijk) je Wifi punten bekabeld aan te sluiten (zoals Kasper1985 schrijft).

Je bent bekent met de Deco App, die het laatste jaar behoorlijk is uitgebreid. Bijvoorbeeld ook snel een IoT netwerk aanmaken met alleen 2,4 Ghz.

Ik heb niet echt vaak gewerkt met de Mpro Mesh App, maar de reviews in Playstore zijn niet echt goed.
Het vreemde bij de WX5600 is dat EasyMesh op het modem moet worden uitgeschakeld als 2,4 en 5 moet worden 'gesplitst'. En als EasyMesh is uitgeschakeld, de WX5600 niet meer werken ?!?

Het 'voordeel" van de WX5600 is dat er 2x 2,5G poorten op zitten. Is bij Deco geloof ik alleen vanaf XE serie. Maar kan alleen belangrijk zijn als het netwerk via een WX5600 of X50 loopt.

Mijn advies is om voor de X50 te gaan. Ook makkelijk als je van provider veranderd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carebox
nelizmastr schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:55:
[...]

Met de Zyxel bindt je je aan de apparatuur van de provider (los van het feit dat je er abonnementsgeld voor betaalt) terwijl je vrij bent om zelf apparatuur te kiezen die doorgaans beter is en meer instelmogelijkheden kent. Of dat voor jou relevant is, is natuurlijk deel van de overweging.

Qua Wifi punten moet je vooral kijken naar waar je ze wilt plaatsen. Over het algemeen geldt dat als je een access point niet kunt zien het bereik ook niet best is. Dit betekent ook dat hij soms op een plek moet komen waar geen elektriciteit is, dan zul je een PoE access point en dito switch moeten aanschaffen.

Als je niet super netwerktechnisch bent en ook geen interesse op dat gebied hebt, en dat is natuurlijk ook helemaal in orde :) dan zijn de gekozen deco's ook prima. Er zijn voldoende mensen die daar gelukkig van worden en ze zijn van wat ik ervan gehoord heb redelijk hufterproof. Sluit ze in ieder geval bekabeld aan en niet rechstreeks op de Zyxel maar met een switch ertussen, want zonder is geen ondersteunde configuratie en geeft problemen.
Ja dit is me wel duidelijk. Vandaar de keuze voor de deco's, ik vind het leuk om er mee te spelen maar ik heb ook een vriendin thuis zitten waarvoor het gewoon lekker makkelijk moet werken.

Vandaar dat ik ook om advies vraag, ik heb in het verleden niet echt goede ervaring gehad met meerdere accespoints, denk aan slecht overschakelen tussen punten, blijven hangen op slechte verbinding van de andere terwijl je naast een accespoint staat. Met de deco's die ik gebruikt heb liep dat een stuk beter.

Als de accespoints zijn verbeterd en dan vooral het overschakelen tussen de verschillende sta ik daar zeker voor open om te proberen, maar ik zou niet weten waar te beginnen.

Kabels en stroom ligt er wel en anders worden deze getrokken, ik ben iemand die alles t liefst bekabeld heeft. Wifi is er echt voor de mobiele apparaten, Telefoon, laptop en tablets. En natuurlijk een 2.4 voor de iot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachoman
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:47
Ik heb dezelfde setup ongeveer, 1gb glasvezel met zyxel modem van odido voor in de huiskamer. Cat6 kabel naar achterkant huiskamer, aan de tuin zijde. Daar staat een asus-rt-ac68u in AP modus en naar boven loopt ook een cat6 kabel naar dezelfde router in AP modus.
Zyxel en asus routers hebben allemaal dezelfde ssid en wachtwoord, dus een groot wifi netwerk. Marantz, TV en Nest thermostaat en dergelijke zitten op 5GHz en de Nvidia shield bekabeld op de zyxel. Zyxel is de DHCP en enige unit waar ik portforward wanneer nodig.

Werkt prima met de Merlin firmwares op de asus routers🙂.

Zit nu toevallig in Oostenrijk dus ik kon mooi mijn Tailscale connectie proberen om mijn films en series te streamen vanuit mijn Nas thuis, en dat werkt geweldig.
Pagina: 1