Hulp bij vervangen oudere mechanische ventilatie unit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stetoe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-01 12:08
In mijn nieuwe woning zit een zeer luide, merkloze mechanische ventilatie die ik wil vervangen, alleen heeft deze ventilatie een voor mij onbekende samenstelling waar ik geen alternatief voor kan vinden. Kan iemand mij de juiste weg op helpen? Is dit een specifieke unit en kan ik hem gewoon één op één vervangen, of zijn alternatieve opties beter? Bedankt!

Edit: ik vergat de foto, bij deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2s-pBGdBsE_75nUFRyxUEfGncPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/256qffmDnKY9bz673CetAlSI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Stetoe op 01-08-2024 11:53 ]

Beste antwoord (via Stetoe op 01-08-2024 13:06)

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:15
Dat lijkt op een Zehnder ComfoFan. Als het goed is kan je het ventilatorgedeelte zo loshalen en de alleen de ventilator + print vervangen (als deze aan vervanging toe zijn, klinkt wel zo als het veel geluid maakt).
Ook even kijken of de buizen niet te vervuild zijn, dan moet de ventilator ook onnodig hard werken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redryder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zonder meer informatie en foto's gaat niemand je natuurlijk kunnen helpen he ;)

nevermind :P

[ Voor 13% gewijzigd door redryder op 01-08-2024 11:52 ]

nisi credideritis non intelligetis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat voor stekker zit er aan? Euro of perilex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:04

dragonhaertt

@_'.'

Wat bedoel je met onbekende samenstelling?
Ik zie 2 afzuigkanalen en één afblaas kanaal, waar twijfel je aan dat dit niet door een willekeurig ander model vervangen kan worden?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:14
Zit er een typelocatie op? Enige info over debiet zou wel handig zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:04

dragonhaertt

@_'.'

Volgens mij kan je prima een leuke Itho Daalderop of Duco ventilatiebox uitzoeken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:15
Dat lijkt op een Zehnder ComfoFan. Als het goed is kan je het ventilatorgedeelte zo loshalen en de alleen de ventilator + print vervangen (als deze aan vervanging toe zijn, klinkt wel zo als het veel geluid maakt).
Ook even kijken of de buizen niet te vervuild zijn, dan moet de ventilator ook onnodig hard werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Je kunt overwegen om de kogellagers te vervangen. Er zijn meerdere bedrijven die dat doen. Ik heb vorig jaar dit voor mijn Buva QStream laten doen en het verschil was enorm in geluid. Het kostte iets van 60 euro. Je kunt het ding even overmaken om te kijken welke ventilator er in zit (merk en type).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
tdn135 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:01:
Je kunt overwegen om de kogellagers te vervangen. Er zijn meerdere bedrijven die dat doen. Ik heb vorig jaar dit voor mijn Buva QStream laten doen en het verschil was enorm in geluid. Het kostte iets van 60 euro. Je kunt het ding even overmaken om te kijken welke ventilator er in zit (merk en type).
Als je een beetje handig bent kan je het ook zelf. Moeten twee stuks 608 2RSL (8x22x7mm) lagers in. Als je SKF koopt kosten deze ongeveer 5 euro per stuk, andere merken nog veel minder.

https://www.klusidee.nl/F...-lagers-vervangen.129679/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Trek de klep er even af dan heb je als het goed is een typeplaatje en weet je direct meer.

Zie dit filmpje:
YouTube: Ventilator vervangen van de ComfoFan Silent | Instructievideo | Zehn...
Pagina: 1