Deurbel geen geluid, bel en trafo lijken niet het probleem?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:54
De bel van mijn moeder doet het niet meer, het is simpelweg een 2draads deurbel aangesloten op een beltrafo die in een stopcontact zit.

De 2 draadjes van de bel zelf tegen elkaar houden geeft wel een klein 'sparkle' / vonkje/knetttertje maar geen geluid. Als ik meet met de multimeter staat hier ~8V op (uit mn hoofd, nu weer thuis). Ampere kon ik niet meten, wisselstroom zit niet op mijn meter...

Mijn conclusie is dat de bel zelf en de trafo niet het probleem lijken te zijn... De gong is dus ook op de trafo aangesloten.

Maar hoe kan ik het beste uitpluizen wat er mis is en hoe ik dit kan fixen? Die dingen zijn allemaal oud, dus een nieuwe trafo bestellen (en evt bel) is geen gek idee uberhaupt maar dan moet het daarmee wel opgelost zijn.

Kan ik checken of het iets met (de aansluiting naar) de gong zelf is? Ik kan dus niet nametern of de stroom zelf goed geleverd wordt. Zou wel kunnen kijken of de snoertjes naar de gong de 8V leveren als ik de bel indruk?

Even dacht ik misschien iets te kunnen testen mbv een 9V batterij, maar dat is gelijkstroom en geen wisselstroom dus dat gaat m ook niet worden.

Zie ik iets over het hoofd? Tips?

Hangt nu ook een draadloze bel op batterij, maar die is minder hard dus hoort ze boven niet bijv (of ze moet hem continu overal mee naartoe nemen... dat schiet ook niet op)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:26

Aardedraadje

Met kabelschoen

Als je wel vonkjes krijgt als de schakeldraden tegen elkaar komen dan is de hele keten dus compleet -> er loopt stroom. Waarschijnlijk zit de gong dus vast o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Aardedraadje schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:02:
Als je wel vonkjes krijgt als de schakeldraden tegen elkaar komen dan is de hele keten dus compleet -> er loopt stroom. Waarschijnlijk zit de gong dus vast o.i.d.
Thanks, dat vermoedde ik wel maar was niet helemaal zeker... Zal de volgende keer de gong zelf zien te inspecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11:12
wisselstroom op de deurbel dat zou apart zijn ( nooit eerder gezien of gehoord )

Op de trafo staat wisselstroom , de min draad vanaf de trafo gaat naar de knop en bij het drukken op de knop wordt het circuit gesloten naar de bel/ gong .

Dus trafo in wisselstroom uit gelijkstroom plus naar bel / gong min naar knop vanaf knop weer naar min bel gong.

Dus het meest aannemelijke is dat als je wel gelijkspanning meet op de trafo , dat of de knop of de bel/gong defect is . waar de eerste een echt slijtage onderdeel is ( door het drukken erop en het meest voor de hand liggend ) , maar dat is eenvoudig te controleren door de knop te verwijderen en de draden tegen elkaar te houden , gaat de bel / gong nu af ? dan is het de schakelaar , hoor je niets? dan is het de bel/gong zelf .

[ Voor 36% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 02-08-2024 10:13 . Reden: meer details ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MPCoreDeveloper schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:09:
wisselstroom op de deurbel dat zou apart zijn ( nooit eerder gezien of gehoord )

Op de trafo staat wisselstroom , de min draad vanaf de trafo gaat naar de knop en bij het drukken op de knop wordt het circuit gesloten naar de bel/ gong .

Dus trafo in wisselstroom uit gelijkstroom plus naar bel / gong min naar knop vanaf knop weer naar min bel gong
Een beltrafo is secundair toch AC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11:12
Wolly schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:11:
[...]

Een beltrafo is secundair toch AC?
In de woningen waar ik heb gewoond waren ze altijd secundair gelijkspanning , maar ik begrijp nu dat wisselspanning juist het meest voorkomend is ( 8 volt )

Maar voor het testje maakt het niets uit , lees dan laagspanning iplv gelijkspanning ;)

[ Voor 1% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 02-08-2024 10:28 . Reden: verduidelijken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@MPCoreDeveloper Thanks, zoals ik in de startpost had gezet heb ik inderdaad die 2 draden van de bel zelf tegen elkaar gehouden met wat 'knetter/vonkje/sparks/etc' tot gevolg maar zonder geluid... Op die 2 draadjes mat ik ook 8V, maar geen stroom (en dacht dus te begrijpen dat dat vanwege gelijk vs wisselspanning is).

Heb 3 multimeters maar geen enkele kan wisselspanning meten dus dat kan ik niet controleren (moet de verleiding weerstaan meteen een nieuwe te bestellen die dat wel kan :P ).

Iets met de gong zelf lijkt dus het meest voor de hand liggend, maar die kon ik gisteren niet eenvoudig checken (of tenminste, geen zin an ;) )

Zal eerst zien of de stroom/spanning ook bij de gong op de draden staat en dan de gong zelf eens dubbelchecken. Vreemd dat het opeens uiit het niks na jaaaaaaaaaaaaaaren stuk zou gaan, maar hey...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Electro Wim
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 30-09-2024

Electro Wim

Wim de Electroman

Rare multimeter die geen wisselspanning kan meten.

Iedereen heeft een Fase in zijn leven waarbij hij/zij niet of just wel het vermogen heeft om meer Spanning te creëren zonder weerstand te ervaren en mooi met de stroom mee te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Electro Wim schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:08:
Rare multimeter die geen wisselspanning kan meten.
Voltage/spanning wel, ampere/stroom niet. Alleen gelijkstroom voor die laatste. Schijnt bij veel (goedkopere) meters het geval te zijn...

Dus feit dat ik spanning meet (8V) lijkt aan te tonen dat dat wel ok zit, kan stroom (A) alleen niet nameten voor de 100% zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electro Wim

Electro Wim

Wim de Electroman

m0ridin schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:21:
[...]

Voltage/spanning wel, ampere/stroom niet. Alleen gelijkstroom voor die laatste. Schijnt bij veel (goedkopere) meters het geval te zijn...

Dus feit dat ik spanning meet (8V) lijkt aan te tonen dat dat wel ok zit, kan stroom (A) alleen niet nameten voor de 100% zekerheid.
Stroom meten is niet nodig. Een multimeter meet spanning over een interne weerstand. Is de stroom 0 dan is er geen spanning. Er zijn meters welke geen interne weerstand hebben. Deze meten dan 0 volt wanneer er geen belasting is.

In theorie zou je zelfs de stroom kunnen uitrekenen wanneer je de interne weerstand van de meter weet.

Maar in het kort, is er geen stroom, dan is er ook geen voltage. Zo simpel is het verhaal.

Wanneer het vonkt bij de twee draden dan is de weerstand in de kring heel laag. Meestal is dit het gevolg van een hangende gong. Vaak zit er een spoel in met een veer die de hamer of een metalen staafje hard laat ketsen tegen de bel of metalen staven aan. Wanneer de trafo op gelijkspanning staat gaat dit niet werken. Oorzaak ik vaak gewoon vuil of verdroogd vet. Zolang hij kan vonken is er dus niks ernstigs anders dan dat het metalen deel vast zit in de spoel, of dat de trafo op gelijkspanning staat.

Je hebt ook modernere bellen, deze werken met zowel wissel- als gelijkspanning. Deze zijn meestal gewoon dood en zullen dan ook niet vonken of spanning laten meten.

Iedereen heeft een Fase in zijn leven waarbij hij/zij niet of just wel het vermogen heeft om meer Spanning te creëren zonder weerstand te ervaren en mooi met de stroom mee te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Super, thanks voor de toelichting.... Dacht hooguit ook mbt hoeveel ampère erop zou staan. Maar ik ga er vanuit dat dat wel goed zit, ga er vandaag weer even langs een zal de gong zelf dan ook even checken. Zit een praxis in de buurt waar ik evt een nieuwe kan kopen voor 1 of 2 tientjes als nodig.

Nou ja, eerst maar even kijken straks... Cheers!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m0ridin
En even een update...

Het was inderdaad de gong, de klepel was blijkbaar afgebroken (lag achter een tas op de grond) dus een nieuwe gehaald en gemonteerd en alles werkt weer zoals het hoort! Dank voor de hulp en tips allemaal.

(Oh, en ik zeg het natuurlijk alsof het allemaal zo gepiept was maar door eigen niet goed opletten, niet het juiste gereedschap daar en onhandige plekken en zut mbt schroeven was het nog best wat geklooi ;) Maar ach, eind goed al goed! )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electro Wim

Electro Wim

Wim de Electroman

Nog even een eenvoudig weetje, dat is namelijk de Wet van Ohm. De wet van Ohm werkt met drie componenten te weten: Stroom (i), Spanning (I) en weerstand (R).

De formule is simpel: U = I x R

Wanneer je 2 van de 3 weet kan je altijd de 3e uitrekenen.

Je hebt ook nog een andere wet, hiermee kan je vermogen (P) bepalen:

P = U x I

Het grappige is, met maar twee waarden (waarvan 1 er U of I is) kan je 4 waarden in totaal bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@Electro Wim je doet je naam eer aan ;)
Pagina: 1