Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneermeneer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23-09 11:11
Onze oude mechanische ventilatiebox is recent vervangen door een nieuwe zehnder comfofan silent. Het viel me op dat, zeker in hogere standen, er best wat lucht uit de voorkant van het apparaat lekt. Dit is merkbaar door luchtstraaltjes die uit de openingen voor de stekker komen (gemarkeerd op foto). Ik heb de behuizing al een keer gedemonteerd, gecontroleerd op vuil/bijzonderheden en weer in elkaar gezet, zonder resultaat.

Ik kan me niet herinneren dat ons oude model dit deed.

Hebben andere mensen dit ook, Is dit normaal bij dit product?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5jCJP0DiSdcM9--XpZptyrkpxns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jo1GoQ2VZzrcNg3Wl3pAvWRS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door meneermeneer op 01-08-2024 14:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:34

BCC

3 stukjes alutape? Hij zit er wel een beetje buurman-en-buurman style in imho. Scheve buizen en ducttape.

[ Voor 70% gewijzigd door BCC op 01-08-2024 14:42 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Aan de rechterkant, is dat een dop of een rooster?

Als het een rooster is zal het weinig uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneermeneer
Wolly schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:45:
Aan de rechterkant, is dat een dop of een rooster?

Als het een rooster is zal het weinig uitmaken.
Dat is inderdaad een ventiel waar lucht aangezogen wordt. Toch zou ik liever de vuile lucht in één keer afvoeren zonder dat het nog een ererondje op de bovenverdieping maakt. :9

Er zit wel een rubberen rand om het motordeel waarvan ik vermoed dat het lekkage zou moeten voorkomen, maar wat dus niet geheel goed aansluit oid. Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van anderen met dit product of dit ook bij hen zo is.

[ Voor 22% gewijzigd door meneermeneer op 01-08-2024 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

BCC schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:41:
3 stukjes alutape? Hij zit er wel een beetje buurman-en-buurman style in imho. Scheve buizen en ducttape.
Pico Bello BV? ;)

[on topic] zou het ook zelf opvullen en afdichten, is toch zonde als het zo weg lekt en de zuigkracht reduceert.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneermeneer
JJ Le Funk schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:09:
[...]

[on topic] zou het ook zelf opvullen en afdichten, is toch zonde als het zo weg lekt en de zuigkracht reduceert.
Zou kunnen misschien al zijn het lastige hoekjes. Naast dat het lelijk is, is het flinke nadeel dat ik dan niet makkelijk meer bij de binnenkant kan, waar ook instellingen etc aan te passen zijn, en voor onderhoud. De voorkant kan er namelijk zo afgeklikt worden. Dit zou ik wel af en toe willen doen.

Ik heb een vermoeden dat er misschien gewoon iets mis is met deze box, maar om dat beter te kunnen weten hoop ik dat een andere eigenaar van een zehnder comfofan silent dit topic leest.

Mocht het inderdaad normaal blijken moet ik toch maar in de weer met een rol tape ofzo :/

[ Voor 9% gewijzigd door meneermeneer op 01-08-2024 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:34

BCC

Koppie koffie glazewassert?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nascar28
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 25-09 10:50
Ik heb dezelfde box hangen maar geen last van lucht lekkage op de jouw genoemde punten.
Bij demonteren motor zit een zwarte pakking op de ankerplaat vd motor.
Is die ook aanwezig bij jou?
Kan zijn dat als die pakking niet aanwezig is dat de box daarom lekt. Zie foto blauwe pijl.
Als je de motor na demontage terug zet in de behuizing moet ankerplaat wel goed in de vergrendeling gedrukt worden.
Juist op die punten wat jij aangeeft waar de box lekt zitten van die vergrendel haakjes.

Omdat je geen flexibel buis hebt op de aansluitpunten vd box hadden ze bij jou de linker buis iets moeten inkorten zodat de box ook naar links verschoven kon worden.
Daarmee sluit je de boven & beneneden buizen precies recht aan op de box.
Nu hangt het scheef en dan moet je flink tapen om te compenseren op de aansluitingen met wellicht lekkage als gevolg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfsKas-AHvlflEI7ScXTwekJR2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LbNcXb26xKAj3Ng7oWHjLBkZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLT7BUAGabwyMQClGsroe6kSOwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mk6yRrySh1ARNo7iqjc3t3EO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door nascar28 op 03-08-2024 00:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Idd even die rubber rand controleren. En ook of de kap wel goed vast zit (plastisch "schroef" in het midden".

Maar als dat ding net gehangen is heb je gewoon garantie neem ik aan. Ik kan de leverancier al lezen. Zou die eens bellen, want dit hoort niet.

FWIW: Mijn 13 jaar oude buva box zit het zelfde in elkaar (de Zehnder is er mee uitwisselbaar), en die heeft hier totaal geen last van.

Ik zet mijn geld op de rubber seal :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:54
meneermeneer schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:18:
Mocht het inderdaad normaal blijken moet ik toch maar in de weer met een rol tape ofzo :/
Naturlijk niet. Je moet gewoon terug naar de installateur, dit is echt buurman-en-buurman aangelegd door hem/haar. Geef hem/haar een kans het te verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meneermeneer
Hartelijk dank voor de reacties, specifiek @nascar28 voor de moeite. Ik denk nu inderdaad dat er bij mijn product gewoon iets niet helemaal goed zit bij de interface tussen de pakking en de kast. Ik vind ook al stofdeeltjes terug op de printplaat, wat ook daar dus langsgeblazen wordt. Lijkt me inderdaad dan niet de bedoeling. Ik heb de kast al gedemonteerd, pakking schoongemaakt en ook zelf wat zachtjes wiebelen/wrikken leidde niet tot een betere seal. Alles klikt verder normaal in de daarvoor bedoelde vergrendelingen. Ik zal er komende week even naar vragen bij de installateur.

Om ook nog even in te gaan op de reacties over de aanleg, dit stoort mij zelf niet zo. De vorige MV (eerdere eigenaars) zat op deze manier aangesloten en ik wil juist liever geen flexibele buis gebruiken, zeker niet in een bocht, heb dit ook specifiek verzocht. Het is niet op de foto te zien maar er zitten iets verderop nog wel semi-flexibele geluidsdempende delen. Verder zit de MV op zolder en uit het zicht dus stoor me niet aan de tape. De onderste buis zat inderdaad wat scheef, maar dat was mijn fout, die kon ik er zo weer recht op zetten. Ik ben het wel met @nascar28 eens dat het mooier was geweest wanneer de monteur de linker aanvoer iets had ingekort, dan had alles wat rechter gezeten. Misschien kan dit alsnog indien ze langs moeten komen voor een ander exemplaar. De oude MV zat ook iets verder naar links, de schroefgaatjes zijn nog te zien in het hout.

Ik laat komende week nog wel weten hoe dit loopt. Bedankt!

[ Voor 11% gewijzigd door meneermeneer op 03-08-2024 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meneermeneer
Na het verhaal kort te hebben voorgelegd aan de installateur ging deze gelijk over op vervangen onder garantie. Misschien komt dit vaker voor. Afspraak duurt nog even maar geen haast en dit zal het wel oplossen denk ik in ieder geval, prima voor elkaar.

[ Voor 9% gewijzigd door meneermeneer op 07-08-2024 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Dat is geen ducttape maar PVC-tape en juist voor dit doeleinde geschikt.

Zit er aan de rechterkant een ventiel trouwens? Even goed kijken hoe die is ingesteld, zo dicht op de ventilatiebox moet hij praktisch bijna helemaal dicht, anders houd je bij de andere afzuigpunten nauwelijks debiet over (lucht kiest de weg van minste weerstand).

Zie ook andere tips: https://www.ventilatiesho...entilatiebox-installeren/
@nascar28 Bij jou zit dat ventiel links sowieso te dicht erop, zie linkje, er moet minimaal een stuk buis tussen en ventiel bijna dicht. In jouw geval met die flexibele slangen is dit ook nog wel een interessant filmpje: ThinkPad in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie"

[ Voor 69% gewijzigd door ThinkPad op 08-08-2024 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneermeneer
ThinkPad schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:16:
[...]

Zit er aan de rechterkant een ventiel trouwens? Even goed kijken hoe die is ingesteld, zo dicht op de ventilatiebox moet hij praktisch bijna helemaal dicht, anders houd je bij de andere afzuigpunten nauwelijks debiet over (lucht kiest de weg van minste weerstand).
Klopt, daar zit een ventiel. Die staat de afgelopen tijd juist goed open om die hete lucht van de zolder weg te zuigen. 8)
@ThinkPad Enig idee waarom ze specifiek een bocht ipv bijv een kort stukje pijp aanraden in het geval van een ventiel nabij de box? De monteur bij ons stelde dit aanvankelijk ook voor bij het rechterventiel omdat dit 'minder weerstand' zou hebben. Die reden klonk mij echter heel onlogisch in de oren en heb dit niet gedaan. Is er dan een andere reden?

[ Voor 35% gewijzigd door meneermeneer op 08-08-2024 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meneermeneer
Hier nog een opvolgreactie ten behoeve van geïnteresseerden, en (toekomstige) kopers van de Zehnder comfofan silent:

Het motordeel van de MV is vervangen door een monteur. Van hem begreep ik echter ook dat in zijn ervaring de lekkende lucht voorkomt bij vrijwel alle nieuwe Zehnder boxen, dat had ik nog niet eerder zo gehoord. En inderdaad, het nieuwe model gaf dezelfde luchtstroompjes aan de voorzijde. Ze hadden hierover al eens contact met zehnder gezocht, en zullen daarover nog eens aan de bel trekken.

Aan de ene kant is dit een geruststelling, de luchtstromen zelf zijn an sich niet heel storend buiten het feit dat ik dacht dat er iets mis was met onze specifieke unit. Aan de andere kant lijkt dit me een ongelukkige ontwikkeling van Zehnder. Wij hadden hiervoor een zeer vergelijkbaar voorganger model Zehnder van 10 jaar geleden, en daar speelde dit niet. Vanuit mijn oog als leek in die industrie lijken de toleranties in het fabricageproces er dus niet beter op geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conthre
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-07 22:30
Zojuist heb ik ook een zelfde fan geïnstalleerd en het viel mij ook op dat er lucht weg lekte. Bijgevoegd een foto. Nu heb ik deze zelf geregeld via een groothandel en zelf geïnstalleerd, dus zal ik kijken wat de groothandel hierover zegt, maar als dit normaal is dan zal het wel zo zijn :/. Echt logisch lijkt het mij niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0CMA383vfQHvRRjbPT-clC9_YWk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wV5uPbfOtr6140EBaQfRjinN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 25-09 09:28
ik heb vorige week deze unit opgehangen. op de genoemde punten voel ik ook wel lucht. Niet heel veel en ik heb er direct boven weer een afzuiging dus zal wel los lopen.

Ik heb wel de pot meter zojuist wat bijgesteld om hem harder te laten werken als er vocht gedetecteerd wordt. dat was minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
Vraagje over deze ventilator: wat is aan te bevelen qua slang? Ik heb een flexibele nodig. Gaat mij vooral over geluid zoveel mogelijk verminderen. Is dat een flexibele geluiddemper? En kan die er gewoon over de buisopening heen? Of een geisoleerde? Unit hangt op zolder. Gaat mij dus om de stukjes slang naar de spirobuis en naar boven. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:38
conthre schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:40:
Zojuist heb ik ook een zelfde fan geïnstalleerd en het viel mij ook op dat er lucht weg lekte. Bijgevoegd een foto. Nu heb ik deze zelf geregeld via een groothandel en zelf geïnstalleerd, dus zal ik kijken wat de groothandel hierover zegt, maar als dit normaal is dan zal het wel zo zijn :/. Echt logisch lijkt het mij niet.

[Afbeelding]
Die gaten trekken in notime dicht met stof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meneermeneer
Davidrrr schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 23:12:
Vraagje over deze ventilator: wat is aan te bevelen qua slang? Ik heb een flexibele nodig. Gaat mij vooral over geluid zoveel mogelijk verminderen. Is dat een flexibele geluiddemper? En kan die er gewoon over de buisopening heen? Of een geisoleerde? Unit hangt op zolder. Gaat mij dus om de stukjes slang naar de spirobuis en naar boven. Thanks.
Dat is in principe gelijk bij alle mechanische ventilatiesystemen van dit soort (dus zonder warmteterugwinning) en zou hiervoor de algemene topics doorspeuren, daar is veel te vinden. In het kort, zo veel mogelijk harde spirobuis gebruiken in het huis. Dit geeft de beste luchtstroom. Het kan echter wel zorgen voor geluidsoverdracht, daarom rondom de box zelf overgaan op een stuk flexibele buis met geluidsisolatie. Dit houdt dus trilling tegen en kan inderdaad gewoon over de buisopening heen aan MV-zijde. Je kan het vastzetten met geschikte tape of zelftappende schroef.

Warmte-isolatie is zeker niet nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiBoD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09 09:50
Hier idem. De ComfoFan Silent Move Up Perilex zelf geplaatst als upgrade van Comfofan S (de rode). Ik merk ook deze lekkende uitblazende lucht op aangegeven plekken. (Nu maar hopen dat het met stof dichtslibt en minder lekt. 8)7 )

Ik heb het wel het gevoel dat die stiller is dan de Comfofan S, maar er is ook een wat hogere zingende toonhoogte op sommige plekken in het huis. Ik heb geen geluidsdempende kanalen, dat zou ik nog proberen proberen; al heb ik maar ~20cm afstand tussen unit en inkomende spirobuis.

De test met dampende waterkoker onder een inlet zorgt ook niet dat 'ie harder gaat door hygrometer. Maar misschien komt dit omdat ik ook (continue) 0-10V aanstuur via HA/Zigbee. Ergens in de handleiding las ik dat de hygrometer ook via 0-10V werkt.

[ Voor 20% gewijzigd door TiBoD op 03-02-2025 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Interessant topic, hier hetzelfde probleem. Merkte het omdat er sinds de installatie van deze ventilator ineens kookluchtjes te ruiken zijn op zolder :(

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Pagina: 1