Private Lease wagen, gestolen nummerbord en boete.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:52
In Februari Private Lease afgesloten voor een Peugeot 2008e, in maart motorkap en voorzijde incl nummerplaat gestolen.

De wagen heeft tot 23 juni bij de garage gestaan ivm geen onderdelen en werkzaamheden.

Vorige week werd er ineens een extra bedrag van mijn rekening afgeschreven, bij navraag bleek dit om een snelheidsovertreding te gaan gemaakt op 17 mei, toen stond de wagen dus nog voor herstel in de garage, foto,s incl datum aanwezig.

Bij de PL maatschappij gevraagd om locatie en tijdstip, nog geen reactie gehad. Wel het onterecht geïnde bedrag laten storneren bij de bank.

De kans dat er meerdere boetes zullen komen is natuurlijk groot, mijn huidige nummerplaten zijn voorzien van een 1 dus dmv een foto is wel aan te tonen dat het niet om mijn wagen gaat. Ik heb geen zin om bij iedere boete die eventueel nog gaat volgen er weer een hoop tijd in te stekken.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:08

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wanneer is er aangifte gedaan van de gesloten platen en heb je nieuwe met die 1 gekregen?
Je zult er helaas wel de nodige moeite voor moeten doen vrees ik. Met die aangifte sta je wel sterk dat je vanaf dat moment aantoonbaar niet meer beschikte over de originele platen en elke boete dus niet voor jouw rekening kan komen.
Maar ik vrees dat je elke boete opnieuw aan zal moeten vechten, want het systeem is volledige geautomatiseerd. Vraag me af of die rekening kunnen houden met die kleine cijfertjes op de platen..

Overigens is er met DuckDuckGo genoeg materiaal te vinden rondom boetes en gestolen kentekenplaten, wat had je zelf al gevonden?

[ Voor 34% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-08-2024 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:05:
Wanneer is er aangifte gedaan van de gesloten platen en heb je nieuwe met die 1 gekregen?
Je zult er helaas wel de nodige moeite voor moeten doen vrees ik. Met die aangifte sta je wel sterk dat je vanaf dat moment aantoonbaar niet meer beschikte over de originele platen en elke boete dus niet voor jouw rekening kan komen.
Maar ik vrees dat je elke boete opnieuw aan zal moeten vechten, want het systeem is volledige geautomatiseerd. Vraag me af of die rekening kunnen houden met die kleine cijfertjes op de platen..

Overigens is er met DuckDuckGo genoeg materiaal te vinden rondom boetes en gestolen kentekenplaten, wat had je zelf al gevonden?
Binnen 48 uur na de diefstal is er aangifte gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11:10
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:05:
Die houden zeker rekening met de kleine nummertjes op de plaat. In dit geval moet je echter bij je leasemaatschappij aan de bel trekken en ik zou dit dan ook daadwerkelijk direct per telefoon doen.

Ze hebben misschien de boete nog niet betaald, en dat zou voordelig zijn, want eerst betalen en daarna aanvechten is een stuk vervelender (voor hen, niet voor jou, gelukkig).

Storneren was misschien niet direct de beste oplossing overigens. Beter eerst bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Zijn telefonisch niet te bereiken alles via mail, eedere contact en reactie lieten weken opzich wachten, terugboeken daarom laten uitvoeren om ook zo eerder een reactie te krijgen hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:23
Bedrag storneren lijkt me geen goede zet; dit is niet iets tussen jou en de leasemy maar iets dat jij in eerste instantie met het CJIB moet uitvechten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ASW1 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:42:
Bedrag storneren lijkt me geen goede zet; dit is niet iets tussen jou en de leasemy maar iets dat jij in eerste instantie met het CJIB moet uitvechten.
Ts is niet de eigenaar. De lease maatschappij is de eigenaar.
Ts heeft het gemeld bij de leasemaatschappij, en aangezien de boetes daar binnen komen zal de leasemaatschappij het moeten regelen met het cjib en niet klakkeloos boetes doorsturen/incasseren..

Tenminste dat lijkt mij heel logisch. (Op dit moment)

[ Voor 5% gewijzigd door jack zomer op 02-08-2024 10:52 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:57
ramrodwillem schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:10:
[...]

Binnen 48 uur na de diefstal is er aangifte gedaan.
Maar nog steeds: vanaf wanneer heb je het nieuwe kenteken (met de '1') gekregen? Want alle boetes daarna kan je, lijkt mij, gewoon zeggen dat het kenteken op de foto niet klopt met je (nieuwe) kenteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
vanaalten schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:56:
[...]

Maar nog steeds: vanaf wanneer heb je het nieuwe kenteken (met de '1') gekregen? Want alle boetes daarna kan je, lijkt mij, gewoon zeggen dat het kenteken op de foto niet klopt met je (nieuwe) kenteken.
Dat lijk me ook

Ik heb de wagen op 23 juni opgehaald, op 17 mei was men nog volop met de wagen bezig, dit is aantoonbaar dmv foto,s met datum genomen door het herstel bedrijf. En ja ik weet dus niet op precies welke datum de nieuwe platen zijn gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Het lijkt me niet zo relevant wanneer er aangifte is gedaan van de diefstal of wanneer er een kentekenplaat met duplicaatcode is afgegeven.

Feit is dat @ramrodwillem op 17 mei geen beschikking had over de auto, want deze stond in de garage op aanwijzing van het leasebedrijf. Alle verdere details lijken me toch echt het probleem van het leasebedrijf.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:53
Storneren in zo'n geval is vrijwel altijd dom. Het triggert extra processen die typisch neerkomen op incasso trajecten waar tijd en moeite in gaat zitten. In vrijwel geen geval zal een (grote) organisatie een proces starten of beïnvloeden anders dat ze het geld willen hebben. Erger, soms doet een organisatie helemaal niets meer voor je zonder dat ze hun geld hebben.

Een lease maatschappij heeft typisch gewoon een procedure om een boete te betwisten. Die met geduld volgen zorgt typisch voor de meest soepele afhandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Xander schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:40:
Het lijkt me niet zo relevant wanneer er aangifte is gedaan van de diefstal of wanneer er een kentekenplaat met duplicaatcode is afgegeven.
Dat is zeker wel relevant. Als je in mei een boete krijgt op dat kenteken en in juni pas aangifte doet van gesloten kenteken, dan is de boete voor jou.

Het CJIB is hier in de fout gegaan, want het kenteken stond (hoop ik toch als deze in maart gestolen is) al als gestolen geregistreerd ten tijde van de overtreding en het kenteken met duplicaatcode is aangevraagd of ligt al klaar voor montage bij de schadehersteller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Xander schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:40:

Feit is dat @ramrodwillem op 17 mei geen beschikking had over de auto, want deze stond in de garage op aanwijzing van het leasebedrijf. Alle verdere details lijken me toch echt het probleem van het leasebedrijf.
Ja zou je denken, ik ook maar feit is dat men de boete zonder waarschuwing gewoon van mn rekening afhalen, dat vindt ik dan weer erg lomp maar zal ongetwijveld wel ergens in het contract staan dat het klopt.

Tja terug storen van die boete misschien niet slim maar ik kom niet in contact met de maatschappij, wellicht zo wel .... ik heb nu meer aandacht dan met niets doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Nu online
De leasemij is toch op de hoogte dat de halve auto incl. kenteken gejat is? Die zullen toch ook in het systeem ergens hebben staan dat het kenteken van de auto die zij leasen aan jou een duplicaatcode heeft?

Nogmaals, fout van CJIB, en leasemij had beter op moeten letten. Want die boete is officieel gezien niet gereden met hun kenteken.

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 02-08-2024 13:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
FastFred schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:43:
[...]

Dat is zeker wel relevant. Als je in mei een boete krijgt op dat kenteken en in juni pas aangifte doet van gesloten kenteken, dan is de boete voor jou.
Nee, die boete is voor de kentekenhouder. De leasemaatschappij dus in dit geval.

De leasemaatschappij brengt deze boetes in rekening aan de berijder, maar dat was TS nu even niet. Ook als de kentekens niet waren gestolen had deze boete niet doorberekend mogen worden aangezien hij de auto niet tot zijn beschikking had toch? Stel dat de monteur van her garagebedrijf er een overtreding mee begaat ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Nu online
@Xander Het kenteken is gejat. Je kunt een auto niet zomaar een ander kenteken geven in Nederland. Dus krijg je een duplicaatcode, een kleine '1' op je plaat. Om het echte kenteken te onderscheiden van het gejatte kenteken.

Als je aangifte/melding maakt van kenteken diefstal/kwijt geraakt, dan wordt er een kenteken geregistreerd met een duplicaatcode. En het kenteken dat gejat is (zonder duplicaatcode) ongeldig verklaard. Die boete voor de gestolen kentekenplaat had niet eens bij de leasemaatschappij aan moeten komen lijkt mij.

Ik vermoed dat bovenstaande zo werkt. Het lijkt me namelijk niet praktisch dat als je een kenteken met duplicaatcode hebt, je eindeloos bezig bent met iedere boete die er gereden wordt met het gestolen kenteken.

[ Voor 16% gewijzigd door FastFred op 02-08-2024 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
@FastFred Ik snap dat dit zo hoort te werken met duplicaatcodes.

Ik ben alleen van mening dat het niet het probleem is van TS dat dit nu niet zo heeft gewerkt. De boete is uitgeschreven op een datum dat TS niet over de auto beschikte dus mag de leasemaatschappij het mijns inziens lekker zelf uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Rukapul schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:57:
Storneren in zo'n geval is vrijwel altijd dom. Het triggert extra processen die typisch neerkomen op incasso trajecten waar tijd en moeite in gaat zitten. In vrijwel geen geval zal een (grote) organisatie een proces starten of beïnvloeden anders dat ze het geld willen hebben. Erger, soms doet een organisatie helemaal niets meer voor je zonder dat ze hun geld hebben.

Een lease maatschappij heeft typisch gewoon een procedure om een boete te betwisten. Die met geduld volgen zorgt typisch voor de meest soepele afhandeling.
Niet mee eens, die slaapkoppen bij de leasmaatschappij wisten al lang dat de nummerplaat gejat was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
FastFred schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:55:
@Xander Het kenteken is gejat. Je kunt een auto niet zomaar een ander kenteken geven in Nederland. Dus krijg je een duplicaatcode, een kleine '1' op je plaat. Om het echte kenteken te onderscheiden van het gejatte kenteken.

Als je aangifte/melding maakt van kenteken diefstal/kwijt geraakt, dan wordt er een kenteken geregistreerd met een duplicaatcode. En het kenteken dat gejat is (zonder duplicaatcode) ongeldig verklaard. Die boete voor de gestolen kentekenplaat had niet eens bij de leasemaatschappij aan moeten komen lijkt mij.

Ik vermoed dat bovenstaande zo werkt. Het lijkt me namelijk niet praktisch dat als je een kenteken met duplicaatcode hebt, je eindeloos bezig bent met iedere boete die er gereden wordt met het gestolen kenteken.
Volgens de site van de RDW moet je gewoon nieuwe platen bestellen, dan volgt de duplicatie-code vanzelf. Een aangifte bij de politie is geheel losstaand, en los melding doen bij RDW lijkt ook niet de standaard-procedure.

De leasemaatschappij heeft zo te lezen gewoon dubbel zitten slapen. Dan snap ik ook wel dat de TS niet vertrouwt op een soepele afhandeling van bezwaar...

[ Voor 3% gewijzigd door eric.1 op 14-08-2024 14:50 ]

Pagina: 1