Componenten vervangen, maar hulp benodigd (7800x3d ddr5)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rzn
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-08 11:46
Geachte lezer,

Graag stel ik jullie help op prijs omtrent het volgende.

Zeer recentelijk heb ik het moederbord, het geheugen en de processor van mijn desktop pc vervangen. Het betreft een overstap van AM4 (5800X, ASUS TUF Gaming B550-Plus, DDR4 RAM) naar een AM5 setup.

Recentelijk aangekocht:
uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-E GAMING WIFI
uitvoering: Noctua NH-D15 chromax.black
uitvoering: G.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3040G32GX2-TZ5N
uitvoering: AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed

Nu heb ik de pc gisteren in elkaar gezet, en de 1e boot had ik al meteen een Q code 15.

Uiteindelijk heb ik de pc wel aangezet, maar loop ik tegen de volgende probleem aan:

De PC is ZEER traag. Het werkt weinig responsief, en het laden webpagina's en video's wil eigenlijk al zeer lastig. Ook blijft de pc bij het booten veelal even hangen op Q code 15. Vervolgens start hij wel op.

Expo heb ik nu op Expo II aangezet.

Boot tijden zijn ook al ca. 60 sec+ en soms komt hij niet eens door.

Wat heb ik al gedaan?\
Direct bios geupdated. Alle firmware van website Asus 650E-E geïnstalleerd.
Windows 11 zojuist vers erop gezet met full reset.

Wat doe ik fout ?

Zit een kabel niet goed erin ? Is het DDR5 ram niet compatibel? Is de voeding niet voldoende ? Is de memory controller van de cpu defect ? \

Zie voor totale inventaris: https://tweakers.net/gallery/437501/inventaris/

Graag jullie hulp en input om dit systeem up and running te krijgen want het werkt nu alsof het een laptop van 10 jaar oud is....

Tot slot Heb overigens ook de indruk dat de gpu (7900 GRE) niet door het systeem wordt herkend, hoewel de kabel wel via de DP poort is verbonden en ik dus via die input beeld ontvang. Bij de AMD software geeft het aan: AMD Radeon (TM) Graphics Primair/geïntegreerd, waar normaal daar bijv. 7900 GRE zou moeten staan volgens mij....
Wellicht komt het omdat ik bij de installation de Driver Only variant heb gekozen. Waarom de Radeon Software er alsnog op staat. Ja goede vraag....

Ben benieuwd of jullie het probleem wellicht kunnen duiden.

Kort gezegd: pc reageert zeer traag in alles wat het doet. Windows inloggen, duurt al 2s na indrukken spatiebalk. Openen browser, oogt blokkerig en vertraagd. Youtube videos afspelen, loopt niet soepel.....

Alvast bedankt voor het meedenken.

Wellicht herschrijf ik het topic later nog eens nu ik begrijp dat het wellicht niet super leesbaar is.

Aanvulling: DRAM heb ik zojuist al verplaatst naar slots A2/B2. .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Check je moederbord handleiding voor waar het geheugen in hoort. Maar dat zou de traagheid niet mogen veroorzaken.

Start iig eerst eens met een reset van je BIOS, geen EXPO of wat dan ook aan. Je zegt ook dat je het BIOS hebt bijgewerkt. Welke versie draai je nu? En firmware van de Asus site geïnstalleerd? Welke firmware? Mag hopen dat je drivers bedoelt. Die kunnen overigens ook veroudert zijn, dus check op de AMD site voor de meest recente.

De DP kabel heb je hopelijk wel in de dedicated videokaart gestoken ipv in het moederbord.

Laatste ding wat je kan doen, is een live omgeving van Linux op een usb stick zetten en die opstarten. Hoe reageert dat?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rzn
Dank voor je reactie.

Manual: https://dlcdnets.asus.com...20B650E-E%20GAMING%20WIFI

A2/B2 is de aanbevolen ram setup, zie blz. 19 manual

Bios 3014 van 22 juli 2024 geïnstalleerd.

Zonder EXPO heb ik hetzelfde probleem ervaren. Dit heeft geen verbetering of verslechtering gebracht.

Firmware = chipset drivers en overige drivers (lan, chipset, vga, bluetooth etc)

DP zit in de videokaart. Ook later mobo geprobeerd maar met die poging geen beeld gehad ?

Laatste zal ik overwegen dan wel proberen.

Heb nu een Memtest86 laten lopen, maar dit neemt wat uurtjes in beslag zie ik....

Heb de PSU cable in de rechter 8 pin slot op het moederbord van de cpu. Zou de linker pins het verschil kunnen maken ?

Volgens mij zou de voeding die ik heb (platinum 760W) wel voldoende moeten zijn voor dit systeem toch ?

In ieder geval dit even als reactie op de vragen als hierboven gesteld. Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:41
Je heb 2x een 8 pin voeding nodig op je bord , dus zowel links als rechts moet je voorzien .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Galaxis schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 23:16:
Je heb 2x een 8 pin voeding nodig op je bord , dus zowel links als rechts moet je voorzien .
Dat is alleen nodig als je een i9 oid hebt, of gigantisch gaat OC'en. Voor een 7800X3D is één set prima.

Wat krijg je als je bijvoorbeeld iets simpels doet als de CPU-Z benchmark? Bij taakbeheer is daar juiste hoeveelheid geheugen en juiste snelheid? CPU snelheid is wat je verwacht dat die is? Andere dingen die op 100% staan die dat niet zouden moeten?
ij de AMD software geeft het aan: AMD Radeon (TM) Graphics Primair/geïntegreerd, waar normaal daar bijv. 7900 GRE zou moeten staan volgens mij....
Die is ook aanwezig. En staat bij mij ook gewoon in HWinfo lijstje bijvoorbeeld. Daarnaast moet je natuurlijk ook nog de andere ergens hebben, maar dat die erbij staat lijkt mij niet vreemd op zichzelf.
Boot tijden zijn ook al ca. 60 sec+ en soms komt hij niet eens door.
Ik heb ook bij mijn B650E-F problemen gehad met memory training (iig waarschijnlijk is het memory lampje hetgene wat brand). Omdat ik toch iets moest proberen heb ik toen maar memory context restore aangezet, en nu een enkele keer gaat hij denk ik nog steeds trainen en duurt het even, maar normaal staat binnen 3 seconde Windows aan.

Maar ik heb nooit de problemen gehad die jij nu hebt, dus ik vermoed losstaande issues.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:25
Zit je koeler goed gemonteerd (en uit ervaring sprekende :+ : heb je het plastic folietje eronder eraf gehaald)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rzn
Geachte heren,

Dank voor jullie input. Heb de oorzaak denk ik gevonden.

Heb de videokaart eruit gehaald, en mijn beeldscherm verbonden aan het moederbord. Het probleem was daarmee zo goed als opgelost, muv boottijd van meer dan 60s.

Vervolgens dacht ik dat PCIEX16_1 (het slot van mijn gpu) gelimiteerd werd ivm de SSD die de bandbreedte deelt (zie blz. 11; When M.2_3 is occupied with an SSD device, PCIEX16_1 will run x8 only.).

Dus de SSD heb ik verplaatst naar een ander slot (M2_2)....... maar helaas. Het mocht niet baten. Het probleem deed zich alsnog voor na herinstallatie van de gpu in het bovenste PCIEX16 slot (_1).

Inmiddels heb ik de GPU verplaatst naar PCIEX_2 en lijkt het probleem van traagheid te zijn verholpen...... :-)))))))) Enigzins goed nieuws dus......

Maar alsnog terug naar het probleem; wat zou de reden zijn dat PCIEX_1 een probleem veroorzaakt. Dat slot geeft naar verwachting een betere airflow voor de gpu nu het 2e slot vrijwel op de bodem ligt........

Kan het slot wellicht defect zijn? Ruimte boven het slot overigens zeer beperkt ivm grootte van de cpu fan, dus wellicht is het zelfs nog dat hij bij nader inzien er toch niet goed inzat? (denk het overigens wel, er is nog wel iets van speling tussen de cpu koeler en het 1e slot bij installatie gpu....)

In ieder geval een stuk verder dan eerder vanavond. Tijdrovend klusje.

Ik zal de komende dagen verder kijken of het probleem hiermee is opgelost......

De boottijden zijn volgens mij een algemeen probleem bij AM5.. Hopen dat het met de tijd verbeterd.

Allen bedankt voor het meedenken, en ik hoor graag nog eventuele gedachtes over mijn probleem ontrent het 1e PCIEX slot. Is het mogelijk een fabrieksfout ? (het doet zich voor vanaf het 1e moment...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rzn
Sissors schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 23:34:
[...]

Ik heb ook bij mijn B650E-F problemen gehad met memory training (iig waarschijnlijk is het memory lampje hetgene wat brand). Omdat ik toch iets moest proberen heb ik toen maar memory context restore aangezet, en nu een enkele keer gaat hij denk ik nog steeds trainen en duurt het even, maar normaal staat binnen 3 seconde Windows aan.

Maar ik heb nooit de problemen gehad die jij nu hebt, dus ik vermoed losstaande issues.
Ook dank voor jouw reactie. Omtrent het laatste. Ik heb er al over gelezen en zelfs al naar gekeken in de BIOS.

Is het te adviseren om dit nu nog niet aan te zetten of zou ik het gelijk kunnen activeren? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
rzn schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 00:09:
[...]

Ook dank voor jouw reactie. Omtrent het laatste. Ik heb er al over gelezen en zelfs al naar gekeken in de BIOS.

Is het te adviseren om dit nu nog niet aan te zetten of zou ik het gelijk kunnen activeren? :)
Zeker omdat je nu weet dat het iets met je PCIe slots te maken heeft, zou ik het gewoon proberen. Maar misschien zie ik dan ook nu wat over het hoofd ;) . Voor als je het doet, zie: https://www.reddit.com/r/.../12rk4ew/comment/jupazbs/

Volgens de handleiding hoort een enkele GPU gewoon in het PCIE1 slot thuis, het bovenste slot dus. (Zit ie bij mij ook).

[ Voor 9% gewijzigd door Sissors op 01-08-2024 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je nog een andere videokaart? Vergeet niet om de drivers eerst volledig te verwijderen in geval het een ander merk is (niet ASRock vs MSI, maar nVidia vs AMD). Dan kan je iig testen of het slot een probleem geeft of dat het de videokaart is.

Ik heb een Radeon 7900 XTX gehad die zelf niet lekker was en crashte op het moment dat de driver werd geladen. Andere deed het zonder problemen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rzn
Goed nieuws, mijn problemen lijken te zijn opgelost.

Wat heb ik allemaal nog gedaan?
* Memory Context Restore: de boottijd is aanzienlijk verminderd.
* iGPU in de bios uitgezet + DDU zijn ding laten doen en vervolgens nieuwe VGA drivers geinstalleerd + selectief geweest in de AMD chipset updates + gpu zelfs nog iets hoger gezet in vergelijking met hoe ik het eerst had volgens mij.
* Gpu weer in het 1e slot gedaan omdat in het 2e slot de airflow sterk verminderd was. Het glazenpaneel werd zowaar warm.

Iedereen in ieder geval bedankt voor het meedenken. Ik ga er vanuit dat ik het hiermee is opgelost :-)

Kan het niet exact plaatsen wat het nu was, maar iig temaken met de verbinding met de gpu. In eerste instantie werd de gpu niet herkend in het 1e slot. Vervolgens heb ik DDU gedraaid in het 2e slot en toen was de gpu ook niet meer herkenbaar in de pc. Na het verplaatsen in het 1e slot + nieuwe drivers doet de videokaart het zoals het moet zijn....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-09 23:48
rzn schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 17:57:
Goed nieuws, mijn problemen lijken te zijn opgelost.

Wat heb ik allemaal nog gedaan?
* Memory Context Restore: de boottijd is aanzienlijk verminderd.
* iGPU in de bios uitgezet + DDU zijn ding laten doen en vervolgens nieuwe VGA drivers geinstalleerd + selectief geweest in de AMD chipset updates + gpu zelfs nog iets hoger gezet in vergelijking met hoe ik het eerst had volgens mij.
* Gpu weer in het 1e slot gedaan omdat in het 2e slot de airflow sterk verminderd was. Het glazenpaneel werd zowaar warm.

Iedereen in ieder geval bedankt voor het meedenken. Ik ga er vanuit dat ik het hiermee is opgelost :-)

Kan het niet exact plaatsen wat het nu was, maar iig temaken met de verbinding met de gpu. In eerste instantie werd de gpu niet herkend in het 1e slot. Vervolgens heb ik DDU gedraaid in het 2e slot en toen was de gpu ook niet meer herkenbaar in de pc. Na het verplaatsen in het 1e slot + nieuwe drivers doet de videokaart het zoals het moet zijn....
Naast Memory Context Restore is het vaak ook nodig om Power Down aan te hebben. Anders heb je kans op instabiliteit en dus blauwe schermen. Vergeet ook niet dat je pc na een week of twee weer even memory training doet, dat is normaal en kan circa 45 seconden duren (verschilt per moederbord fabrikant).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rzn
NeverSettle schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 18:20:
[...]

Naast Memory Context Restore is het vaak ook nodig om Power Down aan te hebben. Anders heb je kans op instabiliteit en dus blauwe schermen. Vergeet ook niet dat je pc na een week of twee weer even memory training doet, dat is normaal en kan circa 45 seconden duren (verschilt per moederbord fabrikant).
Volgens mij ging een dergelijke functie direct op Enabled toen ik de 1e optie heb aangezet (zie topic Reddit). Ik zal het dadelijk nog even nakijken.

Aan de boottijden kan ik wel wennen, maar hoe traag de pc in 1e aanvang was, had zeker verbetering benodigd. Nu voelt hij in ieder geval weer vlot, en het prestatieverschil zal ik naar verwachting enkel merken in games nu ik hiervoor over een 5800X beschikte, en de upgrade dus ook maar beperkt is ;) :)

Edit/toevoeging: Power Down Enable staat op Enabled :9

[ Voor 3% gewijzigd door rzn op 02-08-2024 18:31 ]

Pagina: 1