Ervaringen Oracle Cloud Infrastructure (OCI)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kun
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-08 22:40
Hoi allemaal,

Ik ben bezig met het maken van een API die vrij veel uitgaand dataverkeer zal produceren (inschatting is 25TB per maand). Dit zou bij AWS en Azure ongeveer $2250 kosten per maand. Daarom ben ik alternatieve cloudproviders aan het overwegen. Als ik kijk bij Oracle dan heeft deze alle diensten die noodzakelijk zijn voor deze API (serverless functions met .NET ondersteuning en object storage) en lijkt dataverkeer aanzienlijk goedkoper te zijn: 10TB per maand gratis, daarna $0,0085 per GB. Dit zou in totaal dus ongeveer $125 per maand kosten. Aanzienlijk goedkoper dan de grote cloudproviders zoals AWS, Azure en GCP.

Echter als ik op het internet zoek naar ervaringen van gebruikers met Oracle OCI dan is dat over het algemeen heel negatief. Het zijn overigens vaak wel gebruikers die alleen van de free-tier gebruik maken die slechte ervaringen lijken te hebben.

Ook lijkt het vaak dat gebruikers uit o.a. India vaak geblokkeerd worden dus die zijn ook niet erg te spreken over Oracle. Daarom ben ik benieuwd of er hier op het forum (betalende) gebruikers zijn van Oracle OCI en wat jullie ervaringen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik weet dat we bij ons diverse databases bij Oracle OCI hebben draaien voor grote bedrijven.

Ik gebruik hier ook de gratis OCI versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Let erop dat Oracle bezig is met marktaandeel te 'kopen'. Ze beginnen nu goedkoop maar die prijs zal (naar mijn verwachting) op den duur hard stijgen. Het blijft wel Oracle, natuurlijk.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:28
Oud topic, maar voor wie zoekt op Oracle toch even mijn ervaring delen.

Ik had een betaald Oracle-account (dus géén Free Tier) met daarop twee VMs:

een lichte Mailcow-mailserver voor familiegebruik

en een Proxmox Backup Server waar mijn thuislab op wegschreef

Verder gebruikte ik:

drie Object Storage buckets (voor foto's, documenten en mailbackups)

en Oracle’s SMTP relay om mijn mailserver netjes te laten versturen

Setup was strak: SPF, DKIM, geen open relay, score 10/10 op mail-tester.com. Alles draaide al maanden zonder problemen.

Totdat Oracle ineens — zonder waarschuwing, melding of uitleg — mijn hele account suspendeerde wegens een "violation of Terms of Use". Geen details, geen heads-up, gewoon: weg toegang. De support is vriendelijk maar blijft hangen op:

"Sorry for the inconvenience caused."

Ik zit nu in een secondary review, dus wie weet komt er nog iets uit, ik update dit topic als dat gebeurt.

Wat wringt: mijn mailserver stuurde automatisch een backup naar een Oracle bucket. En ja, daar kom ik nu dus niet meer bij. Achteraf niet slim, maar dit soort harde actie had ik bij een betaald account ook niet verwacht.

Kortom: als je overweegt om (semi-)kritieke diensten op Oracle te draaien: denk twee keer na.
Ik draai geen shady dingen, ben geen spammer oid.

Hopelijk heeft iemand hier iets aan — update volgt als er beweging komt.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
sailor_dg schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:33:

Ik had een betaald Oracle-account (dus géén Free Tier) met daarop twee VMs: een lichte Mailcow-mailserver voor familiegebruik en een Proxmox Backup Server waarop mijn thuislab wegschreef. Verder gebruikte ik drie Object Storage-buckets (voor foto's, documenten en mailbackups) en Oracle’s SMTP-relay om mijn mailserver netjes te laten versturen.

De setup was strak: SPF, DKIM, geen open relay, score 10/10 op mail-tester.com. Alles draaide al maanden zonder problemen.

Totdat Oracle ineens — zonder waarschuwing, melding of uitleg — mijn hele account suspendeerde wegens een "violation of Terms of Use". Geen details, geen heads-up, gewoon: toegang weg. De support is vriendelijk, maar blijft hangen op: "Sorry for the inconvenience caused."

Ik zit nu in een 'secondary review', dus wie weet komt er nog iets uit. Ik update dit topic als dat gebeurt.

Wat wringt: mijn mailserver stuurde automatisch een backup naar een Oracle-bucket. En ja, daar kom ik nu dus niet meer bij. Achteraf niet slim, maar dit soort harde actie had ik bij een betaald account niet verwacht.
Dat moet wel even schrikken zijn, inderdaad. Dus je hebt nu geen backup van je mail?
Kortom: als je overweegt om (semi-)kritieke diensten op Oracle te draaien — denk twee keer na. Ik draai geen shady dingen, ben geen spammer o.i.d.

Hopelijk heeft iemand hier iets aan. Update volgt als er beweging komt.
Ik vrees echter dat dit advies ook voor andere (grotere) cloudproviders geldt. Ik zorg in ieder geval altijd dat ik alles encrypted opsla, zodat de kans op automated scans en detectie geminimaliseerd wordt. Met een mailserver is dat natuurlijk moeilijker maar met de backups op de buckets zou dat wel moeten kunnen.

Ik ben benieuwd naar de uitkomst.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C0okiejar
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-09 12:29

C0okiejar

Ik weet dat ik niks weet.

Kun schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:53:
Hoi allemaal,

Ik ben bezig met het maken van een API die vrij veel uitgaand dataverkeer zal produceren (inschatting is 25TB per maand). Dit zou bij AWS en Azure ongeveer $2250 kosten per maand. Daarom ben ik alternatieve cloudproviders aan het overwegen. Als ik kijk bij Oracle dan heeft deze alle diensten die noodzakelijk zijn voor deze API (serverless functions met .NET ondersteuning en object storage) en lijkt dataverkeer aanzienlijk goedkoper te zijn: 10TB per maand gratis, daarna $0,0085 per GB. Dit zou in totaal dus ongeveer $125 per maand kosten. Aanzienlijk goedkoper dan de grote cloudproviders zoals AWS, Azure en GCP.

Echter als ik op het internet zoek naar ervaringen van gebruikers met Oracle OCI dan is dat over het algemeen heel negatief. Het zijn overigens vaak wel gebruikers die alleen van de free-tier gebruik maken die slechte ervaringen lijken te hebben.

Ook lijkt het vaak dat gebruikers uit o.a. India vaak geblokkeerd worden dus die zijn ook niet erg te spreken over Oracle. Daarom ben ik benieuwd of er hier op het forum (betalende) gebruikers zijn van Oracle OCI en wat jullie ervaringen zijn.
Hier werkzaam voor een MSP die enkel OCI als cloud platform draait. We hebben diverse klanten draaien en eigenlijk nooit problemen gehad. Nu hebben wij vrij makkelijk contact met account managers etc als er wel wat zou zijn, maar eigenlijk nooit nodig.

We draaien omgevingen van 3 compute instances en omgevingen van honderden.

overigens draaien we ook een soortgelijke setup voor omgevingen.

Voorbeeldje;

API die draait via een API gateway (want HA over alle availability domains) met oAuth erop. Deze roept op de achtergrond serverless functies aan die al 'hot' zijn. Werkt prima en eigenlijk nooit gedonder o.i.d.

Overigens raad ik je wel aan dat, als je na je tests tevreden bent, om een universal credit contract af te sluiten. Dan krijg je ook een aangewezen account manager waar je mee kan schakelen :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C0okiejar

C0okiejar

sailor_dg schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:33:

Ik had een betaald Oracle-account (dus géén Free Tier) met daarop twee VMs:

een lichte Mailcow-mailserver voor familiegebruik

en een Proxmox Backup Server waar mijn thuislab op wegschreef

Verder gebruikte ik:

drie Object Storage buckets (voor foto's, documenten en mailbackups)

en Oracle’s SMTP relay om mijn mailserver netjes te laten versturen

Setup was strak: SPF, DKIM, geen open relay, score 10/10 op mail-tester.com. Alles draaide al maanden zonder problemen.

Totdat Oracle ineens — zonder waarschuwing, melding of uitleg — mijn hele account suspendeerde wegens een "violation of Terms of Use". Geen details, geen heads-up, gewoon: weg toegang. De support is vriendelijk maar blijft hangen op:

"Sorry for the inconvenience caused."

Ik zit nu in een secondary review, dus wie weet komt er nog iets uit, ik update dit topic als dat gebeurt.

Wat wringt: mijn mailserver stuurde automatisch een backup naar een Oracle bucket. En ja, daar kom ik nu dus niet meer bij. Achteraf niet slim, maar dit soort harde actie had ik bij een betaald account ook niet verwacht.

Kortom: als je overweegt om (semi-)kritieke diensten op Oracle te draaien: denk twee keer na.
Ik draai geen shady dingen, ben geen spammer oid.

Hopelijk heeft iemand hier iets aan — update volgt als er beweging komt.
Uit mijn ervaring blokkeert Oracle niet zomaar tenants. Ik zie wel eens dat men een geautomatiseerd notificatie krijgt dat er iets draait wat tegen ToS is en dan heb je X dagen om het weg te halen.

Ik ken je situatie natuurlijk verder niet en kan enkel putten uit mijn ervaringen.

Ik neem aan dat je een SR hebt geopend hiervoor. Als ik een advies mag geven is hiervoor oracle support te bellen (hebben gewoon een NL nummer) en vragen of je een shift manager kan spreken. Die kunnen iets meer druk uitvoeren voor incidenten / problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sailor_dg
Heb idd de route van een SR bewandeld en blijkbaar is deze afgewezen. Heb ook gesproken met de helpdesk maar in duidelijke termen: this decision is final. Ben nu via de GDPR route gegaan en heb inzicht gevraagd in al mijn gegevens. Ik blijf het lastig vinden om dit proportioneel te vinden, naar mijn weten staan er wat huis tuin en keuken documenten en een klein mailservertje, het frustrerende is dat niemand exact wil uitleggen wat het issue is.

Heb inmiddels mijn e-mail server opnieuw op mijn thuis server draaiend en smtp via Amazon ses. Een deel van mijn mail stond in thunderbird en kon ik recoveren, mijn vrouw had hierin minder geluk…

[ Voor 3% gewijzigd door sailor_dg op 26-04-2025 20:58 ]

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0okiejar

C0okiejar

sailor_dg schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:57:
Heb idd de route van een SR bewandeld en blijkbaar is deze afgewezen. Heb ook gesproken met de helpdesk maar in duidelijke termen: this decision is final. Ben nu via de GDPR route gegaan en heb inzicht gevraagd in al mijn gegevens. Ik blijf het lastig vinden om dit proportioneel te vinden, naar mijn weten staan er wat huis tuin en keuken documenten en een klein mailservertje, het frustrerende is dat niemand exact wil uitleggen wat het issue is.

Heb inmiddels mijn e-mail server opnieuw op mijn thuis server draaiend en smtp via Amazon ses. Een deel van mijn mail stond in thunderbird en kon ik recoveren, mijn vrouw had hierin minder geluk…
Ik zat er toevallig laatst over na te denken wat het kan zijn. Er staat mij iets bij dat in de T&S iets staat over dat er geen SMTP servers gehost mogen worden op OCI tenzij je vooraf expliciete goedkeuring hebt (in dat geval whitelisten ze je tenancy OCID). We hebben dit volgens mij ook eens gehad (dat we een SR moesten loggen voor whitelisting). Ik weet dat ze daar vrij streng op controleren (en nog wat andere zaken zoals cryptominers etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
Dat zou een verklaring kunnen zijn. Ik heb wel netjes poort 25 laten openzetten en tijdens dat verzoek aangegeven dat ik SMTP zou draaien. Toch zou een reactie dan ook kunnen zijn dat ik de smtp server uit moet zetten, anders…
C0okiejar schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:18:
[...]

Ik zat er toevallig laatst over na te denken wat het kan zijn. Er staat mij iets bij dat in de T&S iets staat over dat er geen SMTP servers gehost mogen worden op OCI tenzij je vooraf expliciete goedkeuring hebt (in dat geval whitelisten ze je tenancy OCID). We hebben dit volgens mij ook eens gehad (dat we een SR moesten loggen voor whitelisting). Ik weet dat ze daar vrij streng op controleren (en nog wat andere zaken zoals cryptominers etc).

Pagina: 1