Beste tweakers, ik zie door de bomen het bos niet meer.
Recent ben ik in een nieuwe huis gaan wonen. Op het moment is er in het huis niks aanwezig kwa netwerk, anders dan de router van Odido in de meterkast. Er zijn (nog) geen kabels getrokken. Het is dus nog helemaal vrij hoe ik het netwerk in kan gaan richten.
Het betreft een vrij nieuw huis en het Wi-Fi netwerk van de router redt momenteel net de 1ste verdieping, maar is erg traag.
Wat ik tot nu toe begrepen heb is:
Zouden jullie mij verder op weg kunnen helpen hoe dit netwerk in te richten en met welke apparatuur? Ik wil graag dat het goed is. Wat dat betreft heb ik er best budget voor over, maar als het geen honderden euros moet kosten zou dat fijn zijn.
Alvast heel erg bedankt.
Recent ben ik in een nieuwe huis gaan wonen. Op het moment is er in het huis niks aanwezig kwa netwerk, anders dan de router van Odido in de meterkast. Er zijn (nog) geen kabels getrokken. Het is dus nog helemaal vrij hoe ik het netwerk in kan gaan richten.
Het betreft een vrij nieuw huis en het Wi-Fi netwerk van de router redt momenteel net de 1ste verdieping, maar is erg traag.
Wat ik tot nu toe begrepen heb is:
- Het beste is om minimaal 1 bekabelde access point per verdieping te hebben, het betreft hier een huis met 2 woonlagen
- Ik plaats dan dus een accesspoint op de begane vloer, 1ste verdieping en 2de verdieping
- Achter mijn router plaats ik een switch waar ik de kabels (minimaal 3 stuks dus) in kan gaan prikken
- Begane vloer is het prima als hier alleen een wifi netwerk aanwezig is
- Op de 1ste en 2de verdieping zou het fijn zijn als er ook de mogelijkheid is 1 apparaat (naast het acces point, per verdieping) bekabeld aan te kunnen sluiten
- PoE zou erg fijn zijn, aangezien dit weer een stopcontact scheelt voor het access point
- Hetzelfde Wi-Fi netwerk door heel het huis
- Normaal dagelijks gebruik door 2 gebruikers (telefoons, tablets)
- Thuiswerken (videobellen)
- Films en series streamen
- Gaming, dit is een belangrijke aangezien ik mijn console op zolder plaats. Ik gebruik vrij regelmatig de remote play functie. Hiervoor is het erg fijn als de latency laag is. Vandaar dat ik mijn console op zolder graag bekabeld aangesloten wil hebben
Zouden jullie mij verder op weg kunnen helpen hoe dit netwerk in te richten en met welke apparatuur? Ik wil graag dat het goed is. Wat dat betreft heb ik er best budget voor over, maar als het geen honderden euros moet kosten zou dat fijn zijn.
Alvast heel erg bedankt.