Advies voor netwerk in nieuw huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sancie11
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-12-2024
Beste tweakers, ik zie door de bomen het bos niet meer.

Recent ben ik in een nieuwe huis gaan wonen. Op het moment is er in het huis niks aanwezig kwa netwerk, anders dan de router van Odido in de meterkast. Er zijn (nog) geen kabels getrokken. Het is dus nog helemaal vrij hoe ik het netwerk in kan gaan richten.

Het betreft een vrij nieuw huis en het Wi-Fi netwerk van de router redt momenteel net de 1ste verdieping, maar is erg traag.

Wat ik tot nu toe begrepen heb is:
  • Het beste is om minimaal 1 bekabelde access point per verdieping te hebben, het betreft hier een huis met 2 woonlagen
  • Ik plaats dan dus een accesspoint op de begane vloer, 1ste verdieping en 2de verdieping
  • Achter mijn router plaats ik een switch waar ik de kabels (minimaal 3 stuks dus) in kan gaan prikken
Ik zou graag het volgende willen:
  • Begane vloer is het prima als hier alleen een wifi netwerk aanwezig is
  • Op de 1ste en 2de verdieping zou het fijn zijn als er ook de mogelijkheid is 1 apparaat (naast het acces point, per verdieping) bekabeld aan te kunnen sluiten
  • PoE zou erg fijn zijn, aangezien dit weer een stopcontact scheelt voor het access point
  • Hetzelfde Wi-Fi netwerk door heel het huis
We gaan het netwerk voor het volgende gebruiken:
  • Normaal dagelijks gebruik door 2 gebruikers (telefoons, tablets)
  • Thuiswerken (videobellen)
  • Films en series streamen
  • Gaming, dit is een belangrijke aangezien ik mijn console op zolder plaats. Ik gebruik vrij regelmatig de remote play functie. Hiervoor is het erg fijn als de latency laag is. Vandaar dat ik mijn console op zolder graag bekabeld aangesloten wil hebben
Echter door mijn beperkte kennis van dit onderwerp, verschillende termen, protocollen en zaken om rekening mee te houden, lukt het mij niet om de juiste apparatuur te kiezen. En ik weet niet of hetgeen hierboven staat klopt (switch achter router en bekabeld access point per verdieping de beste oplossing, of kan het ook volledig draadloos?).

Zouden jullie mij verder op weg kunnen helpen hoe dit netwerk in te richten en met welke apparatuur? Ik wil graag dat het goed is. Wat dat betreft heb ik er best budget voor over, maar als het geen honderden euros moet kosten zou dat fijn zijn.

Alvast heel erg bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-05 10:11
Lijkt mij een prima plan. Er zijn PoE gevoede AP's die intern ook nog een switch hebben, dan kan je op de plek van het AP nog twee/drie andere apparaten bekabeld aansluiten.

[ Voor 74% gewijzigd door jadjong op 01-08-2024 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Zoals je al zegt, je netwerk maximaal bekabeld maken.
Om ook per verdieping kabels te kunnen gebruiken kan je op elke verdieping een switch plaatsen.
Dan komen er dus switches achter elkaar, in serie, maar voor de latency maakt dat niets uit. Vertraging van een switch is in de orde van 50 tot 100 microseconde.
Per verdieping kan je dan op de switch een access point en nog wat andere apparaten aansluiten.
Handig is om alle wifi gelijke SSID en wachtwoorden te geven.

Tip, goede switches voor een lage prijs koop je bij action op dit moment. https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:52
Access points kan je rechtstreeks in je router prikken, daar hoeft geen switch tussen.

Dat wat je kan kopen in de categorie Modems en routers heeft ook poorten om apparaten bedraad op aan te sluiten en het kan bijna altijd ook als access point ingesteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
se77en schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 17:43:
Access points kan je rechtstreeks in je router prikken, daar hoeft geen switch tussen.

Dat wat je kan kopen in de categorie Modems en routers heeft ook poorten om apparaten bedraad op aan te sluiten en het kan bijna altijd ook als access point ingesteld worden.
Kan, maar kost meer kabel. Ligt sterk aan de indeling van het huis en de mogelijkheden om kabels te trekken/monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
Prisma16 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 17:47:
[...]

Kan, maar kost meer kabel. Ligt sterk aan de indeling van het huis en de mogelijkheden om kabels te trekken/monteren.
Router van Odido staat in de meterkast, misschien is dat ook de plaats waarvandaan kabels getrokken kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrtA
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-04 21:59

GrtA

TEH

Bekabeld (PoE) je accesspoints aansluiten levert inderdaad vaak het meest stabiele en snelste signaal. Zijn er al loze leidingen aanwezig waardoor je de kabels kunt trekken naar de verschillende verdiepingen? Of is het mogelijk om deze kabels via nette kabelgoten op de juiste plek te krijgen?

Is dit niet het geval dan zou je kunnen kijken naar 'mesh' starter-setjes (zie Pricewatch) waarmee je het draadloos oplost. Een andere oplossing zou kunnen zijn om bij je provider te kijken voor een oplossing; de meeste bieden wel een soort WiFi-extender dingens aan.

I can hold my breath for ten minutes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sancie11 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 17:12:
Beste tweakers, ik zie door de bomen het bos niet meer.

Recent ben ik in een nieuwe huis gaan wonen. Op het moment is er in het huis niks aanwezig kwa netwerk, anders dan de router van Odido in de meterkast. Er zijn (nog) geen kabels getrokken. Het is dus nog helemaal vrij hoe ik het netwerk in kan gaan richten.

Het betreft een vrij nieuw huis en het Wi-Fi netwerk van de router redt momenteel net de 1ste verdieping, maar is erg traag.

Wat ik tot nu toe begrepen heb is:
  • Het beste is om minimaal 1 bekabelde access point per verdieping te hebben, het betreft hier een huis met 2 woonlagen
  • Ik plaats dan dus een accesspoint op de begane vloer, 1ste verdieping en 2de verdieping
  • Achter mijn router plaats ik een switch waar ik de kabels (minimaal 3 stuks dus) in kan gaan prikken
Dat is een mooie vuistregel en feit dat je dekking nu slecht voorbij begane grond reikt bevestigt dat - maar hier geldt: meten=weten.

Doe een site survey om werkelijke dekking te bepalen, dan weet je exact hoeveel AP's je nodig hebt en waar ze moeten komen te hangen.

Ingeweikkeld? Nope, enige wat je nodig hebt is een AP (idealiter model dat je overweegt te gebruiken, maar willekeurig welke 2x2 MIMO WiFi-6 geval is op zich toereikend), een client (laptop, desnoods mobieltje) en een kladblok of als je het digitaal wilt doen een spreadsheet (Google Docs of MS Excel of vergelijkbaar).
Ik zou graag het volgende willen:
  • Begane vloer is het prima als hier alleen een wifi netwerk aanwezig is
  • Op de 1ste en 2de verdieping zou het fijn zijn als er ook de mogelijkheid is 1 apparaat (naast het acces point, per verdieping) bekabeld aan te kunnen sluiten
  • PoE zou erg fijn zijn, aangezien dit weer een stopcontact scheelt voor het access point
  • Hetzelfde Wi-Fi netwerk door heel het huis
Kan allemaal prima. Voor PoE heb je een switch of injector nodig, maar die had je al voorzien.
We gaan het netwerk voor het volgende gebruiken:
  • Normaal dagelijks gebruik door 2 gebruikers (telefoons, tablets)
  • Thuiswerken (videobellen)
  • Films en series streamen
  • Gaming, dit is een belangrijke aangezien ik mijn console op zolder plaats. Ik gebruik vrij regelmatig de remote play functie. Hiervoor is het erg fijn als de latency laag is. Vandaar dat ik mijn console op zolder graag bekabeld aangesloten wil hebben
Verstandig en niets spannends. Gaming wil je idd bedraad doen om latency lager te houden (WiFi kost orde van grootte meer latency dan Ethernet, ook met meerdere switches ertussen). Verder ga je hier geen enorme bandbreedtes gebruiken. Teams/Zoom kost ongeveer 5Mbps, broadcast-quality video kost niet meer dan 15Mbps (en dat is 4k HDR), gaming is doorgaans <2Mbps - maar wel erg latencygevoelig. Je hoeft dus geen extreme performance na te streven. De meest eenvoudige AP's gaan voldoen, zolang je maar voldoende dekking hebt en actuele tech kiest (momenteel: WiFi-6).
Echter door mijn beperkte kennis van dit onderwerp, verschillende termen, protocollen en zaken om rekening mee te houden, lukt het mij niet om de juiste apparatuur te kiezen. En ik weet niet of hetgeen hierboven staat klopt (switch achter router en bekabeld access point per verdieping de beste oplossing, of kan het ook volledig draadloos?).
Alles wat bekabeld kan worden wil je bekabeld doen, zowel om dekking te verbeteren (draadloze backhaul vereist 50% meer AP's) als om latency te minimaliseren. Kost ook een stuk minder (wederom, 33% minder AP's nodig) en is meer toekomstvast.

Die switch heb je met een route rmet meerdere poorten niet automatisch nodig, maar als je PoE wilt moet je dat ergens vandaan halen en dan is een PoE switch meest voor de hand liggende oplossing.
Zouden jullie mij verder op weg kunnen helpen hoe dit netwerk in te richten en met welke apparatuur? Ik wil graag dat het goed is. Wat dat betreft heb ik er best budget voor over, maar als het geen honderden euros moet kosten zou dat fijn zijn.
Reality check: ongeacht exact welke apparatuur je koopt moet je rekening houden met ~ EUR 125 per AP en minstens EUR 50 voor de switch. Met 3 AP's heb je het dan over EUR 425.

Je kunt bezuinigen op AP's, maar hou er rekening mee dat je een driehoek hebt van goedkoop-goed/functioneel-makkelijk. Als je goedkoper wilt kan dat prima, maar dan moet je ofwel functionaliteit danwel eenvoud opgeven. Gezien wat je zegt over weinig kennis/ervaring zou ik eenvoud absoluut erin houden, dus prijs verlagen houdt in dat je functionaliteit gaat verliezen.

Ik zou ook - om zelfde reden - aanraden om te gaan voor managed WIFi, dus een systeem te kiezen waarbij je centraal instellingen doet op één plek en zeker weet dat ze correct op alle AP's terecht komen.

Nu, op basis daarvan zou je bijna richting advies voor merk/type kunnen gaan, maar ik mis een paar eisen:
- ga je TV van je provider gebruiken? (zo ja heb je eisen mbt VLAN en multicast)
- wil je een gasten/IoT netwerk in huis (zo ja heb je eisen mbt VLAN)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sancie11
Bedankt allemaal voor de reacties, erg nuttig!

De router staat inderdaad in de meterkast. Hiervandaan lopen ook al loze leidingen naar in elk geval 1 kamer op elke verdieping. Kabels trekken moet dus lukken.

Ik ga dus op de 1ste en 2de verdieping een switch bekabeld aansluiten en op de switch een AP aansluiten.

------
dion_b schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 00:48:
Reality check: ongeacht exact welke apparatuur je koopt moet je rekening houden met ~ EUR 125 per AP en minstens EUR 50 voor de switch. Met 3 AP's heb je het dan over EUR 425.

Je kunt bezuinigen op AP's, maar hou er rekening mee dat je een driehoek hebt van goedkoop-goed/functioneel-makkelijk. Als je goedkoper wilt kan dat prima, maar dan moet je ofwel functionaliteit danwel eenvoud opgeven. Gezien wat je zegt over weinig kennis/ervaring zou ik eenvoud absoluut erin houden, dus prijs verlagen houdt in dat je functionaliteit gaat verliezen.

Ik zou ook - om zelfde reden - aanraden om te gaan voor managed WIFi, dus een systeem te kiezen waarbij je centraal instellingen doet op één plek en zeker weet dat ze correct op alle AP's terecht komen.

Nu, op basis daarvan zou je bijna richting advies voor merk/type kunnen gaan, maar ik mis een paar eisen:
- ga je TV van je provider gebruiken? (zo ja heb je eisen mbt VLAN en multicast)
- wil je een gasten/IoT netwerk in huis (zo ja heb je eisen mbt VLAN)
We hebben geen TV via de provider en hoeven geen gasten netwerk, dus daar hoeft geen rekening mee gehouden te worden.

Ik heb na wat googlen het volgende gevonden kwa apparatuur (hierbij vooral gelket op PoE en WiFi 6) en kom op het volgende:Ik heb deze AP gekozen, omdat de router (van Odido) ook van Zyxel is. Ik begreep dat het beter was om binnen het netwerk hetzelfde merk te gebruiken?

Is deze apparatuur aan te raden of zijn er betere alternatieven, ook gelet op wat dion_b schrijft over managed WiFi?

En is het dan nog nodig om ook een AP in de meterkast te zetten naast de router, of is het genoeg als de router en AP's hetzelfde SSID en wachtwoord hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-05 10:11
Die switch van je het PoE voeding nodig vanaf een andere switch....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sancie11 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:20:
Bedankt allemaal voor de reacties, erg nuttig!

De router staat inderdaad in de meterkast. Hiervandaan lopen ook al loze leidingen naar in elk geval 1 kamer op elke verdieping. Kabels trekken moet dus lukken.

Ik ga dus op de 1ste en 2de verdieping een switch bekabeld aansluiten en op de switch een AP aansluiten.
Klinkt als een eenvoudig goed plan.
[...]

We hebben geen TV via de provider en hoeven geen gasten netwerk, dus daar hoeft geen rekening mee gehouden te worden.
Mooi, dat houdt het simpel.
Ik heb na wat googlen het volgende gevonden kwa apparatuur (hierbij vooral gelket op PoE en WiFi 6) en kom op het volgende:Ik heb deze AP gekozen, omdat de router (van Odido) ook van Zyxel is. Ik begreep dat het beter was om binnen het netwerk hetzelfde merk te gebruiken?

Is deze apparatuur aan te raden of zijn er betere alternatieven, ook gelet op wat dion_b schrijft over managed WiFi?
Opvallend dat je zegt voor zelfde merk te willen gaan maar dan kies je een switch van ander merk terwijl Zyxel volop PoE switches heeft...

Enfin, deze switch is sowieso ongeschikt voor je toepassing, dit is een PoE passthrough switch die via PoE+ gevoed wordt en dan zelf andere apparaten via PoE kan voeden. Als je niet al een zware PoE+ switch hebt, heb je niets om deze mee te voeden :o Daarnaast is de PoE budget van deze switch maar 15.4W, dus je kunt er max een enkele AP achter hangen.

Je hebt een reguliere PoE switch nodig die zelf stroom uit 230V haalt. Verder is van belang dat het genoeg PoE poorten heeft en dat de totale power budget voldoende is voor je AP's. Die moet je eerst kiezen dus. Hou daarbij rekening met verschil tussen PD verbruik en wat er PSE geleverd moet worden: er is flink verlies op de lijn (~20%) en opgave van verbruik van apparatuur is hoeveel ze moeten krijgen, een switch moet meer leveren. Dat gezegd, zolang je niets geks gaat doen (ik heb een AP op mijn bureau liggen die 35W in zijn eentje verbruikt 8)7 ) gaat 48W voor 3 APs toereikend zijn. Meer vermogen mag natuurlijk altijd als dat handiger uitkomt

Het punt van zelfde merk is alleen relevant als je beheer van apparatuur centraal wilt doen. Met jouw eisen heb je geen managed switch nodig, dus merk daarvan is onbelangrijk, en mbt provider router allen van belang als je de WiFi daarvan zou willen blijven gebruiken, wat je met AP op begane grond niet van plan lijkt. Zou je dat wel willen dan is zelfde merk niet genoeg: je provider gebruikt een eigen management platform, niet de retail cloud van Zyxel dus retail Zyxel APs zouden toch niet met de Odido management samen kunnen werken. In dat geval moet je dus APs via provider bijkopen/huren.

Wil je dat niet, dan ben je vrij in je keuze van WiFi-systeem want met WiFi op je provider router uit is er verder geen interactie. Als ik deze Zyxel APs bekijk lijken ze qua specs als twee druppels water op de TP-Link Omada EAP610, de HPE Aruba InstantOn AP22 of de Ubiquiti UniFi UAP 6 Lite - en dus exact wat ik qua specs zou aanraden - maar dan goedkoper. Ze kunnen standalone gebruikt worden of cloud managed. Dat laatste zou ik aanraden.
Ik heb zelf geen ervaring met retail Zyxel WiFi-producten. Wat ik van hun managed switches gezien heb is dat ze op zich prima functioneren maar qua features een beetje karig zijn. Dingen die je per default zou verwachten blijken niet aanwezig. Of dat bij WiFi ook zo is en wat je dan zou missen kan ik niet zeggen.

Ik zou eigenlijk heel benieuwd zijn hoe dit werkt want als het goed is zou het door combinatie van specs en prijs heel interessant kunnen zijn voor meer mensen. Maar dan ben jij wel proefkonijn :P

Wil je zekerheid ipv proefkonijn zijn, dan zou ik eerder naar Aruba InstantOn kijken - maar daar betaal je dan wel voor.
En is het dan nog nodig om ook een AP in de meterkast te zetten naast de router, of is het genoeg als de router en AP's hetzelfde SSID en wachtwoord hebben?
Je wilt alle WiFi in zelfde systeem hebben. Dus als je de router mee wilt laten doen heb je spul van Odido nodig. Zo niet moet WiFi op de router uit. In dat laatste geval zou ik afraden om AP in de meterkast te plaatsen, dat is doorgaans slechtste plek in huis voor WiFi (gelijk ook reden dat ik geen fan ben van routers met WiFi aangezien de router doorgaans wel idealiter in de meterkast hangt). Betere plek voor AP beneden is meestal de woonkamer.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
Sancie11 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:20:

WiFi van de router is ook mogelijk als hij vanaf daar een goed bereik heeft.
Snap ik niet zo. Als je de switch in de meterkast zet en kabels trekt naar boven dan heb je toch ethernet + PoE in de kamers waar het nodig is? Wil je een stukje kabel, dan een switch ergens wegwerken op de verdieping en vervolgens een stukje kabel naar de kamer?
dion_b schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:23:

Je wilt alle WiFi in zelfde systeem hebben. Dus als je de router mee wilt laten doen heb je spul van Odido nodig.
Waarom eigenlijk?

[ Voor 8% gewijzigd door se77en op 02-08-2024 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

se77en schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:16:
[...]

WiFi van de router is ook mogelijk als hij vanaf daar een goed bereik heeft.

[...]

Waarom niet de router mee laten doen? De meterkast lijkt een goede locatie voor het bereik op zijn begane grond.
Zodra je het hebt over managed WiFi is het essentieel dat alle AP's door hetzelfde systeem beheerd worden. Doe je dat niet dan loop je risico dat beide systemen elkaar gaan tegenwerken. Daarom wordt elk AP dat niet gemanaged wordt als 'rogue AP' bestempeld en die dingen zijn de vloek van WiFi-beheer.

Even concreet voorbeeld van hoe het mis kan gaan: ik woonde vroeger driehoog achter in een jaren '30 appartment in drukke stadsbuurt. Ik kon in m'n woonkamer 67 andere netwerken detecteren. Maar het was een vrij arme buurt waar de meeste mensen weinig gadgets hadden die hun WiFi daadwerkelijk gebruikten - overgroot deel van de netwerken was overgroot deel van de tijd idle en je had er dus geen last van. Mijn buurman en ik waren daarentegen wel grootverbruikers. We hadden beide standalone WiFi-routers die een simpel kanaalkeuze algoritme hadden: kijk naar de 2.4GHz kanalen 1, 6 en 11 en kies het kanaal met de minste netwerken. Het algoritme keek niet naar belasting van dat kanaal... gevolg was dat we beide steevast op zelfde kanaal zaten en elkaar hopeloos in de weg zaten. Er zat niets anders op dan handmatig kanalen vast in te stellen zodat we elkaar niet lastig vielen. Gelukkig snapten we dat beide en waren er verder geen grootverbruikers in de buurt, dus dit werkte prima. Maar we hadden geluk: ik ken plekken waar er veel meer stoorbronnen zijn en je echt automatisch van kanaal wilt kunnen wisselen.

Nu, dit verhaal gaat over twee buren, maar zodra je twee APs in zelfde netwerk hebt met verschillend beheer, staan ze op layer 1 en 2 even los van elkaar als de apparaten van twee buren en riskeer je dat ze elkaar in de weg gaan zitten. Algemener heet dit probleem: tragedy of the commons - als meerdere actoren proberen de situatie enkel vauit eigen perspectief te optimaiseren, is het eindresultaat voor iedereen slechter dan wanneer samengewerkt wordt. O.a. TNO heeft letterlijk boekdelen vol geschreven over toepassing van dit concept op WiFi en meerdere totaal onwerkbare voorstellen voor hoe het op te lossen voor gesteld :') .

TLDR: alle WiFi in huis moet onder zelfde beheer vallen. Punt. Als je wilt mixen moet je alle managed WiFi uitzetten en alle beheer zelf doen. Zou ik niet aanraden in het algemeen, zeker niet voor iemand die zegt beperkte kennis te hebben.
[...]

Snap ik eigenlijk niet zo. Als je de switch in de meterkast zet en kabels trekt naar boven dan heb je toch ethernet + PoE in de kamers waar het nodig is? Wil je een stukje kabel, dan een switch ergens wegwerken op de verdieping en vervolgens een stukje kabel naar de kamer?
Hoeveel kabels kun je trekken? Best practice in enterprisewereld is grote centrale switches en daarvandaan dikke bundels netwerkkabels naar elke werkplek, soms meerdere per werkplek. Dat is inderdaad qua beheer van dergelijke netwerken een stuk simpeler, maar je hebt daarvoor enorme kabelgoten nodig.

Kijk nu naar een gemiddelde eengezinswoning. Je mag al ongelofelijk blij zijn als er naar iedere verblijfsruimte een 5/8 buis loopt. Daar kun je misschien twee kabels doorheen krijgen, maar als de aannemer bij de bouw te happig was op scherpe hoeken en/of flexibel buis gaat dat niet lukken en ga je max een enkele kabel erdoor krijgen. Stel nu dat je twee of meer apparaten in dezelfde ruimte aan wilt sluiten. Hoe doe je dat? Juist, je hebt maar een kabel naar meterkast dus je ontkomt niet aan een switch in de kamer op dat moment.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
Okay maar TS kan in mijn beleving kiezen:
- Switch buiten de kamer en PoE naar access point. Dan heb je in de kamer geen stopcontact in gebruik maar kan je in de kamer ook geen apparaten bedraad aansluiten.
- Switch en access point met PoE in de kamer. Dan gebruik je 1 stopcontact in de kamer en heb je twee apparaten in de kamer.
- WiFi router instellen als access point en dan eventuele bedrade apparaten daarop aansluiten. Kost ook 1 stopcontact in de kamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-05 07:24
overweeg ook even de afhankelijk met je internet provider, wil je dat of wil je eenvoudig kunnen switchen van provider omdat die ene dit jaar een stuk goedkoper is.
Die wifi punten die de providers verkopen is natuurlijk om lock-in te creeeren. Met een volledig eigen netwerk (zorg wel dat je eigen router de VLANs van de providers aan kan) kun je elk jaar probleemloos switchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:55

mjl

Ugh

emielbf schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 07:56:
overweeg ook even de afhankelijk met je internet provider, wil je dat of wil je eenvoudig kunnen switchen van provider omdat die ene dit jaar een stuk goedkoper is.
Die wifi punten die de providers verkopen is natuurlijk om lock-in te creeeren. Met een volledig eigen netwerk (zorg wel dat je eigen router de VLANs van de providers aan kan) kun je elk jaar probleemloos switchen.
Gewoon je eigen router achter de modem/router van de provider zetten is ook een optie als je niet met vlans wilt klooien :) eventuele afsplitsing van een kabel naar de tv doe je dan bij je modem, minimaal 2 kabels naar een TV is dan wel een vereiste.

In het algemeen (in het kader van ontbomen en ontbossen):

Qua bekabeling prop zoveel mogelijk kabels door een loze buis, beste is CAT6A of hoger. Minimaal 2 per buis moet wel lukken (zonder stekkers er aan).

Idealiter 2 kabels bij elke TV plek (mocht je op tv krijgen 1 voor de IP TV en 1 voor regulier netwerk). Daarnaast 2 per kamer is wel fijn. Uiteraard afhankelijk van het aantal loze leidingen of andere manieren om kabels te trekken.

Qua router/switch en AP’s: zelfde merk hoeft niet behalve als je kiest voor centrale management van de firmware en configuratie. MESH is niet nodig, zeker niet bij bekabelde backbone en je kan op alle AP’s hetzelfde SSID instellen zonder problemen. Overigens zijn routers ook als AP te gebruiken (en geven je extra ethernet aansluitingen op die plek) wat soms voordeliger en handiger is dan AP’s kopen, zeker als je 2e hands gaat kijken.

Je kan er voor kiezen een eigen router te nemen (al dan niet met wifi). En daarvandaan aan te sluiten, als je poorten tekort komt kan je ook een extra switch nemen (met bijv PoE). Je bent dan minder afhankelijk van een provider qua netwerk setup.

Een managed switch of router dat VLANs aan kan is wel prettig, zeker als je AP’s daar ook mee overweg kunnen. Je kan dan guest, IOT en normaal verkeer door je hele netwerk scheiden. Maar als dat te complex is voor jou situatie kan je het ook achterwege laten.

Poort snelheid: voor de meesten is 1Gigabit per poort genoeg, gebruik je wifi6 of nieuwer dan kan 2.5 of 5 gigabit nog wat toevoegen qua doorvoer snelheid. 10gigabit is nu nog overkill, maar wel meer een echte standaard. 10gigabit vraagt wel veel vermogen, je zit dan op maximaal 5 poorten op een ethernet switch of 8 poorten op een SFP+ switch als het fanless moet zijn (silent operation). Gigabit switches can wel tot 48 poorten plus 4 10gigabit poorten (afhankelijk van het model 2xkoper +2xSFP+ of 4x SFP+). Zodra je er PoE bij wilt>1gigabit en veel poorten zit er altijd weer een fan in en is het niet 100% stil.

PoE: hou het benodigde totale vermogen in de gaten en de standaarden die ondersteund zijn en die je AP nodig heeft. Maar een stopcontact is vaak wel in de buurt van een loze leiding dus staat je daar niet blind op, en de plek van het AP is ook niet heilig…

[ Voor 6% gewijzigd door mjl op 06-08-2024 15:03 ]

-------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sancie11
Een wat late reactie, maar ik wil iedereen erg bedanken voor hun reactie. Erg veel van geleerd en ik zie ook dat het een vak op zichzelf is om dit goed aan te leggen.

Ik heb het voor nu in elk geval tijdelijk opgelost. Geen PoE, geen switches. Dat werd me te ingewikkeld om tot een snelle oplossing te komen, wellicht in de toekomst.

Ik heb een kabel naar zolder getrokken en hier een access point op aangesloten wat tijdens de verhuizing tevoorschijn kwam. Deze heeft ook ethernet poorten, dus mooi ook de apparatuur bedraad op zolder.

AP zelfde instellingen gegeven als router en nu is er een mooi dekkend netwerk in huis.

Voor nu blij mee en wellicht in de toekomst toch nog eens goed aanpakken als er wat meer tijd voor is!
Pagina: 1