Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09-05 21:38
Beste,

Ik ben momenteel werkzaam als IT-leidinggevende en geef sturing aan verschillende architecten en systeembeheerders. Tevens ben ik het aanspreekpunt voor het MT.
Ik heb een technische achtergrond, en de laatste jaren beweeg ik me steeds verder weg van de techniek om mezelf uiteindelijk op tactisch en strategisch management te begeven.

Ik ben van mening dat aantoonbare kennis en ervaring op het gebied van enterprise-architectuur een must-have is. Zodoende ben ik op zoek naar een training of opleiding.

Zijn er tweakers die iets soortgelijks hebben gedaan?
Ik twijfel tussen bijvoorbeeld een opleiding van enkele maanden klik, of juist een foundation voor TOGAF o.i.d.

Alvast bedankt.

[ Voor 6% gewijzigd door 0re0 op 01-08-2024 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Ik heb geen ervaring met die opleiding. Bij ons doen de architecten TOGAG en ArchiMate. Die laatste is ook onderdeel van de opleiding. Het is voor mij dus de vraag, heb je behoefte aan de onderdelen in het programma? Anders zou ik aparte cursussen doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:17
Die cursus die je quote klinkt al 10x nuttiger dan die hele bak **** die TOGAF is.

Overigens, bepaalde organisaties zoals de overheid kicken wel op een TOGAF-papiertje, dus als daar je ambities liggen kan het nuttig zijn maar verwacht er niet iets toepasbaar te leren.

Ow, zie trouwens in die HU-cursus dat: “ kent de belangrijkste frameworks en aanpakken”. Interessante binnen EA is dat alle frameworks weer op Zachman zijn gebaseerd (TOGAF ook) en dat er helemaal geen wetenschappelijk bewijs is dat die frameworks werken of enig nut hebben (eerder het tegenovergestelde). Ben dus eigenlijk wel heel benieuwd wat je daar dan precies leert…

[ Voor 101% gewijzigd door filipy23 op 04-08-2024 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electro Wim
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 30-09-2024

Electro Wim

Wim de Electroman

Bij ons is TOGAF een verplichting anders kan je geen Architect worden.

Ik heb het voor mijn werk niet nodig maar ben het wel gedaan. Met een week training is het te doen. Examen 1 is multiple-choice en deel twee is open opdrachten.

Op de site van Open Group (opengroup.org) even een gratis account aanmaken en je kan even vooruit om je in te lezen.

Nadeel van Enterprise Architect zijn is dat je eigenlijk niks met techniek te maken hebt anders dan specificaties van de technische componenten definieeren.

[ Voor 76% gewijzigd door Electro Wim op 04-08-2024 17:08 ]

Iedereen heeft een Fase in zijn leven waarbij hij/zij niet of just wel het vermogen heeft om meer Spanning te creëren zonder weerstand te ervaren en mooi met de stroom mee te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FiscBiker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:55
TOGAF is prima (naar mijn TOGAF-certified mening), alleen zo ongeveer alle cursussen die je daarvoor kan vinden, zijn meer examentraining dan opleiding en dat is jammer.

Wat ik eigenlijk niet snap is waarom je als leidinggevende je een TOGAF certificaat of sterker nog een masteropleiding zou willen halen. Je hebt je architecten, laat die elkaar lekker challengen of laat dat door de CTO doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:29
togaf is een methode die stap voor stap je door het architectuur proces leidt. als leidinggevende heb je mi meer aan een overzichtsplaatje waar je de verschillende togaf stapjes kunt positioneren.

met de cursus van de HU kom je meer in die richting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:48
Wat is je doel? Heb je het over IT architectuur en de onderlinge (meta)relaties, of de opzet van een organisatie zelf en de verbanden tussen doelstelling en invulling van de doelstelling/strategie?

Als het om het eerste gaat, wat kun je nu al? Van een persoon dat praat met het MT zou ik dergelijke skills al verwachten, zeker als diegene ook nog leiding geeft aan architecten. Waarom wil je je ervaring op een certificaatje hebben, terwijl het al op een ander papiertje (je cv) hebt staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
FiscBiker schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 17:11:
TOGAF is prima (naar mijn TOGAF-certified mening), alleen zo ongeveer alle cursussen die je daarvoor kan vinden, zijn meer examentraining dan opleiding en dat is jammer.

Wat ik eigenlijk niet snap is waarom je als leidinggevende je een TOGAF certificaat of sterker nog een masteropleiding zou willen halen. Je hebt je architecten, laat die elkaar lekker challengen of laat dat door de CTO doen.
Omdat er van mij verwacht wordt dat ik mezelf ook regelmatig op deze laag zal moeten begeven (in de uitvoering)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
peter-rm schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 17:16:
togaf is een methode die stap voor stap je door het architectuur proces leidt. als leidinggevende heb je mi meer aan een overzichtsplaatje waar je de verschillende togaf stapjes kunt positioneren.

met de cursus van de HU kom je meer in die richting
Dank! heb je wellicht nog andere tips qua opleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
FiscBiker schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 17:11:

Betreft slechts een cursus van 3 maanden en niet een gehele opleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
Orangelights23 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:13:
Wat is je doel? Heb je het over IT architectuur en de onderlinge (meta)relaties, of de opzet van een organisatie zelf en de verbanden tussen doelstelling en invulling van de doelstelling/strategie?

Als het om het eerste gaat, wat kun je nu al? Van een persoon dat praat met het MT zou ik dergelijke skills al verwachten, zeker als diegene ook nog leiding geeft aan architecten. Waarom wil je je ervaring op een certificaatje hebben, terwijl het al op een ander papiertje (je cv) hebt staan?
Ik denk een beetje van beide. Best of both worlds.
Als sparringspartner van MT in ieder geval het laatst. Gezien ik me ook regelmatig in de operatie zal begeven (uitvoer), is het ook handig om de architectuur te begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSynn
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-05 15:57
Hi, OU biedt ook wat cursussen (oa deze). Is een stuk goedkoper al weet ik niet of er bepaalde eisen hiervoor zijn. Ik vond het leerzaam toendertijd.
TOGAF is prima in de basis al hangt het erg in de terminologie, en DyA is een wat meer praktische methodiek en zou je op je eigen houtje kunnen bekijken.
EA zit m wat mij betreft op een wat hoger niveau en verbindt de verschillende architectuur perspectieven tot een visie en strategie op een niveau wat het bedrijf nodig heeft (afhankelijk van volwassenheidsniveau) gebaseerd op principes/uitgangspunten (buy or make, etc).
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
LordSynn schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:15:
Hi, OU biedt ook wat cursussen (oa deze). Is een stuk goedkoper al weet ik niet of er bepaalde eisen hiervoor zijn. Ik vond het leerzaam toendertijd.
TOGAF is prima in de basis al hangt het erg in de terminologie, en DyA is een wat meer praktische methodiek en zou je op je eigen houtje kunnen bekijken.
EA zit m wat mij betreft op een wat hoger niveau en verbindt de verschillende architectuur perspectieven tot een visie en strategie op een niveau wat het bedrijf nodig heeft (afhankelijk van volwassenheidsniveau) gebaseerd op principes/uitgangspunten (buy or make, etc).
Succes!
Jouw cursus heb ik inderdaad ook voorbij zien komen!
Kun je mij hier iets meer over vertellen? Hoelang duurde deze cursus en hoe diep ging deze cursus?
Een theoretische of juist een praktische invalshoek? Ben vooral benieuwd hoe hij de lading dekt i.t.t mijn eerdere linkje. Ik twijfel tussen deze 2 cursussen.

[ Voor 3% gewijzigd door 0re0 op 05-08-2024 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Ik vond TOGAF echt een waste of money, brains and time. Het enige dat ik daarvan opgestoken heb is dat IT architectuur echt een uitstervend beroep is. Als ik kijk zijn de beste architecten degenen het voortouw nemen en ook genoeg kennis hebben om het te implementeren.

Zeker als je niet bij een multinational of overheid werkt, zie je steeds meer dat het werk van de architect overgenomen is door senior engineers. Het hele concept met de grote designs, ligt eigenlijk wel een beetje achter ons.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:10

CyBeRSPiN

sinds 2001

@JohnR het gaat nu juist om "enterprises" bij "enterprise architectuur". Als je de schaalgrootte hebt waar een enkele architect ook de dev-lead kan zijn dan is dat allemaal niet van toepassing inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

CyBeRSPiN schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:17:
@JohnR het gaat nu juist om "enterprises" bij "enterprise architectuur". Als je de schaalgrootte hebt waar een enkele architect ook de dev-lead kan zijn dan is dat allemaal niet van toepassing inderdaad.
Dan nog steeds merk je dat die mensen aan het uitsterven zijn. Als je bijvoorbeeld bij een bedrijf als Meta, Spotify, etc. niet kunt coderen, ben je eigenlijk overbodig als architect.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:10

CyBeRSPiN

sinds 2001

JohnR schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:20:
[...]

Dan nog steeds merk je dat die mensen aan het uitsterven zijn. Als je bijvoorbeeld bij een bedrijf als Meta, Spotify, etc. niet kunt coderen, ben je eigenlijk overbodig als architect.
Weet ik niet. Op CxO board niveau bezig zijn met strategie is wel echt een andere tak van sport, je moet er ook maar zin in hebben. Dan kom je zelf echt niet meer aan coderen toe hoor, al zal het zaker een pre zijn als je met je voeten in de modder hebt gestaan.
Beslissingen over multicloud, SaaS integraties, interoperabiliteit. Vaak onderwerpen waar de echte techneut niet altijd trek in heeft.

Het woord "architect" is ook betekenisloos imho. Je hebt zoveel smaken die allemaal een ander detailniveau kennen. (Cloud) Solution Architect, Applicatiearchitect, Identity Architect, Enterprise Architect, allemaal andere takken van sport. Die vaak per bedrijf weer een andere invulling hebben.

Ben zelf TOGAF gecertificeerd, en hoewel het bij ons niet in de praktijk wordt gebruikt vind ik het wel handig om te weten wat het is. Kan me voorstellen dat het een must-have is bij organisaties die alles volgens TOGAF doen, net zoiets als Prince2 of ITIL, maar dan zou TS die vraag niet stellen denk ik.

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeRSPiN op 05-08-2024 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:09
JohnR schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:20:
[...]

Dat B waar is maakt A niet automatisch waar, omdat B slechts een kleine subset van A is. In veel ondernemingen waar vroeger veel op papier gebeurde zie je juist een sterke behoefte aan IT architectuur (op alle lagen, infra, applicatie, data, domein, enterprise). Deze ondernemingen zijn vaak gaan digitaliseren omdat de markt dat nou eenmaal deed en leveranciers het aanbieden, maar zonder visie of kader. Veel van deze bedrijven merken nu dat die investeringen veel minder renderen dan ze dachten en het gebrek aan architectuur is daar een onderdeel van. Het gaat hier dus juist niet om software boeren, maar de afnemende kant van het spectrum. Productiebedrijven, maakindustrie, diensten zoals verzekeraars, overheidsdiensten op alle niveaus, ziekenhuizen, laboratoria, logistiek etc. Die zijn op verschillende niveaus van volwassenheid allemaal met IT architectuur bezig, daar is het juist booming.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxwielder
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Electro Wim schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 17:04:
Nadeel van Enterprise Architect zijn is dat je eigenlijk niks met techniek te maken hebt anders dan specificaties van de technische componenten definieeren.
Hmm, de beste architecten hebben wat mij betreft wel een diepgaande technische achtergrond. Probleem is dat dat wel het "type Superman/vrouw" vraagt :)

Zelf ben ik wel een fan van Gerben Wierda ( https://ea.rna.nl/ ). Zijn boek "Chess and the Art of Enterprise Architecture" is wat mij betreft een must read. "Mastering Archimate" is mijn standaard naslagwerk als ik iets (vanuit de techniek ;-) ) wil modelleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSynn
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-05 15:57
0re0 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:05:
[...]

Jouw cursus heb ik inderdaad ook voorbij zien komen!
Kun je mij hier iets meer over vertellen? Hoelang duurde deze cursus en hoe diep ging deze cursus?
Een theoretische of juist een praktische invalshoek? Ben vooral benieuwd hoe hij de lading dekt i.t.t mijn eerdere linkje. Ik twijfel tussen deze 2 cursussen.
De OU cursus was meer praktisch georienteerd, namelijk obv DyA. Toendertijd de DyA theorie met als examen een use case op papier die je mondeling mocht toelichten bij de leraar. Als ik nu de omschrijving lees, lijkt het alsof ze DyA hebben losgelaten of meer richting TOGAF zijn gaan leunen. Ik lees dat jouw cursus een stuk breder is ingestoken.
NB pas toen ik echt ervaring kreeg met architectuur op bij verschillende bedrijven en op verschillende vlakken kreeg ik pas door hoe belangrijk het is irt bedrijfsveranderingen. Elk bedrijf vult de rol weer anders in of noemt het anders. Mijn titel is nu business architect, maar heb nog geen enkele business view opgeleverd, omdat het volwassenheidsniveau van mijn bedrijf nu niet aansluit.
Pagina: 1