Lasapparaat kopen maar kan deze op 16amp stopcontact?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-08 11:57
Ik wil gaan lassen en wil daarvoor een huis tuin en keuken apparaat kopen. Het is meer voor het grove werk. Nu snap ik er alleen niet zoveel van. Ik zat bijvoorbeeld naar deze te kijken:

https://www.hbm-machines....en-igbt-technologie-zwart

Hier staat echter Ingangsstroom: 35.4 A, Ik vraag me echter af hoe dit kan. Want er zit gewoon een stekker aan en volgens mij mag een apparaat met een enkele fase nooit meer stroom verbruiken dan 16 ampere.

Ik vraag me dus af hoe dit precies werkt. Is dat 35 amp op een vele lagere spanning dan? En wat zou dit apparaat dan aan wattage verbruiken? Dat vind ik namelijk nergens op geen enkele site die lasapparaten verkopen staan.

Zou iemand eens willen kijken naar dat apparaat wat ik stuurde in de link en mij aangeven of deze op een normaal af gezekerd stopcontactje kan worden aangesloten van 16 amp?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 15:33
Vind het wel een beetje dubieus eerlijk gezegd. Volgens de foto's zit er ook geen sticker op het apparaat met specificaties en eventuele keurmerken. En voor die prijs weet ik niet of je ook wel kwaliteit en veiligheid kan verwachten...

[ Voor 3% gewijzigd door Frank__B op 01-08-2024 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:52

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Het maximale amperage aan de voedingskant geldt alleen bij het maximale amperage aan de uit-kant.

200A voor een 3.2 mm electrode is best veel, ik kom met 120A al een heel eind. Bovendien gebruik je 3.2 mm elektrodes pas bij een materiaaldikte van zeg een mm of 4-5, daaronder gebruik je de in de omschrijving genoemde 2.5 mm electrodes, die minder ampere nodig hebben. En je last geen uren continue, terwijl een stop een kort hoger amperage best kan verdragen.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:31
Waarschijnlijk heeft deze een hoge inschakelpiek. Op werk gebruiken wij precies deze met onze Variac, anders klappen bij ons ook de stoppen eruit: https://www.amazon.nl/-/e...ent-limiter/dp/B00475BJRC

Staat ook specifiek bij: "Used when working with welding equipment, angle grinders or circular saws"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sygys
dehardstyler schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:16:
Waarschijnlijk heeft deze een hoge inschakelpiek. Op werk gebruiken wij precies deze met onze Variac, anders klappen bij ons ook de stoppen eruit: https://www.amazon.nl/-/e...ent-limiter/dp/B00475BJRC

Staat ook specifiek bij: "Used when working with welding equipment, angle grinders or circular saws"
Dat is nog wel een goed idee. met zon limiter trek je dus sowieso niet meer dan 16 amp uit je stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
sygys schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:27:
[...]

Dat is nog wel een goed idee. met zon limiter trek je dus sowieso niet meer dan 16 amp uit je stopcontact.
Ik weet eigenlijk niet of het voor continue gebruik is. Wij gebruiken hem echt voor een hoge inschakelspanning, die dus maar van zeer korte duur is, maar wel genoeg om de stop eruit te laten knallen.

In jou geval wil je het lasapparaat gewoon vol gas zetten en kijken wat er overblijft, ik weet niet of deze dingen dat leuk vinden eigenlijk. Je zou er een mail aan kunnen wagen naar AS Schwabe. In de data sheet staat wel het volgende:

Geeignet für 16A-Leistungsautomaten der Auslösecharakteristik B, C und L
Max. Einschalthäufigkeit pro Minute: 2-15 (abhängig vom Verbrauch)

Dus:

Geschikt voor 16A stroomonderbrekers met uitschakelkarakteristieken B, C en L
Max. Inschakelfrequentie per minuut: 2-15 (afhankelijk van verbruik)

bron: https://asset.conrad.com/...h07rn-f-3g-15-mm-ip44.pdf

Als je dus lekker loopt te knetteren met je lasapparaat, ga je echt wel over die 15 heen namelijk. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:41

thijsco19

KTM 990 SMT

Niks mis met dat lasapparaat.
Gaat prima op een normaal stopcontact.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:09

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Die "limiter" is denk ik alleen een inrush beperker. Dus meer kan je nog wel trekken maar mag het ding monimaal niet aan.

Het staat er allemaal beetje raar verwoord maar een normale Schuko stekker en die heb ik nooit voor meer dan 16A nominaal gezien.

C karakteristiek automaat kan wel handig zijn met zo'n ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:12

Emiel1984

Made in NL

Is het gebruiken van een limiter geen probleem als er kortsluiting ontstaat?
Heeft een 'limiter' zoals deze een eigen 'zekering' ?

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

HBM heeft een prima service dienst, waarom benader je hun niet voor die vraag, zij zijn immers de mensen die je er alles over kunnen vertellen.

* memphis is vaste klant

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sygys
Bedankt voor alle hulp iedereen. En misschien inderdaad slim dat ik hun zelf even benader nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
Emiel1984 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:41:
Is het gebruiken van een limiter geen probleem als er kortsluiting ontstaat?
Heeft een 'limiter' zoals deze een eigen 'zekering' ?
Nee. Je bent nog steeds beveiligd door je B, C of L automaat zoals bijschreven in de handleiding. Hoe het intern werkt durf ik niet te zeggen, maar er zit waarschijnlijk iets van een condensator in of zo die de pieken opvangt en deze zo verminderd. Als de pieken te lang zijn, zal de automaat er alsnog uit gaan.
Pagina: 1