Toyota C-HR hybrid wel conform?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:25
Niet ik, een collega.

Hij heeft een Toyota C-HR hybrid nieuw gekocht rond 2018. Sindsdien vele malen gehad dat de auto niet startte: accu leeg. Afgelopen twee maanden is dit al 3 keer gebeurd. Steeds weer werkend gekregen met startkabels. Accu ook al twee keer vervangen.

Vaak contact gehad met de garage (een grote en bekende garage) en het enige wat ze zeggen, is dat hij vaker lange stukken moet rijden. Nu woont hij op 10 minuten rijden van zijn werk en gebruiken ze de auto af en toe in het weekend voor een langer stuk. Ook zeggen ze dat dit probleem veel vaker voorkomt bij dit model uit 2018-2019. Maar het lijkt mij niet horen dat je een auto per se lang moet rijden om hem werkend te krijgen. Twee/drie keer een uur rijden per week, was het advies.

Mijn (en eigenlijk zijn) vraag: is deze auto wel conform verwachtingen? Is het normaal dat je een nieuwe auto koopt en vaak lange stukken moet rijden om te zorgen dat de accu niet leegloopt? En dat de garage dit niet heeft gemeld bij aanschaf?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:01
Dit al gevonden?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CgxMrt2unzwHfMYAWYjy29lSNMw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5LM2Ll3EZLkmdIHZbIhEjEhK.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dit soort issues zijn bij weinig gebruik niet heel vreemd hoor. Verschilt een beetje per merk en model. Bijvoorbeeld mijn schoonouders rijden een Ford Kuga PHEV, ook regelmatig gedoe met de accu. Rijden bijna nooit, enkel heel korte stukjes of ineens een 10 uur durende rit op vakantie.

[ Voor 26% gewijzigd door renegrunn op 01-08-2024 06:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05 08:44
Vraag aan de garage om de lichtjes in de zijspiegels uit te zetten, daarna zal het probleem niet meer optreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:52

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Sluit mij aan bij @renegrunn .

Heb twee collega's, één met een Ford en de andere met een Peugeot, met hetzelfde probleem. Rijden hoogstens 15minuten per rit en verder staat de auto vaak stil omdat ze bij mooi weer op de fiets naar het werk komen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23-05 18:55
Nee. Dit gedrag hoort niet bij een C-HR. De zelfontlading van zowel de hulpaccu als de tractieaccu is vrijwel nihil. Ik heb een collega gehad met een Corolla die geregeld enkele maanden stil stond om daarna veelvuldig een week lang te gebruiken, waarna die weer enkele maanden stil stond. Geen issues. Wel heeft diegene daarvoor een Prius gehad waar affabriek een knop onder het dashboard zat om de hulpaccu te ontlasten bij langdurig parkeren. Die knop moest worden gebruikt, anders was de hulpaccu na drie maanden parkeren leeg. Zo te zien heeft de C-HR een soortgelijke functionaliteit.

[ Voor 5% gewijzigd door ibmpc op 01-08-2024 07:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
renegrunn schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 06:33:
Dit al gevonden?[Afbeelding]

Maar dit soort issues zijn bij weinig gebruik niet heel vreemd hoor. Verschilt een beetje per merk en model. Bijvoorbeeld mijn schoonouders rijden een Ford Kuga PHEV, ook regelmatig gedoe met de accu. Rijden bijna nooit, enkel heel korte stukjes of ineens een 10 uur durende rit op vakantie.
Die energiebesparende functie start pas na een paar dagen. En mijn collega gebruikt de auto elke dag, niet af en toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:23
had hetzelfde met mijn spiksplinter nieuwe Yaris Cross.....onbetrouwbaar als de pest of die ging starten of niet.....ging trouwens om de 12V batterij.
Dealer wilde er ook niets mee behalve aangeven dat we vaker moesten rijden (ja hallo, ik koop geen zuinige auto om daarna maar onzinnig rondjes te gaan rijden).

Toen nog paar keer het "niet starten" opgelost met een kickstarter, maar na 2 jaar zo flauw van dat we hem maar ingeruild hebben....een Toyota komt er hier niet meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:04
Niks zo slecht voor een auto als stilstaan. ;)

Beetje een ding van moderne auto's vrees ik. Inmiddels zitten ze zo boordenvol elektronica dat er altijd wel een sluipverbruik bij stilstand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Bij bijvoorbeeld bepaalde jaargangen van de Ford Kuga PHEV speelde dit probleem ook. :-(

Maar blijkbaar heeft de fabrikant er toch een oplossing voor bedacht. Want de laatse jaargang van de MK III (pre-facelift) schijnt er geen last van te hebben (die van ons in ieder geval niet).

Ook op het Duitse Kuga forum lees ik veel van dit soort problemen met de wat oudere uitvoeringen.
Soortgelijke verhalen lees je ook over de (P)HEV Toyota modellen.

M.a.w. het kan blijkbaar wel gefixed worden... :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 24-05 10:38
Denk dat daar ook grote probleem zit, Phev laad je op aan de laadpaal dus de grote accu heeft voldoende sap om de kleine van voldoende stroom te voorzien. TS collega heeft dus een stekker loze auto en waarschijnlijk ook geen dynamo?, dus moet puur uit de regeneratief remmen zijn stroom halen? en tijdens het rijden moet dit ook verlichting radio enz aansturen.

Als TS collega een eigen oprit of garage heeft kan ie een druppellader met een snel contact instaleren, zodat hij zijn 12v accu af en toe bijlaad.

Het is natuurlijk wel slecht van Toyota.. Daarnaast had de dealer bij het kopen van de auto eens kunnen vragen of hij wel echt een hybride nodig had, vaak is een hev toch 1 schaal zwaarder, dus dat kan zo 15,- euro per maand extra zijn + aanschaf van de auto.

[ Voor 17% gewijzigd door flaskk op 01-08-2024 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-05 12:04

Thompson

Beeromaniac

flaskk schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:22:
[...]

de grote accu heeft voldoende sap om de kleine van voldoende stroom te voorzien
Pin me er niet op vast, maar ik dacht een keer te hebben opgevangen dat dat dus niet zomaar gebeurt. Althans niet bij mijn full electric Hyundai Kona; daarvan kan volgens mij gewoon de startaccu leeg zijn terwijl er een volgeladen 64kW accupakket onder hangt.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 24-05 10:38
@Thompson

Ja dat ligt net iets anders, volgens mij hebben meerdere merken terugroep acties gehad betreft de 12v accu in ev's zowel bij Kia, Hyundai, en vag groep waarvan bijna alle modellen getroffen waren.

https://www.autoweek.nl/a...20nu%20in%20voorbereiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-05 00:40
Toyota dingetje van weleer, als je de auto niet afsluit blijft deze actief en gaat de slaapmodus niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:00
Ik heb een Toyota Prius (ook hybride dus) uit 2007, en ik rijd er (ook) heel weinig mee, dus ik heb in de kleine 3 jaar dat ik 'm heb ook al zeker 10-15 keer gehad dat de accu te leeg was om de auto te starten (of überhaupt een teken van leven te geven).

In het begin dacht ik ook dat er wat mis was. In eerste instantie dacht ik dat de accu zelf gewoon verouderd was, dus die vervangen. Maar dat heeft weinig geholpen. Inmiddels heb ik een paar maanden geleden de accu voor een 2e keer vervangen (dus 3e accu sinds ik 'm heb), en het gebeurt/gebeurde nog steeds.

Punt blijft gewoon dat ik eens in de zoveel weken een keer 100-150km rijd, met tussendoor 3-5 weken dat 'ie stil staat. En dat is te lang stilstaan, want accu's lopen altijd langzaam (of snel) leeg, ook als je je auto niet gebruikt.

Inmiddels heb ik er een accu-onderbreker tussen zitten, waarmee ik de accu dus loskoppel met een afstandsbediening. Daardoor kan de auto zelf in ieder geval geen sluipstroom hebben (de afstandsbediening trekt wel een kleine stroom om te kunnen werken, maar dat zou een paar honderd dagen moeten duren voordat de accu daardoor leeggetrokken is).

Pro-tip: koop een powerbank met jumpstart-functie. Die heeft me al die 10-15 keer uit de brand geholpen, en ik heb m'n auto nu letterlijk binnen een minuut weer aan de praat als de accu weer eens leeg is :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:04
Je kunt ook investeren in een gel-accu. Die kunnen wat beter tegen diepe ontladingen. De 'ouderwetse' lood-zuur accu's slijten juist als ze iedere keer diep ontladen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
Hahn schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:20:
Ik heb een Toyota Prius (ook hybride dus) uit 2007, en ik rijd er (ook) heel weinig mee, dus ik heb in de kleine 3 jaar dat ik 'm heb ook al zeker 10-15 keer gehad dat de accu te leeg was om de auto te starten (of überhaupt een teken van leven te geven).
Deze Prius heeft dus een dedicated knopje ergens bij je voeten voor long term parking waarmee je een aantal maanden moet kunnen overbruggen. Je schakelt er wel je proximiteitssensoren uit, dus je moet de auto dan ontgrendelen met het knopje op je fob.
stylezzz schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 08:50:
Niks zo slecht voor een auto als stilstaan. ;)
Wel leuk. Auto's die drie maanden stil staan in vochtige klimaten geven altijd een leuke knal als je wegrijdt.

[ Voor 6% gewijzigd door ibmpc op 01-08-2024 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
ibmpc schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:56:
[...]

Deze Prius heeft dus een dedicated knopje ergens bij je voeten voor long term parking waarmee je een aantal maanden moet kunnen overbruggen. Je schakelt er wel je proximiteitssensoren uit, dus je moet de auto dan ontgrendelen met het knopje op je fob.
Die knop staat al sinds ik 'm heb op de 'proximiteitssensoren uit'-stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
Hahn schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:59:
[...]

Die knop staat al sinds ik 'm heb op de 'proximiteitssensoren uit'-stand.
Amai. Dan zul je de door jou gebouwde oplossing wel moeten gebruiken. De hulpaccu van de Prius is overigens een vrij zwakke accu, ik weet niet of er ruimte is voor een krachtiger hulpaccu? Ik heb alleen een keer gezien dat iemand de tractieaccu verving in amper een uur tijd. Op Youtube staat zelfs iemand die het in een kwartiertje doet. Geen idee hoe groot de accubak van de hulpaccu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
ibmpc schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:02:
[...]

Amai. Dan zul je de door jou gebouwde oplossing wel moeten gebruiken. De hulpaccu van de Prius is overigens een vrij zwakke accu, ik weet niet of er ruimte is voor een krachtiger hulpaccu? Ik heb alleen een keer gezien dat iemand de tractieaccu verving in amper een uur tijd. Op Youtube staat zelfs iemand die het in een kwartiertje doet. Geen idee hoe groot de accubak van de hulpaccu is.
Ik weet niet wat je met hulpaccu bedoelt, de 12v-accu, of juist de hybride accu? En verder heb ik ook eigenlijk geen hulp nodig en gaat dit topic niet over mij, mijn accu-onderbreker oplossing werkt prima zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:18
Orangelights23 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 06:19:
Niet ik, een collega.

Hij heeft een Toyota C-HR hybrid nieuw gekocht rond 2018. Sindsdien vele malen gehad dat de auto niet startte: accu leeg. Afgelopen twee maanden is dit al 3 keer gebeurd. Steeds weer werkend gekregen met startkabels. Accu ook al twee keer vervangen.

Vaak contact gehad met de garage (een grote en bekende garage) en het enige wat ze zeggen, is dat hij vaker lange stukken moet rijden. Nu woont hij op 10 minuten rijden van zijn werk en gebruiken ze de auto af en toe in het weekend voor een langer stuk. Ook zeggen ze dat dit probleem veel vaker voorkomt bij dit model uit 2018-2019. Maar het lijkt mij niet horen dat je een auto per se lang moet rijden om hem werkend te krijgen. Twee/drie keer een uur rijden per week, was het advies.

Mijn (en eigenlijk zijn) vraag: is deze auto wel conform verwachtingen? Is het normaal dat je een nieuwe auto koopt en vaak lange stukken moet rijden om te zorgen dat de accu niet leegloopt? En dat de garage dit niet heeft gemeld bij aanschaf?
Hoezo zou dit niet conform zijn? De auto is 6 jaar oud en gemiddeld gaat een accu 5-6 jaar mee. Keurig gedaan dus van Toyota :)

Als dit probleem zich de eerste 3 jaar voor doet (en ook dat gebeurt helaas, bij Toyota maar ook andere merken) is het idd te snel en mag je coulance / garantie verwachten, maar uiteindelijk is een startaccu een slijtagedeel en is aanspraak maken op enige coulance dus kansloos.

Ik zou zeggen: investeer in een nieuwe accu en op naar de volgende 6 jaar :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
Denman schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:06:
[...]

Hoezo zou dit niet conform zijn? De auto is 6 jaar oud en gemiddeld gaat een accu 5-6 jaar mee. Keurig gedaan dus van Toyota :)

Als dit probleem zich de eerste 3 jaar voor doet (en ook dat gebeurt helaas, bij Toyota maar ook andere merken) is het idd te snel en mag je coulance / garantie verwachten, maar uiteindelijk is een startaccu een slijtagedeel en is aanspraak maken op enige coulance dus kansloos.

Ik zou zeggen: investeer in een nieuwe accu en op naar de volgende 6 jaar :)
Je lijkt te denken dat dit probleem pas heel recent is op komen dagen, maar TS zegt 'Sindsdien vele malen gehad dat de auto niet startte: accu leeg', waarbij met 'sindsdien' dus sinds 2018 bedoeld wordt.

En ook 'Accu ook al twee keer vervangen' lijk je over het hoofd gezien te hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:30

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

upje schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 06:42:
Vraag aan de garage om de lichtjes in de zijspiegels uit te zetten, daarna zal het probleem niet meer optreden.
@Orangelights23 Had je deze reactie gezien? Zag je niet reageren.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als Auris Hybrid eigenaar:
Ik heb het ook 2x gehad. Tijdens Corona, bij heel lang stilstaan. Daarna nieuwe accu erin (die was toen ook 7-8 jaar oud, gewoon een normale lood accu, omdat die veel goedkoper is dan eentje die je net wat verder kan ontladen.

Het probleem van Toyota hybrides is dat ze een relatief kleine 12V accu hebben, immers ze hoeven er niet op te starten, daarvoor hebben ze de hybride accu, en natuurlijk evenveel sluipverbruik als een niet-hybride accu. Daarnaast kan je niet over de snelweg een stukje rijden om in no time de accu op te laden.

Het goede nieuws is dat hij vanuit hybride accu oplaadt, helaas niet slim genoeg om als hij uit staat dan automatisch te doen als die genoeg capaciteit heeft. Maar betekend wel als hij op de parkeerplaats een motor heeft die aan staat (niet noodzakelijk de verbrandingsmotor), dan laadt hij ook bij. En bij mij kan hij iig 3-4 weken stil staan zonder problemen. Langer probeer ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:52
Hebben diverse Toyota's niet een bug in het systeem van de noodoproep? Dat systeem schakelt zichzelf niet uit. Wellicht weet de dealer er meer van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Bedankt voor alle berichten. Zitten al wat handige tips tussen.

Ik zie dat veel mensen het veel hebben over weken tot maanden stil staan. Dat is niet het geval, er wordt dagelijks mee gereden. Korte stukken doordeweeks en in het weekend afwisselend een paar uur. Staat dus niet stil en wordt redelijk vaak gebruikt dus.
Falcon schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:13:
[...]

@Orangelights23 Had je deze reactie gezien? Zag je niet reageren.
Heb het doorgegeven, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rud
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

rud

Ga eens naar het Toyota Hybride Forum, daar zijn meerdere mensen die dit probleem hebben.

Mijn oude Prius heeft wel eens in de winter bijna 6 weken stil gestaan en toen ik hem daarna wilde gebruiken geen enkel probleem mee gehad.

YMMV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:50
Orangelights23 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 20:27:
Bedankt voor alle berichten. Zitten al wat handige tips tussen.

Ik zie dat veel mensen het veel hebben over weken tot maanden stil staan. Dat is niet het geval, er wordt dagelijks mee gereden. Korte stukken doordeweeks en in het weekend afwisselend een paar uur. Staat dus niet stil en wordt redelijk vaak gebruikt dus.

[...]

Heb het doorgegeven, dank!
Veel korte stukken rijden kan volgens mij ook funest zijn bij dit soort systemen omdat je dan wel piek verbruik hebt bij het opstarten e.d. maar niet het langere termijn laden dat je hebt bij langere stukken rijden. Daarom wordt volgens mij ook altijd aangeraden om wanneer je eens met een lege accu staat daarna altijd minimaal een uur of meer te rijden, daar korter rijden niet in genoeg recharge voorziet.

Als ie ieder weekend een paar uur gebruikt is zou ik het trouwens wel vreemd vinden, is dat echter maar enkele keren per maand, terwijl de auto wel continu gebruikt wordt voor korte ritjes wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -fve-
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-08-2024
Hier net hetzelfde voorgehad met mijn 2019 C-HR 2.0
Zelfs na 300 km gereden te hebben was de batterij 's anderendaags leeg.
Batterij was volgens de garage goed dus kreeg ik geen gratis nieuwe.

De volgende maanden heb ik ook nog regelmatig voorgehad dat de auto na een paar dagen niet meer wou starten.

Verleden jaar heb ik een nieuwe batterij via de garage gekocht (dank u pa voor de gulle sponsoring) en sindsdien geen problemen meer voorgehad. Zelfs na een paar weken niet met te rijden, start de auto zonder problemen.

Toyota België geeft niet thuis over dit probleem.

Het is van de hond z'n ... dat je alle x-aantal dagen moet rijden om de batterij op te laden.

Garagist zei dat het voldoende is om de auto in parkeerstand te zetten voor een half uur om dit op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 21:14

Barrycade

Through the...

Schoonmoeder Hybrid Yaris, ook na vakanties leeg. Toyota geeft inderdaad niet thuis.

Ze was altijd Toyota adept maar die liefde is hierdoor wel aan het bekoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Want? Wat is de verklaring van Toyota dan?

"het is een producteigenschap" ?!? 8)7

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -fve-
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-08-2024
Ja, "dat is eigen aan de auto's van tegenwoordig. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 21:14

Barrycade

Through the...

ehtweak schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:17:
Want? Wat is de verklaring van Toyota dan?

"het is een producteigenschap" ?!? 8)7
Ja daar komt het wel op neer inderdaad. Ze lepelen er soms een nieuwe accu in (gewoon betalen). Maar daar ligt het niet aan. Accu is te klein en auto vraagt te veel in standby.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:52
https://www.toyotahybrideforum.nl/viewtopic.php?t=16048
32 pagina's and counting met accu ellende. Ik zou hiermee durven stellen dat het niet conform is. Als het conform zou zijn, zouden er minder klachten zijn. Ik lees onder andere dat garages een grotere accu plaatsen en het probleem daarmee minder vaak optreedt. Dat kan Toyota in Japan natuurlijk ook bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Barrycade schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:23:
[...]

Ja daar komt het wel op neer inderdaad. Ze lepelen er soms een nieuwe accu in (gewoon betalen). Maar daar ligt het niet aan. Accu is te klein en auto vraagt te veel in standby.
Zoals ik eerder schreef is in zijn algemeenheid het een nadeel dat ze kleine accu hebben (immers hybride accu wordt gebruikt als startmotor), maar natuurlijk wel ook gewoon lekstroom / standby verbruik. Maar in één of een paar dagen stilstaan een lege accu hebben is echt niet hoe ze horen te werken. Dan zou letterlijk elke Toyota hybride bezitter de pechhulp in zijn meest gekozen nummers hebben staan, want iedereen heeft weleens dat de auto paar dagen stil staat.
Dennism schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:38:
[...]

Veel korte stukken rijden kan volgens mij ook funest zijn bij dit soort systemen omdat je dan wel piek verbruik hebt bij het opstarten e.d. maar niet het langere termijn laden dat je hebt bij langere stukken rijden. Daarom wordt volgens mij ook altijd aangeraden om wanneer je eens met een lege accu staat daarna altijd minimaal een uur of meer te rijden, daar korter rijden niet in genoeg recharge voorziet.

Als ie ieder weekend een paar uur gebruikt is zou ik het trouwens wel vreemd vinden, is dat echter maar enkele keren per maand, terwijl de auto wel continu gebruikt wordt voor korte ritjes wat minder.
Bij reguliere auto is dat meer funest, omdat je inderdaad meer energie verbruikt bij starten als bij opladen. Hybride gebruiken hun hybride accu als startmotor, en hebben dit juist minder (immers gaat om de 12V accu die het probleem is, niet de hybride accu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbrand
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-05 15:34
Orangelights23 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 06:19:
Niet ik, een collega.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbrand
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-05 15:34
Het is ongetwijfeld een software probleem en zal mij niet verbazen als Toyota dat zelf wel weet. Namelijk onze Yaris van 2022 had aanvankelijk hetzelfde probleem. Na een software update die werd gedaan bij een onderhoudsbeurt was het probleem opgelost.
Pagina: 1