Slecht bereik met Ziggo

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
We hebben tot nu toe alleen maar problemen met onze aansluiting van ziggo, de verbinding is super traag en valt regelmatig weg. Ziggo heeft de boel al eens een keer opgebroken en opnieuw aangelegd, maar er is geen verschil. Ook hebben ze al verschillende routers uitgeprobeert, maar echt verbetering komt er niet.
De router hangt naast de aansluiting en de aansluiting zit aan de wegkant.

We gebruiken nu vaak onze telefoons als hotspot, maar wellicht is het nieuwe 5G een oplossing?
Odido levert een voor 300mb abb voor 25 euro.
Dat is een stuk goedkoper dan de 54 euro die ziggo rekent en waar je soms niet eens een email binnen kunt halen.
Of zie ik nu iets over het hoofd? 4G of 5G is tegenwoordig behoorlijk stabiel en betrouwbaar.

Beste antwoord (via Zomaar iemand op 14-08-2024 11:11)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:23
Lijkt me duidelijk dat het probleem bij ziggo ligt. Vervelend dat ze het niet weten op te lossen.

Je zou eens bij Odido langs kunnen gaan. Zij bieden "4g voor thuis" wat waarschijnlijk een goed alternatief is in dit geval.

Wat @krakendmodem zegt over de dagbundels geld niet voor 4g voor thuis, je hebt dan "startbundels" van 150GB of 500GB per maand, en met 500GB kan je waarschijnlijk prima de maand doorkomen.

[ Voor 30% gewijzigd door Ramon op 12-08-2024 17:16 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:11
Over het algemeen is 5G/4G prima te doen.

Maar houd wel even rekening met het volgende.

Je dient je telefoon als hotspot in te zetten. Een simkaart met 06 nummer mag je eigenlijk niet in een router stoppen. Je kan overigens ook enkel datasims bestellen, die kun je wel in een router kwijt.

https://www.odido.nl/shop/product/data-sim-only

Na elke 10/20GB is je dagbundel bereikt en dien je een sms of in de app van Odido gratis aanvullers te gebruiken. Zodat je er weer een paar GB erbij krijgt. Dat kun je onbeperkt doen.

De vraag is eigenlijk: heb je zin om continue een hotspot aan te moeten slingeren of extra GB’s aan te vragen? Download je veel bestanden? Of is het misschien goedkoper om DSL te pakken (indien glas nog niet op je adres aanwezig is)?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Defineer traag, en hoe test je dit?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
krakendmodem schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 20:43:
Over het algemeen is 5G/4G prima te doen.

Maar houd wel even rekening met het volgende.

Je dient je telefoon als hotspot in te zetten. Een simkaart met 06 nummer mag je eigenlijk niet in een router stoppen. Je kan overigens ook enkel datasims bestellen, die kun je wel in een router kwijt.

https://www.odido.nl/shop/product/data-sim-only

Na elke 10/20GB is je dagbundel bereikt en dien je een sms of in de app van Odido gratis aanvullers te gebruiken. Zodat je er weer een paar GB erbij krijgt. Dat kun je onbeperkt doen.

De vraag is eigenlijk: heb je zin om continue een hotspot aan te moeten slingeren of extra GB’s aan te vragen? Download je veel bestanden? Of is het misschien goedkoper om DSL te pakken (indien glas nog niet op je adres aanwezig is)?
Aha dat wist ik dus niet, ik kon dit ook niet vinden op hun website.
We hebben in onze bedrijfsloods helemaal geen telefoon aansluiting. De aanvraag is gedaan, maar men sluit vanuit KPN Netwerknl geen zakelijk panden meer aan.
Dus DSL is helaas geen optie.

Unlimited is dus niet unlimited. Ik zou eens moeten kijken of we aan de 20gb per dag komen, Ik denk het niet, we gebruiken het alleen om pakbonnen uit te printen en 3d tekeningen te downloaden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:17

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Je gebruikt het dus in een loods, begrijp ik? Alles via de WiFi van de Ziggo modem/router? Of alles bedraad/mix?

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-05 17:00

Barrycade

Through the...

Dus je staat achterin een loods van m?diep. En dan heb je geen bereik?

Is dan aanleggen van een AP met een kabel vanuit de meterkast dan niet de oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
jack zomer schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 22:05:
Defineer traag, en hoe test je dit?
Ik doe dit met speedtest.net

zonet nog even laten doen.

Downlaod is 5Mbps en upload 3.97Mbps Ping 33ms

Ziggo heeft ook een eigen testpagina.
Daar is de download veel hoger nml 8Mbps en upload 2.14Mbps

Het is nu wel een stukje lager dan normaal meestal halen we de 10Mbps wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
FooLsKi schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 23:38:
Je gebruikt het dus in een loods, begrijp ik? Alles via de WiFi van de Ziggo modem/router? Of alles bedraad/mix?
Ja de loods is wel van steen en niet van staal. Alles vanaf de modem gaat met kabels, wat trouwens niet sneller is dan de WIFI die we hebben.
Ziggo heeft ook een aantal repeaters opgehangen, waardoor de spreiding veel beter is, maar de snelheid nog steeds erg laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
Barrycade schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 23:39:
Dus je staat achterin een loods van m?diep. En dan heb je geen bereik?

Is dan aanleggen van een AP met een kabel vanuit de meterkast dan niet de oplossing?
40m diep, maar ik sta met de pc aan de voorkant, naast de meterkast. En gebruik hiervoor een netwerkkabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Zomaar iemand schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 23:39:
[...]

Ik doe dit met speedtest.net

zonet nog even laten doen.

Okee, even wat gerichte vragen om wat duidelijkheid te hopen te verkrijgen:

Waarop test je dit? Bijv: een pc via ethernet verbonden met modem/router, een tablet op 2,4GHz WiFi, etc

I.g.v. WiFi: heb je een apart accesspoint of gebruik je de WiFi van het modem? En hoe ver van het AP/modem ben je wanneer je dit meet?

[ Voor 0% gewijzigd door FooLsKi op 01-08-2024 23:45 . Reden: Beantwoord in voorgaande post van TS ]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Zomaar iemand schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 23:41:
[...]

Ja de loods is wel van steen en niet van staal. Alles vanaf de modem gaat met kabels, wat trouwens niet sneller is dan de WIFI die we hebben.
Ziggo heeft ook een aantal repeaters opgehangen, waardoor de spreiding veel beter is, maar de snelheid nog steeds erg laag is.
Hoe lang zijn die kabels? Zijn die al eens vervangen?
Dit zodat je kunt uitsluiten dat het aan je interne infrastructuur ligt en het echt de verbinding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
Ik denk dat de kabel 5 meter is, deze hebben we aangeschaft toen we hier in kwamen 2 jaar geleden.
Maar ik akn hem wel vervangen, kijken of dat verschil maakt.
Wellicht nog een tip over de kabel of maakt het niet veel uit?

De monteur van Ziggo heeft het allemaal wel een keer doorgemeten om het probleem te vinden, maar kwam er ook niet uit.
De pc's zijn trouwens windows 10, maar dat zal denk ik niet veel uitmaken.

[ Voor 8% gewijzigd door Zomaar iemand op 01-08-2024 23:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Zomaar iemand schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 23:50:
Ik denk dat de kabel 5 meter is, deze hebben we aangeschaft toen we hier in kwamen 2 jaar geleden.
Maar ik akn hem wel vervangen, kijken of dat verschil maakt.
Wellicht nog een tip over de kabel of maakt het niet veel uit?

De monteur van Ziggo heeft het allemaal wel een keer doorgemeten om het probleem te vinden, maar kwam er ook niet uit.
De pc's zijn trouwens windows 10, maar dat zal denk ik niet veel uitmaken.
Ik zou ff kijken voor een kant-en-klare Cat 5e kabel van 5m (GEEN CCA). Dat kost je de kop niet en loop je ook niet het risico dat je per ongeluk de stekkers er verkeerd aan knijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
Ik heb ook niet zo een tang, de vorige kabel heb ik ook zo gekocht, weet alleen niet meer wat het was. Volgens mij ook een Cat 5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Zomaar iemand schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 00:31:
Ik heb ook niet zo een tang, de vorige kabel heb ik ook zo gekocht, weet alleen niet meer wat het was. Volgens mij ook een Cat 5.
Niet voor Cat 5 gaan maar voor Cat 5e.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:27

FreakNL

Well do ya punk?

Je hebt een bedrijf. Dan mag ik aannemen dat je toch wel meer dan 1 UTP kabel hebt liggen? Desnoods trek je er 1 uit een ander apparaat.

Ik heb er als particulier al een stuk of 30 thuis.

Repeaters zijn overigens evil. Of zijn deze bedraad aangesloten?

Pak een standaard kabel van 2 meter en hang deze aan een laptop en aan het modem (neem aan dat deze in router mode staat?) en haal al het overige eraf. Reboot dan je modem. Dus maar 1 apparaat aan je modem. Na de reboot doe je een test. Pas dan heb je een goede schone test.

Is het dan nog steeds ruk? Roep de hulp in via het community forum van Ziggo (niet de helpdesk). Want dan dit het waarschijnlijk in je bekabeling of wijkkast.

[ Voor 21% gewijzigd door FreakNL op 02-08-2024 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
FooLsKi schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 00:34:
[...]

Niet voor Cat 5 gaan maar voor Cat 5e.
Duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 00:37:
Je hebt een bedrijf. Dan mag ik aannemen dat je toch wel meer dan 1 UTP kabel hebt liggen? Desnoods trek je er 1 uit een ander apparaat.

Ik heb er als particulier al een stuk of 30 thuis.

Repeaters zijn overigens evil. Of zijn deze bedraad aangesloten?

Pak een standaard kabel van 2 meter en hang deze aan een laptop en aan het modem (neem aan dat deze in router mode staat?) en haal al het overige eraf. Reboot dan je modem. Dus maar 1 apparaat aan je modem. Na de reboot doe je een test. Pas dan heb je een goede schone test.

Is het dan nog steeds ruk? Roep de hulp in via het community forum van Ziggo (niet de helpdesk). Want dan dit het waarschijnlijk in je bekabeling of wijkkast.
Waarom zou ik voor een oude kabel gaan en nog steeds geen zekerheid hebben.
Wij bewaren dit soort spullen trouwens nooit. Vierkante meters kosten ook geld.
Ik heb er trouwens thuis geen één. Thuis is alles draadloos, verbonden via een schotel op het dak. Helaas mag dat niet van de gemeente waar opnze opslag is. Anders had ik daar voor gekozen.

De repeaters zijn draadloos, zijn van die units die je regelrecht in het stopcontact kan steken.
Ik vind ze erg fijn, we hebben nu tenminste in de hele loods verbinding.

De oplossing die ne verder aandraagt zijn natuurlijk allang geprobeerd, ook door de monteurs van Ziggo. Ze hebben ook al twee keer de modem omgeruild voor een ander type.
Er wordt in de loods maar 1 pc gebruikt. Degene die naast de modem staat.
De monteurs hebben de wijkkast en de bekabeling al nagekeken, (zeggen ze)
De buren hebben trouwens wel goed internet via Ziggo, dus het lijkt me dat de fout tussen de wijkkast en ons pand zit, of er zit ergens softwarematig bij ziggo iets verkeerd
De wijkkast staat voor onze deur en bij de eerste aansluiting 2 jaar geleden is de straat en ons terrein opengemaakt om de kabel aan te leggen.

Kortom ze zijn al 2 jaar aan het klooien en een oplossing is nog niet in zicht. Vandaar dat ik ook aan het kijken ben naar andere oplossingen.
Maar bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Je hebt een loods maar je repeaters zitten “via het stopcontact”.. |:( yeah, overal 5 wifi streepjes :+

Als iets zich leent om netjes een kabel te trekken is het wel een loods.

Thuis heb je alles draadloos via een schotel op het dak? Complete wartaal voor me…..

Verder ga je niet in op mijn suggestie dus succes verder…

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 02-08-2024 08:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:09
Je kan bij de Action 10m UTP kabels halen, die gebruik ik hier ook voor adhoc aansluiting en dat werkt qua snelheid als een trein en kost een drol

Misschien eerst eens proberen of dat helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het verhaal van @Zomaar iemand is een beetje wazig.

Zoals o.a. @FreakNL al aangeeft; wat meer duidelijkheid zou tot een oplossing kunnen leiden... ;)

Dus er zit een Ziggo modem ergens (?) in die loods? Op een bedrijventerrein o.i.d? :?
Test nu eerst eens met een bedrade aansluiting, rechtstreeks op het kabelmodem van Ziggo. Met b.v. één laptop of desktop.

En kun je wellicht een simpel schetsje maken van hoe e.e.a. is aangesloten/gesitueerd? Want nu is het nogal een kijk-eens-in-mijn-kristallen-bol exercitie.

BTW: in veel van je andere topics geef je aan dat je in Spanje zit. Dit gaat toch wel over NL?

Eerst uitzoeken of het nou echt de Ziggo aansluiting zelf is die voor problemen zorgt. Of, een volgende stap, zit het probleem in je lokale situatie?

En dat verhaal over de schotel op je dak? Je huis staat er vlakbij, of staat die situatie er los van? :?

[ Voor 12% gewijzigd door ehtweak op 02-08-2024 08:57 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Wat hierboven staat. En dan even direct aansluiten op een pc en op je modem.
Of haal een laptop op om de PC in de werkplaats ook uit te kunnen sluiten. Laptop met kabel verbinden aan het modem.
FreakNL schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 08:36:
Je hebt een loods maar je repeaters zitten “via het stopcontact”.. |:( yeah, overal 5 wifi streepjes :+

Als iets zich leent om netjes een kabel te trekken is het wel een loods.

Thuis heb je alles draadloos via een schotel op het dak? Complete wartaal voor me…..

Verder ga je niet in op mijn suggestie dus succes verder…
Dat klinkt als een straalverbinding naar het huis toe. Dan kan ik die nog ergens begrijpen.
Of starlink.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ik snap wel dat Ziggo er niet uit komt. Als je ook zo met ze communiceert over het probleem.

Trek alle repeaters er uit en gebruik een nieuwe kabel op een laptop oid.

Dan sluit je zoveel mogelijk bottlenecks uit.

We kunnen wel meedenken maar als het allemaal houtje touwtje/ lees prutte kabels en repeaters) in je locatie zit aangesloten zal niets werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-05 18:06
Communicatie is idd heel slecht en waarschijnlijk ook indirect de oorzaak.

Het is eigenlijk heel simpel. Het gaat hierbij om een bedrijf waarbij @Zomaar iemand voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Er is maar 1 advies, laat een expert komen. Want alles wat ik lees is vragen om problemen. Besteed wat geld en je hebt een goede oplossing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Een expert is echt niet nodig voor het Internet.

Sluit het aan zoals ik al eerder zei; sluit een laptop 1 op 1 op de Ziggo router/modem en haal de rest eraf. Doe dan een Speedtest. Doe ook een dubbeltest met een tweede laptop (om problemen met laptop-1 uit te sluiten).

Zoek daarna hulp op het Ziggo community forum.

Is het trouwens een zakelijke verbinding?

Voor de wifi is er wel profi hulp nodig want repeaters via Powerline is een 100% pruts-oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-05 17:09
Cat6 kabels gebruiken MET bijbehorende UTP contactdozen.

In de router je primary DNS op cloudflare zetten: 1.1.1.1

als je maar twee hebt, secondary op die van ziggo

heb je er meer (drie) tweede op 1.0.0.1 (ook cloudflare) en de derde op die van ziggo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Waarnemer schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:51:

heb je er meer (drie) tweede op 1.0.0.1 (ook cloudflare) en de derde op die van ziggo.
Nou ben ik niet vies van een beetje overkill, maar voor 1 pc in een loods en wat WiFi-apparaten? Gewoon een Cat 5e van Ziggomodem/router naar PC en wellicht een goed AP via Cat 5e aan het modem en Bob is je oom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
FooLsKi schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:54:
[...]

Nou ben ik niet vies van een beetje overkill, maar voor 1 pc in een loods en wat WiFi-apparaten? Gewoon een Cat 5e van Ziggomodem/router naar PC en wellicht een goed AP via Cat 5e aan het modem en Bob is je oom.
voor die paar kwartjes meer voor de kabel en het in je router aanpassen van de DNS settings... die wandcontactdoos is het duurst, maar meestal de boosdoener als die niet goed is.

Die DNS aanpassingen zorgen voor een hoop meer stabiliteit en snellere resolvement,,, en dat laatste is ook al winst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:23:
Voor de wifi is er wel profi hulp nodig want repeaters via Powerline is een 100% pruts-oplossing.
Er staat alleen geen woord over powerline genoemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Waarnemer schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:59:
[...]

voor die paar kwartjes meer voor de kabel en het in je router aanpassen van de DNS settings... die wandcontactdoos is het duurst, maar meestal de boosdoener als die niet goed is.

Die DNS aanpassingen zorgen voor een hoop meer stabiliteit en snellere resolvement,,, en dat laatste is ook al winst.
Aanpassen van DNS is idd een optie, maar om nou een patch panel en een WCD aan te gaan leggen voor 1 pc. Zeker omdat TS nog aan het uitvogelen is of het nou aan Ziggo ligt of aan zijn eigen infra, lijkt me een simpele kant-en-klare Cat 5e van 5m meer dan voldoende. Als blijkt dat daar de oplossing ligt, dan kan TS er altijd nog over nadenken of het de moeite en de investering waard is om over te stappen naar een wat professionelere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
FooLsKi schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:04:
[...]

Aanpassen van DNS is idd een optie, maar om nou een patch panel en een WCD aan te gaan leggen voor 1 pc. Zeker omdat TS nog aan het uitvogelen is of het nou aan Ziggo ligt of aan zijn eigen infra, lijkt me een simpele kant-en-klare Cat 5e van 5m meer dan voldoende. Als blijkt dat daar de oplossing ligt, dan kan TS er altijd nog over nadenken of het de moeite en de investering waard is om over te stappen naar een wat professionelere oplossing.
TS heeft er een onderneming, daar hoort ook profi spul bij toch?

Overigens weten we nog niet eens wat voor PC/Laptop hij heeft, welk OS, alles netjes geupdate?
Wat draait er allemaal in de achtergrond (zonder dat je het weet).... is de aansluiting wel ok? een draadje of contactje wat niet leuk meedoet en je standaard 1Gb bedraad is nog maar een 100 of 10 TX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Waarnemer schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:44:
[...]

TS heeft er een onderneming, daar hoort ook profi spul bij toch?

Overigens weten we nog niet eens wat voor PC/Laptop hij heeft, welk OS, alles netjes geupdate?
Wat draait er allemaal in de achtergrond (zonder dat je het weet).... is de aansluiting wel ok? een draadje of contactje wat niet leuk meedoet en je standaard 1Gb bedraad is nog maar een 100 of 10 TX.
De PC draait op Windows10, begreep ik. TS heeft nu een oude Cat 5 liggen van 5m, vandaar dat ik heb aangeraden om die eens te vervangen voor een nieuwe kant-en-klare Cat 5e. Kost 'm hooguit een paar tientjes en als het werkt is het een net zo'n 'pro' oplossing als de huidige situatie. In sommige situaties is de simpele, pragmatische oplossing meer dan voldoende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

42erik schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:01:
[...]

Er staat alleen geen woord over powerline genoemd
De TS zegt dit:
De repeaters zijn draadloos, zijn van die units die je regelrecht in het stopcontact kan steken.
Ik vind ze erg fijn, we hebben nu tenminste in de hele loods verbinding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Precies, daar staat toch geen powerline?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
FooLsKi schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:55:
[...]

De PC draait op Windows10, begreep ik. TS heeft nu een oude Cat 5 liggen van 5m, vandaar dat ik heb aangeraden om die eens te vervangen voor een nieuwe kant-en-klare Cat 5e. Kost 'm hooguit een paar tientjes en als het werkt is het een net zo'n 'pro' oplossing als de huidige situatie. In sommige situaties is de simpele, pragmatische oplossing meer dan voldoende ;)
windows 10, zou dus 2014/15 computer kunnen zijn..waarbij de schijf zo vol is, dat de traagheid komt van een 80% plus volle harde schijf en niet het netwerk.
cat5 kabel kan een unshielded zijn wordt het ook niet beter van dan.

ff checken of er op de kabel méér staat dan UTP cat5 alleen.
maar meeste van die patch kabels (met aangesmolten plastic schoentjes zijn unshielded.
en even checken of die computer zelf niet de zwakste schakel is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Sorry hoor @Waarnemer , als we praten over een paar meter UTP kabel.
Al dan niet CAT5 of CAT[gigantisch getal], dat maakt bar weinig uit.

En shielded maakt al helemaal niks uit. Dat wordt door menigeen toch verkeerd afgemonteerd.
Zelfs GBit verbindingen zijn prima met niet-afgeschermde UTP CAT5 kabels te maken (over korte afstanden).

Gezien de reactie van de @Zomaar iemand :

is dat stukkie UTP kabel nauwelijks van invloed. Dat lukt zelfs nog wel met zelf in elkaar gedraaid telefoonkabel (ja, ooit zelf geprobeerd) >:)

Eerst zal eens uitgezocht moeten worden waar het probleem nu eigenlijk zit.
Maar ja... de TS laat weinig meer van zich horen. O-)

[ Voor 12% gewijzigd door ehtweak op 02-08-2024 16:47 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

42erik schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:47:
[...]

Precies, daar staat toch geen powerline?
Argh je hebt helemaal gelijk. Het zijn natuurlijk gewoon repeaters die het draadloze signaal oppakken en wederom uitzenden. Is natuurlijk alsnog een slechte oplossing (misschien nog wel slechter dan een gecombineerde Powerline+AP (zoals ik hem interpreteerde)).

Nog even voor de TS;
Als ik een repeater ophang op een plek waar de wifi slecht is (1 streepje op telefoon bijvoorbeeld) dan heb ik daarna vol WiFI bereik op die plek. Maar dat wil dus niet zeggen dat je verbinding naar buiten goed is, alleen dat je verbinding naar je repeater goed is. Anyway, staat los van je probleem verder (hoop ik) maar is wel iets om ook even aan te pakken. Ik weet niet hoe groot die loods is maar je bent in een grote hal meestal beter uit met een centraal AP aan het plafond tov repeaters…

[ Voor 38% gewijzigd door FreakNL op 03-08-2024 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:20
Waarnemer schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:51:

Wellicht even off-topic: waarom is het toevoegen van de Ziggo DNS zo belangrijk? Dit is toch helemaal niet nodig? Of mis ik iets..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Zolang je niet weet wat het probleem is is het wijzigen van DNS servers natuurlijk geen oplossing nee.

Signaal repeaters geeft een hoop vertraging. TS zegt ik heb problemen en repeaters. Mooi. Eerst alles uitsluiten en bedraad op de router. Dan uitbouwen naar de rest van je apparatuur.

Maar zolang TS niet meer terug komt heeft ook dat advies niet veel nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
__R__ schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:46:

Maar zolang TS niet meer terug komt heeft ook dat advies niet veel nut.
Ts is nog geen 24h stil?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:54
Ik neem aan dat de monteur ook een snelheidstest heeft uitgevoerd op zijn eigen laptop/telefoon.
Wat is hier uitgekomen? Dat een kabelmodem maar 8 of 10 Mbit downloadsnelheid haalt lijkt mij namelijk zeer sterk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-05 21:27

Compizfox

Bait for wenchmarks

Waarnemer schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 16:40:
[...]

windows 10, zou dus 2014/15 computer kunnen zijn..waarbij de schijf zo vol is, dat de traagheid komt van een 80% plus volle harde schijf en niet het netwerk.
cat5 kabel kan een unshielded zijn wordt het ook niet beter van dan.

ff checken of er op de kabel méér staat dan UTP cat5 alleen.
maar meeste van die patch kabels (met aangesmolten plastic schoentjes zijn unshielded.
en even checken of die computer zelf niet de zwakste schakel is..
UTP is altijd unshielded, het zit hem zelfs in de naam. Shielded kabels zijn geen UTP maar S/FTP.

Hoe dan ook is shielding echt niet nodig voor normale situaties. Je kan prima stabiele 1000BASE-T (of hoger) over UTP halen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Inmiddels al 3 dagen. Die komt niet meer terug.

TS heeft geen interesse om de problemen met Ziggo op te lossen dus moet gewoon Starlink op zijn loods zetten en lekker verder gaan met zijn brakke repeaters.

[ Voor 29% gewijzigd door FreakNL op 05-08-2024 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
Edje040 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:21:
[...]

Wellicht even off-topic: waarom is het toevoegen van de Ziggo DNS zo belangrijk? Dit is toch helemaal niet nodig? Of mis ik iets..
een failover op de aanbieder van het netwerk. zolang de eerste al resolved zal het niet nodig zijn, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
Compizfox schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 12:09:
[...]

UTP is altijd unshielded, het zit hem zelfs in de naam. Shielded kabels zijn geen UTP maar S/FTP.

Hoe dan ook is shielding echt niet nodig voor normale situaties. Je kan prima stabiele 1000BASE-T (of hoger) over UTP halen.
zei ik dat niet: "ff checken of er op de kabel méér staat dan UTP cat5 alleen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
Sorry voor mijn late reactie, mijn collega was met vakantie waardoor dit even stil kwam te liggen.
Ook mijn excuses voor de "ruis" op delijn met betrekking op de omschrijving van het probleem.
Dit topic was eigenlijk ook niet bedoeld om het probleem met Ziggo op te lossen maar om een alternatief te vinden. Ziggo is inmiddels al iets meer dan een jaar bezig met dit probleem.

Situatie
Ik heb een loods in Waddinxveen (NL) welke 750m2 groot is en 10m hoog.
Deze is gemaakt van steen, met een dak van staal met daarop een berg zonnepanelen.

Het is van de gemeente niet toegestaan antenes of schotels te plaatsen. Er is geen telefoonaansluiting. KPN gaat deze ook niet aanleggen. Woonwijken hebben de prioriteit.

Aan de straatkant zit naast de voordeur een meterkast, hier komt Zoggo binnen, buiten staat op een meter of 15 een kast van Ziggo zelf.
De kabels vanuit deze kast zijn 4 jaar geleden door Ziggo ingegraven en aangesloten.
Het heeft vanaf het begin nooit heel snel gewerkt, maar op zich wel werkbaar.
Omdat we nu steeds meer in de cloud werken en af en toe een online meeting doen is een sneller verbinding wel noodzakelijk.
Nu doen we dit via een hotspot op de telefoons.

De pc waar we over praten is een pc als deze, zeker niet de nieuwste, maar nog wel prima voor het werk:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI B450-A PRO€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenSapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01)€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT H500 Zwart€ 0,-€ 0,-
2MonitorsLenovo G27q-20 Zwart€ 0,-€ 0,-
2Geheugen internTeam Group Vulcan DDR4-3000 16GB€ 0,-€ 0,-
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 31,80

Op de pc staan geen software pakketten meer en draaien ook geen onnodige programma's online.
Ik kan via Anydesk mee kijken, maar dit programma start niet automatisch op (ook vanwege privacy).
De SSD hd is vorig jaar vervangen voor een
Crucial MX300 2.5 in 275 GB Internal SSD Hard Drive
Er is hier nog 73.2 GB aan ruimte over.

Er is nu 3 keer een monteur van Ziggo langsgekomen, telkens met een andere modem en repeaters, maar steeds konden ze het probleem niet vinden en geeft men aan dat het probleem ergens anders is.
En dat het kantoor contact met ons zal opnemen, die vervolgens weer een andere monteur langs stuurt.

Vandaag hebben we het volgende getest:
PC en printer losgekoppeld
repeaters weggehaald
Laptop Aspire 5 I7 met Windows 11 Home versie 10.0.22631 Build 22631 aangesloten met een nieuwe CAT6 kabel (Coolblue had geen 5e meer, maar de verkoper zei dat dit ook goed was)
De laptop is verder bijna helemaal leeg, deze worden op locatie gebruikt voor bijvoorbeeld het laten zien van 3d tekeningen en het laten zien van presentaties

Nieuwe meeting gedaan:

Eerst weer via Speedtest.net, dit was wel eens stuk hoger dan normaal:

Download is 17.88Mbps en upload 4.74Mbps Ping 33ms

Ziggo gaf andere cijfers:
Download is 11.9 en upload 2.86 en Latency 72.8ms

Maar wel een stuk hoger dan normaal, dus heb ik de label gebruikt om de pc aan te sturen:

Ziggo gaf aan:
Download is 8.24 en upload 0.43 en Latency 284ms
Dit vondt ik wel heel raar, dus nog een keer de test gedaan:
Download is 15.88 en upload 2.28 en Latency 122ms

De Latency is echt heel hoog, ik kan alleen op de test pagina de server niet aanpassen, nu gebruikt hij een server in Amsterdam, misschien dat daar iets niet helemaal goed gaat.

Dus ook maar weer speedtest.net:

Download is 15.64Mbps en upload 4.10Mbps Ping 58ms

Het ziet er dus naar uit dat de nieuwe kabel wel een behoorlijk verbetering geeft, jammer dat de monteur dat niet eerder aangaf. Hij heeft hem wel gecontroleerd,
Maar als deze snelheden zo blijven dan is dit wel voldoende om videogesprekken te voeren en hoeven we dus niet naar sim modems te kijken.

Inmiddels hebben we de repeaters weer in het stopcontact gestoken. Om te testen wat het resultaat zou zijn.
Meetingen voor internet storten wel echt meteen in elkaar, maar dat is niet heel erg.
De repeaters worden nu niet meer gebruikt.

Ik ga mee eens verdiepen in een centraal AP aan het dak (hoewel dit wel 10 meter hoog is en er overal stalen stellingen staan.
De repeaters staan allemaal op ooghoogte.

Ook zal ik eens kijken wat het powerline verhaal precies inhoudt.
Ik snap het idee nog niet helemaal, je wilt werken met twisted pairs en ineens gaan we met losse aders werken. In Nederland zelfs zonder extra mantel. Gaat dit niet enorm te kosten van snelheid en is dit veel gevoeliger voor storingen?

Uiteindelijk is het een heel lang verhaal geworden ;-)

[ Voor 2% gewijzigd door Zomaar iemand op 12-08-2024 17:05 . Reden: Verduidelijking gebruik repeaters ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Ja lang verhaal kort..

WAT IS NOU JE PROBLEEM?

Je verbinding is super traag en valt vaak weg? Via clients die je laat werken op die repeaters?

Als dat zo is trek die repeaters eruit en probeer bekabeld verbinding te maken met het modem. Als dan je problemen er niet zijn ligt dat aan je repeaters. Die dingen hebben niet voor niets een slechte reputatie. Idem voor powerline.

Als je verbinding nog steeds slecht is en hij valt weg dan heeft je modem een probleem en dus Ziggo. Tot die tijd heeft een speedtest geen enkele toegevoegde waarde aangezien dit een moment opname is.

Waarom heb je het over schotels en de gemeente. Heeft niks met je probleem te maken. Je probleem zit in je beschrijving van je probleem en als ik zo tussen de regels door lees en maar filter en filter komt dit door je repeaters. Weg met die ondingen.

Je moet het zo zien. Die repeaters verzenden elk pakketje wat je pc/laptop verstuurd naar de volgende. Elke repeater geeft vertraging. Want elk pakketje wat er verzonden of ontvangen moet worden moet nu dubbel twee dubbel of driedubbel verzenden ontvangen en bevestigd worden dat kost tijd en latency en gaat uiteindelijk ten onder aan je snelheid.

En dat zeg je zelf ook. Als ik de repeaters erin zet stort het in voor het internet. Maar besef je dat alles dus ook naar het internet gaat via die repeaters. Dus alles stort in elkaar. Je hebt een loods? Ram wat kabels door de nok en laat het bij de gewenste plekken naar beneden komen.

[ Voor 28% gewijzigd door __R__ op 12-08-2024 16:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:52
@Zomaar iemand
Dit is vaker aangegeven maar pak je laptop met netwerk aansluiting, sluit die rechtstreeks op de modem aan (dus niet via wifi, maar daadwerkelijk 1 korte kabel tussen laptop en modem), schakel de wifi uit op je laptop zodat je zeker weet dat je de netwerkkabel gebruikt voor de test en test de snelheid van speedtest.
uitkomst 1) snelle verbinding --> het probleem ligt aan je interne netwerk.
2) nog steeds langzame verbinding --> het probleem is niet door jou op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
__R__ schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:12:
Ja lang verhaal kort..

WAT IS NOU JE PROBLEEM?

Je verbinding is super traag en valt vaak weg? Via clients die je laat werken op die repeaters?

Als dat zo is trek die repeaters eruit en probeer bekabeld verbinding te maken met het modem. Als dan je problemen er niet zijn ligt dat aan je repeaters. Die dingen hebben niet voor niets een slechte reputatie. Idem voor powerline.

Als je verbinding nog steeds slecht is en hij valt weg dan heeft je modem een probleem en dus Ziggo. Tot die tijd heeft een speedtest geen enkele toegevoegde waarde aangezien dit een moment opname is.

Waarom heb je het over schotels en de gemeente. Heeft niks met je probleem te maken. Je probleem zit in je beschrijving van je probleem en als ik zo tussen de regels door lees en maar filter en filter komt dit door je repeaters. Weg met die ondingen.

Je moet het zo zien. Die repeaters verzenden elk pakketje wat je pc/laptop verstuurd naar de volgende. Elke repeater geeft vertraging. Want elk pakketje wat er verzonden of ontvangen moet worden moet nu dubbel twee dubbel of driedubbel verzenden ontvangen en bevestigd worden dat kost tijd en latency en gaat uiteindelijk ten onder aan je snelheid.

En dat zeg je zelf ook. Als ik de repeaters erin zet stort het in voor het internet. Maar besef je dat alles dus ook naar het internet gaat via die repeaters. Dus alles stort in elkaar. Je hebt een loods? Ram wat kabels door de nok en laat het bij de gewenste plekken naar beneden komen.
Ik dacht dat ik dit goed omschreven had, maar schijnbaar toch niet.
Mijn probleem is dat de verbinding erg traag is. De repeaters hebben hier niets mee te maken, de computer staat aangesloten met een kabel.
Ziggo biedt al 2 jaar geen oplossing, anders dan een andere monteur met een andere modem. En aangezien ik geen telefoonaansluiting heb in dit pand, ben ik aan het kijken naar een andere oplossing.
Het Ellon Musk systeem mag van de gemeente niet, omdat er geen schotels of antennes geplaatst mogen worden.
Maar wellicht biedt 5g met onbeperkt internet dan toch de oplossing. Hoewel @krakendmodem rakendmodem aangaf dat dit niet zomaar goed gevonden gaat worden.

Ik heb het verhaal van de repeater misschien verkeerd verwoord. Ik heb ze erin gestoken en het internet via die repeaters is inderdaad zoals jullie al aangeven en ik had even moeten zeggen dat we dit dus ook niet gebruiken, het was alleen een test. Mijn excuses voor de onduidelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
Pendora schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:40:
@Zomaar iemand
Dit is vaker aangegeven maar pak je laptop met netwerk aansluiting, sluit die rechtstreeks op de modem aan (dus niet via wifi, maar daadwerkelijk 1 korte kabel tussen laptop en modem), schakel de wifi uit op je laptop zodat je zeker weet dat je de netwerkkabel gebruikt voor de test en test de snelheid van speedtest.
uitkomst 1) snelle verbinding --> het probleem ligt aan je interne netwerk.
2) nog steeds langzame verbinding --> het probleem is niet door jou op te lossen.
Dit heb ik toch ook gedaan en helemaal uitgeschreven? Dit hele topic gaat er toch om om uit te sluiten dat de fout niet bij ons ligt maar ergens anders.
En dat is dan toch ook de conclussie, wij moeten nu zoeken naar een betere oplossing of accepteren wat het nu is.
Ik heb contact met starlink gehad, maar de verkoper gaf aan dat die hoogstwaarschijnlijk niet door het dak en de zonnepanelen heen gaat komen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:23
Lijkt me duidelijk dat het probleem bij ziggo ligt. Vervelend dat ze het niet weten op te lossen.

Je zou eens bij Odido langs kunnen gaan. Zij bieden "4g voor thuis" wat waarschijnlijk een goed alternatief is in dit geval.

Wat @krakendmodem zegt over de dagbundels geld niet voor 4g voor thuis, je hebt dan "startbundels" van 150GB of 500GB per maand, en met 500GB kan je waarschijnlijk prima de maand doorkomen.

[ Voor 30% gewijzigd door Ramon op 12-08-2024 17:16 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
Mag dit dan wel onbeperkt? Ik denk dat 4g een stuk sneller is dan wat we nu hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:52
Zomaar iemand schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 17:03:
[...]

Dit heb ik toch ook gedaan en helemaal uitgeschreven? Dit hele topic gaat er toch om om uit te sluiten dat de fout niet bij ons ligt maar ergens anders.
Excuus ik heb nergens gezien dat je dat gedaan had. Misschien overheen gelezen.
Alleen dit:
Laptop Aspire 5 I7 met Windows 11 Home versie 10.0.22631 Build 22631 aangesloten met een nieuwe CAT6 kabel (Coolblue had geen 5e meer, maar de verkoper zei dat dit ook goed was)
Dat kan in de modem zijn geweest, kan ook in een brake router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
HEt stukje was iets langer dan de quote:
Vandaag hebben we het volgende getest:
PC en printer losgekoppeld
repeaters weggehaald
De laptop is verder bijna helemaal leeg, deze worden op locatie gebruikt voor bijvoorbeeld het laten zien van 3d tekeningen en het laten zien van presentaties
Dit was dus de test gedaan met de adviezen die hier gegeven waren. Met de nieuwe kabel en met een laptop.
Met iets betere resultaten.

[ Voor 12% gewijzigd door Zomaar iemand op 12-08-2024 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Zomaar iemand schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:26:

Er is nu 3 keer een monteur van Ziggo langsgekomen, telkens met een andere modem en repeaters, maar steeds konden ze het probleem niet vinden en geeft men aan dat het probleem ergens anders is.
En dat het kantoor contact met ons zal opnemen, die vervolgens weer een andere monteur langs stuurt.
Zou zeggen zoek een bedrijfje in de buurt op en laat die er even na kijken. Iemand die er verstand van heeft kan je binnen enkele minuten vertellen wat je probleem is en wat de oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:36
Ik heb contact met starlink gehad, maar de verkoper gaf aan dat die hoogstwaarschijnlijk niet door het dak en de zonnepanelen heen gaat komen.
Dan leg je die Starlink ontvanger toch ook op het dak, naast je zonnepanelen?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Dit heb ik toch ook gedaan en helemaal uitgeschreven?
Je schrijft heel veel, beginnende met een titel over 'bereik' terwijl je probleem bedraad ook speelt. Ik lees niet dat je met een korte UTP kabel in de meterkast rechtstreeks op de modem getest hebt met een laptop waarvan je weet dat het elders wel goede snelheden meet, alleen dat je je PC die elders in het pand staat bedraad hebt aangesloten op kabels waar twijfel over bestaat.

Als het direct bedraad met korte kabel op modem goed is, dan weet je dat het probleem in de bekabeling in het pand ligt.
Is het direct met een enkele korte UTP op de modem net zo slecht, dan is het probleem tussen modem en het internet. In dat laatste geval: log in op de GUI van de modem, post de signaalwaardes die je daar kunt vinden en de log. Dat zou inzicht moeten geven in wat er daadwerkelijk gebeurt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
In het geval van kabel probleem zou die uitkomen op ~9Mbps of ~94Mbps en niet op waardes als 12 of 15Mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
Ramon schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 17:11:

Vandaag is het pakket met de 2 modems geleverd.
Ze hebben er nu 1 in kantoor gezet en 1 bij de balie/voordeur.

Volgens mij collega's is dit echt een wereld van verschil, bedankt voor alle adviesen en tips. Ik wou dit ik deze optie eerder gevonden had.
De naam van het product doet wat anders vermoeden, maar het mag ook zakelijk gebruikt worden en in tegenstelling van wat er op de website staat, kan het abb. gewoon op naam van het bedrijf worden afgesloten.
Uiteindelijk voor 50 euro per maand klaar voor 2 modems (incl korting) en de aanschaf van van 450 euro voor de modems zelf. Maar wat vooral fijn is dat we niet meer eindeloos aan de telefoon hoeven te zitten met Ziggo of moeten wachten op de zoveelste monteur met een nieuwe router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:03:
[...]

Zou zeggen zoek een bedrijfje in de buurt op en laat die er even na kijken. Iemand die er verstand van heeft kan je binnen enkele minuten vertellen wat je probleem is en wat de oplossing is.
Je mag niet zomaar de kast van Ziggo openmaken en ik ga ook geen geld uitgeven aan het illegaal vervangen van een kabel.
Het lijkt me dat Ziggo dit zou moeten oplossen, waar ze of geen zin in hebben of niet toe in staat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
FredvZ schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:34:
[...]

Dan leg je die Starlink ontvanger toch ook op het dak, naast je zonnepanelen?
Nee dat mag niet in de gemeente Waddinxveen, tenminste niet op de bedrijven terreinen, het is nml niet toegestaan schotels/antennes etc aan de buiten kant van een pand te monteren of te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
Ramon schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 17:11:

Dat klopt, enkel kreeg ik het idee dat het hier om een 300Mbit 4G simonly ging met mobiel nummer. De 4G voor Thuis gaat tot 100Mb down uit m'n hoofd, wat ook nog eens per locatie kan verschillen, er was ook nog een goedkoper 30Mbit abonnement

[ Voor 3% gewijzigd door krakendmodem op 14-08-2024 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:49:
[...]

Je schrijft heel veel, beginnende met een titel over 'bereik' terwijl je probleem bedraad ook speelt. Ik lees niet dat je met een korte UTP kabel in de meterkast rechtstreeks op de modem getest hebt met een laptop waarvan je weet dat het elders wel goede snelheden meet, alleen dat je je PC die elders in het pand staat bedraad hebt aangesloten op kabels waar twijfel over bestaat.

Als het direct bedraad met korte kabel op modem goed is, dan weet je dat het probleem in de bekabeling in het pand ligt.
Is het direct met een enkele korte UTP op de modem net zo slecht, dan is het probleem tussen modem en het internet. In dat laatste geval: log in op de GUI van de modem, post de signaalwaardes die je daar kunt vinden en de log. Dat zou inzicht moeten geven in wat er daadwerkelijk gebeurt.
Sorry dit gaat mij wat ver. Ik weet niet wat een GUI is en zou ook niet precies weten waar ik naar op zoek ben.
Het hele idee van het ziggo abb. was dat zij garanderen dat je dekkend internet in het hele pand hebt.
Zij geven nu aan dat ik dat heb en dat ze geen garanties maken over de snelheden.
Ik kon gelukkig wel meteen met een maand opzegtermijn het abb. opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
krakendmodem schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:26:
[...]

Dat klopt, enkel kreeg ik het idee dat het hier om een 300Mbit 4G simonly ging met mobiel nummer. De 4G voor Thuis gaat tot 100Mb down uit m'n hoofd, wat ook nog eens per locatie kan verschillen, er was ook nog een goedkoper 30Mbit abonnement
Het was sowieso een fijn advies! Anders had ik het verkeerde genomen, dank je wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Zomaar iemand op 14-08-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Zomaar iemand schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:24:
[...]

Je mag niet zomaar de kast van Ziggo openmaken en ik ga ook geen geld uitgeven aan het illegaal vervangen van een kabel.
Het lijkt me dat Ziggo dit zou moeten oplossen, waar ze of geen zin in hebben of niet toe in staat zijn.
Waar heb je allemaal gelezen? Volgens mij staat dat nergens. Ik had het over het stellen van een diagnose. Met de juiste diagnose kan de juiste vervolgstappen genomen worden. Dus als de hoofdaansluiting vervangen moet worden of de kabel buitenshuis gerepareerd dan kan dat aangegeven worden bij Ziggo. Want zoals ik het lees is Ziggo de enige serieuze keuze voor jouw.

[ Voor 4% gewijzigd door bjusterbaarlik op 14-08-2024 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zomaar iemand schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:28:
[...]

Sorry dit gaat mij wat ver. Ik weet niet wat een GUI is en zou ook niet precies weten waar ik naar op zoek ben.
Graphical User Interface: datgene waar je op inlogt als je inlogt op apparaat. Bij de meeste Ziggo modems doe je dat door te surfen naar https://192.168.178.1

Daar moet je een wachtwoord invoeren. Dat wachtwoord staat - als je het niet zelf eerder veranderd hebt - op een sticker onderop de modem.

Exact wat je dan moet doen hangt af van type modem, en die heb je niet genoemd. Bij oudere types zie je gelijk de signaalwaardes en is er een knop 'log', bij nieuwere types moet je klikken op 'router status'
Het hele idee van het ziggo abb. was dat zij garanderen dat je dekkend internet in het hele pand hebt.
Zij geven nu aan dat ik dat heb en dat ze geen garanties maken over de snelheden.
Ik kon gelukkig wel meteen met een maand opzegtermijn het abb. opzeggen.
Je bent niet ontzorgd door Ziggo. Dat is jammer. Maar tot nu toe heb je niet definitief uitgesloten of het probleem aan het Ziggo-netwerk ligt of binnen jouw loods ligt. In dat laatste geval ga je er met een willekeurige andere provider net zo goed tegenaan lopen.

Vandaar dus mijn suggestie - die je hier negeert - om rechtstreeks op de modem met korte UTP kabel te testen zodat je alle andere zaken in het pand uitsluit, ongeacht of ze door Ziggo aangelegd zijn of niet. Doe dat alsnog, dan weten we het zeker.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Zomaar iemand schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:25:
Nee dat mag niet in de gemeente Waddinxveen, tenminste niet op de bedrijven terreinen, het is nml niet toegestaan schotels/antennes etc aan de buiten kant van een pand te monteren of te plaatsen.
De nieuwe Starlink ontvanger kan je op het dak naast de zonnepanelen plaatsen. Als een zonnepaneel mag, mag dit ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PGSj8yo-okie-USry_nIIjGEfO4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UpE8eNXNL3UTazvihtfBa5C6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zomaar iemand schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:24:
[...]

Huh?

Enige wat van Ziggo zelf is, is de AOP, het eerste kastje waar de groene kabel uit de grond op aangesloten is. Daar hoor je vanaf te blijven. Alle overige bekabeling in het pand, coax of UTP, is - ook als Ziggo het aangelegd heeft - van jezelf en kun je mee doen wat je wil. Waar haal je vandaan dat je 'niet zomaar de kast van Ziggo' mag openmaken?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
dion_b schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:41:
[...]

Huh?

Enige wat van Ziggo zelf is, is de AOP, het eerste kastje waar de groene kabel uit de grond op aangesloten is. Daar hoor je vanaf te blijven. Alle overige bekabeling in het pand, coax of UTP, is - ook als Ziggo het aangelegd heeft - van jezelf en kun je mee doen wat je wil. Waar haal je vandaan dat je 'niet zomaar de kast van Ziggo' mag openmaken?
Ik gok dat TS de Ziggo kast buiten aan de straatkant bedoeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Het is natuurlijk ook niet uit te sluiten dat Ziggo (net als KPN) nooit de moeite heeft genomen om op het bedrijventerrein waar TS zich bevindt de infrastructuur de laatste standaarden te upgraden.

@Zomaar iemand Wat ik me nog afvroeg: gaat dit om een zakelijke aansluiting of gebruik je deze loods voor de hobby als particulier?

Delta is ook actief in Waddinxveen. Heb je daar al gekeken voor een aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
FredvZ schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:46:
Het is natuurlijk ook niet uit te sluiten dat Ziggo (net als KPN) nooit de moeite heeft genomen om op het bedrijventerrein waar TS zich bevindt de infrastructuur de laatste standaarden te upgraden.

@Zomaar iemand Wat ik me nog afvroeg: gaat dit om een zakelijke aansluiting of gebruik je deze loods voor de hobby als particulier?

Delta is ook actief in Waddinxveen. Heb je daar al gekeken voor een aansluiting?
Het was een zakelijke aansluiting. De loods wordt ook uitsluitend zakelijk gebruikt.
De loods is nieuw gebouwd, maar geen enkele provider, behalve electra, water en riool zijn ooit aangesloten.
Ik ken Delta nog niet.
Maar KPN wilde de straat niet openmaken voor een nieuwe aansluiting, alleen Ziggo wilde dit doen icm een 2 jarige abb. en een aansluitvergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:41:
[...]

Huh?

Ik bedoel de kast van ziggo die aan de straatkant staat en de kabel die aangelegd in de grond buiten het pand.
Binnen heeft ziggo niet veel hoeven doen, dan een gaatje boren in de muur. De groende kabel komt vanuit de straat binnen in de meterkast en daar is ook meteen de kabel en de modem. Daar is verder weinig te zien en volgens de monteurs is dat stuk in ieder geval goed aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
FredvZ schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:39:
[...]

De nieuwe Starlink ontvanger kan je op het dak naast de zonnepanelen plaatsen. Als een zonnepaneel mag, mag dit ook.

[Afbeelding]
De gemeente is heel duidelijk hierin, zonnepanelen mag wel, schotels en antenne's mogen niet. Ongeacht de grote, kleur, formaat, merk of uiterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:38:
[...]

Graphical User Interface: datgene waar je op inlogt als je inlogt op apparaat. Bij de meeste Ziggo modems doe je dat door te surfen naar https://192.168.178.1

Daar moet je een wachtwoord invoeren. Dat wachtwoord staat - als je het niet zelf eerder veranderd hebt - op een sticker onderop de modem.

Exact wat je dan moet doen hangt af van type modem, en die heb je niet genoemd. Bij oudere types zie je gelijk de signaalwaardes en is er een knop 'log', bij nieuwere types moet je klikken op 'router status'

[...]

Je bent niet ontzorgd door Ziggo. Dat is jammer. Maar tot nu toe heb je niet definitief uitgesloten of het probleem aan het Ziggo-netwerk ligt of binnen jouw loods ligt. In dat laatste geval ga je er met een willekeurige andere provider net zo goed tegenaan lopen.

Vandaar dus mijn suggestie - die je hier negeert - om rechtstreeks op de modem met korte UTP kabel te testen zodat je alle andere zaken in het pand uitsluit, ongeacht of ze door Ziggo aangelegd zijn of niet. Doe dat alsnog, dan weten we het zeker.
Het probleem lag niet aan de kabels binnen, dat is nu wel bewezen. Er was binnen na de laatste test ook nagenoeg geen kabel meer aanwezig, behalve het kabeltje van 20cm van de aansluiting naar de modem en het nieuwe cate6 kabeltje naar de laptop. Het was wel iets sneller, maar niet hetgene waar je 55 euro per maand voor moet betalen. Met een snelheid waar je net een skype gesprek mee kan voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
bjusterbaarlik schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:31:
[...]

Waar heb je allemaal gelezen? Volgens mij staat dat nergens. Ik had het over het stellen van een diagnose. Met de juiste diagnose kan de juiste vervolgstappen genomen worden. Dus als de hoofdaansluiting vervangen moet worden of de kabel buitenshuis gerepareerd dan kan dat aangegeven worden bij Ziggo. Want zoals ik het lees is Ziggo de enige serieuze keuze voor jouw.
Waarom zouden zij een serieuze partij zijn? Ik heb nooit eerder met Ziggo hoeven werken, maar toe nu toe komen ze over als een stel amateurs. Die niet als doel hebben een klant tevreden te stellen.
De simpele belofte die ze maken dat een aansluiting werkend wordt opgeleverd. komen ze wel na, maar ze geven duidelijk aan dat ze niets kunnen/willen garanderen over snelheden. Zelfs de monteurs komen er niet uit en schuiven het af op het hoofdkantoor.
Ik weet niet wat de definitie is van een serieuze partij, maar in mijn ogen zijn zij dit duidelijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Dit is puur een uitspraak, aangezien er geen andere aanbieders lijken te zijn, lijken zij de enige serieuze keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
De uiteindelijke conclussie van dit topic is voor mij, dat Ziggo niet een behoorlijke snelheid kan leveren. Zelfs niet op 5 meter van het aansluitpunt. En dat ze ook geen behoefte hebben om dit op te lossen. Ze zijn er immers nu al zo lang mee bezig.

Ik ben zelf nu erg tevreden met Odido, aansluiten ging super makkelijk en de snelheden zijn goed genoeg om te kunnen skypen terwijl ook andere collega's gebruik maken van het draadloze netwerk.
Het enige wat ik nu nog moet uitzoeken is, wat nu de beste manier is om een dekkend netwerk te krijgen in de loofs, omdat jullie aangeven dat die repeaters eigenlijk niet de juiste oplossing is.
Hier is voor binnenkort een afspraak met een installatie bedrijf.
Pagina: 1