Subdomein zonder SSL doorverwijzen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-08 09:59
Ik maakte een 301-doorverwijzing aan op sub.domein.nl en deelde de link in WhatsApp. Dat werkte niet goed omdat HTTPS afgedwongen wordt en het subdomein geen SSL-certificaat heeft.

Inmiddels heb ik een hoop geprobeerd, zoals een CNAME-record op sub.domein.nl aanmaken welke naar www.domein.nl. of domein.nl. verwijst, maar dat resulteert in 404-meldingen.

Is er een manier om deze doorverwijzing zonder SSL te doen werken, ook als je er via HTTPS naartoe gaat, of probeer ik iets te omzeilen wat gewoon niet kan?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:11
Wat is dit een hostingpakket? Mogelijk staat in Apache een redirectpermanent naar HTTPS aan en kan je deze config niet zelf aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Als de bezoeker via https binnenkomt moet er een geldig certificaat zijn, anders gaat de redirect nooit worden uitgevoerd.

Je zou nog wel eens kunnen kijken waarom de bezoeker wordt doorverwezen naar https. Zit er bijvoorbeeld een redirect op de http-verbinding? Of is er misschien HSTS geactiveerd op het hoofd-domein?

Een CNAME is geen redirect. Het is een manier om aan te geven naar welk IP het subdomein moet verwijzen. Qua doorsturen doet het niets.

[ Voor 17% gewijzigd door eLScha op 01-08-2024 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Steeds meer webbrowsers gaan er inderdaad vanuit dat http niet veilig is zonder SSL. Maar afhankelijk van hoe je SSL certificaat geregeld is zou je vrij eenvoudig je subdomein moeten kunnen toevoegen of een wildcard certificate kunnen aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Dank voor jullie uitleg allen. Het domein staat bij STRATO (low budget, niet heel geavanceerd) en daar is op dit moment geen hosting-pakket aan gekoppeld.

Het is vooral WhatsApp wat hier dwarsligt. Zelfs als je een HTTP-linkt deelt, dwingt het af tot HTTPS. Maar goed, met alle boeverij van tegenwoordig snap ik dat ook wel.

Er is wel een instelling om SSL af te dwingen, middels een 301 of 302. Die lijk ik niet uit te kunnen zetten maar als ik de uitleg goed begrijp heeft dat ook alleen betrekking op het hoofddomein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:50
Je kan bij strato ook wel een certificaat aanschaffen voor alle subdomeinen.
Hier doen ze echter wel een manuele controle op dus je moet zorgen dat je subdomeinen zijn aangemaakt voordat je het certificaat aanschaft.

HTTP gaat gewoon niet gebeuren als je zelf geen proxy server gaat opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Normaal zou je er een reverse proxy voor kunnen gooien en voldouwen met Let's Encrypt certificaten, dan maakt de backend niet zoveel meer uit.

Heb je server toegang en mag je wellicht zelf iets installeren? Zo niet, dan zul je dit bij Strato, al dan niet tegen betaling, moeten regelen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Of als je de snelle “geen zin om uit te zoeken” weg wil bewandelen kan je er altijd gratis CloudFlare voor zetten. Die zijn dan je reverse proxy, doen de TLS offloading en sturen het onder water weer als normaal HTTP verkeer naar jou toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Dat klinkt niet ingewikkeld maar wel als iets waar ik even de tijd voor moet nemen om het goed te begrijpen en in te stellen. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:14

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Melvin.P schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:43:
Dat klinkt niet ingewikkeld maar wel als iets waar ik even de tijd voor moet nemen om het goed te begrijpen en in te stellen. :-)
Eigenlijk is het een kwestie van je domein aanmelden bij Cloudflare en de benodigde nameservers instellen bij je registrar van je domein. En dan moet je even geduld hebben, en dan gaat alles via Cloudflare.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Pagina: 1