Misschien heb ik het verkeerd, maar ik denk dat PHP ook krachtiger is dan Perl.
Correct Me If I'm Wrong
Sommige dingen moet je geloven om ze te kunnen zien. http://www.becreative.nu/
Verwijderd
Bij PHP is dit niet zo, en dus sneller.
De snelheid van het p;arsen ligt bij PHP vaak hoger omdat PHP vaker als module geinstaleerd staat dan Perl. Maar dat wilt nog niets zegger. Er zijn hosters die ook perl als module op hun bijv. Apache hebben draaien. In dat geval 'laad' zo'n pagina dus ~ net zo snel als een pagina in PHP geschreven.
(ps. correct me if I'm wrong)
Verwijderd
Volgens mij wil CGi niet zeggen dat het Perl is, PHP is ook een CGI executeOp dinsdag 11 september 2001 12:54 schreef ELANAZ het volgende:
Duh. CGI (Perl) kan maar een ding tegelijk en als dus twee mensen tegelijkertijd hetzelfde willen moet de hele handeling opnieuw uitgevoerd worden.
Bij PHP is dit niet zo, en dus sneller.
Eh, leg eens uit wat je hier precies mee bedoelt...?Op dinsdag 11 september 2001 12:54 schreef ELANAZ het volgende:
CGI (Perl) kan maar een ding tegelijk en als dus twee mensen tegelijkertijd hetzelfde willen moet de hele handeling opnieuw uitgevoerd worden.
Op dinsdag 11 september 2001 14:37 schreef 2 het volgende:
[..]
Eh, leg eens uit wat je hier precies mee bedoelt...?
Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz
//off
Angl2k bij jij ook geen n00b meer ?
laat beide een file van 100 mb genereren met ascii tekens ofzo?
Of een loop van 10 miljoen iteraties ofzoiets dergelijks.
Kom je er snel genoeg achter lijkt me.
Overigens zet ik mijn centen in op Perl.
PHP als Apache module, als ISAPI, of als CGI?
Perl als CGI of als mod_perl?
etc etc...
En waarin is het sneller? Ontwikkelen, praten met andere software (dbm's), uitvoeren van een loopje?
Wat je in ieder geval niet kunt zeggen is dat PHP sneller is dan Perl, andersom is dan logischer, maar ook niet echt correct.
Elke programmeertaal blinkt weer uit in zijn eigen dingen en situaties..
deze discussie is dus -1 overbodig..
een raket want een kameel heeft 2 bulten
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Toch kun je met PHP en Perl dezelfde site maken.
De vraag is gewoon wat is nu sneller?
ik vind dat geen appels met peren vergelijken.
En dan kun je wel weer een hoop ingewikkelde termen gaan opnoemen over hoe dat spul geinstalleerd moet staan en wat je er mee moet / kan doen.
Lekker belangrijk, zeg ik dan.
Als t'r nou eens iemand met verstand van zowel php als perl gewoon een gelijkwaardig installatie maakt, een website maakt die dingen overdreven ver laat gaan (dus inderdaad lange loops, veel geheugen verbruik, connecties naar db's en alle andere shit waarvan je gebruik maakt in een website).
Ik zou dat een zeer interessante test vinden..
Verwijderd
het is wel appels met peren vergelijken.Op woensdag 12 september 2001 13:55 schreef demonite het volgende:
[...]
ik vind dat geen appels met peren vergelijken.
En dan kun je wel weer een hoop ingewikkelde termen gaan opnoemen over hoe dat spul geinstalleerd moet staan en wat je er mee moet / kan doen.
[...]
elke taal heeft zijn sterke en zwakke eigenschappen. De een is goed in taal x proggen en de ander in taal y.
Het ligt dus aan de installatie, de manier van proggen en de uit te voeren code.
Denk niet dat dit ECHT goed te vergelijken is hoor... ook al heb je het 'soortgelijk' geinstalleerd.
Deze discussie kan wel een hele tijd doorgaannnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn ik weet niet wat jullie denken, maar IK heb er weinig behoefte aan
Tenzij er een een of andere gefreakte psycho met uitpuilende ogen en een kettingzaag achter je staat, denk ik niet dat iemand jou dwingt deze discussie ook verder te volgenOp woensdag 12 september 2001 14:43 schreef woeitje het volgende:
[..]
Deze discussie kan wel een hele tijd doorgaannnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn ik weet niet wat jullie denken, maar IK heb er weinig behoefte aan
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Ik vind het nml wel interessant.
en ik weet ook wel dat elke taal z'n plus en z'n minpunten heeft... Maar dat zie je dus juist naar voren komen met zo'n test.
Ik zie niet in waarom het verkeerd zou zijn om te weten waarom php beter is in sommige gevallen als perl en vice versa? Zweren bij 1 vd talen zonder te weten waarom... daar schiet je niets mee op.
Mij lijkt het zeer nuttig om te weten, kun je het ook nog eens aan je baas vertellen waarom je vind dat ze PHP moeten gaan gebruiken ipv ASP of wat dan ook...
Wat zijn de sterke punten van PHP? wat zijn de zwakke punten?? hoe zit het met de andere scripttalen?
Bij wat voor soort problemen is het verstandig om welke technologie te gebruiken?
zijn toch geen rare vragen??? heel veel mensen kunnen hier wat php'n... maar dit is gewoon een hobby enzo, een beetje lopen spelen en dergelijke. Vaak groeit dat nog uit tot iets wat eventueel ook professioneel gebruikt wordt.
Maar ik heb al vaker meegemaakt dat als je ergens komt te werken waar ze bijvoorbeeld ASP gebruiken, en je dus zelf gewend ben php te gebruiken, dat je dat niet echt prettig vind werken. En het management is in principe best bereid om over te schakelen naar php.... maar waarom? En dat kun je dan niet uitleggen.... ja, jij vind het fijner werken... maar daar hebben ze geen boodschap aan.
wat zijn nou de harde feiten?
Als je nou een site maakt waarbij veel met textfiles gerommeld wordt.... gebruik je dan Perl of PHP ??? Ik heb ooit ergens gehoord dat perl sneller is met filehandling als PHP..... Maar is dat ook zo? Ik weet het niet.
Ik hoop dat iemand anders hier het wel weet...
Bij deze : PHP is NIET op Perl gebaseerd. Ze hebben in ieder geval kwa code niks met elkaar te maken.Op dinsdag 11 september 2001 12:33 schreef Eguan het volgende:
PHP is op perl gebaseerd en ik denk dat het inderdaad sneller is dan Perl, anders zouden zoveel mensen niet voor php kiezen i.p.v. Perl.
Misschien heb ik het verkeerd, maar ik denk dat PHP ook krachtiger is dan Perl.
PHP is zeker niet krachtiger dan Perl, Perl verslaat PHP op ongeveer alle gebieden mits je het goed beheerst.
PHP heeft wel als voordeel dat het makkelijker te lezen is, en ook makkelijker te schrijven. Dat is de reden dat de meeste mensen voor PHP gaan.
Nee, dat zie je niet. Je test een bepaald overdeel van een taal. Dat is de meest beroerde test doe je kan bedenken.reageer er dan niet op als je er geen behoefte aan hebt.
Ik vind het nml wel interessant.
en ik weet ook wel dat elke taal z'n plus en z'n minpunten heeft... Maar dat zie je dus juist naar voren komen met zo'n test.
PHP kun je in je HTML embedden, dat is een groot voordeel. Voor de rest zijn er in Perl met betrekkelijk weinig regels complexe zaken mogelijk. Helaas betekend dat ook dat er ook relatief weinig mensen de code snappen.Ik zie niet in waarom het verkeerd zou zijn om te weten waarom php beter is in sommige gevallen als perl en vice versa? Zweren bij 1 vd talen zonder te weten waarom... daar schiet je niets mee op.
Kwa taal is Perl zonder meer krachtiger als PHP.
Ja. Perl is van origine een taal om raporten mee te maken. Is rete snel met files en reguliere expressies, en alles is in Perl een hash zowat. PHP lijkt wat dat betreft veel meer op C als op Perl.Als je nou een site maakt waarbij veel met textfiles gerommeld wordt.... gebruik je dan Perl of PHP ??? Ik heb ooit ergens gehoord dat perl sneller is met filehandling als PHP..... Maar is dat ook zo? Ik weet het niet.
Verwijderd
Verwijderd
The major difference in the way CGI and PHP are executed is that forOp dinsdag 11 september 2001 14:37 schreef 2 het volgende:
[..]
Eh, leg eens uit wat je hier precies mee bedoelt...?
every request , CGI creates new process, while PHP just creates a new
thred.Hence php is processed faster than CGI.
Also, php has its own syntax(language syntax) while CGI is a
technology,it can be implemented using perl, C++ etc.
lol, je vergelijkt hier dus cgi met php. vreemde vergelijking: php kan ook best als cgi werken, en perl als apache module.Op donderdag 13 september 2001 23:09 schreef ELANAZ het volgende:
[..]
The major difference in the way CGI and PHP are executed is that for
every request , CGI creates new process, while PHP just creates a new
thread. Hence php is processed faster than CGI.
Also, php has its own syntax(language syntax) while CGI is a
technology,it can be implemented using perl, C++ etc.
Trouwens, als je C/C++ gebruikt bij CGI, denk ik dat het in bepaalde gevallen heel wat sneller dan PHP kan zijn.
pthreads ofzo, soort van processen..
Ik weet ook niet precies hoe het inelkaar zit
Verwijderd
Verwijderd
PHP is zijn leven begonnen als een paar Perl scripts.igmar: PHP is NIET op Perl gebaseerd. Ze hebben in ieder geval kwa code niks met elkaar te maken.
In Perl ook (hoe dacht jedat die eerste versie van PHP werkte?PHP kun je in je HTML embedden, dat is een groot voordeel.
Net zoals Perl het wint met een RDBMS en PHP met flat-file database-jes.TheProspector: De taal Perl en PHP verschillen niet echt in snelheid. Pas als er databasen bij komen kijken zal PHP winnen met haar MySql-databases t.o.v. de Perl flat-file databases.
edit: Hoe oud is dit topic?
Verwijderd
Als je nu vraagt welke taal jij het beste kan gebruiken in jou situatie dan kunnen we een goede discussie voeren.
Note: Ik ben zelf een perl freak en kan geen woord PHP.
Als je Perl en PHP al op snelheid wil vergelijken, moet je het natuurlijk wel op een eerlijke manier doen. Dat wil zeggen, met mod_perl en mod_php, en als je er ook db's bij wilk pakken, allebij met mysql, alleen weet ik niet of perl dan in het nadeel is kwa implementatie daarvan.
wat wel waar is is dat PHP veel meer gericht is (lees: alleen maar) op inter-/intranet toepassingen, en daar dus ook op toegespitst is (functies als nl2br(), stripslashes(), fgetss() enz.) dan Perl.
het ligt er dus ook helemaal aan wat je wil of je voor PHP dan wel Perl gaat kiezen.
Ondersteund Perl nou OO? PHP iig wel en dat vind ik heerlijk
* GraasGast heeft ooit een maandje back-end scriptjes geschreven in Perl, maar is toen maar op PHP overgestapt...
inderdaad! gelukkig wordt er toch nog iets zinnigs gezegd hierOp zondag 14 oktober 2001 13:40 schreef mgfun het volgende:
Wat een waazige bla bla hiervolgens mij is deze discussie al 100 keer geweest met elke taal (Java / C++, PHP / Perl, PHP / ASP, enz / enz) En hier uit blijk dat elke taal zijn eigen voordelen en nadelen heeft. << PUNT
Als je nu vraagt welke taal jij het beste kan gebruiken in jou situatie dan kunnen we een goede discussie voeren.
"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman
Verwijderd
Nee hoor, Perl babbelt prima met MySQL (en zo ongeveer elke andere database).GraasGast: [Vergelijk dan] met mod_perl en mod_php, en als je er ook db's bij wilt pakken, allebij met mysql, alleen weet ik niet of perl dan in het nadeel is kwa implementatie daarvan.
Die dingen zijn ook veel te simpel in PerlWat wel waar is is dat PHP veel meer gericht is [...] op inter-/intranet toepassingen, en daar dus ook op toegespitst is (functies als nl2br(), stripslashes(), fgetss() enz.) dan Perl.
1
2
3
4
5
6
7
8
| # nl2br s/\n/<br>/g; # stripslashes: s/\\([\\'"])/$1/g; # fgets: $foo = <FILE>; |
PHP en OO is een interessant concept (Perl ondersteunt het wel fatsoenlijk.)Ondersteund Perl nou OO? PHP iig wel en dat vind ik heerlijk
Gebruik gewoon wat je zelf het handigst vindt en zeg niet wat over dingen die je niet (goed) kent.
i meant fgetss()Op zondag 14 oktober 2001 14:23 schreef Arien het volgende:
[..]
code:
1 2 # fgets: $foo = <FILE>;
[/code]
[..]
PHP en OO is een interessant concept (Perl ondersteunt het wel fatsoenlijk.)
Gebruik gewoon wat je zelf het handigst vindt en zeg niet wat over dingen die je niet (goed) kent.
hmmm wist ik niet, dat Perl ook OO had
in idd, het werkt allebij, dus why bother...
Verwijderd
okay, dan wordt het:GraasGast: i meant fgetss()
1
2
| $foo = <FILE>; $foo =~ s/<[^>]+>//g; |
Juiste opmerking.Op zondag 14 oktober 2001 14:44 schreef raptorix het volgende:
Alsof je op je website de snelheid gaat merken omdat iets in php of perl geprogt is. 99% van de gevallen zal de snelheid door vele andere factoren bepaalt worden en echt niet door het scripting taaltje.
idd, het uitvoeren van een script neemt in vergelijking met het uit de database halen en het uiteindelijke versturen van de pagina zo bar weinig tijd in beslag, dat het volgens mij alleen gaat om welke taal je het meest bevalt.Op zondag 14 oktober 2001 14:56 schreef tomato het volgende:
[..]
Juiste opmerking.
(ok ok, uitzonderingen daargelaten, maar ga hier uit van een site als GoT ofzo...)
(om bovengenoemde redenen)
Als je er maar voor zorgt dat iets niet "onnodig traag wordt" maakt het kwa snelheid (zeker in perl vs php) niks (nihil verschil iig) uit.
Je moet de keuze voor de taal af laten hangen van je persoonlijke voorkeur (waarom zou je in perl een site bouwen als je goed in php bent? En andersom natuurlijk.) of van de voorkeur van de groep waar je mee moet werken.
Er spelen uiteraard nog allerlei andere factoren mee, maar in een perl vs php (voor het web iig, voor 'standalone applicaties' wint perl het nog wel van php (op 'alle gebieden')) zijn de verschillen en kwaliteiten imho niet groot genoeg om op die factoren een keuze te baseren.
Oftewel, snelheids verschil? Als het er al is, maakt dat nog helemaal niks uit. (Pas als alles met 20-50% sneller gaat, kan je het beter in die snellere taal doen (als de ontwikkeltijd verder weinig verschilt))
Het werd al zovaak in het topic gezegt dus lul ik d'r ff dus bijOp zondag 14 oktober 2001 14:42 schreef Arien het volgende:
[..]