Advies plaatsen vaste Airco appartement

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-09 15:44
Hallo

Ik woon al jaren met veel plezier in dit appartement ( zie foto ) zoals je kunt zien het zit boven op een appartementencomplex ( 5 hoog ) door de jaren heen heb ik wat aanpassingen gedaan tegen de zon zoals
het plaatsen van raamfolie zonwerend en screens ,tegen de warmte een plafondventilator en een mobiele Aico 12000 btu dual hose echter zonder succes , temperaturen ( bij warme dagen met veel zon 28/30 graden ) lopen overdag op tot 32 graden en 's nachts ondanks alles open blijft het binnen 29 graden.
Het betreft een huur/ koop appartementencomplex dus heb met twee partijen te maken de verhuurder en Vve, het plaatsen van de binnen-unit ( verhuurder ) buiten-unit ( Vve ).

Ik heb gelezen dat als 300 uur lang temperaturen boven 26.5 graden komen dat dit onder C-gebrek valt en
de verhuurder iets moet ondernemen tegen deze warmte, nu doe ik niet zo moeilijk en neem alle kosten op me anders kom ik in een juridisch gevecht terecht wie wat moet betalen.

Ik heb inmiddels een aanvraag ingediend en wacht op goedkeuring.

Technische deel:

Het betreft dus een vaste Airco ( split-unit ) voor woon en slaapkamer, de vraag is wordt het een Multi-split
met 2x een wandmodel en 1 buiten-unit of een Single split met 2x wandmodel en 2x buiten-unit.
Zoals je op de foto kunt zien is er plaats voor 1 van deze twee combinaties te plaatsen, zowel op het dak als gevel.

-Slaapkamer: ( achterkant ) 2 ramen enkel glas ( 1 raam voorzien van raamfolie en ander raam met screens )
-woonkamer: 1 raam dubbelglas ( geen HR++ en geen screens )
-woonoppervlakte 44 m2.

Advies vermogen 3.5 kw of 4.1kw ? multi of single split ? eventueel wel merk airco.

Alvast bedankt

[ Voor 14% gewijzigd door tronmedia op 02-08-2024 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heb je al toestemming van de VVE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
Wolly schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:53:
Heb je al toestemming van de VVE?
Helaas nog niet maar ben bezig met een aanvraag, zit toch meer werk achter dan gedacht maar dat die Airco er komt is zeker, het heeft even tijd nodig, ze gaan het meenemen in eerstvolgende vergadering, het plaatsen van een airco gaat dit jaar sowieso niet meer of ik moet en monoblok plaatsen echter dan kom je met 2 grote gaten in de muur, een Split-unit is bij verhuizing makkelijker te demonteren, dus we wachten rustig af :)

[ Voor 102% gewijzigd door tronmedia op 01-08-2024 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 14:07
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een multi-split in deze omdat je dan maar 1 buitenunit hebt. 2 kleine multisplits kan ook maar die keuze laat ik aan jou.

Verder zou ik de unit op het dak laten plaatsen de reden hiervoor is dat units die aan de muur hangen en deze muur gaan laten trillen het hele gebouw dit gaat horen. Let er dan wel op dat de unit op goede voeten enz. gezet wordt zodat trillen zoveel mogelijk wordt tegen gegaan. Eventueel zou je dan de leidingen ook nog door het dak naar binnen kunnen voeren.

Zoals in dit wonen topic: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2256156 wordt aangegeven dat geluid toch wel een dingetje is. Zoals ik zie op de foto is het aan de gevel hangen wel een puntje, als de buren beneden zitten en dat ding is aan het blazen kan dat een probleem opleveren met je buren.

De gerenomeerde merken in airco land zijn (niet in deze specifieke volgorde) Daikin, Mitsubishi, LG, en Panasonic. Er is genoeg te vinden over welke stil is en welke niet, wat onderzoek en je komt al gauw bij een bepaalde unit uit. Die is voor iedereen anders.

V.w.b het vermogen. Daar valt weinig over te zeggen, een multi-split zal een grotere buitenuit hebben dus denk ik dat je richting de 4kW gaat. Bijkomend voordeel is dat je met de tegenwoordige unit prima kan verwarmen.

Op deze website kun je een rekensom vinden over de benodigde capaciteit: https://www.warmtepompgig...paciteit-airco-berekenen/

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21-08-2024
tronmedia schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:10:
[...]
ik hoop dat ik toestemming krijg, ik maak me eerder zorgen of de verhuurder akkoord gaat voor de binnen-unit er moet namelijk een gat in de gevel komen en hier komen de twee partijen samen wie waar verantwoordelijk voor is.
Jij krijgt natuurlijk helemaal niets van de VVE, daarin ben je geen partij..... ook dat deel zal je verhuurder voor je moeten oppakken, als ze zo'n aanvraag al zien zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
nodri2000 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:06:
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een multi-split in deze omdat je dan maar 1 buitenunit hebt. 2 kleine multisplits kan ook maar die keuze laat ik aan jou.

Verder zou ik de unit op het dak laten plaatsen de reden hiervoor is dat units die aan de muur hangen en deze muur gaan laten trillen het hele gebouw dit gaat horen. Let er dan wel op dat de unit op goede voeten enz. gezet wordt zodat trillen zoveel mogelijk wordt tegen gegaan. Eventueel zou je dan de leidingen ook nog door het dak naar binnen kunnen voeren.

Zoals in dit wonen topic: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2256156 wordt aangegeven dat geluid toch wel een dingetje is. Zoals ik zie op de foto is het aan de gevel hangen wel een puntje, als de buren beneden zitten en dat ding is aan het blazen kan dat een probleem opleveren met je buren.

De gerenomeerde merken in airco land zijn (niet in deze specifieke volgorde) Daikin, Mitsubishi, LG, en Panasonic. Er is genoeg te vinden over welke stil is en welke niet, wat onderzoek en je komt al gauw bij een bepaalde unit uit. Die is voor iedereen anders.

V.w.b het vermogen. Daar valt weinig over te zeggen, een multi-split zal een grotere buitenuit hebben dus denk ik dat je richting de 4kW gaat. Bijkomend voordeel is dat je met de tegenwoordige unit prima kan verwarmen.

Op deze website kun je een rekensom vinden over de benodigde capaciteit: https://www.warmtepompgig...paciteit-airco-berekenen/
Aha bedankt ik krijg net een mail van Loket Technisch Beheer
van mijn woningcorporatie
die aangeeft dat ik contact moet opnemen met VvE beheer vanwege het plaatsen van de buiten-unit, tevens een vergunningscheck moet doen , onderzoek moet doen naar de geluidsnormen en een schriftelijke overeenkomst met de buren over het plaatsen van een Airco, is dit de normale gang van zaken ?

[ Voor 5% gewijzigd door tronmedia op 01-08-2024 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21-08-2024
tronmedia schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:14:
[...] is dit de normale gang van zaken ?
De eigenaar/woningcorp mag helemaal zelf bepalen wat zij hierin normaal vinden. Ben blij dat ze je niet gelijk afwijzen.
Pagina: 1