Meterkast inrichting slimme laadpaal en zonne-energie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampiew
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 24-09 10:37
Goedemiddag!

Mijn electricien laat me in de steek en ik moet dit dus zelf zien op te lossen.

Ik heb de volgende situatie.
3 fase aansluiting en meterkast.
Zonnepanelen (SolarEdge SE8K)
Slimme Laadpaal ( ChargeAmps Dawn) met loadbalancing en green charging.
De stroom wordt gemeten met Enegic Monitor one. Deze meet de stroom met klemmen en geeft dit door aan de ChargeAmps laadpaal. Deze MRC-16 klemmen kunnen niet onderscheiden welke kant de stroom op loopt.

Dit is mijn meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkVfg52XJ_4vCSr4j0UO8hqYx9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/111Phty5P8e7hD95JT4tvLix.jpg?f=fotoalbum_large

En dit is schematisch hoe het in elkaar zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFTuOU1XGdX7bremSHMemVEVHz8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9lfbkURJSD8UEcr3uTWO1yD9.png?f=fotoalbum_large

Het meten van de zonne-energie gaat op 1 fase. Maar de stroom is zijn evenredig verdeeld, dus daar kan Enegic mee om gaan.

Probleem is dat Enegic de pure consumptie moet meten. Dus niet gemixt met zonneenergie. Volgens volgend schema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cAN6Op64NbxUyZvPmm2HJMmkPJU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hcUl2GAZU2AtCV1pTtPsWQVs.png?f=fotoalbum_large

Zien jullie een plek in mijn meterkast waar dit kan?
Zo niet, moet ik dan de zonne-energie op de onderste klem laten brengen samen met de kabels van het net voor de ABB hoofdschakelaar?
Kan dit zomaar? Zijn de huidige switches hiervoor bedoelt? Hoe zit dit met maximale stroom?
Mijn zonnepanelen leveren maximaal 12A per fase. Mijn laadpaal trekt maximaal 16A per fase.

Bedankt alvast voor het mee denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:01
Ik heb voor mijn laadpaal (easee) een equalizer die aangesloten wordt op de P1 poort van de slimme meter en die kan daarmee dus ook met alleen zonnestroom aansturen, is er voor jouw laadpaal niet een optie voor P1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:01
Edit: Als ik die Enegic monitor one opzoek, lijkt deze inderdaad een P1 aansluiting te hebben die je zou kunnen gebruiken mits je een slimme meter hebt. Over die P1 poort heb je wel informatie over de richting van de stroom per fase (of technisch gezien niet van de stroom, maar het vermogen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampiew
Hoi! Dank voor het meedenken.
Ja, klopt er is een Enegic one (Perific one) die de P1 meter leest. Maar ze hebben bij mij de Enegic Monitor (zonder 1) geinstalleerd en deze doet het met klemmen.

Mocht het niet gaan lukken met bestaande componenten dan koop ik een p1 splitter en deze Enegic one (Toon zit er al op).

Hopelijk lukt het de huidige installatie en wat omleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampiew
Iemand nog een idee over mijn vraag om het met de huidige stroomklemmen te doen?
Zie vraag hierboven;

Zien jullie een plek in mijn meterkast waar dit kan?
Zo niet, moet ik dan de zonne-energie op de onderste klem laten brengen samen met de kabels van het net voor de ABB hoofdschakelaar?
Kan dit zomaar? Zijn de huidige switches hiervoor bedoelt? Hoe zit dit met maximale stroom?
Mijn zonnepanelen leveren maximaal 12A per fase. Mijn laadpaal trekt maximaal 16A per fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:02
Misschien deze vraag stellen in het elektra huis installatie topic

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Pagina: 1