Sorry voor mijn late reactie, mijn collega was met vakantie waardoor dit even stil kwam te liggen.
Ook mijn excuses voor de "ruis" op delijn met betrekking op de omschrijving van het probleem.
Dit topic was eigenlijk ook niet bedoeld om het probleem met Ziggo op te lossen maar om een alternatief te vinden. Ziggo is inmiddels al iets meer dan een jaar bezig met dit probleem.
Situatie
Ik heb een loods in Waddinxveen (NL) welke 750m2 groot is en 10m hoog.
Deze is gemaakt van steen, met een dak van staal met daarop een berg zonnepanelen.
Het is van de gemeente niet toegestaan antenes of schotels te plaatsen. Er is geen telefoonaansluiting. KPN gaat deze ook niet aanleggen. Woonwijken hebben de prioriteit.
Aan de straatkant zit naast de voordeur een meterkast, hier komt Zoggo binnen, buiten staat op een meter of 15 een kast van Ziggo zelf.
De kabels vanuit deze kast zijn 4 jaar geleden door Ziggo ingegraven en aangesloten.
Het heeft vanaf het begin nooit heel snel gewerkt, maar op zich wel werkbaar.
Omdat we nu steeds meer in de cloud werken en af en toe een online meeting doen is een sneller verbinding wel noodzakelijk.
Nu doen we dit via een hotspot op de telefoons.
De pc waar we over praten is een pc als deze, zeker niet de nieuwste, maar nog wel prima voor het werk:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|
1 | Processors | AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | MSI B450-A PRO | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01) | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | NZXT H500 Zwart | € 0,- | € 0,- |
2 | Monitors | Lenovo G27q-20 Zwart | € 0,- | € 0,- |
2 | Geheugen intern | Team Group Vulcan DDR4-3000 16GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | BitFenix Formula Gold 450W | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 31,80 |
---|
Op de pc staan geen software pakketten meer en draaien ook geen onnodige programma's online.
Ik kan via Anydesk mee kijken, maar dit programma start niet automatisch op (ook vanwege privacy).
De SSD hd is vorig jaar vervangen voor een
Crucial MX300 2.5 in 275 GB Internal SSD Hard Drive
Er is hier nog 73.2 GB aan ruimte over.
Er is nu 3 keer een monteur van Ziggo langsgekomen, telkens met een andere modem en repeaters, maar steeds konden ze het probleem niet vinden en geeft men aan dat het probleem ergens anders is.
En dat het kantoor contact met ons zal opnemen, die vervolgens weer een andere monteur langs stuurt.
Vandaag hebben we het volgende getest:
PC en printer losgekoppeld
repeaters weggehaald
Laptop Aspire 5 I7 met Windows 11 Home versie 10.0.22631 Build 22631 aangesloten met een nieuwe CAT6 kabel (Coolblue had geen 5e meer, maar de verkoper zei dat dit ook goed was)
De laptop is verder bijna helemaal leeg, deze worden op locatie gebruikt voor bijvoorbeeld het laten zien van 3d tekeningen en het laten zien van presentaties
Nieuwe meeting gedaan:
Eerst weer via Speedtest.net, dit was wel eens stuk hoger dan normaal:
Download is 17.88Mbps en upload 4.74Mbps Ping 33ms
Ziggo gaf andere cijfers:
Download is 11.9 en upload 2.86 en Latency 72.8ms
Maar wel een stuk hoger dan normaal, dus heb ik de label gebruikt om de pc aan te sturen:
Ziggo gaf aan:
Download is 8.24 en upload 0.43 en Latency 284ms
Dit vondt ik wel heel raar, dus nog een keer de test gedaan:
Download is 15.88 en upload 2.28 en Latency 122ms
De Latency is echt heel hoog, ik kan alleen op de test pagina de server niet aanpassen, nu gebruikt hij een server in Amsterdam, misschien dat daar iets niet helemaal goed gaat.
Dus ook maar weer speedtest.net:
Download is 15.64Mbps en upload 4.10Mbps Ping 58ms
Het ziet er dus naar uit dat de nieuwe kabel wel een behoorlijk verbetering geeft, jammer dat de monteur dat niet eerder aangaf. Hij heeft hem wel gecontroleerd,
Maar als deze snelheden zo blijven dan is dit wel voldoende om videogesprekken te voeren en hoeven we dus niet naar sim modems te kijken.
Inmiddels hebben we de repeaters weer in het stopcontact gestoken. Om te testen wat het resultaat zou zijn.
Meetingen voor internet storten wel echt meteen in elkaar, maar dat is niet heel erg.
De repeaters worden nu niet meer gebruikt.
Ik ga mee eens verdiepen in een centraal AP aan het dak (hoewel dit wel 10 meter hoog is en er overal stalen stellingen staan.
De repeaters staan allemaal op ooghoogte.
Ook zal ik eens kijken wat het powerline verhaal precies inhoudt.
Ik snap het idee nog niet helemaal, je wilt werken met twisted pairs en ineens gaan we met losse aders werken. In Nederland zelfs zonder extra mantel. Gaat dit niet enorm te kosten van snelheid en is dit veel gevoeliger voor storingen?
Uiteindelijk is het een heel lang verhaal geworden ;-)
[
Voor 2% gewijzigd door
Zomaar iemand op 12-08-2024 17:05
. Reden: Verduidelijking gebruik repeaters ]