Ik probeer een 10 gbit (SFP+ variant) NIC te kopen (Intel x5x0, x710, Mellanox (= Nvidia) ConnectX3, ConnnectX4).
Eisen zijn:
Wat ook nog een mogelijke optie is, is een tweedehands server kopen waar zo'n NIC inzit. En dan de NIC eruit slopen. Soms kosten dergelijke servers geen drol (ze verbruiken megaveel elektriciteit voor 2024 thuisgebruiker begrippen).
Hoe dan ook, vraag me af of iemand een soortgelijke reis mee heeft gemaakt, of misschien advies heeft? Mijn zoektocht gaat in ieder geval verder.
Eisen zijn:
- Mag tweedehands zijn. Liefst dan met enige garantie (zo niet dan moet het een gerenommeerde verkoper zijn).
- Moet in de server passen (HP Microserver Gen 10 Plus). Liefst officieel compatibel.
- Niet teveel Watt kosten, zo min mogelijk warmte (dus ik neig naar X710).
- Moet SR-IOV ondersteunen (dus helaas geen aQuantia).
- Minstens PCIe 3 x8.
- Mag M.2 combineren met NIC (maar dat kan v.z.i.w. enkel met aQuantia).
- Liefst ook 1/2.5/5/10 gbit als opties (helaas onmogelijk met Intel/Mellanox opties)
- Minstens 1 slot, liefst 2. M.a.w. meer voor kleine meerprijs mag.
- Budget is 100-200 EUR.
- Geen counterfeit troep die na een paar maanden stuk gaat. Firmware moet ook te updaten zijn, waar het bij Chinees spul 'soms' nog wel 'ns aan schort.
- De Pricewatch is helaas in deze context compleet nutteloos (gezocht op X710, Mellanox). Geizhals.eu vindt meer, maar ook niet bijster veel.
- De paar Nederlandse winkels die ik heb gevonden hanteren een nieuwprijs die niet mals is (boven budget).
- eBay, AliExpress en middels zoekmachine (Bing en Kagi) ben ik wel e.e.a. tegengekomen. Waarbij het bij Ali in de meeste gevallen op counterfeits lijkt te gaan.
- Het aanbod in grotere landen zoals VS, VK, DE is groter. Dan neig ik naar DE omdat dat tijd + kosten voor transport en gebrek aan invoerheffing eenvoudiger maakt.
- Je komt dan, naast eBay, uit bij partijen die ofwel grotere partijen afgedankt enterprise spul verkopen, ofwel die uit China de counterfeit troep importeren, of iets dat ertussenin zit. En dat maakt het zo complex.
Wat ook nog een mogelijke optie is, is een tweedehands server kopen waar zo'n NIC inzit. En dan de NIC eruit slopen. Soms kosten dergelijke servers geen drol (ze verbruiken megaveel elektriciteit voor 2024 thuisgebruiker begrippen).
Hoe dan ook, vraag me af of iemand een soortgelijke reis mee heeft gemaakt, of misschien advies heeft? Mijn zoektocht gaat in ieder geval verder.
[ Voor 4% gewijzigd door Jerie op 01-08-2024 18:47 ]
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.