10 gbit NIC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik probeer een 10 gbit (SFP+ variant) NIC te kopen (Intel x5x0, x710, Mellanox (= Nvidia) ConnectX3, ConnnectX4).

Eisen zijn:
  • Mag tweedehands zijn. Liefst dan met enige garantie (zo niet dan moet het een gerenommeerde verkoper zijn).
  • Moet in de server passen (HP Microserver Gen 10 Plus). Liefst officieel compatibel.
  • Niet teveel Watt kosten, zo min mogelijk warmte (dus ik neig naar X710).
  • Moet SR-IOV ondersteunen (dus helaas geen aQuantia).
  • Minstens PCIe 3 x8.
  • Mag M.2 combineren met NIC (maar dat kan v.z.i.w. enkel met aQuantia).
  • Liefst ook 1/2.5/5/10 gbit als opties (helaas onmogelijk met Intel/Mellanox opties)
  • Minstens 1 slot, liefst 2. M.a.w. meer voor kleine meerprijs mag.
  • Budget is 100-200 EUR.
  • Geen counterfeit troep die na een paar maanden stuk gaat. Firmware moet ook te updaten zijn, waar het bij Chinees spul 'soms' nog wel 'ns aan schort.
Hier komt heel wat bij kijken! Mijn bevindingen:
  • De Pricewatch is helaas in deze context compleet nutteloos (gezocht op X710, Mellanox). Geizhals.eu vindt meer, maar ook niet bijster veel.
  • De paar Nederlandse winkels die ik heb gevonden hanteren een nieuwprijs die niet mals is (boven budget).
  • eBay, AliExpress en middels zoekmachine (Bing en Kagi) ben ik wel e.e.a. tegengekomen. Waarbij het bij Ali in de meeste gevallen op counterfeits lijkt te gaan.
  • Het aanbod in grotere landen zoals VS, VK, DE is groter. Dan neig ik naar DE omdat dat tijd + kosten voor transport en gebrek aan invoerheffing eenvoudiger maakt.
  • Je komt dan, naast eBay, uit bij partijen die ofwel grotere partijen afgedankt enterprise spul verkopen, ofwel die uit China de counterfeit troep importeren, of iets dat ertussenin zit. En dat maakt het zo complex.
Want het grote probleem is: er zijn neppers van bovenstaande in omloop. Bijvoorbeeld op AliExpress zijn eerdergenoemde NICs wel te vinden maar dan betreft het rebrands zoals Huawei i.p.v. Intel, of anderzijds nagemaakt (op basis van afgedankte componenten?). Die schijnen dan slechtere koeling te hebben. Hierbij schijnen zelfs de plaatjes die ze leveren niet te kloppen met de levering. Je schijnt de NICs te kunnen herkennen aan de sticker 'Made in China' i.p.v. 'Made in Malysia' (Intel) of 'Made in Israel' (Mellanox was voor overname Israëlisch). Bij eBay Duitsland ben ik ook e.e.a. tegengekomen. Hierbij schijn je dan op te moeten passen voor Versendort: China.

Wat ook nog een mogelijke optie is, is een tweedehands server kopen waar zo'n NIC inzit. En dan de NIC eruit slopen. Soms kosten dergelijke servers geen drol (ze verbruiken megaveel elektriciteit voor 2024 thuisgebruiker begrippen).

Hoe dan ook, vraag me af of iemand een soortgelijke reis mee heeft gemaakt, of misschien advies heeft? Mijn zoektocht gaat in ieder geval verder.

[ Voor 4% gewijzigd door Jerie op 01-08-2024 18:47 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dat regeltje 'BUDGET' onder de 'Eisen' zou wel eens jouw grootste probleem kunnen zijn?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:26

Illusion

(the art of)

Ik zie 8 intel x5x0 of x7x0 nics met sfp+ onder de 225€ in de pricewatch staan.

Waarom voldoen deze alle 8 voor jou niet?
categorie: Netwerkadapters

[ Voor 58% gewijzigd door Illusion op 01-08-2024 18:55 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Jerie Toevallig heb ik een tijdje terug een veiling gewonnen op eBay voor uitvoering: Intel X710-DA4 Ethernet Network Adapter (X710DA4FHG2P5) + 4x uitvoering: Intel Ethernet SFP+ SR Optics

Zat wat 10Gb-spul te zoeken voor een leuk prijsje, hierbij ben ik afgegaan op de reviews van de verkopers en die waren in dit geval alleen maar positief, de kaart ziet er legit uit en doet prima. Geen rebrand o.i.d. Dat leuke prijsje was overigens érg leuk, maar was dan ook heel erg mazzel hebben, het winnende bod was uiteindelijk maar zo'n 4 tientjes (plus wat shipping).

Maar long story short: Gewoon aandachtig de reviews lezen, als er rebrands tussen zitten dan lees je dat gauw genoeg. Overigens, zet wat zoekopdrachten met notificatie aan op eBay en pak er in het geval van veiling e.v.t. een sniper-tool bij (toegestaan op eBay), die kan dan wel eens van pas komen O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 01-08-2024 19:03 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Gezien dit om koopadvies gaat, verplaats ik het topic richting Componenten koopadvies, gezien me dat een betere plek lijkt dan het Shopping Forum.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Will_M schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:52:
Dat regeltje 'BUDGET' onder de 'Eisen' zou wel eens jouw grootste probleem kunnen zijn?
Is zo, als je nieuw wilt wel. Vandaar dat ik ook open sta voor tweedehands. Maar dan moet ik wel indicatie hebben dat het echt officieel spul betreft, en geen (nieuw of tweedehands) counterfeit. Kijk, dat kan ik zelf ook wel bestellen bij AliExpress. Heb daar al X710 gezien voor onder de 100 EUR. Mellanox voor paar tientjes. Maar dat zijn waarschijnlijk counterfeits.

Die DA4 is erg leuk omdat ik dan m'n Brocade switch (die geen firmware updates meer krijgt) ofwel de deur uit kan doen, ofwel in de meterkast kan plempen voor e.e.a. Want dan heeft de server 4x I340 en 4x x710 (plus nog eventueel USB).

Ik ben maar één X710 tegengekomen bij Pricewatch, nieuw voor 208 EUR. https://www.amazon.nl/dp/B00NJ3ZC26 dat is boven mijn budget en voor die prijs kan ik er twee kopen tweedehands bij een Duitse winkel. Zelfs met enige garantie, en allebei een Dell OEM (niet ideaal om firmware te upgraden, naar het schijnt).

Al het HP spul (compatibel of niet) is nieuw megaduur.

@Raven, mag ik vragen bij wie je het hebt gekocht? Also, welk merk was het?

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:16
v&a aangeboden: Intel X520-DA2 (E10G42BTDA)

Advertenties van @JJCP Trading in de gaten houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:29
Ik heb een paar jaar geleden een paar Mellanox Connect-X 3's gekocht, doen het nog altijd uitstekend. Nooit naar firmware omgekeken, werkt gewoon in zowel Windows als vSphere.

Ik zeg niet dat je diezelfde kaart moet kopen (heb ook geen idee of het SR-IOV ondersteunt) maar ik denk dat je vooral niet te moeilijk moet denken. Bijvoorbeeld, waarom PCIe 3? Een PCIe 2 8x kaart haalt ook MAKKELIJK de 10 gigabit, en voor zo'n € 50 importeer je een 2e-hands X520-DA2 uit de USA.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Yep, al het Mellanox spul ondersteunt SR-IOV: https://docs.nvidia.com/n...o+virtualization+(sr-iov)

Nah, een Intel X5xx series wil ik best kopen maar ga ik tweedehands weinig voor neerleggen. Zeker geen 100+ EUR voor 3 maanden garantie. Want het China spul gaat denk ik wel iets langer mee dan 3 maanden. Maar geen jaren :P Probleem is namelijk bij de X5xx series dat er veel fakes tussen zitten.

Ik sluit Mellanox nog niet uit maar qua Intel ga ik voor een Intel X710-DA2 of Intel X710-DA4 (eventueel zelfde product van ander merk). Heb namelijk goede ervaring met Intel X710-DA2 in andere server. Dan kost het maar wat meer / duurt het langer. Evt. flans ik voor eBay search (of andere websites) even iets in elkaar met BeautifulSoup ofzo.

Nog een vereiste gemist: voor de server heb ik een half/low profile bracket nodig. Evt kun je een tweedehands bracket aanschaffen. Als de kaart in de server niet zou passen (qua lengte), dan zou ik deze in mijn desktop kunnen stoppen (de DA4 zou dan overkill zijn, DA2 prima). Dan heb ik weer een full profile nodig. Dan zou het stroomverbruik weer wat minder belangrijk zijn. Omdat die niet 24/7 draait. Maar zo'n China figuur zal denk ik sneller beide profiles leveren dan iemand die het spul uit een server heeft gehaald en ze vervolgens verkoopt. En die laatste groep, is mijn doelgroep.

Hier een topic met NICs en OEM part nummers: https://forums.servetheho...uivalent-oem-parts.20974/

Ander probleem: Yottamark stickers zijn nutteloos want werken niet meer (website ligt plat, switch naar BradyID https://www.intel.com/con...dapters-up-to-2-5gbe.html ). Ik denk dat ik dan maar via Intel ga verifieren na aanschaf, zoals hier wordt aanbevolen: https://old.reddit.com/r/...yottamark_for_intel_nics/

Mocht iemand nog andere nuttige aanvullingen hebben hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-09 15:45

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

FWIW: Met gebruikte/overstock Mellanox kaarten heb ik de afgelopen 9 jaar goede ervaringen.
In 2015 acht stuks MHGH28-XTC (20gbit Infiniband) in gebruik genomen met enkele switches.
De software ondersteuning (Linux) was indertijd nog spannend, de hardware is altijd stabiel geweest.
Begin 2020 is 'alles' vervangen met MCX354A-FCBT kaarten (56gbit IB/40GbE). Dat heeft vanaf die tijd nog nooit iets onverwachts gedaan. Beide keren zijn alle spullen (kaarten, kabels en switches) via eBay aangeschaft, uit UK, DE, Israel en (kabels) ook China ja.
Maar goed, ze zijn hier altijd als IB kaart ingezet. Voor GbE zijn de Mellanoxen misschien wat minder ideaal...

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Mellanox (tegenwoordig: Nvidia) maakt uitstekend spul. Zou nog wel graag even willen onderzoeken hoeveel stroom de betreffende variant gebruikt. IB ga ik niet doen. Heb ook niet meer dan 10 gbit nodig, en trouwens ook geen adequate koeling in homelab voor hoger. Op den duur gaat het gros van dit spul naar zolder i.p.v. meterkast/huiskamer. Probleem met Mellanox is zelfde als met Intel x5xx series: dat ze veel na worden gemaakt. Al heb je ook off-hours units. Geef de medewerkers in Azië 'ns ongelijk.

Ook Xilinx (tegenwoordig: AMD) heeft leuke 10 gbit NICs met SFP+. Zoals de SFN8522(PLUS). Zie: https://www.xilinx.com/pr...eries.html#specifications dual-port, ~7W power usage, SR-IOV. Helaas geen 10GBASE-T (802.3an). Al wil ik dat toch al zoveel mogelijk mijden. Deze heb ik voorbij zien komen voor de schappelijke prijs van iets van 40 EUR (inclusief S&H uit VS).

Chelsio ken ik dan weer niet, had ik ook nog kunnen overwegen.

Counterfeits van Xilinx/Chelsio weet ik niet. Schijnt wel dat de meest populaire merken ook meeste last van counterfeits hebben. Dus wat ik nog had kunnen overwegen is een minder populaire OEM. Ik ben echter gegaan voor Intel (non OEM).

Ander trucje dat ik toepas: https://tineye.com reverse image search bij verkopers die een specifieke foto hebben. Wat ik verkopers ook zie doen: veel plaatjes enkel van de bovenkant van de NIC. Terwijl de leukste stickers (Made in ..., Yottamark) aan de onderkant zitten. What are you hiding? :P Ook geestig: Chinese verkoper met naam plus cijfers en dan Paarse text, om te markeren. Dan een volgend item met exact dezelfde font en kleur andere nickname die hetzelfde verkoopt. Suuure, zeker je gezellige buurman O-)

FWIW, inmiddels is de kogel door de kerk. Ik heb 2x een tweedehands Intel X710-DA4 gekocht. De foto's waren goed (inclusief Yottamark logo, voor zover kan beoordelen), geen reverse image resultaten, heb 30 dagen om ze om te ruilen en eBay account zag er ook goed uit. De kosten zijn 220 EUR inclusief verzending vanuit VS. Waarschijnlijk (gezien ik 1x 4 ports en daarnaast 1x 1 ports daadwerkelijk momenteel eigenlijk maar nodig heb) ga ik er eentje verkopen voor 150 EUR o.i.d. Vergelijkbaar item (non affiliated): https://www.ebay.nl/itm/235644551542 deze is ietsje duurder maar veel scheelt het niet. Ook deze ziet er aardig uit (zelfde verkoper als bij jou, @Raven? :P) https://www.ebay.nl/itm/116271223722 (ook niet affiliated) al heeft-ie geen bracket (kost een paar USD op Ali). Ook een (non affil. zie Yottamark en dat de firmware te updaten is) echte Intel X520 kost tweedehands maar 30 EUR als je een beetje zoekt, vb: https://www.ebay.nl/itm/326151626657 (ook geen affil.) kun je dus hier blijkbaar voor 100 verkopen met garantie :P overigens kon ik niet inloggen bij eBay Nederland, heb via eBay Duitsland het moeten regelen. De bracket is full height [1]. In mijn desktop wil ik een full height, maar ik heb daar al een AQC113 voor beschikbaar. Niet ideaal (liever DAC of SFP+ met glas) maar wel te doen.

[1] Inmiddels ook de half height brackets gekocht via Ali (daar vertrouw ik ze wel in :P) voor 2x ~8 EUR.

Hopelijk gaan de DAC kabels allemaal werken. Maar dat is hoe dan ook overkomelijk.

Bedankt allen voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Jerie schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:04:
@Raven, mag ik vragen bij wie je het hebt gekocht? Also, welk merk was het?
https://www.ebay.nl/usr/solutionseveryday
Intel, zowel de chip als kaart, geen HP/Dell o.i.d.

*knip* offtopic

[ Voor 44% gewijzigd door br00ky op 02-08-2024 17:52 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
*knip* offtopic

Inmiddels ook voor een SFN8522-ONLOAD gegaan voor (inclusief S&H) 52 EUR. De 7.3W idle spreekt me aan, terwijl ik bij Mellanox ConnectX3 lees dat deze idle veel meer gebruikt. Al kan dat ook een fake hebben betreft. Je weet het niet. Deze keer dus geen Mellanox voor mij, maar dat is meer toeval dan wijsheid want ik weet dat Mellanox een zeer goede naam heeft. Niet voor niets dat Nvidia die niet heeft uitgefaseerd. Voor de desktop een ConnectX3 waarschijnlijk prima geweest. Maar ik wil ook geen counterfeit. SFN8522-ONLOAD kan enkel 10 gbit glas. Geen 10 gbit ethernet. Op zich wilde ik toch al glas maar is wel even iets om te onthouden. Al heb ik ook zo'n kistje gekocht om 10 gbit glas over te zetten naar 10 gbit koper, voor de zekerheid als er iets stuk zou gaan. Want een reserve 10 gbit ethernet SFP+ heb ik ook wel liggen.

Ben helaas iets over mijn budget geraakt (ook omdat ik nog een DAC erbij moest kopen en nog 2 transceivers). Maar als ik 1x DA4 eraf haal en zou vervangen met iets anders 2 port (op papier mogelijk) dan blijf ik er wel onder. Bovendien zou het met stroomverbruik en hitte DA4 snor moeten zitten. Alle servers en de desktop zijn straks 10 gbit glas (wel tussen transceivers helaas OM3/MM omdat ik dat spul al had liggen). M'n laptop (MBP) hou ik voorlopig op 2.5 gbit koper (met WLAN als fallback). Het glas kan ik zo aanleggen (koper ligt met name voor PoE). Maar vooral omdat een Solo10G SFP+ al gauw zo'n 300 EUR kost.

[ Voor 18% gewijzigd door br00ky op 02-08-2024 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Met je budget tussen 100-200 is nieuw goed te doen hoor:

https://www.uptimed.nl/producten/netwerkkaarten

Bv je genoemde Connect-X 3 is daar nieuw net geen € 120. X710 hebben ze ook.

Wil je RJ45 dan nog geen € 90 voor een Aquantia.

2 jaar garantie, geen onzekerheid met counterfeits en gewoon uit Nederland met NL support.

[ Voor 38% gewijzigd door Navi op 09-08-2024 12:00 ]

Pagina: 1