Radiator borrelt als wasmachine water pakt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:02
Afgelopen week zijn hier 2 radiatoren afgekoppeld (benedenverdieping) en de leidingen net na de T-stukken afgedopt.
Sindsdien borrelt 1 van de andere radiatoren als de wasmachine water pakt.
Uiteraard staat de cv-ketel uit met dit weer, en er is geen verbinding tussen cv-leidingen en drinkwaterleiding (dat zou ook heel raar zijn).
Toch kan ik niet plaatsen waarom ik geborrel hoor 8)7
Radiator hangt op de eerste verdieping (waar ook de T-stukken zijn afgedopt) en ketel+wasmachine staan op zolder.

Ik zie onder de cv wel wat water uit een afvoer komen (niet van de inlaatcombinatie, maar slang uit de ketel zelf).

Hebben jullie enig idee hoe ik dit verder kan onderzoeken? Of gewoon nog eens ontluchten en dan hopen dat het over is?

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk goed ontluchten kan namelijk heel goed dat er luchtbellen ergens stijgen door trilling van de wasmachine, even de pomp laten draaien wil wel helpen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-10 14:11
1) Heb je ook de bijvulkraan van je CV installatie dicht?

2) Hoor je het ook al je elders water pakt?

3) Het zou ook kunnen zijn dat er iets lek is in de CV ketel - dat verklaart de plas, en mogelijk lucht in je CV installatie. Wat is de druk van je CV installatie? Als die tegen de 3 bar is (ook na aftappen en dan weer oploopt), dan is je warmtewisselaar lek (en dan ook direct je CV ketel sanitair afkoppelen ivm kruisbesmetting).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:13
@MisterMailman rare vraag, als je wasmachine "water pakt" wordt de kraan/slang van de wasmachine dan warm?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:40

m-vw

Dus?

Zwartoog schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:12:

3) Het zou ook kunnen zijn dat er iets lek is in de CV ketel - dat verklaart de plas, en mogelijk lucht in je CV installatie. Wat is de druk van je CV installatie? Als die tegen de 3 bar is (ook na aftappen en dan weer oploopt), dan is je warmtewisselaar lek (en dan ook direct je CV ketel sanitair afkoppelen ivm kruisbesmetting).
Volgens mij mag er helemaal geen permanente verbinding zijn tussen de cv installatie en de waterleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-10 19:00
Hot fill wasmachine? Pakt warm water ipv koud.
Als dan ook nog de driewegklep van de cv lekt, dan is er iets van stroming in het cv circuit en kan er geborrel hoorbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
Zwartoog schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:12:

1) Ja
2) Nee
3) Druk zit net onder de 2 (en zakt heel langzaam, dus moet af en toe bijvullen...).
Simpel360 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 05:54:
@MisterMailman rare vraag, als je wasmachine "water pakt" wordt de kraan/slang van de wasmachine dan warm?
Hm, goeie vraag. Ga ik vandaag of morgen eens voelen als ie weer aan gaat.
Nee, slang wordt niet warm.
Ramon 73 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 07:17:
Hot fill wasmachine? Pakt warm water ipv koud.
Als dan ook nog de driewegklep van de cv lekt, dan is er iets van stroming in het cv circuit en kan er geborrel hoorbaar zijn.
Nee, geen hotfill. Gewoon op de koudwaterleiding (die halverwege aftakt naar de cv voor het maken van warm tapwater).
m-vw schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 06:31:
[...]

Volgens mij mag er helemaal geen permanente verbinding zijn tussen de cv installatie en de waterleiding.
Het lijkt mij inderdaad gek dat er in de cv-ketel een verbinding is tussen cv-circuit en drinkwaterleiding. Daarom vind ik het geborrel ook zo gek... Ik zou het ergens nog begrijpen dat het cv-circuit borrelt als we warm water pakken (want dat doet de ketel iets), maar bij koud water kan ik het niet verklaren.
Frogmen schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:45:
Ik denk goed ontluchten kan namelijk heel goed dat er luchtbellen ergens stijgen door trilling van de wasmachine, even de pomp laten draaien wil wel helpen.
Dat ga ik eens proberen. Pomp later draaien is wel een goeie. Aan de andere kant: nog 4 weken en de ketel gaat eruit ivm warmtepomp. Dus ik ga er ook niet heel veel tijd en energie meer in stoppen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-09 21:20
m-vw schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 06:31:
[...]

Er bestaan automatische vulinrichtingen (remeha) die bij drukverlies de CV kunnen aanvullen, automatisch of na interventie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
Nou, dat wordt een snelle update, want de wasmachine is aan.

Het lijkt er op dat de cv-borrelt als de wasmachine water wegpompt in de afvoer. Nog raarder :?
De cv heeft geen gesloten verbinding met de afvoer (alleen open sifon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-09 16:48
Zit de ontluchting van het riool soms in dezelfde schoorsteen als waarop de ketel zijn rookgassen afvoert? Zoiets moet het toch zijn.

NB. zit de ketel op hetzelfde stopcontact als de wasmachine? Zou een lekstroom of iets dergelijks iets in de ketel kunnen initiëren misschien?

Over 4 weken ben je er hopelijk vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
ucsdcom schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:44:
Zit de ontluchting van het riool soms in dezelfde schoorsteen als waarop de ketel zijn rookgassen afvoert? Zoiets moet het toch zijn.
Nee, ook niet. Ontluchting is een andere schoorsteen. Vaag hè :D
NB. zit de ketel op hetzelfde stopcontact als de wasmachine? Zou een lekstroom of iets dergelijks iets in de ketel kunnen initiëren misschien?
Dat wel...
Over 4 weken ben je er hopelijk vanaf.
Ik denk dat dat de conclusie wordt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 17:59
MisterMailman schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:27:

Het lijkt er op dat de cv-borrelt als de wasmachine water wegpompt in de afvoer. Nog raarder :?
De cv heeft geen gesloten verbinding met de afvoer (alleen open sifon).
Je wasmachine water loopt weg en zuigt daarbij lucht aan door de sifon onder je cv ketel.
Risico is dat deze leeg komt te staan waardoor riool lucht in huis komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
3dmazter schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:03:
[...]

Je wasmachine water loopt weg en zuigt daarbij lucht aan door de sifon onder je cv ketel.
Risico is dat deze leeg komt te staan waardoor riool lucht in huis komt.
Ja, dat begrijp ik :)
Maar waarom borrelt dan de cv-buis in m'n werkkamer. Die heeft niks met riool/afvoer te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-09 08:24

Spinez0r

At your service.

MisterMailman schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:56:
[...]

Maar waarom borrelt dan de cv-buis in m'n werkkamer. Die heeft niks met riool/afvoer te maken ;)
Is het wel de CV-buis die borrelt? want de Sifon van je CV zit daar maar een paar CM vanaf over het algemeen, dus misschien verwar je geluid van de leiding met die van het sifon.
Probeer eens met een schroevendraaier waarvan je het uiteinde tegen de verdachte leiding zet, en de andere kant tegen je oor. Dan kan je dat soort geluiden veel beter localiseren.

Zelf heb ik ook als mijn wasmachine afvoert hij de CV-sifon lastigvalt door onderdruk, gelukkig blijft het bij soort van borrelen/slobberen, hij trekt de sifon niet leeg.

[ Voor 19% gewijzigd door Spinez0r op 07-08-2024 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Laatst online: 30-09 10:53
Ik dacht net hetzelfde.
Als mijn vaatwas pompt, dan hoor ik het ook borrelen in de siffon van mijn afwasbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-09 15:10
MisterMailman schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:56:
[...]

Door je CV buizen kan het zijn dat de pomp wel aan staat, dus er blijft wel circulatie (soms of altijd?) dus als deze lucht heeft zou je het kunnen horen borrelen.

Als je dit altijd kan naspelen dan zou je in principe kunnen proberen om de stekker uit je CV te halen, en kijken of je dat probleem nog hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigApple
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 29-06 21:32
Je kan ook met een gieter water gieten in de sifon waar normaal de wasmachine in loost. Dan kan je het nabootsen wellicht.
Is er geen contact tussen de afvoerbuis en de cv-leidingen, dan is het meer contactgeluid of vibraties wellicht.
Pagina: 1