Sinds wanneer is uitrol glasvezel begonnen in Leiden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Username3457829
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19-08 11:37
Ik ben na járen dan eindelijk over op glas.
Maar nu vroeg ik mij dus af sinds wanneer de lijn er eigenlijk ligt in mijn buurt (in Leiden). Ik vroeg het aan ChatGPT of die me kon helpen met oude bronnen en dergelijke, maar dat was een faal. Sinds 2022 waarschijnlijk zei die. Nouja daar geloofde ik niets van, want op de een of andere manier dacht ik dat de stoep voor het eerst open was gehaald ergens nog zelfs voor 2010, maar wellicht was dat voor iets anders.
En ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar ik heb zelfs een modem of iets dergelijk in de meterkast hangen, die never nooit gebruikt is (DRG 42networks) en volledig verstoft is. Ik denk dat ik die maar wegmieter, want ik heb geen idee waar die voor dient en hij is ook niet aangesloten op iets.

In ieder geval, is er een manier om te achterhalen wanneer glasvezel voor het eerst is uitgerold in mijn buurt? Wellicht bepaalde websites ofzo? Ik las ook ooit eens dat er verschillende partijen in de loop der jaren zijn geweest, die los van elkaar hun eigen lijn hebben aangelegd, klopt dit? Oftewel dat het mogelijk is dat er dubbele of zelfs nog meer lijnen liggen onder de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Dat 42networks ding kan worden omgebouwd om voor glasvezel te dienen, aldus deze link

https://community.kpn.com...e-bij-mij-mogelijk-547428

Kan dus zomaar dat je meerdere lijnen hebt van verschillende aanbieders.

Met je vraag over wanneer ze zijn begonnen met leggen kan ik je niet helpen, dat zul je op lokaal niveau moeten onderzoeken.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Ik heb de vraag van TS aan Le Chat (Mistra AI) gesteld en kreeg dit terug:

De eerste glasvezelverbindingen in Leiden werden rond het begin van de jaren 2000 geïnstalleerd. Glasvezeltechnologie was al in ontwikkeling sinds de jaren 1970, maar het duurde tot de late jaren 1990 en vroege jaren 2000 voordat deze technologie op grotere schaal beschikbaar werd voor consumenten en bedrijven. In Nederland begonnen verschillende telecomproviders, zoals KPN en andere lokale aanbieders, met het uitrollen van glasvezelnetwerken in steden zoals Leiden rond deze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Username3457829
Haha mooie, Bert.
Ik zit inmiddels in de nieuwsarchieven hier op Tweakers te zoeken, maar dat valt nog niet mee en heel specifiek op lokaal niveau verwacht ik geen antwoord te krijgen hieruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk 1964
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-10-2024
Portaal in Leiden was rond 2005 al met glasvezel voor hun huurwoningen bezig. Of dit echt ooit aangelegd is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-09 22:08
dirk 1964 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:07:
Portaal in Leiden was rond 2005 al met glasvezel voor hun huurwoningen bezig. Of dit echt ooit aangelegd is weet ik niet.
ja deze netwerken zijn zeker aangelegd, leiden, amersfoort, arnhem ,nijmegen als voorbeelden.
dit heten destijds XMS netwerk wat allemaal onder reggefiber in samenwerken met portaal, vaak zijn deze pops ook inpandig gebouwd in de flat

later is allemaal overgegaan na kpnnetwerk en heeft grotedeels ombouwd, hier en daar kom je nog die oude units tegen zodra klant een order aanvraagd komt er ook order uit systeem op het beteffende FTU te vervangen voor een TK-01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Username3457829
Pops? FTU? TK-01?

In Arnhem? In Immerloo zeker of ook in Rijkerswoerd en misschien nog meer buurten in zuid, want ik neem aan vast niet in Arnhem noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
ODF ten zuiden van het centrum sinds begin 2023: nieuws: T-Mobile en Open Dutch Fiber sluiten 30.000 adressen in Leiden aan op...

KPN in het noorden van Leiden sinds begin 2022: https://sleutelstad.nl/20...svezel-in-leiden-gestart/

KPN in het centrum sinds april 2023: https://sleutelstad.nl/20...eidse-binnenstad-gestart/

Inmiddels is KPN in het centrum klaar en na de zomer ga ze in zuid-west beginnen.

Alle huurwoningen van Portaal zijn zoals eerder gemeld al heel lang op glas aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:57

Fiber

Beaches are for storming.

Wellicht helpt dit: [Portaal] 10 Mb/s internet?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Username3457829
Ja dan ben ik toch niet in de war waarschijnlijk. Ik meende inderdaad al dat het voor mij al pre-2010 zelfs al beschikbaar was. Maar ik vind het wel heel gek dat "de rest" pas sinds 2022/23 aangesloten is ... 15 jaar later ofzo. Dat kan toch haast niet zo zijn? Er moet toch wel een andere partij zijn geweest die ook nog bezig is geweest in de jaren 10 oid op zijn minst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:59
Dat was toch Lijbrandt Telecom (Hillegom) die in studentenhuizen glasvezel heeft aangelegd? (Circa 2005-2009)

later opgekocht door kpn en circa 2016 is de stekker uit dat eigen netwerk getrokken.

[ Voor 43% gewijzigd door nachtnet op 01-08-2024 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
nachtnet schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 00:06:
Dat was toch Lijbrandt Telecom (Hillegom) die in studentenhuizen glasvezel heeft aangelegd? (Circa 2005-2009)

later opgekocht door kpn en circa 2016 is de stekker uit dat eigen netwerk getrokken.
Voor zover ik weet heeft Lijbrandt nooit wat in Leiden gedaan.
Pagina: 1