PV installatie van 1 naar 3 fase dmv automaten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartjeep
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-08-2024
hallo allen.

ik heb momenteel een 1X35A hoofdaansluiting. deze wil ik laten verzwaren naar 3X25A.
nu waar ik tegen aan loop is dat mijn PV installatie ook 1 fase is.
ik weet dat ik hem zou kunnen aansluiten op 1 van de 3 fase die straks binnenkomen maar dan wordt straks toch ook mijn eigen opgewekte stroom teruggevoerd naar het net terwijl ik van de andere fase van het net aan het trekken ben?
kan ik dan niet simpelweg de 1 fase PV met een kam over 3 automaten verdelen en naar de 3 fases apart op de verdeelbrug sturen zoals ik op de afbeelding heb uitgetekend? (dan krijg je op elke verdeelbrug een fase-netstroom, fase-PV en fase-naar aardlek en groepen)
of kan ik dit wel op deze manier doen maar moet ik dit anders realiseren of toch echt mijn PV installatie laten omleggen naar geheel 3 fase?

huidige situatie:
1X35A hoofdaansluiting.
3 aardlek schakelaars met elk 4 groepen er op voor thuisgebruik.
6 aardlekautomaten voor zakelijk gebruik.
PV installatie: 12X jinko tiger neo N-type 430WP, enphase IQ8M micro omvormers met envoy-s standaard

ik heb recent wat spul van homewizard aangeschaft waaronder een p1 meter, kwh meter voor de PV en een kwh meter voor de zaak dit geeft een mooi duidelijk inzicht in mijn verbruik/gebruik en opwek.
door deze te installeren ben ik dus weer wat meer met de meterkast aan de gang geweest en ook weer bezig met de 3 fase aansluiting die al langer op het lijstje stond.
laatste vraag is nog: is een 3 fase voor mij echt nodig?
mijn verbruik heb ik door de zonnepanelen eerder via toon niet meer goed inzichtelijk gehad maar was 2 jaar geleden (voor de PV installatie) 2022=21515KWH met een piek van 2224KWH in de maand maart.

alvast hartelijk dank voor de reactiesAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUt-7RL2ARxxsZEyrjrsQPgX54g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/53I3PRIwq33pWD37KjlguAL4.jpg?f=fotoalbum_large

Meer (technische) installatie dan dit wordt het niet => schopje naar DEI

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 02-08-2024 14:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:41
NEE(!)

Een drie-fase aansluiting heeft drie fases die niet 1/3e fase verschillen tussen elkaar.
Afbeeldingslocatie: https://www.robkalmeijer.nl/techniek/electro/wisselspanning/3_phase_AC_waveform.jpg

Dat is al de eerste rede waarom 't niet gaat werken.

[ Voor 95% gewijzigd door PROnline op 02-08-2024 12:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:01
Als je dit doet krijg je keiharde kortsluiting tussen de fasen. Niet doen dus.

Je meter verrekent vanzelf over alle drie de fasen dus voor jou maakt het niks uit. Als je écht per se drie fasen wilt zul je de bedrading naar de micro omvormers op het dak moeten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartjeep
Oke thanks 👌🏼
Ik had al een beetje zo’n idee dat dit niet ging.

Als de 1fase PV dus op 1 fase van de 3 fase aansluiting wordt geplaatst dan verrekend de meter dit direct maar blijft dat ook het geval als het hele salderen e.d. er af gaat en heeft dit geen invloed op de teruglever boetes?

En is het dan handig de PV aan te sluiten op de fase met het zwaarste verbruik of juist op degene die het minst wordt belast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electro Wim
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 30-09-2024

Electro Wim

Wim de Electroman

De verrekening vind plaats in de meter. Niet op de factuur.

Overigens staat er tussen iedere fase 415V en tussen iedere fase en de nul 230V. Daarom is het van belang dat de 0 overal goed werkt en je geen zwevende 0 hebt. Maar dat weet de elektricien wel tijden plaatsen van de groepenkast.

Wanneer je electrisch kookt, kijk dan ook even of je kookplaat op 3 fase aangesloten kan worden, en indien dit kan, laat dan de kookgroep omzetten naar een 3-fase aansluiting (let op je kookplaat moet dan ook omgezet worden) indien mogelijk.

Iedereen heeft een Fase in zijn leven waarbij hij/zij niet of just wel het vermogen heeft om meer Spanning te creëren zonder weerstand te ervaren en mooi met de stroom mee te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 22:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@bartjeep Zoals hier vaker geschreven, salderen en verrekenen over de fases hebben wettelijk gezien helemaal niets met elkaar te maken. Het is ook lang niet zo'n groot probleem als salderen omdat het om instantaan vermogen gaat en niet over energie die over tijd verspreid wordt zoals bij salderen, waardoor je het net feitelijk als batterij gebruikt.

@Electro Wim Goed punt van de kookplaat! Een kookplaat die niet op 3-fase aansluiting kan (ook al is met maar op 2 vd 3 fases) moet ik nog tegenkomen in Nederland.

offtopic:
Ennuh, als je 415V tussen de fases hebt dan heb je 240V tussen fase en nul :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartjeep
Oke hartelijk dank allemaal 👌🏼

Dan ga ik binnenkort de aanvraag naar 3 fase doen en laat ik de PV gewoon 1 fase.

We koken nu nog met gas maar willen inderdaad over naar elektrisch en dat was in eerste instantie zo’n beetje de grootste rede om naar een 3 fase te verzwaren!
Dus kan ik daarna een elektricien laten komen die dan wat kan knutselen en meteen een kookgroep er in kan zetten (mits dat nog in de groepenkast past🤣)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:01
bartjeep schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:55:
En is het dan handig de PV aan te sluiten op de fase met het zwaarste verbruik of juist op degene die het minst wordt belast?
Het best op de fase met de laagste spanning wanneer het goed zonnig is.
bartjeep schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:14:
Oke hartelijk dank allemaal 👌🏼

Dan ga ik binnenkort de aanvraag naar 3 fase doen en laat ik de PV gewoon 1 fase.

We koken nu nog met gas maar willen inderdaad over naar elektrisch en dat was in eerste instantie zo’n beetje de grootste rede om naar een 3 fase te verzwaren!
Dus kan ik daarna een elektricien laten komen die dan wat kan knutselen en meteen een kookgroep er in kan zetten (mits dat nog in de groepenkast past🤣)
Zorg er dan wel voor dat het een echte krachtgroep wordt, en niet een kookgroep die stiekem toch op 1 fase zit. Ook niet erdoor laten verleiden dat die laatste wat goedkoper zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 22:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
bartjeep schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:14:
Nouwja, je moet dus juist niet hebben wat standaard onder een kookgroep wordt verstaan (2x een gekoppelde B16 en dan met 2xL en 2N naar de plaat). Maar gewoon een 3-fase groep met een 3P+N aardlekautomaat :)

En inderdaad, PV op de fase die overdag laagste spanning heeft. En het kan dan inderdaad handig zijn om hier dan ook de zwaarst belaste fase van te maken (maar wel zo goed mogelijk spreiden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:41
Overigens 12 x 430WP = 5160WP
Als dat een Zuid-opstelling is, dan kan dat eigenlijk niet op een enkele groep.
De installateur heeft dan of gespeeld met selectiviteit, in andere woorden een 25A groep onder de 35A hoofdaansluiting. OF hij heeft de juiste selectiviteit 20A onder de 35A hoofdaansluiting, maar daarmee komt je 0,5 tot 2A tekort afhankelijk van de netspanning, als de opbrengst aan 't pieken is.

Echter ga je met 3x25A terug naar maximaal 16A per groep.
De opstelling zal dus minimaal over twee groepen verdeeld moeten worden.
Als je dan toch gaat verdelen, verdeel 't dan ook zoveel mogelijk over de fases. Dat vindt de netbeheerder fijn namelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door PROnline op 02-08-2024 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
PROnline schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:42:
De installateur heeft dan of gespeeld met selectiviteit, in andere woorden een 25A groep onder de 35A hoofdaansluiting. OF hij heeft de juiste selectiviteit 20A onder de 35A hoofdaansluiting, maar daarmee komt je 0,5 tot 2A tekort afhankelijk van de netspanning, als de opbrengst aan 't pieken is.

Als je dan toch gaat verdelen, verdeel 't dan ook zoveel mogelijk over de fases. Dat vindt de netbeheerder fijn namelijk.
Ligt vooral aan de omvormer. In dit geval zitten de panelen achter 12x330w omvormer. Dat is iets meer dan 17A. Ik zie geen problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:04
meer dan 16A groep werkt prima. Selectiviteit is een keuze, geen verplichting.

[ Voor 3% gewijzigd door P5ycho op 02-08-2024 15:20 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:59
Om van een enkelfase Enphase systeem 3-fase te maken zal je het dak op moeten en gruwelijk veel bekabeling opnieuw moeten doen.

De overweging is dus gewoon heel veel te laat, gelukkig niet nodig zoals hierboven al beschreven is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electro Wim
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 30-09-2024

Electro Wim

Wim de Electroman

Selectiviteit is leuk maar is geen richtlijn waar je je aan moet houden. Vergeet niet dat bij een 35A aansluiting je gewoon met gemak 20 en zelfs 32A kan terugleveren. Wanneer je een 32A zekering er uit knalt van de PV, dan heb je echt andere issues en wil je zeker dat de hoofdzaketinng er uit knalt om in 1 keer volledig spanningsvrij te zijn op de hele installatie.

Daarnaast moet men zich afvragen wat het verschil is tussen 35A feed van de straat tegenover 32A feed van je dak. Het verschil is de aanbieder. Wat je wil is dat je 32A (of 20A) van je PV voldoende ruimte heeft om al je andere voorzieningen te coveren binnen de meterkast.

Dus selectiviteit is leuk, voor afnemende groepen, maar niet voor aanleverende groep.

Zelf heb ik 20A op de PV groep. Waarom omdat ik deze er alleen uit wil bij kortsluiting. Kortsluiting is way beyond 20A.

Iedereen heeft een Fase in zijn leven waarbij hij/zij niet of just wel het vermogen heeft om meer Spanning te creëren zonder weerstand te ervaren en mooi met de stroom mee te gaan.

Pagina: 1