Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dacken
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-08 19:10
Mijn CV ketel installatie uit 2015 is vorige keer bij inspectie afgekeurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6bQuJ0OyzLV0Lrmwz-mz1OjhxLU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZSifbdYX4G5qQAVemHTrjmCG.png?f=user_large

^bovenstaande foto is oud, heb er inmiddels een QUATT warmtepomp installatie bij, dus wat meer kabels.

De inspecteur in kwestie:
"De rookgasafvoer is niet volgens de vernieuwde voorschriften van de NPR 3378-46 gebeugeld, wat kan leiden tot rookgaslekkage en koolmonoxidevergiftiging."
Een nieuwe inspectie, inspectie van de airco en herstel van deze zaken zou bij elkaar 1400 euro incl. btw moeten kosten. Dat is nogal wat.

werkzaam heden:
Dus dan ben je verplicht de gehele rookgasafvoer te vervangen door een concentrische uitvoering van Ø100, dan heb je dat dikke koppelstuk niet onder het dak en dus ruimte voor een beugel. En eventueel die metalen plaat weg halen en een stuk schuin uit het dak zagen zodat er ruimte ontstaat, denk niet dat dit nodig is, maar er is wel een kleine kans, het wordt er dan niet mooier op, maar wel noodzakelijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KkVZ9Glw8Z1ilDshUpeqN5jmAso=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EcOlGqKfJY4Cv58vTX6YiVNo.png?f=fotoalbum_large

Mijn vraag: Ik weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet. Natuurlijk wil ik dat alles veilig is maar ik kan van dat geld bijna een nieuwe CV ketel kopen! Ga ik second opinions vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
https://www.ubbink.com/nl...en-rookgasafvoersystemen/

Hier zie je de stappen (en links naar extra info) waaraan je moet voldoen.

Eigenlijk vallen ze over het feit dat de mof niet gebeugeld is. Ze stellen dus voor die volledig te vervangen.

Alternatief is enkel de mof te beugelen, maar dat kost maar 7.92 + 45.45 voorrij kosten en 421.48 montage kosten. Dan gaat elke klant steigeren van de verhouding materiaal kosten van totale kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:56
Wat voor inspectie? Gewoon bij je jaarlijkse onderhoudsbeurt?

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dacken
VidaR-9 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:42:
Wat voor inspectie? Gewoon bij je jaarlijkse onderhoudsbeurt?
Yep!
99ruud99 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:42:

Eigenlijk vallen ze over het feit dat de mof niet gebeugeld is. Ze stellen dus voor die volledig te vervangen.

Alternatief is enkel de mof te beugelen, maar dat kost maar 7.92 + 45.45 voorrij kosten en 421.48 montage kosten. Dan gaat elke klant steigeren van de verhouding materiaal kosten van totale kosten.
Ik vind het niet in verhouding. En mijn ketel hangt notabene in een garage. Met een CO2 (Nest) meter er vlakbij.... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:56
Oké bijzonder. Nog nooit gehoord dat er dan iets goed-/afgekeurd wordt.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

dacken schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:32:
Mijn CV ketel installatie uit 2015 is vorige keer bij inspectie afgekeurd.

[Afbeelding]

^bovenstaande foto is oud, heb er inmiddels een QUATT warmtepomp installatie bij, dus wat meer kabels.

De inspecteur in kwestie:
[...]

Een nieuwe inspectie, inspectie van de airco en herstel van deze zaken zou bij elkaar 1400 euro incl. btw moeten kosten. Dat is nogal wat.

werkzaam heden:

[...]

[Afbeelding]

Mijn vraag: Ik weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet. Natuurlijk wil ik dat alles veilig is maar ik kan van dat geld bijna een nieuwe CV ketel kopen! Ga ik second opinions vragen?
Rookgasafvoer moet alleen 5cm per meter afschot lopen, er moet een stormbeugel komen en wat extra beugels op de verbindingen zowel rookgasafvoer als luchttoevoer.

Kijk op Rogafa voor de checklist etc.

In het ergste geval even de rookgasafdichtingsringen gelijk mee vervangen…

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

99ruud99 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:42:

Montage kosten zal bepaald zijn op hele rookgasafvoer vervangen. Als je alleen een paar beugels bijplaatst gaat de montage kosten natuurlijk ook na beneden.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dacken
DutchWing schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:51:
[...]

Rookgasafvoer moet alleen 5cm per meter afschot lopen, er moet een stormbeugel komen en wat extra beugels op de verbindingen zowel rookgasafvoer als luchttoevoer.

Thanks. Maar een stormbeugel zou niet passen. Er is geen ruimte voor. Dus hij stelt voor om alles om te zetten naar Ø100.

Deze regels waren er niet in 2015?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Klopt, ze zijn in werking getreden in 2016. Wel raar dat de aannemer er geen rekening mee hield, het zat er al tijdje aan te komen.

Natuurlijk wel mooie kostenbesparing, want het is stukje meer werk met nieuwe regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

dacken schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:59:
[...]

Thanks. Maar een stormbeugel zou niet passen. Er is geen ruimte voor. Dus hij stelt voor om alles om te zetten naar Ø100.
En het afdekplaatje demonteren en de stormbeugel erachter monteren is ook nog een optie. Daarna afdekplaatje terug plaatsen.
Deze regels waren er niet in 2015?
Je moest je gewoon ten alle tijden houden aan de installatie voorschriften en installatie handleiding.

Echter voor 1 April 2023 was er geen wettelijke basis, nu ben je verplicht als bedrijf om gecertificeerd te zijn en de monteurs moeten een persoonscertificaat hebben.
(Zonder er onnodig diep op in te gaan…)

Niemand wilt nu z’n vingers meer branden…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:13
Ik zou 2 of 4 beugels erbij willen zien en dan kan dit zat goedgekeurd worden. Kosten €390 max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange Herman
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 28-07 19:10
U dient minimaal acht door de fabrikant toegestaande beugels bij te plaatsen.
Dat zijn dus kunststof beugels.(de rookgasafvoer en de luchttoevoer moeten alletwee gebeugeld zijn) De metalen beugels zijn niet toegestaan bij een kunststofsysteem, en moeten dus verwijderd worden. Ook moet het afschot in orde gemaakt worden, 5 cm per meter.
Er is in de nieuwe regelgeving wel wat speling of verschil van interpretatie, maar niet veel.
En inderdaad de meeste installatiebedrijven willen hun vingers niet branden en nemen liever afscheid van een klant dan dat ze in de problemen komen.

[ Voor 6% gewijzigd door Lange Herman op 01-08-2024 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:06
VidaR-9 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:49:
Oké bijzonder. Nog nooit gehoord dat er dan iets goed-/afgekeurd wordt.
Bij mij had de onderhoudsmonteur ook een opmerking en een foto gemaakt voor kantoor. Want de 2x 90 graden bochten (meer is het niet, er zit nergens een stuk pijp tussen) was niet gebeugeld. :X 8)7 |:(
De sticker van het ketelonderhoud heb ik niet gekregen...

[ Voor 7% gewijzigd door SniperGuy op 01-08-2024 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-10 13:41
Afgelopen zaterdag is hier een nieuwe CV geplaatst en daar werd mij verteld dat inderdaad elke mof gebeugeld moet worden en dan nog een stormbeugel op de dakdoorvoer volgens de huidige regelgeving. Maar begreep ook dat er bij korte afvoeren niet heel streng gekeken wordt, snap wel dat bij de situatie van OP wel een opmerking geplaatst wordt bij de enkele beugeltjes in de lange buis.

Blijkbaar gaat dit ook op voor installaties van voor de invoering van de gasketelwet of andere regelgeving. Kwam ook nog dit topic tegen over grofweg hetzelfde onderwerp Ketelinstallatie afgekeurd vanwege onjuiste rookgas afvoer.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:54
DutchWing schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:51:
[...]

Als je daarna verder gaat zoeken dan kom je op www.hetnieuwebeugelen.nl uit waarbij aangegeven wordt dat deze regels al sinds 2012 gelden. Er wordt nu alleen op gecontroleerd door middel van een steekproef. Klinkt dan misschien vreemd, maar deze situatie is dan in den beginne toch al niet volgens de regels aangelegd? Waarom zou de consument dan moeten betalen voor herstel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Insert12 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:42:
[...]

Als je daarna verder gaat zoeken dan kom je op www.hetnieuwebeugelen.nl uit waarbij aangegeven wordt dat deze regels al sinds 2012 gelden. Er wordt nu alleen op gecontroleerd door middel van een steekproef. Klinkt dan misschien vreemd, maar deze situatie is dan in den beginne toch al niet volgens de regels aangelegd?
Lees even mijn antwoord paar reacties later (terug hoe je het ziet) 😉

De wet is sowieso met terugwerkende kracht tot 2012, daarvoor was dacht ik rechtens verkregen niveau…
echter sommige branche organisaties proberen nu ook weer te versoepel dat je parkerschroeven niet hoeft af te keuren etc. Als voorbeeld, wat ik ook weer bijzonder vindt…
Waarom zou de consument dan moeten betalen voor herstel?
Ik geef alleen inhoudelijk antwoord op wat minimaal benodigd is voor goedkeuring.
Hoe hij het verder afhandelt met zijn installateur is niet aan mij…

[ Voor 35% gewijzigd door DutchWing op 01-08-2024 14:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:18
Dit steekt mij dus ook, hetzelfde installatiebureau dat de CV-ketel heeft geïnstalleerd keurt hem nu af. Omdat ze de boel in het verleden zelf niet goed hebben geïnstalleerd. Dit alles onder het mom van de nieuwe Gasketelwet.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:13
SniperGuy schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:18:
[...]

De sticker van het ketelonderhoud heb ik niet gekregen...
Wat voor meerwaarde heeft die sticker? Stel je huis gaat in de hens dan is die sticker ook weg, de verzekering zal altijd om een kopie van de factuur vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
targaryanwolf schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:30:
[...]

Wat voor meerwaarde heeft die sticker? Stel je huis gaat in de hens dan is die sticker ook weg, de verzekering zal altijd om een kopie van de factuur vragen.
Die in je mapje met ketelonderhoud / handleidingen zit, die naast de ketel zelf hangt :+ ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:13
vormulier schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:33:
[...]

Die in je mapje met ketelonderhoud / handleidingen zit, die naast de ketel zelf hangt :+ ...
Je kunt altijd nog een kopie factuur bij de installateur opvragen die het onderhoudt heeft gepleegd, deze zijn verplicht deze 7 tot 10 jaar ofzo te bewaren, tevens krijg ik de facturen al jaren via de mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:56

Aardedraadje

Met kabelschoen

Buizen hangen hier toch gewoon (enkele keer) gebeugeld? Naarnaast ziet het er vrij netjes uit. Enkel soort materiaal, netjes gemonteerd..

Ik zou er persoonlijk niet te zwaar aan tillen. Je bent niet verplicht je beugeling bij te werken naar de nieuwe standaard. Alleen bij het plaatsen van een nieuwe ketel moet de RGA bijgewerkt worden, voor zover ik heb begrepen van mijn monteur.

Het kan alleen wel gevolgen hebben voor je onderhoud. Sommige monteurs beweren dat ze niet aan een ketel mogen werken waarvan de RGA niet aan de nieuwe wet voldoet. Maar bij mijn onderhoudsbeurt een paar weken geleden, zei de monteur dat een RGA die volgens de vorige richtlijn ten tijde van de installatie goed was, nu niet aangepast hoeft te worden.

Je volgende onderhoudsbeurt is pas weer over 2 jaar? Waarbij ze dan eventueel moeilijk zouden kunnen gaan doen. En wie weet ben je intussen zo enthousiast over warmtepomp dat je all-electric bent.

Ik zou het lekker laten hangen zo.

[ Voor 3% gewijzigd door Aardedraadje op 01-08-2024 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:06
targaryanwolf schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:36:
[...]

Je kunt altijd nog een kopie factuur bij de installateur opvragen die het onderhoudt heeft gepleegd, deze zijn verplicht deze 7 tot 10 jaar ofzo te bewaren, tevens krijg ik de facturen al jaren via de mail.
Ik krijg nooit facturen (want heb een onderhoudscontract). Uiteraard wel de onderhoudsbevestiging in de e-mail :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

@dacken Kan die rookgasafvoer niet hoger en dichter naar de ketel toe gemaakt worden?
Als het een dak is met dakpannen is dat de makkelijkste oplossing, je zal dan wel het oude gat moeten dichtmaken.
Verder zou ik een andere installateur overwegen, de prijzen die voor de materialen berekend worden :X
Als voorbeeld een trendline onderhoud set https://www.warmteservice...dline-I-II-HRC/p/O0051102
En de adapter https://www.warmteservice...en-maat-60-100/p/11651976
DutchWing schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:00:
[...]

Lees even mijn antwoord paar reacties later (terug hoe je het ziet) 😉

De wet is sowieso met terugwerkende kracht tot 2012, daarvoor was dacht ik rechtens verkregen niveau…
echter sommige branche organisaties proberen nu ook weer te versoepel dat je parkerschroeven niet hoeft af te keuren etc. Als voorbeeld, wat ik ook weer bijzonder vindt…
Parkeren mag niet. Enige uitzondering is bij concentrisch.
Uit de Rogafa:
Verbindingen van een metalen buitenpijp mogen geschroefd of geparkerd worden,
 Indien de buitenpijp van kunststof is, dan mag deze uitsluitend geschroefd worden op de door de
fabrikant aangegeven positie met de door de fabrikant voorgeschreven schroeven.
targaryanwolf schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:36:
[...]

En daarom documenteer je als monteur en vul je de checklist in.
Foto's van de situatie.
Het is net als met de apk van je auto, het is een momentopname.
Als een week na onderhoud je huis af fikt is het lastig bewijzen dat dat komt door nalatigheid van de monteur? Of is er iets in de tussentijd aan de situatie veranderd? Heeft er iemand zelf aan zitten hannessen?
En daarbij als er echt een fikse brand komt en de brandweer concludeert dat het ergens bij de cv ketel is ontstaan wat zegt dat? Kan ook kortsluiting geweest zijn.
Het is anders als er co vergiftigingen (of erger) dan wordt er onderzoek gedaan en bij de certificeringcurcus werd gezegd dat er dan een omgekeerde bewijslast is.
Is een miljoen keer gezegd: documenteer en maak foto's, laat een veilige situatie achter!

Voor alle beugelaars hiervoor, je kan hier de bestaande situatie gaan beugelen maar die stormbeugel gaat niet lukken. De dakdoorvoer zit gewoon te laag.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:46
Snel doorpakken en naar Full Electric

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

edsandje schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:51:
[...]

Parkeren mag niet. Enige uitzondering is bij concentrisch.
Uit de Rogafa:
[...]
Dat zeg ik toch ook niet…!

Waarna ik verwees was bestaande situatie waarbij bijvoorbeeld Techniek Nederland wilt concluderen dat je het niet gelijk hoeft af te keuren.
Daaronder geeft ik aan dat ik dit gewoon bijzonder vindt dat een branche organisatie er dus zo over denkt…

Hier voorbeeld van zo’n artikel
Bron - Techniek Nederland
Een geparkerde rookgasafvoer mag niet volgens de norm. Wat nog niet wil zeggen
dat een geparkerde rookgasafvoer per definitie sporen van corrosie vertoont of niet
goed afsluit. Dat betekent dat er niet direct reden is om de rookgasafvoer voor de
resterende levensduur af te keuren. PS: in een nieuwe rga mag niet meer geparkerd
worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

DutchWing schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:31:
[...]

Dat zeg ik toch ook niet…!

Waarna ik verwees was bestaande situatie waarbij bijvoorbeeld Techniek Nederland wilt concluderen dat je het niet gelijk hoeft af te keuren.
Daaronder geeft ik aan dat ik dit gewoon bijzonder vindt dat een branche organisatie er dus zo over denkt…

Hier voorbeeld van zo’n artikel

[...]
Ik reageer op jouw bericht en zeg dat je niet mag parkeren.
Het is inderdaad bijzonder dat de grote aanjager van deze wet allemaal mitsen en maren goed dunkt.
Ze zetten in datzelfde stuk dat het ter beoordeling van de vakman is, geen duidelijke regelgeving.
Wat als ik een installatie goedkeur en bij steekproef wordt deze afgekeurd? Dan is het maar net welke vakman er naar kijkt. (ik heb trouwens nog nooit in 3 jaar tijd een steekproef gehad)
Als ik een geparkerde rga tegenkom keur ik die af.
Ook zeggen ze dat je niet mag parkeren in nieuwe rga maar dat mag wel als het concentrisch is.

Die hele gasketelwet is een gedrocht vanaf het begin.
Ik vind dat als het echt in het kader van veiligheid voortgebracht is zou moeten uitgaan van de overheid en niet van commerciële instellingen zoals Techniek Nederland en CO certificerings bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:28

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@edsandje Aanleiding voor de gasketelwet waren te veel "veiligheidsincidenten", of niet?
Ik neem dus aan dat op een gegeven moment (na 2 -3 jaar) geëvalueerd wordt
of het aantal "veiligheidsincidenten" sterk/significant is afgenomen.
Door de onderzoeksraad voor de veiligheid?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:49
dunklefaser schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:24:
@edsandje Aanleiding voor de gasketelwet waren te veel "veiligheidsincidenten", of niet?
Reken er maar niet op. Het aantal incidenten zal namelijk toenemen.

Dit omdat heel veel ZZP'ers en kleine installateurs gestopt zijn met ketels (door deze regelgeving met bijbehorende kosten). Gevolg is dat mensen de ketel laten voor wat ie is, er is namelijk niemand te vinden die m in onderhoud wil nemen (of diegene keurt de boel af vanwege een missende beugel die zinloos is), en het ding blijft mooi dicht tot er een storing is, of erger.

Jazeker daar wordt het veiliger van 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door hesselbeertje op 01-08-2024 21:59 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

dunklefaser schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:24:
De meeste ongevallen kwamen door slecht onderhoud en onjuist aangesloten toestellen.
Doorgerotte aluminium rookgasafvoeren bijvoorbeeld en verkeerde materialen. (dunwandig alu op een hr toestel dat rot weg waar je bij staat)
Verder alleskunnende klussers die die ketel wel even mee pakken en de oostblokbrigade die er soms hele originele methoden op nahouden.

Of het geëvalueerd gaat worden weet ik niet, ik mag hopen van wel.
Overigens zie ik nu ook nog steeds dingen die niet volgens de voorschriften zijn en dat zijn toch vaak de grotere installatie partijen.

Vandaag een Remeha Avanta vervangen van 15 jaar oud, de rookgasafvoer die op het dak zat was nog een vr doorvoer. Die had 15 jaar geleden al vervangen moeten worden, toch zat er van elk jaar een stikker goedgekeurd op van Uneto/VNI - Techniek NL.
hesselbeertje schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:49:
[...]

Reken er maar niet op. Het aantal incidenten zal namelijk toenemen.

Dit omdat heel veel ZZP'ers en kleine installateurs gestopt zijn met ketels (door deze regelgeving met bijbehorende kosten). Gevolg is dat mensen de ketel laten voor wat ie is, er is namelijk niemand te vinden die m in onderhoud wil nemen (of diegene keurt de boel af vanwege een missende beugel die zinloos is), en het ding blijft mooi dicht tot er een storing is, of erger.

Jazeker daar wordt het veiliger van 8)7
Ik denk dat het gelijk blijft.
De mensen die vroeger niks aan hun ketel deden doen dat nu ook niet.
Je kan nog steeds als particulier een ketel kopen bij een Warmteservice of Bouwmaat.

Elke ketel heeft een serienummer, laat de verkopende partij die registreren welke gecertificeerde installateur die gekocht heeft bij de fabrikant. Installateur plaatst de ketel en stuurt de garantiekaart in. Fabrikant weet dan ook precies welke ketel waar hangt. (en dat is ook weer handig bij terugroepacties zoals bij de Nefit Topline een paar jaar geleden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dacken
Insert12 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:42:
[...]

Als je daarna verder gaat zoeken dan kom je op www.hetnieuwebeugelen.nl uit waarbij aangegeven wordt dat deze regels al sinds 2012 gelden. Er wordt nu alleen op gecontroleerd door middel van een steekproef. Klinkt dan misschien vreemd, maar deze situatie is dan in den beginne toch al niet volgens de regels aangelegd? Waarom zou de consument dan moeten betalen voor herstel?
Dat vond ik dus ook. Ik heb contact opgenomen met de originele aannemer. Heb gemiddeld.. en ze komen het nu herstellen (inclusief airco + CV inspectie/goedkeuring+stickertje) voor 500 euro.

Daar doe ik het maar voor. Ben er ook klaar mee.. :)

Bedankt voor alle adviezen!

[ Voor 3% gewijzigd door dacken op 07-08-2024 15:50 ]

Pagina: 1