Oude radiators beter dan nieuwe?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iaxe393
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-08 00:46
Hey guys,

Ik ben momenteel mijn huis flink aan het renoveren. Nu zit ik alleen in de knoop met het uitzoeken van een nieuwe radiator.

De huidige radiator is een model uit de 70's en 240cm x 40cm. Deze verwarmde de hele huiskamer (De huiskamer is ~100m3) altijd prima, ik heb het nooit koud gehad en ik heb altijd maar één verwarming in de huiskamer gehad.

Nu ben ik dus aan het zoeken naar een nieuwe radiator, maar volgens verschillende calculators heb ik tussen de 7000 en 12.000 watt nodig Ik kan letterlijk nergens een radiator vinden die ook maar in de buurt komt van deze afmetingen met dit vermogen. Ik kan mij ook niet voorstellen dat de oude radiator dit wattage wél zou halen.

Ben ik nu zo dom om te denken dat de oude radiator dan zo verschrikkelijk goed was dat deze de huiskamer wél kon verwarmen of moet ik mij niet zo dood staren op het aantal watt en gewoon een goeie T33 van 240x40 kopen ?

Wat denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:43

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Ik vermoed dat die calculators het vermogen aangeven om het bij -10 nog warm te houden in het huis. Daarnaast is je huis misschien beter geïsoleerd dan waar de calculator mee rekent.
Is het een lamellen- of een plaatradiator? Wellicht kun je een foto plaatsen en is het vermogen van de oude radiator te berekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:11
Die calculators die je online vind slaan echt helemaal nergens op.
Met 7-12kW kun je een doorsnee Nederlandse woning volledig verwarmen. Dus niet alleen de woonkamer, maar echt het hele huis van 120m2 ofzo. Ook als het - 10 is.

Die calculatoren zijn echt alleen gemaakt zodat de onwetende klant extra veel en/of extra grote radiator koopt. De calculatoren zijn heel toevallig gemaakt door verkopers van radiatoren. En als jij veel te veel/grote radiatoren hebt hangen ga je ook maanden later gegarandeerd niet klagen dat het koud is in huis. Dus door extra te verkopen hebben die radatorverkopers gegarandeerd tevreden klanten.. Geniaal toch?

Als je echt wilt weten wat je nodig hebt, moet je een warmteverlies berekening (laten) doen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.