Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoSQL
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14-10-2024
Mijn werkgever heeft een hardware plan voor thuiswerken. Daarin wordt, in de context van aansprakelijkheid bij schade en diefstal e.d. gemeld dat je eigenaar wordt van de gekochte dingen.

Een paar dingen bevallen me slecht, en wil ik retourneren, of ruilen, maar die zijn dus al gedeclareerd. Zou dat fraude zijn, of mag dat gewoon.

Beste antwoord (via NoSQL op 01-08-2024 10:00)

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:03
@NoSQL , declareer jij bij je werkgever, als in dat je werkgever 100% van de factuur aan jou vergoedt? Of gebruik je via de werkgever een belastingregel bruto-netto. Dus dat je de aankoop mag financieren vanuit je bruto salaris en je zo ongeveer 40% voordeel pakt omdat je over het bedrag van je aankoop geen inkomstenbelasting betaald?

In dat laatste geval heeft je werkgever er niets mee te maken en is het tussen jou en de belastingdienst. Je werkgever faciliteert in deze alleen een belastingwet.

[ Voor 6% gewijzigd door Panzer_V op 01-08-2024 08:03 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Overleg het met je werkgever.
Bij ons moet je bij vertrek naar rato terugbetalen als de aankoop in de afgelopen 5 jaar was. Ook moet je thuiswerkplek aan de arbo eisen voldoen.
Ik denk dat het je werkgever weinig kan schelen, die ondervindt daar verder geen gevolgen van.
Behalve als je nu die luxe bureaustoel en in hoogte verstelbare bureau verruilt voor de eettafel en je straks met lichamelijke klachten de ziektewet in gaat natuurlijk.

[ Voor 23% gewijzigd door CyBeRSPiN op 01-08-2024 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoSQL
Mijn werkgever is vrij moeilijk qua regels, maar overleg is wss idd het enige mogelijke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Als je het volledige bedrag terugkrijgt zou het logisch zijn dat je een negatieve declaratie aanmaakt (of hoe je zoiets ook noemt) en het geld terugstort lijkt me.

En dan een nieuwe declaratie voor het nieuwe product. Of een declaratie met beide facturen om het verschil te verdisconteren.

Vooral als het betrekking heeft op de geschiktheid van je werkplek of het (beter) kunnen uitvoeren van je werkzaamheden.

Maar dat is hoe het bij ons werkt. Soms is het ook simpelweg een kwestie van 1x in de 3 jaar iets in een bepaalde categorie mogen declareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoSQL
Wij mogen dus 1x per 4 jaar declareren. Het declareren kan dus niet, en dat is precies waarom op mijn werkgever liever niet erbij betrek.

Verder ben ik de eigenaar van de spullen, dus ik ben ook vooral benieuwd of er een wet is die dit als fraude of onwettig aanmerkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:27

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

NoSQL schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 04:25:
Wij mogen dus 1x per 4 jaar declareren. Het declareren kan dus niet, en dat is precies waarom op mijn werkgever liever niet erbij betrek.

Verder ben ik de eigenaar van de spullen, dus ik ben ook vooral benieuwd of er een wet is die dit als fraude of onwettig aanmerkt.
Als je een dure stoel declareert, die retourneert en vervolgens van dat geld op vakantie gaat, zou ik als werkgever lastig doen.

Als je de stoel retourneert maar vervolgens met het geld een vergelijkbare stoel koopt, is het w.m.b.t prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Accretion schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 06:45:
[...]

Als je een dure stoel declareert, die retourneert en vervolgens van dat geld op vakantie gaat, zou ik als werkgever lastig doen.

Als je de stoel retourneert maar vervolgens met het geld een vergelijkbare stoel koopt, is het w.m.b.t prima.
Zo zou ik er ook instaan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:03
@NoSQL , declareer jij bij je werkgever, als in dat je werkgever 100% van de factuur aan jou vergoedt? Of gebruik je via de werkgever een belastingregel bruto-netto. Dus dat je de aankoop mag financieren vanuit je bruto salaris en je zo ongeveer 40% voordeel pakt omdat je over het bedrag van je aankoop geen inkomstenbelasting betaald?

In dat laatste geval heeft je werkgever er niets mee te maken en is het tussen jou en de belastingdienst. Je werkgever faciliteert in deze alleen een belastingwet.

[ Voor 6% gewijzigd door Panzer_V op 01-08-2024 08:03 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:42

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Kosten die je niet maakt, kun je natuurlijk niet declareren. Ik begrijp niet hoe daar twijfel over kan bestaan :?

Er zal geen bepaling in de wet te vinden zijn die precies dat zegt, zo werkt wetgeving niet. Denk iets abstracter: ongerechtvaardigde verrijking, of goed werknemerschap.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grove den
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 08:03
Lijkt mij niet uit te maken hoe je dit noemt fraude, diefstal, etc.
Dit mag uiteraard niet, want dat geld is beschikbaar gesteld voor de aanschaf van die hardware en staat ook zo in de boeken bij je werkgever.
Dan kan je er niet zomaar iets anders van kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:26
Kan je met de winkel waar de spullen gekocht zijn niet een omruil afspreken voor spullen die wel voldoen? En dit dan verrekenen met de credit factuur van de retouren?

Anders toch echt via je werkgever vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

NoSQL schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 00:23:
Mijn werkgever heeft een hardware plan voor thuiswerken. Daarin wordt, in de context van aansprakelijkheid bij schade en diefstal e.d. gemeld dat je eigenaar wordt van de gekochte dingen.

Een paar dingen bevallen me slecht, en wil ik retourneren, of ruilen, maar die zijn dus al gedeclareerd. Zou dat fraude zijn, of mag dat gewoon.
Kijk als je ding A van 99 euro gekocht en gedeclareerd hebt, en dat ruilt voor ding B van 99 euro.... zou ik het afdoen met een mailtje naar mijn baas "hey baas ik heb dit gedeclareerd maar wordt hem niet, voor het dossier: ik ruil hem om voor een gelijkaardig ding met dezelfde waarde").
Ga je een duurder ding kopen dan kun je dat ook doen, wordt het goedkoper.... tsja dan is het wel wat irritant.

Niet melden is gewoon fraude. Fraude is niet okay.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:11
Begin eerst contact op te nemen met je werkgever. ( in ieder geval die verantwoordelijk is van het hardware plan ) Die kan je het haarfijn uitleggen hoe het zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Udrene
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-05 22:24
Sowieso, materialen die ter beschikking gesteld worden door de werkgever, om mee te werken, onder de privé-verzekering laten vallen is al bedenkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:57
NoSQL schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 00:23:

Gewoon terugsturen en aangeven bij je werkgever. Jij krijgt je geld terug van de winkel en je werkgever houd de declaratie in op je loon.

Dan is alles weer netjes en heeft iedereen het geld dat hij moet hebben

[ Voor 8% gewijzigd door Batavia op 01-08-2024 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoSQL
Udrene schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 08:29:
Sowieso, materialen die ter beschikking gesteld worden door de werkgever, om mee te werken, onder de privé-verzekering laten vallen is al bedenkelijk.
Ik snap je scepsis, maar gezien wie mijn werkgever is, verwacht ik dat hun regeling gewoon mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:50
Als je daadwerkelijk eigenaar bent van de hardware dan mag je er in de basis natuurlijk mee doen wat je wilt. Dat dit in de praktijk iets anders ligt, dat kan. Maar dan krijg je volgens mij snel een grijs gebied of deze constructie wel deugt.

I.i.g. contact opnemen met je werkgever; zij hebben deze regeling op papier gezet...dan moeten ze ook hebben nagedacht over dit fenomeen lijkt me. Terugsturen en vervangen voor een 'beter' exemplaar lijkt me nou niet echt een probleem.

[ Voor 12% gewijzigd door eric.1 op 01-08-2024 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Volgens mij gaat het hier niet om materiaal dat ter beschikking wordt gesteld, maar echt eigendom wordt. Wij hebben bijv. ook een budget elke 2 jaar waarmee wij naar wens dingen mogen kopen voor werk wat daarna van ons is. Als ik daar vertrek mag ik dat ook allemaal gewoon houden. Is een secundaire voorwaarde die ik wel vaker zie.

Maar naast dat het beetje te verantwoorden moet zijn als "voor werk" hebben wij geen regels. Het gaat er vooral om dat je er niet lekker je vakantie of computerspelletjes mee koopt. Een fijn mechanisch toetsenbord want dat typt zo lekker tijdens werk (en daar buiten) mag prima. Dit jaar heb ik een 35" scherm gekocht. Nodig? Nee ik heb prima schermen staan. Maar wel mooi.

Overigens geen idee hoe het bij ons werkt als je wil retourneren. Maar ze zijn best makkelijk. Ik zou het bij mijn leidinggevende noemen maar vermoed dat als ik iets vergelijkbaars koopt ik niet zo veel hoef te doen. Een vakantie ervan boeken zal idd niet mogen.

[ Voor 12% gewijzigd door Cambionn op 01-08-2024 10:11 ]

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoSQL
Thijsmans schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 08:13:
Kosten die je niet maakt, kun je natuurlijk niet declareren. Ik begrijp niet hoe daar twijfel over kan bestaan :?

Er zal geen bepaling in de wet te vinden zijn die precies dat zegt, zo werkt wetgeving niet. Denk iets abstracter: ongerechtvaardigde verrijking, of goed werknemerschap.
Nouja, wat het dan betekent dat je eigenaar bent. Kan ik de spullen pas verkopen als ze afgeschreven zijn? En kan een werkgever een declaratie weer terugvorderen? Dat laatste zou ook prima zijn, maar ik verwacht dat dat gedoe oplevert.

Ik zit er vooral niet zo op te wachten dat ik allemaal spullen in mijn kleine apt. heb staan die ik niet gebruik, en het is ook zonde als een ander consument ze zou kunnen gebruiken.

Maar ik zal even jurisprudentie over verrijking opzoeken, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:10
ga eerst op zoek bij HRM hoe de regeling in elkaar steekt, en welk budget hier voor gebruikt is.
Komt dit voor uit de werkkostenregelring? of vergoed de werkgever zo maar de 100% de factuur/declaratie die jij indient?
In dat laatste geval moet het gezien worden als "betaling in natura" en zou je dit ook op je salarisstrook moet kunnen zien.

Werkkostenregeling
https://ondernemersplein....6pXNbMrYnwExoCEgYQAvD_BwE

[ Voor 24% gewijzigd door Bushie op 01-08-2024 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:50

Blokker_1999

Full steam ahead

NoSQL schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:18:
[...]

Nouja, wat het dan betekent dat je eigenaar bent. Kan ik de spullen pas verkopen als ze afgeschreven zijn? En kan een werkgever een declaratie weer terugvorderen? Dat laatste zou ook prima zijn, maar ik verwacht dat dat gedoe oplevert.

Ik zit er vooral niet zo op te wachten dat ik allemaal spullen in mijn kleine apt. heb staan die ik niet gebruik, en het is ook zonde als een ander consument ze zou kunnen gebruiken.

Maar ik zal even jurisprudentie over verrijking opzoeken, thanks.
Daar je het antwoord van @Panzer_V gemarkeerd hebt als correcte antwoord gaan we er van uit moeten gaan dat de spullen dus betaald zijn van je brutoloon ipv nettoloon.

Mocht het hier om Belgie gaan, en ik verwacht niet dat het in NL zoveel anders zal zijn, dan zijn de spullen de eerste jaren nog eigendom van je werkgever en betaal je op het einde nog een kleine premie van 5% om ze over te kopen. Binnen die periode heb je in principe niet het recht om die spullen te verkopen. Al zit er uiteraard een verschil tussen wat je mag doen en wat mensen soms effectief doen.

Je bedrijf hoort hier gewoon een uitgeschreven beleid over te hebben wat je kuint opvragen en nalezen. En dat zijn over het algemeen geen teksten vol met moeilijk jargon maar net zeer begrijpelijke teksten, Die zou je bijv. via HR kunnen opvragen en nalezen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:07

Prx

Als er bruto-netto verrekend is, dan is er dus gebruik gemaakt van de mogelijkheid tot uitruil binnen de werkkostenregeling (WKR). Dat is gewoon een (zoals eerder dus genoemd) belastingregeling om tot een bepaalde hoogte bepaalde zaken onbelast te kunnen vergoeden. En een vergoeding is gewoon van de medewerker daarna. Dus die 5% regeling die België kent is hier niet van toepassing in Nederland.

Er zijn wel werkgevers die middelen in bruikleen geven, maar daar betaal je dan ook zelf niets voor. Die kun je vaak wel afkopen na einde (financiële) levensduur van het middel om deze over te nemen. Mijn oude werkgever stelde zo ook bureaus en bureaustoelen beschikbaar die je dan 'voor een prikkie' kon overkopen na X jaar of na uitdiensttreding. Maar je kon via de WKR ook gewoon een bureau aanschaffen en deze dan dus bruto-netto laten verrekenen. Dat bureau heb ik dan zelf besteld en betaald, de werkgever zorgt alleen voor een fiscale verrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:07

Prx

Jammergenoeg is dit redelijk standaard opgenomen in het (IT) regelement voor middelen die een medewerker ter beschikking krijgt. Jouw inboedelverzekering is het hier echter niet mee eens en hiervoor zal men dus expliciet een verzekering aan moeten gaan met een partij. Tot dat moment heeft de medewerker geen aansprakelijkheid, aldus lid 2 van Artikel 661 Burgerlijk Wetboek Boek 7.

Met verplichte link naar een post van een jurist hierover: nare man in "Werklaptop gestolen, werkgever verhaalt eigen risico"
Pagina: 1