Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:32
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
Blender (3D animaties), Orange datamining, geografische analyses (Qgis/FME), videobewerking

Wat is je budget?
tot 2500

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, maar ik wil liever een iets kleinere (max, max 17 inch)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Géén HP.

Verder ga ik heel, heel veel data heen en weer pompen tijdens analyses. 32gb ram is het minimum en een snelle schijf, minimaal 1TB, is vereist. Lichte voorkeur voor AMD.

Vooral op het gebied van snel geheugen schiet mijn kennis echt ruim tekort. Verder wil ik klaar zijn voor de komende 5 jaar, dus geen laptop die nu net voldoet.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
Is dit, gezien de eisen, een goede optie?

https://www.alternate.nl/...ptop/html/product/1924690

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Of is dit een beter optie? Hoe kom ik erachter of deze de 'kwetsbare' Intel processor heeft?

https://azerty.nl/product...jzr-n4016w-laptop/6454112

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:11
De twee laptops die je lijkt liggen wel heel ver uit elkaar, daardoor snap ik nog niet helemaal wat je precies zoekt.

De Zephyrus G14 is een dunne gaming laptop, die wat neutraler van uiterlijk is met een snelle processor. In een gestandaardiseerde test op notebookcheck doet hij 192 seconden over een Blender CPU tests.
De Strix die je linkt is bijna 2 keer zo dik, 2 inch meer en heeft ook een véél snellere processor. Deze doet slechts 110 seconden over dezelfde Blender CPU test. Maar dat niet alleen, het heeft ook een heel ander uiterlijk dan de Zephyrus.

Kortom, uitgaande van wat je aangeeft zou de Strix veel beter passen, maar voor al die performance heeft hij oa een veel grotere behuizing nodig om de warmte af te voeren.

Je zal dus eerst voor jezelf moeten bepalen waar je de prioriteit wil leggen. Moet je de laptop veel meenemen of niet? Heb je thuis eventueel een workstation voor echte zware renders, berekeningen, etc.? Is het voor studie?

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Arjan90 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 08:29:
De twee laptops die je lijkt liggen wel heel ver uit elkaar, daardoor snap ik nog niet helemaal wat je precies zoekt.

De Zephyrus G14 is een dunne gaming laptop, die wat neutraler van uiterlijk is met een snelle processor. In een gestandaardiseerde test op notebookcheck doet hij 192 seconden over een Blender CPU tests.
De Strix die je linkt is bijna 2 keer zo dik, 2 inch meer en heeft ook een véél snellere processor. Deze doet slechts 110 seconden over dezelfde Blender CPU test. Maar dat niet alleen, het heeft ook een heel ander uiterlijk dan de Zephyrus.

Kortom, uitgaande van wat je aangeeft zou de Strix veel beter passen, maar voor al die performance heeft hij oa een veel grotere behuizing nodig om de warmte af te voeren.

Je zal dus eerst voor jezelf moeten bepalen waar je de prioriteit wil leggen. Moet je de laptop veel meenemen of niet? Heb je thuis eventueel een workstation voor echte zware renders, berekeningen, etc.? Is het voor studie?
Ik ben behoorlijk verloren in al het aanbod. De eerste link was na wat video's van justjosh kijken, maar met verder googlen kwam ik meer richting de tweede uit. Het moet een alles-in-een oplossing zijn, ik heb er geen desktop naast. Het gebruik is semi-professioneel.

Prioriteiten: Snelheid in berekenen (3D, maar vooral zware data-analyses) en betrouwbaarheid (geen falende onderdelen, ik word zenuwachtig van de intel I9 verhalen de laatste weken). Verder niet te groot, vooral vanwege een beperkte werkplek en de laptop moet af en toe wel mee natuurlijk. Uiterlijk is op zich niet super belangrijk, maar het moet wel een heel klein beetje toonbaar zijn.

Niet belangrijk: Gewicht en accuduur. Al het zware werk gebeurt aan netstroom, op de accu kom ik niet verder dan presentaties geven en browsen. Een paar uur is zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
@supersoco80 dat snap ik inderdaad wel, wat bedoel je met semi-professioneel? Gebruik je het ook op kantoor bij klanten en moet het dus ook representatief zijn? Voor mij zou de Strix daarom namelijk al afvallen, maar realistisch gezien zijn gaming laptops vaak wel wat goedkoper dan vergelijkbare zakelijke laptops. Wat betreft de processors: volgens mij beperkt dit zich vooralsnog tot de desktop CPU's qua meldingen, ik heb nog niets over notebooks gehoord. In alle berichten vanuit techsites gaat het over de desktop CPU's. Er zit vaak ook wel echt een verschil tussen notebook en desktop CPU's.

Heb je al een beetje gefilterd in de Tweakers Pricewatch? Door te spelen met filters zie je een beetje wat de opties zijn. Wat ik ook vaak doe is even op Notebookcheck kijken, bij bijvoorbeeld die Strix, om te kijken welke alternatieven daar worden geboden. Een Pricewatch filter (dan filter ik specifiek op die Intel CPU's): categorie: Laptops

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Arjan90 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:16:
@supersoco80 dat snap ik inderdaad wel, wat bedoel je met semi-professioneel? Gebruik je het ook op kantoor bij klanten en moet het dus ook representatief zijn? Voor mij zou de Strix daarom namelijk al afvallen, maar realistisch gezien zijn gaming laptops vaak wel wat goedkoper dan vergelijkbare zakelijke laptops. Wat betreft de processors: volgens mij beperkt dit zich vooralsnog tot de desktop CPU's qua meldingen, ik heb nog niets over notebooks gehoord. In alle berichten vanuit techsites gaat het over de desktop CPU's. Er zit vaak ook wel echt een verschil tussen notebook en desktop CPU's.

Heb je al een beetje gefilterd in de Tweakers Pricewatch? Door te spelen met filters zie je een beetje wat de opties zijn. Wat ik ook vaak doe is even op Notebookcheck kijken, bij bijvoorbeeld die Strix, om te kijken welke alternatieven daar worden geboden. Een Pricewatch filter (dan filter ik specifiek op die Intel CPU's): categorie: Laptops
Met semi-professioneel bedoel ik: Naast mijn vaste baan (waarbij ik vrijwel geen analyses doe) voer ik af en toe betaalde opdrachten uit. Op zich denk ik dat ik nog wel weg kan komen met het uiterlijk van de Strix, heel veel netter worden gaming laptops ook niet en ergens wordt een nerdy uistraling verwacht en daar past het nog wel bij.

Voor het beeld: Ik doe nu alles op een Surface Book 2 met GTX1050. Die kan de data analyses nèt aan, maar doet er heel erg lang over. De 16gb ram loopt ook erg vaak vol. Blender gaat eigenlijk niet, unreal helemaal niet (meer (laatste versie)). Ik wil (zoals je ziet) een forse upgrade waar ik een aantal jaar (5) mee vooruit kan en ik mijn tijd een stuk makkelijker kan indelen.

Ik zit verder helemaal niet in de hardware, dus ik kwam niet verder dan intel = slecht ;). Ik had ook opgespit dat een 4060 niet een erg goede kaart zou zijn?

Dank je voor je filter! Ik heb hem aangepast naar 4080 en 4090 en kom dan toch weer uit op een Strix of eventueel een MSI raider. De laatste vanwege de 2TB schijf, maar het uiterlijk is wel nog schreeuweriger.

https://www.coolblue.nl/p...lf89g%2Caclr_1101lzwzUGef

https://www.alternate.nl/...glaptop&utm_term=PL7AZNS9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
Vanaf de Surface Book 2 zal het een enorme stap voorwaarts zijn zowel qua GPU als CPU.

Dat geldt als je de Zephyrus G14 kiest, maar ook elke andere optie zal vele malen sneller zijn. Dan ligt het dus aan persoonlijke voorkeur :-) De Zephyrus G16 zou je ook nog kunnen overwegen, die komt nu uit met de nieuwe AMD HX370 processor. Met IPS scherm kun je hem combineren met 32GB. Wil je een OLED scherm, dan heb je slechts 16GB, als alternatief kun je dan de ProArt P16 kiezen: die heeft 32GB en een OLED scherm, echter is het scherm helaas slechts 60 Hz. Dat zijn allemaal laptops die ook echt wel wat rekenkracht hebben (GTX4070), maar tegelijkertijd geen pur sang gaming laptops met "schreeuwerig" uiterlijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Datacrunching en laptops zijn geen goede combinatie, ivm koeling en veelduurdere componenten. Kun je niet beter kijken naar een desktop voor het zware werk, en dan een laptop voor onderweg?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Arjan90 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:08:
Vanaf de Surface Book 2 zal het een enorme stap voorwaarts zijn zowel qua GPU als CPU.

Dat geldt als je de Zephyrus G14 kiest, maar ook elke andere optie zal vele malen sneller zijn. Dan ligt het dus aan persoonlijke voorkeur :-) De Zephyrus G16 zou je ook nog kunnen overwegen, die komt nu uit met de nieuwe AMD HX370 processor. Met IPS scherm kun je hem combineren met 32GB. Wil je een OLED scherm, dan heb je slechts 16GB, als alternatief kun je dan de ProArt P16 kiezen: die heeft 32GB en een OLED scherm, echter is het scherm helaas slechts 60 Hz. Dat zijn allemaal laptops die ook echt wel wat rekenkracht hebben (GTX4070), maar tegelijkertijd geen pur sang gaming laptops met "schreeuwerig" uiterlijk zijn.
Is die and optie beter dan een i9? Oled is wel weer heel mooi natuurlijk. Jammer dat het geheugen niet te wisselen is voor zover ik begreep.

Ik wil ook een enorme sprong maken, ik heb de ruimte ervoor, dus waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
gambieter schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:11:
Datacrunching en laptops zijn geen goede combinatie, ivm koeling en veelduurdere componenten. Kun je niet beter kijken naar een desktop voor het zware werk, en dan een laptop voor onderweg?
Daar heb je natuurlijk gelijk in, maar de laptop staat dan ook weer geen 40 uur per week te stampen, dus ik wil wel wat opofferen om wel iets draagbaar te hebben (en niet twee devices te hoeven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
@supersoco80 heb je al bij Notebookcheck gekeken? Zij hebben uitgebreide vergelijkingen van testresultaten, je kan daar laptops naast elkaar zetten. Dat geeft je een beter beeld denk ik.

Daar kun je bijvoorbeeld een review van de PX13 bekijken, die heeft ook de AMD HX370. Vervolgens kun je daar bijvoorbeeld ook de ROG Strix handmatig toevoegen aan de grafieken. Om maar weer even de Blender CPU test erbij te pakken - hoewel ik verwacht dat die vooral ook op de GPU leunt - doet de ROG Strix het in 110s. De PX13 (en vermoedelijk dus ook ProArt P16) doen het in ongeveer 149s. Eerder noemde je de Zephyrus G14 en zoals ik al zei doet die het in 192s.

Bij veel nieuwe laptops is het geheugen inderdaad gesoldeerd en dus niet te wisselen, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 17:06
Je zou je budget iets op kunnen hogen en kunnen gaan voor de Lenovo yoga pro 9 met 64GB intern geheugen en miniled scherm. Dan heb je volgens mij de perfect notebook voor wat je er mee wil gaan doen.
Pagina: 1