Schijven overzetten in nieuwe NAS DS224+

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EGTweak
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-03 11:29
Hallo,
Omdat ik mijn nas DS214play te langzaam vind worden :z , wil ik de DS224+ aanschaffen. Wie weet of de 'oude' schijven uit de 214play zo kunnen worden overgezet naar de 224+?
De hardware is uiteraard anders maar waar zou ik dan tegenaan lopen, of is het slimmer gewoon nieuwe installatie van de DS te doen en dan data over zetten naar (ook) nieuwe schijven?

alvast dank.
Ed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:36
Persoonlijk gevraagd: Nieuwe schijven erin. Zeker als je oude schijven nu ongeveer 9 tot 10 jaar oud zijn. Een beetje afhankelijk van je installatie zal het ding mogelijk wel 30.0000 tot 50.000 uur gedraaid hebben. Dan is het goed om met een compleet nieuwe apparatuur en verse installatie te beginnen. De oude DS214 zal niet verder gekomen zijn dan DSM 6.x de nieuwe DS224+ is DSM 7.x dat geeft ook al een reden om opnieuw te beginnen.

Met nieuwe schijven krijg je mogelijk ook wat extra opslagruimte. Mogelijk heb je die nu niet nodig maar dat kan nog wel eens handig zijn in de toekomst.

Hier heb ik nog een DS213+ staan. Deze staat eigenlijk ook al heel lang op een lijstje met te "vervangen". Nog niet aan toegekomen. Het ding draait nog. De ondersteuning is er nog. steeds geweest. Tot nu toe dan. Goed, denk dat het zijn laatste jaar is. De opslagruimte begint nu een dingetje te worden. Harde schijven vervangen kan wel maar dan kan ik ook meteen de DS2xx zelf meenemen in het vervangingsplan. Dan heeft het ding nog geen 50 euro per jaar gekost.

[ Voor 28% gewijzigd door RonnieKo op 01-08-2024 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EGTweak
Dank voor je snelle reactie; inderdaad zijn de schijven al langere tijd in gebruik, weliswaar niet dagelijks maar toch...; de DS214 heeft wel DSM 7.* aan boord en dat draait niet veel anders dan de vorige versie, maar met 1GB memory is het wel allemaal aan de krappe kant aan het worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Ah... dat is dus nog een van de oudere ondersteunde DS-versies. De DS213+ in ieder geval niet. Goed, je zal even mogen kijken naar wat voor jezelf belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-09 10:01
Je zou even je schijven kunnen checken om te kijken uren/writes/etc. Op basis daarvan kun je kijken of je ze wilt vervangen of niet.

> Storage Manager > Kies een schijf > Health info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12

nelizmastr

Goed wies kapot

RonnieKo schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:10:
Ah... dat is dus nog een van de oudere ondersteunde DS-versies. De DS213+ in ieder geval niet. Goed, je zal even mogen kijken naar wat voor jezelf belangrijk is.
DSM 6 is vanaf 1-10 end of life, dus mocht het ding aan ‘t internet hangen dan mag je hem inderdaad wel gaan vervangen ;)

En ach, ding heeft een goed leven gehad als hij het nog doet.
EGTweak schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 20:43:
Hallo,
Omdat ik mijn nas DS214play te langzaam vind worden :z , wil ik de DS224+ aanschaffen. Wie weet of de 'oude' schijven uit de 214play zo kunnen worden overgezet naar de 224+?
De hardware is uiteraard anders maar waar zou ik dan tegenaan lopen, of is het slimmer gewoon nieuwe installatie van de DS te doen en dan data over zetten naar (ook) nieuwe schijven?

alvast dank.
Ed.
In theorie kun je schijven overzetten en dan de boel laten importeren en updaten, maar gezien de leeftijd van de apparatuur is een schone start en een datamigratie de beste strategie. Heb je ook de kans e.e.a. op te schonen en indien je dat nog niet hebt gedaan over te stappen van ext4 naar btrfs, wat een betere bescherming tegen bitrot kent en je data dus beter beschermt over langere tijd.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
nelizmastr schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:00:
[...]
En ach, ding heeft een goed leven gehad als hij het nog doet.
Het ding heeft bij mij een goed leven gehad :) Nu zo'n 11 jaar oud. De schijven ook. De opslag begint nu wel vol te raken. Steeds meer redenen om wat te gaan doen. Dus vervangen komt steeds dichterbij.

[ Voor 5% gewijzigd door RonnieKo op 03-08-2024 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 17:43
Ik zou voor een migratie gaan met nieuwe NAS en nieuwe (SSD?) schijven.

Welke migratie methode je dan gebruikt kan je bepalen via https://kb.synology.com/e..._0_and_later#x_anchor_id5

Maar ik denk dat Hyper Backup methode of zelf een backup van de huidige data maken het beste werkt.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 17:19
EGTweak schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 20:43:
Ik weet dat Synology die use-case prima afhandelt. Je kunt dus de schijven uit de ene zo in de andere zetten. Synology zal dan waarschijnlijk DSM daarna opnieuw willen installeren en daarna zal het nieuwe NAS grotendeels identiek zijn aan de oude. Dingen als quickconnect en dergelijke moet je mogelijk wel weer opnieuw inregelen.

Zoals diverse aangeven zijn de schijven zelf waarschijnlijk ook al aan de leeftijd. Hoe ouder hoe meer kans op falen uiteraard. Afhankelijk van de situatie zou kun je overwegen om de schijven mee te nemen. Als de NAS puur voor backup is (en bijvoorbeeld reserve schijven hebt klaarliggen), dan kun je dat best op oudere schijven verder. Is het echter de enige, dan kun je overwegen lekker nieuwe schijven erin te doen en misschien zelf de oude nas met oude schijven lekker als backup voor de nieuwe nas in te zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EGTweak
Mooie reacties en daar kan ik wat mee. Dank allen.
Pagina: 1