Catproof zonwering schuifraam

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09-08 20:44
Ondanks zelf googlen nog niet op de ideale oplossing gekomen, dus ik hoopte dat mensen hier misschien aanbevelingen hadden.

Met onze VVE zijn we voorzichtig aan het kijken naar het verduurzamen van ons jaren '30 pand. Subsidie op zonwering is bijvoorbeeld iets wat onze gemeente aanbiedt en waar we eventueel gebruik van willen maken. Wij wonen op de derde en halve vierde verdieping, met een aantal grote ramen op het zuid-westen.

Voor die ramen ben ik op zoek naar goede zonwering. Het gaat om twee grote schuiframen (zie foto bijgaand). Ik zou heel graag deze ruimen helemaal open willen zetten, wat nu niet kan omdat we twee katten hebben, die zowel nieuwsgierig als onhandig zijn. In de ideale wereld wil ik dus zonwering die:

- aan de buitenkant is bevestigd
- makkelijk te bedienen (in- en uitschuiven)
- op zo'n manier vast te maken aan bv het kozijn dat de katten het niet zomaar weg kunnen duwen en uit het raam kunnen vallen

Wat ik op Google vind zijn vooral hordeuren aan de binnenkant en oplossingen voor draaikiepramen. Het zal sowieso maatwerk zijn en misschien moeten we er ook zelf wel wat voor klussen, dat is allemaal prima. Ik ben vooral benieuwd of iemand me in de juiste denkrichting van een oplossing kan helpen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DytFxB1f4BehuIORmQ96APE0GFE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cn15PbIOykLTkUpaK2jz6hf1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
Even een onbescheiden upje voor m'n eigen vraag:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
Zowel screens (rechts op onderstaand plaatje) als rolluiken (links op onderstaand plaatje) lijken me prima catproof.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_6Ixq5AytSc0JYWUehEMScGTfc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Yfn62jeGRQCGNYMigRV6YzD.png?f=fotoalbum_large

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
De rolluiken heb ik over na zitten denken, maar denk dat je dan ook veel van de voordelen van openstaande ramen mist. Screens lijken me de beste oplossing maar volgens mij (keep me honest) is dat vaak een soort zachte mesh en daar gaan kattennagels zo doorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-09 15:21
ducoquelicot schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 10:40:
De rolluiken heb ik over na zitten denken, maar denk dat je dan ook veel van de voordelen van openstaande ramen mist. Screens lijken me de beste oplossing maar volgens mij (keep me honest) is dat vaak een soort zachte mesh en daar gaan kattennagels zo doorheen.
Als zoveel dingen zijn screens in alle soorten en maten te krijgen, ook in aluminium. Dat gaan je katten niet voor elkaar krijgen omdat stuk te maken.

Kijk ook eens naar shutters, die zijn ook katproof. Wat ook kan is aluminium folie op de vensterbank leggen, daar gaan ze niet overheen.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
ducoquelicot schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 10:40:
Bij rolluiken zitten er vaak een heleboel kleine (lucht/licht)gaten als je ze niet helemaal tot de bodem dicht doet.

Zoals hier te zien is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQfsgMmGdvbsxTqnxIgsBbVIldQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/h5h5SEBPaJLp0oaLJSBJoNCx.png?f=user_large

En screens zijn meestal best stevig, als je katten daar echt dóórheen klauwen, dan moet je ze beter opvoeden :+ Maar als het stof is, dan kan het altijd gebeuren dat ze wat klauwscheurtjes achterlaten, ja.

[ Voor 13% gewijzigd door Hahn op 03-08-2024 10:45 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
nodri2000 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 10:42:
[...]

Als zoveel dingen zijn screens in alle soorten en maten te krijgen, ook in aluminium. Dat gaan je katten niet voor elkaar krijgen omdat stuk te maken.

Kijk ook eens naar shutters, die zijn ook katproof. Wat ook kan is aluminium folie op de vensterbank leggen, daar gaan ze niet overheen.
Aluminium folie heb ik ook wel eens geprobeerd in het verleden, dat langharig tuig van mij is slim genoeg dat ze er vanzelf niet meer bang voor zijn 😁 het zijn schatjes verder hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
Hahn schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 10:44:
[...]

Bij rolluiken zitten er vaak een heleboel kleine (lucht/licht)gaten als je ze niet helemaal tot de bodem dicht doet.

Zoals hier te zien is:
[Afbeelding]

En screens zijn meestal best stevig, als je katten daar echt dóórheen klauwen, dan moet je ze beter opvoeden :+ Maar als het stof is, dan kan het altijd gebeuren dat ze wat klauwscheurtjes achterlaten, ja.
Één van de twee heeft krabben als hobby, is er niet uit op te voeden helaas haha. Alles wel geprobeerd op dat punt. Klauwscheurtjes zijn op zich geen probleem, het grootste punt is dat ze het niet weg kunnen duwen en er dus achter kunnen glippen. Want dan liggen ze zo beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
Dank voor alle tips in ieder geval! Denk dat we het gewoon live even moeten gaan bekijken, dan kan ik iets beter inschatten wat wel en niet gaat werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 20:25
Je hebt screens met soort (automatische) ritssluiting, die zijn bedoeld voor omgevingen waar meer wind staat. Die zijn aan de zijkant goed dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rem zonwering
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-05 17:52
Ritsscreens zitten inderdaad aan de zijkanten opgeborgen, hier zit letterlijk een rits aan de stof geseald die in een gleuf valt die op zijn beurt in de zijgeleider zit.
Dit resulteert in strakker zittend doek, het kan meer wind hebben en zal niet opwaaien.
De stof zelf is normaal gesproken glasvezel met een kuststof laag er overheen.
Katten zullen hier nog best even mee bezig zijn om doorheen te komen al kan ik niet garanderen dat het ze nooit zal gaan lukken.

Mogelijk is een schuif- of inzethor met metalen gaas ook een optie.

Bij rolluiken is het vaak mogelijk om met de afstandsbediening de zogenaamde ventilatiestand te activeren waarbij de lamellen net genoeg openen om de ventilatiegaatjes open te zetten terwijl de onderlat op de vensterbank blijft rusten.
Deze optie moet dan wel in de motor te activeren zijn.

Rem zonwering

Pagina: 1