Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Woensdag is er een nieuwe LG GBB61SWGCN1 koelkast bij mij geleverd. Ding rustig even laten acclimatiseren en daaran in gebruik genomen.

Inmiddels staat de koelkast op +1 voor koelen en is het, volgens de thermometer die ik erin heb gelegd, nog niet onder de 6 graden geweest in de koelkast.

Ik hoor de koelkast wel degelijk bezig, zeker als 'ie even open is geweest maar dat resulteert niet in serieus koelen. Apparaat staat netjes enige centimeters van de muur af en geeft ook geen foutcodes.

Uiteraard ga ik straks de leverancier en mogelijk ook LG bellen maar ik vroeg me af of er mensen met tips zijn. Of dat ik gewoon iets doms heb gedaan en nooit een LG had moeten nemen

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:40
Hoe lang heb je de koelkast na vervoer stil laten staan voordat je hem in gebruik hebt genomen?

Is de koelkast gevuld met flessen of leeg?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:35
Cyriel85 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 07:01:
Hoe lang heb je de koelkast na vervoer stil laten staan voordat je hem in gebruik hebt genomen?

Vooral dat laatste.

Een lege koelkast valt niet te koelen.. behalve de lucht, die er gelijk uitgaat zodra je de deur opent.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Cyriel85 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 07:01:
uur of 6 denk ik, het was warm en mijn eten moest er weer in
gevuld met diverse boodschappen, net zoveel als in de ouwe AEG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:40
Wijnands schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 07:18:
[...]

uur of 6 denk ik, het was warm en mijn eten moest er weer in

[...]
Denk dat als je de handleiding leest deze 12 uur of zelfs 24 uur uit laten staan adviseert na vervoer. Dit omdat het koude middel terug in de compressor moet zakken (zeker als de koelkast niet recht opstaand is vervoert). Kan dus zijn dat je compressor het koude middel niet goed op zijn plek heeft een dus niet goed kan rondpompen. Dan wordt deze koelkast niet goed koud en kan je de compressor beschadigen.

Beste een dag uit laten staan en dan pas weer aanzetten.

Staat niets over uit laten staan na vervoer gek genoeg. Wel dat je pas voedsel in de koelkast moet zetten na 4 uur ingeschakeld te zijn.
Verder heeft de koelkast ook een expres stand ( snel koelen). Helpt die?

Als laatste: temperatuur in de koelkast in niet homogeen verdeelt: onderin het vak het koudst, boven in de deur en paar graden warmer. Meet dus wel onderin de temperatuur.

Als deze dus onderin een 4 graden of kouder is, dan is het prima.

[ Voor 26% gewijzigd door Cyriel85 op 02-08-2024 07:55 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:13
Hoe heb je de temperatuur gemeten?
De meest betrouwbare manier is om een thermometer in een glas water te doen en dit glas op de plaat boven je groenteladen te plaatsen. Dan meet je de kerntemperatuur van je producten en niet de temperatuur van de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 13:44
Precies, als je je thermometer in water zet ga je andere (juiste) waarden meten na een paar uur. Daar zit het probleem, in hoe je de temperatuur nu aan het meten bent. Niet dat de koelkast het niet doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:49
Betekent die "+1" dat de koelkast zou moeten koelen tot 1 graad celcius? Of is het "koelstand 1" en kan die ook op een hogere koelstand?
Er zijn koelkasten waarbij een hogere stand harder koelen betekent en koelkasten waarbij juist een lagere stand een lagere temperatuur (en dus harder koelen) betekent. Check dit in ieder geval even in de handleiding.

Sowieso heeft een koelkast meestal niet 1 temperatuur in de hele kast. Bij mij bevriezen dingen nog wel eens in de onderste lade, terwijl op andere plekken het eerder een graad of 4 is. Alleen professionele koelkasten voor een specifiek doel hebben een consistente temperatuur in de hele kast. Een goede consumentenkoelkast heeft juist verschillende zones met verschillende doelen en bijbehorende temperaturen.

[ Voor 36% gewijzigd door Lapa op 02-08-2024 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Mogelijk heb ik het gevonden. Koelkast staat iets verder van de muur nu, een centimeter maar maar toch.

Verder heb ik de infrarood thermometer opgediept en die geeft nu netjes +1c op de achterwand
niels132 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:55:
Hoe heb je de temperatuur gemeten?
De meest betrouwbare manier is om een thermometer in een glas water te doen en dit glas op de plaat boven je groenteladen te plaatsen. Dan meet je de kerntemperatuur van je producten en niet de temperatuur van de lucht.
Dat dus maar dan een plankje hoger
Lapa schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:47:
Betekent die "+1" dat de koelkast zou moeten koelen tot 1 graad celcius? Of is het "koelstand 1" en kan die ook op een hogere koelstand?
Nee, het is 1 graad celcius, of zou dat moeten zijn

[ Voor 70% gewijzigd door Wijnands op 02-08-2024 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:35
Ik vind 1gr overigens wel aan de koude kant. Is er een specifieke reden voor om de temperatuur zo laag in te stellen?

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbra
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19-09 08:46
Precies wat Devian zegt...,
de instelling +1 graden is (veel) Te koud, koelkast temperatuur van 4 graden wordt
aanbevolen, de kans is groot dat als je iets tegen de achterwand aan legt het product bevriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Devian schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:58:
Ik vind 1gr overigens wel aan de koude kant. Is er een specifieke reden voor om de temperatuur zo laag in te stellen?
Omdat 'ie ingesteld op +3 de 10 graden naderde. En het is geen kelderkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:59
Wijnands schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 06:46:
Woensdag is er een nieuwe LG GBB61SWGCN1 koelkast bij mij geleverd. Ding rustig even laten acclimatiseren en daaran in gebruik genomen.

Inmiddels staat de koelkast op +1 voor koelen en is het, volgens de thermometer die ik erin heb gelegd, nog niet onder de 6 graden geweest in de koelkast. [...]
Hoe lang is netjes? Jouw vriesvak moet ook nog goed afkoelen namelijk, afhankelijk van wat je er in hebt gelegd en hoe koud dat moet worden kan ik me best voorstellen dat het koelgedeelte er iets langer over doet om ook op de goede temperatuur te komen.
Ik hoor de koelkast wel degelijk bezig, zeker als 'ie even open is geweest maar dat resulteert niet in serieus koelen. Apparaat staat netjes enige centimeters van de muur af en geeft ook geen foutcodes.
[....]
Minimaal 5cm aan alle kanten vrij, volgens de handleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electro Wim
  • Laatst online: 30-09-2024

Electro Wim

Wim de Electroman

Waarom zo koud, dan vriest alles kapot in je groenten lade. Zelf heb ik hem al jaren op +8 voor koeling en -20 voor Vriesvak. En nog bevriest er soms iets tegen de achterwand / groentevak.

En alles blijft koel, niets bederft. En bovendien, energie komt niet eens boven de 0,7kWh per dag in de zomer en in de winter niet boven de 0,45 kWh per dag (hij staat in de bijkeuken die niet verwarmd wordt).

Bovendien is al het drank anders veel te koud, wijn smaakt niet meer, bier is niet te pruimen bij kouder, limonade en melk zijn bij kouder ondrinkbaar.

[ Voor 52% gewijzigd door Electro Wim op 03-08-2024 14:18 ]

Iedereen heeft een Fase in zijn leven waarbij hij/zij niet of just wel het vermogen heeft om meer Spanning te creëren zonder weerstand te ervaren en mooi met de stroom mee te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Electro Wim schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 14:11:
Waarom zo koud, dan vriest alles kapot in je groenten lade. Zelf heb ik hem al jaren op +8 voor koeling en -20 voor Vriesvak. En nog bevriest er soms iets tegen de achterwand / groentevak.\
Het probleem van TS is dat de koelkast te warm is, niet te koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:16
Sissors schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 14:22:
[...]

Het probleem van TS is dat de koelkast te warm is, niet te koud.
Niet meer, hij heeft beter gemeten en meet nu de 1 graad die hij heeft ingesteld. En dat is wel iets te koud :)

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electro Wim

Electro Wim

Wim de Electroman

BeefHazard schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 14:31:
[...]

Niet meer, hij heeft beter gemeten en meet nu de 1 graad die hij heeft ingesteld. En dat is wel iets te koud :)
1 graad in de core van een product is bij een komkommer gewoon wegooien als die langer dan twee uurtjes in de koelkast ligt. Alles vriest kapot.

Overigens is 4 gaden bij mij een core van 0 in onderste vak. Bij mij staat hij op 8 om de core gewoon niet onder de 4 te krijgen. Koelgedeelte is bij 8 graden 4 onderste 3 posiities, 4-6 graden in koel gedeelte en bovenste gedeelte ronde de 8. In handleiding staat een mooie tekening hoe de koeling werkt.

[ Voor 28% gewijzigd door Electro Wim op 03-08-2024 14:47 ]

Iedereen heeft een Fase in zijn leven waarbij hij/zij niet of just wel het vermogen heeft om meer Spanning te creëren zonder weerstand te ervaren en mooi met de stroom mee te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
BeefHazard schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 14:31:
[...]

1 graad op de achterwand van de koelkast, waarbij @Electro Wim stelt dat bij 8 graden in de koelkast zijn achterwand kouder is dan 1 graad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electro Wim

Electro Wim

Wim de Electroman

Sissors schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 14:46:
[...]

1 graad op de achterwand van de koelkast, waarbij @Electro Wim stelt dat bij 8 graden in de koelkast zijn achterwand kouder is dan 1 graad.
Dat geeft de handeiding van mijn koelkast aan, plaats niets tegen achterwand om bevriezing te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naenee
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:26
Ik kom overal +3/4C tegen voor koelkast, -18C voor vriezer.
De standaard waardes voor de LG GBB61SWGCN1 zijn +3C en -18C, zie handleiding.
Ik zou het daar op houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-dlMHW4esAG4JIrdN2Rxo6hz0E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kI7WpoYNQbFBPXd5vPFF4onf.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:36

ByteDelight

Retro computing is alive!

Doet me denken aan deze video van Technology Connections over hoe vreselijk slecht koelkasten vaak werken:
YouTube: This goofy fridge has a really clever design. It's also kinda terrible.

We hebben met die van ons al regelmatig bevroren pakken melk etc. gehad, omdat die iets te dicht tegen achterwand stonden.
Valt niet mee om een technisch goed doordachte koelkast te vinden..

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Pagina: 1