Airco koelt niet optimaal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikemike413
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 26-08-2024
Hallo,

Ik wilde vragen of iemand een idee heeft over het volgende.

Sinds een maand of 10 heb ik een split aircosysteem in huis van het merk Haier. Ik heb een buitenunit van 7,5 kw en daarop aangesloten zitten een 5 kw binnenunit in de woonkamer en een 2,5 kw binnenunit in de slaapkamer.

Nou wil het zo zijn dat wanneer ik de temperatuur instel op 16 graden, (laagst mogelijk), de woonkamer niet lager gekoeld word dan 22 graden. Het maakt nauwelijks uit of het buiten op dat moment 22 of 30 graden is.

Mijn woonkamer is ongeveer 35 m2 en nou dacht ik mij te herinneren dat hij het vorig jaar in de zomer wel rond de 18 graden bracht. Alleen weet ik dit niet meer zeker. Mocht ik op de slaapkamer gelijktijdig koelen dan word het beneden niet lager dan 23 graden.

Nou is de installateur langs geweest, heeft alles nagelopen, druk op de installatie, temperatuur van de uitgeblazen lucht en alles schoongemaakt maar die geeft aan dat alles werkt naar behoren.

Mijn vrouw en inmiddels ook de installateur zeggen dat het aan mij ligt, maar ik ben er van overtuigd dat zo’n systeem toch echt wel kouder moet kunnen. Als graadmeter geef ik steeds aan dat ik vorig jaar na een half uur in de airco toch echt mijn shirt aan trok en dat ik nu zo kan blijven zitten zonder dat ik het koud krijg.

Is er iemand die zegt, dit klopt inderdaad niet of heeft iemand een probleemoplossing? Dan hoor ik het graag.

Bvd
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-07 14:16

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

als je de airco op standje ultra zet, kortom, blazen als een gek, en je houd een thermometer voor de uitkomende lucht, hoe koud is die lucht? Dat zou om en nabij een graadje of 9 moeten zijn.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:07

Aardedraadje

Met kabelschoen

eea hangt af van de isolatie van je huis, hoeveel warmte komt er binnen, en hoe is je huis opgebouwd (thermische massa?)

Lucht kun je snel afkoelen, maar als je de airco slechts een paar uurtjes de tijd geeft, daar 4 betonnen muren omheen staan, een betonnen vloer onder ligt en een betonnen dak/verdiepingsvloer boven ligt, en het zonnetje erop staat met slechte isolatie, dan ga je het inderdaad niet (zomaar) kouder krijgen.

Dus; wat is de situatie?

[ Voor 6% gewijzigd door Aardedraadje op 01-08-2024 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikemike413
Bedankt voor de reacties. Het een twee onder een kap woning, eind jaren 80, redelijk geïsoleerd. Aan de lange zijde van de woning zit een garage, dus daar staat in de woonkamer geen zon op. Zonder airco aan word het nu ongeveer 24 graden in huis.

Betonnen geïsoleerde vloer, betonplaten tussen verdieping. Thermische massa heb ik geen idee van.

De luchtuitblaas zit rond de 11/12 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-07 11:42

Emiel1984

Made in NL

Met een warmtecamera kan je wellicht zien waar de warmte of verkoelende lucht lekt.
Je hebt geen open trap naar een andere verdieping o.i.d. ?

[ Voor 13% gewijzigd door Emiel1984 op 01-08-2024 13:10 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikemike413
Nee ik heb geen open trap, maar ik heb zelf echt meer het idee dat het aan de airco ligt dan aan mijn isolatie in huis. Daar is ten opzichte van het vorige jaar niets aan veranderd.

Ik had hoop op iemand die dit probleem bv met een Haier of andere airco ook heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:26
Als je de airco op 16 zet en het is buiten geen 40 graden dan moet je huis inderdaad wel koeler worden dan 22.

Even los van de vraag waarom je dit zou willen en waarom je de airco überhaupt op 16 zou zetten. Dit vreet stroom en is ook niet comfortabel.
I
Op de hele warme dagen zet ik 'm op 22 en dan wordt het ook 22 a 23 in huis. Vooral de lagere luchtvochtigheid maakt het verschil.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:57
Aardedraadje schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:44:
eea hangt af van de isolatie van je huis, hoeveel warmte komt er binnen, en hoe is je huis opgebouwd (thermische massa?)

Lucht kun je snel afkoelen, maar als je de airco slechts een paar uurtjes de tijd geeft, daar 4 betonnen muren omheen staan, een betonnen vloer onder ligt en een betonnen dak/verdiepingsvloer boven ligt, en het zonnetje erop staat met slechte isolatie, dan ga je het inderdaad niet (zomaar) kouder krijgen.

Dus; wat is de situatie?
Hier ben ik het niet mee eens.. Je moet deze weken echt wel 35m2 kouder kunnen krijgen dan 22c als je de deuren/ramen dicht houdt of je nu betonnen muren of iets anders hebt.

Als dit over een mobiele airco zou gaan dan was ik het met je eens.

[ Voor 4% gewijzigd door Nopheros op 09-08-2024 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-07 21:06

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Heb je blaasstand, richting, of hoogte ooit aangepast? 'In' de airco lucht zitten voelt aanzienlijk kouder dan 'buiten' de koude luchtstroom te zitten.

Mijn kamer zakt gemiddeld naar een 21 graden (gemeten andere kant van kamer, buiten de luchstroom), richt ik de luchstroom direct op mijn werkplek (eronder), zal ik het binnen no-time 'koud' hebben, laat ik de luchtstroom echter boven mij langs heen gaan (dus buiten de luchstroom), voelt het 'warmer', maar gemiddelde temperatuur in de kamer blijft hetzelfde.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20:46
Met 5 kw unit kan je makkelijk je woonkamer van 35m2 koud krijgen, en zeker wel richting de 18 graden ook al is het buiten 30 graden. Of je het wil is een 2e maar moet zeker mogelijk zijn.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgl
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:39

kgl

Welke temperatuur meet de binnenunit? Vaak zit bij dit soort units de temperatuursensor redelijk dicht op de uitstromende (gekoelde) lucht. Wellicht regelt de unit al terug ondanks dat de woonkamer nog niet op de ingestelde temperatuur is.
Pagina: 1