Aansluiting UTP Contactdoos.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLStriker010
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-05 18:12
Hey beste tweakers.

Ik ben volop aan het verhuizen en in mijn nieuwbouw woning heb ik nu gifabit Glasvezel van KPN. Nu is het zo dat ik ze gevraagd heb om mijn modem aan te sluiten in mijn studio in plaats van mijn meterkast.

Scheelde weer dat ik zelf niet mijn kabel hoefde door te trekken naar de plek waar mijn bureau komt te staan.

Nu wil ik eigenlijk mijn Modem verplaatsen naar mijn meterkast en mijn router in mijn studio. (TP Link Archer AX55) De router gebruik ik om een LAN netwerk op te zetten voor mijn VR Setup zodat ik geen delay of interference heb tussen mijn desktop en mijn VR Bril. Ook handig als Switch voor m'n laptop en toekomstig misschien een TV kastje.

Nu is het zo dat ze het niet echt netjes hebben weggewerkt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jUu1cn2IP6LiqkBMSLcsyngjis=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yHgsLfeFAcFHVLzQf5wMvA5L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LkqchKT1Dl4ndn5OeMfVcoS0n0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fubtDgxn96Rcp3csirx4uA8p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tik6Pu9ywCEPt_SLQli0CJSc5a8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jkI5CPoa2k4C2IEygqSrlQSG.jpg?f=fotoalbum_large

Nu zoek ik eigenlijk een Contactdoos die RJ45 Male accepteert en door plugt naar een RJ45 female. Zodat ik een nette afwerking heb van mijn muur.

Ook wil ik graag advies als dit de juiste oplossing is. Wil namelijk zo min mogelijk snelheid verlies en profiteren van de gigabit snelheid op mijn desktop.

Alvast bedankt!

[ Voor 10% gewijzigd door NLStriker010 op 01-08-2024 17:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:25
Het korte antwoord:

Je hebt nodig:
- Keystone centraalplaat+afdekplaat (voorbeeld: https://imgur.com/i750HBI )
- RJ45/RJ45 CAT6 keystone (voorbeeld: https://www.onlinekabelsh...ule-rj45-rj45-compac.html )

Welke centraalplaat+afdekplaat je exact nodig hebt is afhankelijk van het merk installatiemateriaal er op je muur zit. Dit zou je terug moeten kunnen vinden in de technische beschrijving van je woning.

Waarschijnlijk gaan hieronder een aantal posts komen waarin gepleit wordt dat dit absoluut niet de bedoeling is. imho voldoet het prima voor thuis, ik doe zelf ook niet anders en daar gaat probleemloos 10gbps doorheen. :)

@NLStriker010 Wat is dat grijze spul eigenlijk op die laatste foto? Op het eerste gezicht lijkt die controlekabel vast te zitten in een soort van gips?

[ Voor 11% gewijzigd door FredvZ op 01-08-2024 18:04 ]

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Ik vind het een vrij wazig verhaal eigenlijk...

Dus je hebt KPN zelf gevraagd of ze de glasvezelmodem aan willen sluiten in je 'studio' (?) in plaats van in de meterkast... en dus de aansluiting weg willen halen (verplaatsen) uit de meterkast.

Maar nu wil je ineens de modem alsnog weer terug verplaatsen naar de meterkast?

Maar op de foto zie ik al twee glasvezelmodems in de meterkast, zo lijkt het.. Eentje van Ziggo en een van KPN..

Die tweede laatste foto is wel echt schandalig.. maar daar weet ik ook niet echt goed waar ik nu naar kijk..
Is dat gips wat ze in die doos gesmeerd hebben? (dan zou wel schandelijk zijn)..
En wat is dat voor zwarte kabel, en waar komt die vandaan? Op de eerste foto zie ik alleen maar een witte netwerkkabel uit de modem komen...

In de inbouwdoos in de muur wil je eigenlijk alleen maar UTP wandcontactdozen,
Zoeentje dus:
https://www.sandervunderi...lement-dubbel-cat-6a.html
met bijbehorend afdekplaatje erbij voor jouw Jung schakelmateriaal:
https://www.sandervunderi...e-wit-a569-2bfpluaww.html

ECHTER:
Dit is alleen bedoeld voor fatsoenlijk aangelegd materiaal.. lees: een solid-core installatiekabel, zoals het hoort.
Die kabel bij jou ziet eruit als een stranded patchkabel, die uberhaupt al niet bedoeld is om in de muur te leggen... en daarnaast lijkt die inbouwdoos ook niet eens meer diep genoeg door die prut die erin gesmeerd is.. dus tja..

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Nu online
FredvZ schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:00:
afhankelijk van het merk installatiemateriaal er op je muur zit.
-> Jung

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLStriker010
FredvZ schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:00:

@NLStriker010 Wat is dat grijze spul eigenlijk op die laatste foto? Op het eerste gezicht lijkt die controlekabel vast te zitten in een soort van gips?
Dat is schakeldraad die is nu vervangen met een UTP kabel die nu naar me modem gaat. Het is inderdaad soort van vast gekit met een soort van beton achtig insolatie gips. Geen idee
BrainCrash schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:01:
Ik vind het een vrij wazig verhaal eigenlijk...

Dus je hebt KPN zelf gevraagd of ze de glasvezelmodem aan willen sluiten in je 'studio' (?) in plaats van in de meterkast... en dus de aansluiting weg willen halen (verplaatsen) uit de meterkast.

Maar nu wil je ineens de modem alsnog weer terug verplaatsen naar de meterkast

Die tweede laatste foto is wel echt schandalig.. maar daar weet ik ook niet echt goed waar ik nu naar kijk..
Is dat gips wat ze in die doos gesmeerd hebben? (dan zou wel schandelijk zijn)..
En wat is dat voor zwarte kabel, en waar komt die vandaan? Op de eerste foto zie ik alleen maar een witte netwerkkabel uit de modem komen...
Mijn meterkast is in de gang van mijn appartementen complex, en moet dus door draagmuren die best wel dik zijn. Ik zou dus bij het einde van mijn studio slecht bereik hebben.

KPN en Ziggo hebben beide een kastje in mijn meterkast voor glasvezel. Daar zou dus alleen maar een Modem nog aan verbonden te worden en dan heb je internet.

KPN had mij verteld dat ik de modem in de meterkast kan en dan 30 euro extra voor een UTP connectie naar mijn studio. Of de modem laten installeren in de studio voor niks. Dan moeten ze de UTP kabel doortrekken.

Ik heb dus het laatste gedaan omdat het inpluggen van de modem in de meterkast gemakkelijk zelf te doen is en dan de Cat / Utp kabel die nu is gelegd te gebruiken voor mijn router.

Nu alleen niet echt blij hoe het is afgewerkt ik vroeg aan KPN als ze afdekplaatjes en montage materiaal mee hadden maar blijkbaar niet. En ook de bedrading, had tochwel gehoopt dat ze het netjes afwerken met in iedergeval de kabel naar boven inplaats van hangend voor mijn stoppenkast. Moet het nu maar zelf doen, weet ook niet als dit de norm is, dit is mijn eerste woning.

Dat gips of prut wat erin zit is dus door de bouwvakkers gedaan. Dat zat al. Dus die schakeldraad was dus helemaal vol gekit..

[ Voor 10% gewijzigd door NLStriker010 op 01-08-2024 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:53
Dat gips of prut moet je eruit bikken zodat je er een netwerk wcd kunt monteren waar je de kabel op aansluit zoals @BrainCrash al aangaf.

Koop naast zo'n netwerk wcd een afdekraampje van het merk, type en kleur dat bij de rest hoort.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Nu online
NLStriker010 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:03:
[...]
Dat is schakeldraad die is nu vervangen met een UTP kabel die nu naar me modem gaat. Het is inderdaad soort van vast gekit met een soort van beton achtig insolatie gips. Geen idee
Oke, dus die laatste foto is een oude foto van een situatie die al niet meer bestond toen je de eerste post schreef?
En die zwarte draad zit er ook niet meer?

Waarom dan die oude foto plaatsen?
Plaats aub even een foto van de situatie zoals ie nu is, want dit is nu alleen maar verwarrender.
Een closeup foto van een zwarte schakeldraad heeft immers helemaal niks te maken met jouw netwerkkabel vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Is dat dichtsmeren niet noodzakelijk ivm regelgeving mbt brandveiligheid? Dat je geen open verbinding met andere compartimenten (zoals een schacht voor meterkasten) mag hebben?
Even aangenomen dat het een appartement in een appartementencomplex betreft (“studio”) en geen reguliere woning.

Maar het is wel erg slordig zo ja..

[ Voor 31% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-08-2024 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:30

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Even afgezien van het wazige verhaal over plaatsing van provider terminatie punten... Mijn god wat is er in die WCD gebeurd. Het lijkt bijna wel dicht gepurt en niet alsof die kabel ook maar op een of andere manier uit een PVC pijpje komt.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLStriker010
BrainCrash schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:33:
[...]

Oke, dus die laatste foto is een oude foto van een situatie die al niet meer bestond toen je de eerste post schreef?
En die zwarte draad zit er ook niet meer?

Waarom dan die oude foto plaatsen?
Plaats aub even een foto van de situatie zoals ie nu is, want dit is nu alleen maar verwarrender.
Een closeup foto van een zwarte schakeldraad heeft immers helemaal niks te maken met jouw netwerkkabel vragen.
Zal ik doen wanneer ik er weer ben. Ik wou alleen de contact doos laten zien. Situatie is eigenlijk precies het zelfde alleen dan een andere draad (UTP)

[ Voor 5% gewijzigd door NLStriker010 op 02-08-2024 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLStriker010
Yariva schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:39:
Even afgezien van het wazige verhaal over plaatsing van provider terminatie punten... Mijn god wat is er in die WCD gebeurd. Het lijkt bijna wel dicht gepurt en niet alsof die kabel ook maar op een of andere manier uit een PVC pijpje komt.
Dat klopt ook zoals je ziet ik afbeelding 2 pvc pijpjes boven in de meterkast die vervolgens dan naar dat punt gaan. Situatie zal het zelfde zijn voor de elektriciteit ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLStriker010
.

[ Voor 99% gewijzigd door NLStriker010 op 02-08-2024 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
NLStriker010 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:03:
Nu alleen niet echt blij hoe het is afgewerkt ik vroeg aan KPN als ze afdekplaatjes en montage materiaal mee hadden maar blijkbaar niet. En ook de bedrading, had tochwel gehoopt dat ze het netjes afwerken met in iedergeval de kabel naar boven inplaats van hangend voor mijn stoppenkast. Moet het nu maar zelf doen, weet ook niet als dit de norm is, dit is mijn eerste woning.
Dit is helaas het niveau dat KPN aan consumenten levert. De tijd dat ze verantwoordelijkheid namen van het afmonteren van een kant-en-klare aansluiting in de (woon)kamer is voorbij.

Gebruikelijk is om in de meterkast losse kabels in een kabelgoot of PVC-pijpje te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Nu online
NLStriker010 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:12:
[...]
Zal ik doen wanneer ik er weer ben. Ik wou alleen de contact doos laten zien. Situatie is eigenlijk precies het zelfde alleen dan een andere draad (UTP)
Dus in plaats van die zwarte schakeldraad, komt er nu die zelfde witte draad uit die in je meterkast begint en van de modem naar het buisje in het plafond daar loopt, en die is door KPN gelegd?

Die kabel lijkt wel redelijke installatiekabel te zijn, ik gok zo op het uiterlijk in ieder geval wel met solid aders.
Zo te zien is het Belden U-UTP Cat 5E AWG 24.

(wel erg jammer dat ze tegenwoordig niet gewoon Cat6 gebruiken)

Dan lijkt me de oplossing als volgt:

- Troep uit de inbouwdoos geheel wegkappen, en die netjes leegmaken.
- Die UTP inbouwdoos en bijbehorend Jung afdekkapje die ik eerder linkte bestellen.
- Even een bijbehorende LSA tang meebestellen voor de montage.
- Kabel met stekkertje wat nu uit de inbouwdoos komt afknippen, mantel volgens montageinstructie stukje weghalen en afmonteren op de UTP inbouwdoos met de LSA tang.
- UTP Inbouwdoos vastschroeven in de muurdoos,
- Afdekkapje monteren en raampje terugzetten,
- klaar.

Die kabel in de meterkast vervolgens netjes krijgen stelt geen fluit voor. Kun je gewoon ff in een kabelgootje leggen, kun je in 10 minuten klaar hebben, dat is het nog niet eens waard om vragen over te stellen (behalve dan om je onvrede te uiten over het door KPN afgeleverde werk)

[ Voor 9% gewijzigd door BrainCrash op 02-08-2024 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLStriker010
BrainCrash schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:21:
[...]

Dus in plaats van die zwarte schakeldraad, komt er nu die zelfde witte draad uit die in je meterkast begint en van de modem naar het buisje in het plafond daar loopt, en die is door KPN gelegd?

Die kabel lijkt wel redelijke installatiekabel te zijn, ik gok zo op het uiterlijk in ieder geval wel met solid aders.

- Die UTP inbouwdoos en bijbehorend Jung afdekkapje die ik eerder linkte bestellen.
- Kabel met stekkertje wat nu uit de inbouwdoos komt afknippen, mantel volgens montageinstructie stukje weghalen en afmonteren op de UTP inbouwdoos met de LSA tang.
- klaar.

Die kabel in de meterkast vervolgens netjes krijgen stelt geen fluit voor. Kun je gewoon ff in een kabelgootje leggen, kun je in 10 minuten klaar hebben, dat is het nog niet eens waard om vragen over te stellen (behalve dan om je onvrede te uiten over het door KPN afgeleverde werk)
Ik ga vanmiddag weer terug en klussen dus maak ik wel weer een foto van de kabel.

Ik neem aan dat het CAT 6 is want ik heb namelijk nu 800 MBps wifi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29O5_nBDieTGqoXSHnBNm0SdTOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HbrLFnTkSKMFeGucEd4zZUQB.jpg?f=fotoalbum_large

Je raadt aan om die kabel af te knippen en om te zetten naar die inbouw doos met zo'n LSA tang. In de comment van @FredvZ raadt hij aan keystone, wat mij ook het makkelijkst lijkt. Niet? Wat zijn de verschillen anders dan dat wat jij aanraadt meer werk is.

Nee ik wou alleen even vragen als het normaal was. Bij mij ouders hadden ze netjes kabelgootjes gelegt en draad met zo'n draad spijker in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLStriker010
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:37:
Is dat dichtsmeren niet noodzakelijk ivm regelgeving mbt brandveiligheid? Dat je geen open verbinding met andere compartimenten (zoals een schacht voor meterkasten) mag hebben?
Even aangenomen dat het een appartement in een appartementencomplex betreft (“studio”) en geen reguliere woning.

Maar het is wel erg slordig zo ja..
Ja het gaat om een nieuwbouw studio in Leiden. Volgens mij inderdaad soort van brandveiligheid of iets. Geen idee, geen verstand van. Naast dit ook allemaal andere mankementen, kapotte tegel en beschadigde deurklinken. Ventilatie doet het niet beetje jammer allemaal voor een nieuwbouw project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
NLStriker010 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:38:
Ik ga vanmiddag weer terug en klussen dus maak ik wel weer een foto van de kabel.

Ik neem aan dat het CAT 6 is want ik heb namelijk nu 800 MBps wifi.
Cat5E doet ook gigabit. :)
Je raadt aan om die kabel af te knippen en om te zetten naar die inbouw doos met zo'n LSA tang. In de comment van @FredvZ raadt hij aan keystone, wat mij ook het makkelijkst lijkt. Niet? Wat zijn de verschillen anders dan dat wat jij aanraadt meer werk is.
imho gaat het jou geen meerwaarde opleveren. Als argument om LSA te gebruiken is dat een "betere" verbinding op gaat leveren, mits je de aders goed vast zet in LSA-blok. En dat laatste moet je wel kunnen natuurlijk.

imho is het een onnodig risico om te introduceren als je nu al een werkende oplossing hebt.

(en na 25 jaar in de IT ben ik nog steeds niet overtuigd dat LSA nou echt zoveel beter is dan twee stekkers met elkaar doorverbinden met een koppelstuk ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:08
FredvZ schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:42:
[...]

Dit is helaas het niveau dat KPN aan consumenten levert. De tijd dat ze verantwoordelijkheid namen van het afmonteren van een kant-en-klare aansluiting in de (woon)kamer is voorbij.

Gebruikelijk is om in de meterkast losse kabels in een kabelgoot of PVC-pijpje te plaatsen.
1000+ monteurs met 10 verschillende merken schakelmateriaal in 3 verschillende tinten wit incl. inbouw uitrusten voor die die paar klanten die dat dan misschien afnemen, dat schiet toch niet op. Dat doet een elektricien nog niet eens.
Als je als klant zelf alle schakelmateriaal van te voren aanschaft willen de meeste monteurs dit best voor je installeren.
De utp in de meterkast had wel op zn minst met wat tiewraps langs bestaande buizen vastgemonteerd mogen worden, met pvc hannessen voor een enkel kabeltje vind ik wel wat overdreven, zeker wanneer die kabel ook nog kosteloos wordt getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLStriker010
BrainCrash schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:21:
[...]

- klaar.

Dit zijn die nieuwe foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kk2hfSXVvoLU7zc1nfwkA_7RNu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CTD3VmLKBbLdOEKWCnWNTm8s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mXPUpqlBc3sfG8miwTR-fuHtXjs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/snwAW8wI3cx8jR18zMiPWikZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8hbXcZ4HUIJ6k5I5fDEbET17wA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kl8ju1OEREcgh34U59aZnkKt.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ondertussen een Keystone en centrale ring met opzet plaat besteld.

Bedankt allemaal voor het meedenken en adviseren!
Zal nog even een foto plaatsen wanneer alles geïnstalleerd is.
Pagina: 1