Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:52
Hallo,

Ik heb een vraag.

Wij gaan een nieuw huis bouwen. Wij hebben ons huidige huis verkocht en hebben daarbij een behoorlijke overwaarde. Op dit moment hebben wij geen positieve woning reserve dus geen probleem daar.

Wij willen een gedeelte van de overwaarde gebruiken om de grond aan te kopen, en een hypotheek nemen voor de bouw van het huis. Het gedeelte wat er overblijft van de overwaarde wordt dan in de rekeningen gestopt die bij het realiseren van het huis hoort.

De vraag is of het gedeelte wat er gebruikt wordt om de grond aan te kopen, en daar het huis op te bouwen, ook gezien wordt als investeren in een huis door de belastingdienst. Aka, dat gedeelte niet als positieve woningreserve gezien wordt

[ Voor 3% gewijzigd door backupdevice op 01-08-2024 16:48 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Beste antwoord (via backupdevice op 01-08-2024 18:53)

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

backupdevice schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 17:51:
Die snap ik.

Excuses voor de domme vragen maar dit is echt een weak spot voor mij….

Maar stel nou dat ik alleen een hypotheek neem op het huis , dus 600k

Maar wel 300k van de 370k overwaarde gebruik om de grond te kopen.

Is het dan 600K - 300K = 300k waarover renteaftrek gedaan mag worden ?
Geeft niet, de grond + huis vormen de woning (met een aantal uitzonderingen daar gelaten).

Het maakt niet uit in welk onderdeel de overwaarde gaat zitten. De hypotheek heeft meestal de woning (grond + huis) als onderpand

Inhakend op jouw voorbeeld/vraag, als je niet 70k aan toegestane kosten en investeringen mee financiert / uit eigen zak betaald, en alleen huis en grond koopt, mag je maximaal over een hypotheek van 600K+300K-370K = 530K rente aftrekken. De hypotheek mag hoger zijn, maar over dat hogere deel geen rente aftrek

Overigens, als dit de serieuze bedragen zijn, laat je door een adviseur adviseren. Geen idee of dat soort gespreken nog gratis zijn, toen ik mijn hypotheek uit koos heb ik 3 verschillende adviseurs gesproken met verschillende zienswijze wat verstandig is (en dan moet je als nog zelf kiezen :) )

Everything is better with Bluetooth

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:47
Je huis is verkocht? Maar de grond voor het nieuwe huis moet nog gekocht worden?
Tuurlijk kan je de grond dan betalen van de overwaarde. Des te beter want daar betaal je geen rente over.

Je moet zoiezo de overwaarde gebruiken voor je nieuw te kopen huis anders krijg je geen belastingaftrek meer over dat gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21-08-2024
Verdiep je gewoon even in de regels en over welk deel je nog hypotheekrente aftrek kan krijgen, staat allemaal uitgebreid overal beschreven.

Je verhaal is gewoon een standaard situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
Mastergo schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 17:01:
Je huis is verkocht? Maar de grond voor het nieuwe huis moet nog gekocht worden?
Tuurlijk kan je de grond dan betalen van de overwaarde. Des te beter want daar betaal je geen rente over.

Je moet zoiezo de overwaarde gebruiken voor je nieuw te kopen huis anders krijg je geen belastingaftrek meer over dat gedeelte.
Dank je wel voor je antwoord. Ik weet dat ik de overwaarde mag gebruiken voor aankoop van de grond, maar ik heb nergens kunnen vinden wat voor implicaties dit zou kunnen hebben qua vermogen , en bijv positieve woningreserve , wat eventueel de impact zou kunnen geven op rente aftrek op de hypotheek die wij nemen voor bouw van het huis
Tweaker_BE schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 17:05:
Verdiep je gewoon even in de regels en over welk deel je nog hypotheekrente aftrek kan krijgen, staat allemaal uitgebreid overal beschreven.

Je verhaal is gewoon een standaard situatie.
Sorry maar ik heb het tot heden niet kunnen vinden wat de implicaties zijn tov vermogen en woning reserve

[ Voor 21% gewijzigd door backupdevice op 01-08-2024 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
backupdevice schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 17:08:
Sorry maar ik heb het tot heden niet kunnen vinden wat de implicaties zijn tov vermogen en woning reserve
Even zoeken op bijleenregeling en je weet het.....en er is geen verschil in wat je uitgeeft aan de grond of aan de bouw van het huis. Het gaat de belastingdienst uiteindelijk om het totaal en over welk deel van het hypotheekbedrag je de rente mag aftrekken.

[ Voor 27% gewijzigd door Tweaker_BE op 01-08-2024 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

De verkoop van je oude woning heeft invloed op je woning reserve, de aankoop van je nieuwe woning niet.
De woning reserve heeft geen impact op je vermogen, de woning reserve heeft impact op de maximale hypotheekwaarde waar je rente aftrek over krijgt.

De grond wordt onderdeel van de woning gezien (uitzonderingen daar gelaten), voor hypotheek / rente aftrek.

De belasting (en eigenlijk de politiek) kan het alleen maar moeilijker maken, zie dit voorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
Tweaker_BE schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 17:13:
[...]

Even zoeken op bijleenregeling en je weet het.....en er is geen verschil in wat je uitgeeft aan de grond of aan de bouw van het huis. Het gaat de belastingdienst uiteindelijk om het totaal en over welk deel van het hypotheekbedrag je de rente mag aftrekken.
Ik vind het zo’n taaie kost . Ik snap de bijleenregeling … ik snap alleen niet of dat stuk van de overwaarde waarmee wij de grond kopen als positieve woning reserve gezien gaat worden, en/ of vermogen

En of het niet verstandiger is om een hypotheek te nemen om zowel de grond te kopen als het huis te bouwen en dan de overwaarde gebruiken om de hypotheek binnen 3 jaar voor dat gedeelte af te lossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Maak het eens concreet met getallen, ik doe een voorzet, als ik een fout maak mag iemand my corrigeren

Stel huis nu
verkoop 250.000
hypotheek 200.000, 5 jaar
overwaarde 50.000

Nieuw huis 300.000
Overwaarde oud huis 50.000
Hypotheek aftrekbaar 250.000 *

*) 200.000 25 jaar aftrekbaar. 50.000 30 jaar aftrekbaar. Alles boven de 250.000 niet aftrekbaar

Het maakt niet veel uit, waar je die overwaarde aan uitgeeft (grond, huis, keuken, ...) als het maar onder regels mag, het beperkt alleen de aftrekbare hypotheek. Als je dus niet de overwaarde in je huis steekt, dan moet je een hogere hypotheek nemen, en dat deel is niet aftrekbaar, dus lijkt me niet verstandig tenzij je echt een buffer nodig hebt. Zorg wel dat je dat deel snel kan aflossen op dat deel, meestal mag je een % aflossen maar dat wordt over alle hypotheken verdeeld

Doorgaan op het voorbeeld, stel je leent 50K extra en je mag jaarlijks boetevrij aflossen 10%,
H1 200K, 25 jaar rente nog aftrekbaar
H2 100K, 30 jaar waarvan over 50K hypotheek aftrek, en over de andere 50K niet
dus je mag 30K aflossen maar 20K over de eerste en 10K over de tweede, terwijl je het liefst die 30K over H2 doet, want daarvan is over 50K geen rente aftrek.

[ Voor 42% gewijzigd door jeanj op 01-08-2024 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
Op dit moment geen positieve woning reserve

Overwaarde 370k

Aankoop grond 300k

Nieuwe hypotheek voor bouw huis
600k

70k in huis .

De vraag is dus of de belastingdienst die 300k van de grond ook als overwaarde terugstorten in nieuw huis ziet

[ Voor 48% gewijzigd door backupdevice op 01-08-2024 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Dus aannemend dat die 70K mee gefinancierd mag worden, kost het huis 970K. Maximale hypotheek waarover je mag aftrekken wordt dan 600K, want 970K-370K overwaarde. Je mag een hoger hypotheek nemen als de bank het wel maar over het deel boven de 600K geen rente aftrek.
Je huidige hypotheek kan je mogelijk meenemen, als dat gunstig is of een nieuwe afsluiten kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
Die snap ik.

[ Voor 14% gewijzigd door backupdevice op 01-08-2024 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Links of rechtsom geld in grond of huis maakt de belasting niet uit. Je zal beide nodig hebben om in te wonen.

In projectbouw is het vaak de eerste rekening.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

backupdevice schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 17:51:
Die snap ik.

Geeft niet, de grond + huis vormen de woning (met een aantal uitzonderingen daar gelaten).

Het maakt niet uit in welk onderdeel de overwaarde gaat zitten. De hypotheek heeft meestal de woning (grond + huis) als onderpand

Inhakend op jouw voorbeeld/vraag, als je niet 70k aan toegestane kosten en investeringen mee financiert / uit eigen zak betaald, en alleen huis en grond koopt, mag je maximaal over een hypotheek van 600K+300K-370K = 530K rente aftrekken. De hypotheek mag hoger zijn, maar over dat hogere deel geen rente aftrek

Overigens, als dit de serieuze bedragen zijn, laat je door een adviseur adviseren. Geen idee of dat soort gespreken nog gratis zijn, toen ik mijn hypotheek uit koos heb ik 3 verschillende adviseurs gesproken met verschillende zienswijze wat verstandig is (en dan moet je als nog zelf kiezen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
jeanj schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:34:
[...]

Bedankt! Ja adviseur komt nog maar die is op vakantie en ben zelf wat voorbereidingen aan het doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
Ff een update vanuit mijn kant . Gesprek met belastingdienst gehad die idd bevestigde dat het gedeelte van de grond niet als positief woning reserve gezien gaat worden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
backupdevice schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:26:
Ff een update vanuit mijn kant . Gesprek met belastingdienst gehad die idd bevestigde dat het gedeelte van de grond niet als positief woning reserve gezien gaat worden .
Laat je gewoon goed voorlichten..... wat hierboven staat heeft geen enkele waarde om straks te bepalen wat het maximale bedrag is waarover je renteaftrek gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
Tweaker_BE schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 12:25:
[...]

Laat je gewoon goed voorlichten..... wat hierboven staat heeft geen enkele waarde om straks te bepalen wat het maximale bedrag is waarover je renteaftrek gaat krijgen.
Gaat ook gebeuren, maar wat belangrijk was voor mij om te weten is nu beantwoord .

Thx all

[ Voor 10% gewijzigd door backupdevice op 03-08-2024 12:34 ]

Pagina: 1