Regenplekken in onbehandeld eiken plafond overkapping

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud-MS20
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 23-06 19:07
Wie o wie kan ons helpen? De afgelopen weken/maanden hebben we druk gebouwd aan onze nieuwe, grote eiken overkapping. Aangezien het deze week (zo goed als) droog zou blijven, hebben we begin deze week het plafond (40m2) bekleed met onbehandelde eiken planken (vellingdelen). Vervolgens hebben we op de eiken delen geïsoleerd en zaterdag gaat de dakdekker het dak dichtbranden.

Uiteraard was het de bedoeling dat eiken plafonddelen droog zouden voordat het dak dicht gebrand gaat worden, maar helaas heeft het hier de afgelopen 1,5 dag veel geregend. Alle hulp, zeilen, etc. hebben veel tegengehouden, maar desondanks zijn er veel natte plekken/kringen in het plafond. Enorm balen, want deze blijven zichtbaar aangezien er waarschijnlijk verder geen water meer aan deze planken gaat komen.

Nu de vraag: wat kunnen we doen om de regenplekken zo veel mogelijk weg te krijgen? Waarmee behandelen? En wanneer: z.s.m. of als het opgedroogd is?
De eerste 2 foto's zijn van de plekken van vandaag. De 3e foto is een kleine plek van gister, die al deels is opgedroogd. Vooral de randen zijn daar zichtbaar.

Alvast enorm bedankt voor de tips! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22l_iryp24NGaT2SiSVTk1Di_GA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9UIjduLxaeVEtHJuBUmRskJM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MtiafSVe57cjrRL4BqOEUshjQeo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dP2lvpEGwxO834KfZ6ZMB7is.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wP7WZ7s9A7B0sOGUaiZeGG8SiLQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fSCvEGOGkaSdajABbIe7vW0Z.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:12
rijst :)

maar voor rest blijf je dit zien, tot je de planken alsnog besluit te behandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:54

RvV

Ik zou het eerst goed laten opdrogen en later een keer beitsen in de gewenste kleur als het je dan nog zou storen.

Y'24

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Meestal valt het wel mee wat er over blijft qua kringen, maar mogelijk ga je nu ook (meer) zwarte vlekken krijgen als reactie op het looizuur in het hout.

Voorlopig niets doen en laten drogen, daarna afhankelijk van de schade en het gewenste eindesultaat stappen ondernemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-09 21:57
Laten drogen en indien nodig de plekken die je nog ziet opschuren. Is doorgaans voldoende. Maar.... behandelen met olie of beits (ben zelf meer van olie dan van beits) is geen gek idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud-MS20
Bedankt alvast voor de reacties. We gaan het eerst maar eens laten drogen en kijken hoe het er dan uit ziet. Naar oliën of beitsen ging in eerste instantie niet de voorkeur naar uit, het is ook een groot oppervlak met balken en plankjes, maar als de kringen nog teveel zichtbaar zijn, dan ga ik daar zeker eens over nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Bij iedere watervlek hier lees ik altijd ontweringswater maar dat is nu kennelijk niet van toepassing?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud-MS20
Ja eerlijk gezegd had ik ook wel meer oplossingen in deze hoek verwacht. Ook huis-tuin-keukenmiddeltjes zoals water met azijn. Iemand hier ervaring mee? Of dus met ontweringswater..

[ Voor 8% gewijzigd door Ruud-MS20 op 02-08-2024 07:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:15
Ruud-MS20 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 07:36:
Ja eerlijk gezegd had ik ook wel meer oplossingen in deze hoek verwacht. Ook huis-tuin-keukenmiddeltjes zoals water met azijn. Iemand hier ervaring mee? Of dus met ontweringswater..
Als het looizuur is en daar lijkt het wel op dan helpt ontwering oid echt niet, mechanisch (schuren of luchtgommen) verwijderen en of oliën of beitsen is dan de enige oplossing. Maar daar moet je pas aan beginnen als het echt droog blijft.

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Je kan (als het droog is) ook nog oxaalzuur proberen, het lastige is een beetje dat je boven je hoofd moet werken, dat is bijna niet te doen zonder 'knoeien'.
Eerst maar 's laten drogen en dan met een schuurblokje kijken of je het weg kunt krijgen. Aangezien je het gewoon onbehandeld wilt houden kan schuren geen kwaad.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1