Watergekoelde grafische kaart hoe monitoren op moederbord?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-02 16:15
Mijn vraag
Mijn Grafische Kaart is watergekoeld. (3080ti) Hij zit op een Asrock x670E Steel Legend en aangesloten aan een custom rad met drie fans. Voordien gebruikte ik de Corsair Commando Pro, maar omdat ik ook linux draai vond ik daar nadelen aan zitten. Nu dus geprobeerd aan te sluiten op mijn mobo.Met de CPU is dat geen probleem. In het BIOS kan ik dan een curve uitkiezen of maken. En grenzen stellen aan de temp.
Maar de drie fans van de graka sluit ik dan maar aan op een CHA_FAN aansluiting, die in het BIOS alleen kan worden toegewezen aan: of de CPU, of de moederbordtemp.
Hoe regel ik het nu zo dat ik ook de temp van de grafische kaart kan regelen en monitoren in het BIOS?

[ Voor 81% gewijzigd door Retort308 op 31-07-2024 18:41 ]

Beste antwoord (via Retort308 op 08-08-2024 10:06)

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:27
Waarschijnlijk gaat dat niet lukken via het Bios, die kan waarschijnlijk zelfs helemaal niets met de temp van je GPU. Hoe komst dat spulletje af-fabriek? In mijn ervaring komt een customloop altijd wel met een soort van fan controller voor zoiets, of kan je de fans op de kaart aansluiten (waar ooit de originele fans zaten zodat de firmware van de kaart het regelt) als dan de commander pro niet werkt zoals je wil, zou ik kijken naar een fan controller die het onder Linux beter doet.

Of mogelijk is er software van de moederbord fabrikant or 3rd party om in het OS fans op andere wijze te regelen, maar onder Linux zou ik daar in ieder geval in het geval van de moederbord fabrikant eigenlijk weinig van verwachten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Wat bedoel je?
Ben je bang dat ie wegloopt? Dan een camera
Of anders via de drivers?

Ik heb een waterloop, maar snap niet wat je bedoelt

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:12

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt dus een custom waterkoeling met naar het lijkt 2 losse loops, 1 voor je processor en 1 voor je videokaart. Nu wil je de ventilatoren die aan de radiator van je videokaart loop zitten kunnen aansturen nav de GPU temperatuur.

Kijk hiervoor of je toch niet de fans op de videokaart kan aansluiten. Anders zal je software zoals Corectrl, Fancontrol of anders moeten gaan gebruiken om de fancurve te maken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:27
Waarschijnlijk gaat dat niet lukken via het Bios, die kan waarschijnlijk zelfs helemaal niets met de temp van je GPU. Hoe komst dat spulletje af-fabriek? In mijn ervaring komt een customloop altijd wel met een soort van fan controller voor zoiets, of kan je de fans op de kaart aansluiten (waar ooit de originele fans zaten zodat de firmware van de kaart het regelt) als dan de commander pro niet werkt zoals je wil, zou ik kijken naar een fan controller die het onder Linux beter doet.

Of mogelijk is er software van de moederbord fabrikant or 3rd party om in het OS fans op andere wijze te regelen, maar onder Linux zou ik daar in ieder geval in het geval van de moederbord fabrikant eigenlijk weinig van verwachten.