Vloeropbouw, Fundering en Vloerplaat, Folie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08-01 20:55
Hallo,

Wij gaan binnenkort starten met het totaal renoveren van onze boerderij.

We gaan het geheel van binnenuit isoleren met een compleet nieuwe binnenschil, dus de buitenmuren blijven staan.
Als eerste word er gestart met het uitgraven van de stroken fundering waarop de nieuwe binnenmuren komen te staan en de poeren waarop de nieuwe spanten komen te staan.

De vloer opbouw ziet er dan als volgt uit:
- zand
- pe-folie
- pir platen 150mm 2-zijde alu
- gewapende betonvloer (constructie vloer) 150mm
- reflectiefolie
- gevlinderde betonvloer met vloerverwarming 100mm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KrIUDeahUN5n01nJpWQe5vrdrDU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1cd1KFJFBDKH5jM6iTJlwlJQ.png?f=user_large

De pir platen onder de vloer lopen door tot onder de sleuf fundering en lopen hierna door langs de muren en langs het dak. Er komt dus een compleet nieuwe zo veel mogelijk doorlopende isolatie schil. Aan de binnenzijde

De muur opbouw ziet er als volgt uit:
- bestaande steense buiten muren
- ventilatie latten 20mm
- kalkzandsteen lijmblokken
- stuc werk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7BnDq03qNLGPr38hVj_qo9nN24=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GvG1Wk4QxOWNOBB34PP72w7V.png?f=user_large

Zoals gezegd komt er dus in de vloer pe-folie bovenop de zand, en onder de pir platen, hoever moet deze folie doorlopen naar de muren toe? volstaat dit om te stoppen waar de eerste laag van de nieuwe binnenmuur (kalkblok) komt?

is het juist om dit als volgt toe te passen? Zie blauwe lijn van de folie.

rood = de bestaande steense muren met de traps gemetselde fundering
geel = pir isolatie met 2-zijde alu
paars = gewapende betonnen sleuf fundering en constructie vloer
zwart = kalksteen lijmblokken
groen = wapeningsnet, welke ook met stekken in de bestaande gemetselde fundering wordt verankerd.
blauw = folie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wr2hbw2YA6yonvKxEGCFAOUjLNE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZzzosOv9VlP7Ib5z5TVrKuQ0.png?f=user_large

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:46
En wat zegt een constructeur van deze constructie? Als je deze niet hebt: Haal deze erbij. Je kan niet zomaar het een en ander doen. Zeker niet bij oude gebouwen. Trouwens als het een aangewezen monument is dan zal je van een partij als de gemeente of het rijk een vergunning moeten krijgen om te verbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:26
Rob21tq schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:37:
Hallo,

Wij gaan binnenkort starten met het totaal renoveren van onze boerderij.

We gaan het geheel van binnenuit isoleren met een compleet nieuwe binnenschil, dus de buitenmuren blijven staan.
Als eerste word er gestart met het uitgraven van de stroken fundering waarop de nieuwe binnenmuren komen te staan en de poeren waarop de nieuwe spanten komen te staan.

De vloer opbouw ziet er dan als volgt uit:
- zand
- pe-folie
- gewapende betonvloer (constructie vloer) 150mm
- reflectiefolie
- gevlinderde betonvloer met vloerverwarming 100mm

[Afbeelding]

De pir platen onder de vloer lopen door tot onder de sleuf fundering en lopen hierna door langs de muren en langs het dak. Er komt dus een compleet nieuwe zo veel mogelijk doorlopende isolatie schil. Aan de binnenzijde

De muur opbouw ziet er als volgt uit:
- bestaande steense buiten muren
- ventilatie latten 20mm
- kalkzandsteen lijmblokken
- stuc werk

[Afbeelding]

Zoals gezegd komt er dus in de vloer pe-folie bovenop de zand, en onder de pir platen, hoever moet deze folie doorlopen naar de muren toe? volstaat dit om te stoppen waar de eerste laag van de nieuwe binnenmuur (kalkblok) komt?

is het juist om dit als volgt toe te passen? Zie blauwe lijn van de folie.

rood = de bestaande steense muren met de traps gemetselde fundering
geel = pir isolatie met 2-zijde alu
paars = gewapende betonnen sleuf fundering en constructie vloer
zwart = kalksteen lijmblokken
groen = wapeningsnet, welke ook met stekken in de bestaande gemetselde fundering wordt verankerd.
blauw = folie

[Afbeelding]

Alvast bedankt!
Wil je persoonlijke betonnen dekvloer? En weet je zeker dat je die vloer aan de huidige constructie wilt verankeren? Dat moet een constructeur dan wel doorrekenen.

Persoonlijk zou ik in dit geval eerder kiesen voor schuimbeton, pir, dun laagje beton <6cm met vloerverwarming. Scheelt een pak aan gewicht en drukt ook niet op je bestaande fundering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:46
wat doet die reflectiefolie middenin die 25cm dikke betonvloer?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:47

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

No Hands schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 20:08:
wat doet die reflectiefolie middenin die 25cm dikke betonvloer?
Ik denk dat je hier met 15cm tempex ook prima wegkomt.
Bespaart een hoop euro's.

Alleen onder de funderingsstrook moet het misschien drukvaster zijn. Voor een woonvloer is het prima.

Verder,
Je gaat een nieuwe fundering storten, gescheiden met PE folie van bestaande fundering, maar je gaat wel stekken doorsteken in de gemetselde fundering, door je PE folie? ben je dan niet betonrot aan het uitnodigen? Wapeningsstaal moet bedekt zijn, en in baksteen telt niet.

Dit is best een complex ontwerp, en ik roep niet gauw constructeur, maar die mag wel even meekijken denk ik :)

[ Voor 51% gewijzigd door AtomicShockwave op 31-07-2024 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Bedankt voor al jullie reacties.

Los van de pir isolatie platen en de pe-folie heeft de constructeur de 150mm dikke gewapende beton vloer voorgesteld en ook de stroken fundering en de poeren.

Hij stelde ook voor om deze te koppelen aan de al bestaande fundering.
Maar het koppelen zal ik nog eens goed met hem bekijken. Het is inderdaad een heel gewicht wat er op komt te staan, toch ken ik verschillende mensen die hun stroken fundering hebben gekoppeld aan de al bestaande fundering. Dit ook op voorstel van een constructeur.

De reflectiefolie komt van het bedrijf welke de gevlinderde woonbeton maakt en hun deden dit altijd zo.

Ikzelf zit een beetje met het punt dat ik zo min mogelijk grote koudebruggen wil voorkomen, vandaar het verhaal dat ik de pir platen graag door had lopen van de vloer onder de fundering door terug omhoog naar de muur.

Maar zijn er ook andere mogelijkheden los van foamglas blokken?

En wat het beste te doen tegen eventueel optrekkend vocht. DPC folie op de eerste binnenmuursteen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Ik snap die dubbele beton niet, zou gewoon 1x 150mm beton storten met je vloerverwarming er in en dat laten vlinderen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
De eerste beton laag is een constructie vloer. De bovenste is de eindvloer met vloerverwarming welke pas in de eind fase van de verbouwing wordt gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:04
Misschien een late reactie maar ik kan me niet voorstellen dat er ook maar één constructeur is die zegt dat je mag ontgraven tot onder het aanlegniveau van de bestaande stroken fundering. Dat is echt een dikke nee.

Maar je komt met een eigen schets maar heeft die constructeur dan geen tekening gemaakt? Die heb je sowieso nodig voor de gemeente. Dat is echt een dikke nee.

[ Voor 233% gewijzigd door D-e-n op 10-08-2024 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:04
Beton als afwerkvloer lijkt me overigens inderdaad overdreven. Kun je de betonlook niet dunner realiseren?

[ Voor 62% gewijzigd door D-e-n op 10-08-2024 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Rob21tq schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:41:
De eerste beton laag is een constructie vloer. De bovenste is de eindvloer met vloerverwarming welke pas in de eind fase van de verbouwing wordt gemaakt.
Stop je isolatie tussen die twee. Een dekvloer van 7cm zandcement geeft al een heel grote buffer. Ga je de constructievloer mee opwarmen/afkoelen (die reflectiefolie doet niets als er geen luchtspleet is, geld weggooien) wordt de buffer enorm. Dan ben je ´s nachts aan het stoken om het ´s ochtends warm te hebben, en dan komt de zon op en wordt het te warm terwijl de vloer nog uren hitte bijgeeft.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ines3
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 16-03 17:36
Hallo, mooi project. Is er nog een update? Wat hebben jullie uiteindeljik gedaan?
Wij zijn met een renovatie bezig en kwamen op eenzelde soort opbouw uit (behalve de sleuf beton fundering). We komen er niet uit of ankering in een (oude 2 lagen steen) fundering wijsheid is, of dat we beter kunnen laten zweven op zand...
Mocht je nog nieuwe inzichten hebben dan ben ik heel benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Omdat het inderdaad een risico is als men dieper dan de bestaande fundering gaat graven is er uiteindelijk samen met de constructeur besloten om te gaan voor gewapende beton poeren waarop een staalconstructie komt, deze gaan de gehele bovenverdieping en dak dragen.

De poeren komen dan wel mogelijk iets dieper dan de bestaande fundering, maar omdat dit maar op enkel plekken is en niet over de gehele lengte is het risico aanzienlijk minder.

Ook ga ik de nieuwe fundering (poeren) niet koppelen aan de bestaande fundering, dit ivm met risico op gewichtstoename op de bestaande fundering en risico op betonrot als ik er bijvoorbeeld stekken in zou boren voor het koppelen.

Daarna komt er over de poeren isolatie, en hier weer op een gevlinderde gewapende betonvloer met vloerverwarming (redelijk dikke betonvloer)
De nieuwe binnenmuren worden niet dragend en komen op de gevlinderde vloer te staan.

Hierdoor kan ik de vloerisolatie door laten lopen naar de muren en naar het dak en heb ik een nieuwe binnenschil van isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:48

DIY

Rob21tq schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 20:41:
samen met de constructeur besloten om te gaan voor gewapende beton poeren waarop een staalconstructie komt, deze gaan de gehele bovenverdieping en dak dragen.

Daarna komt er over de poeren isolatie, en hier weer op een gevlinderde gewapende betonvloer met vloerverwarming (redelijk dikke betonvloer)
De nieuwe binnenmuren worden niet dragend en komen op de gevlinderde vloer te staan.

Hierdoor kan ik de vloerisolatie door laten lopen naar de muren en naar het dak en heb ik een nieuwe binnenschil van isolatie.
Super dat je probeert te streven naar een doorlopende isolatieschil. De vraag is wel hoe je bij het nieuwe plan voorkomt dat die staalconstructie een koudebrug gaat vormen aangezien het staal die door de isolatie heen op de poeren word gezet?

Is er in overleg met de constructeur geen optie om de verdieping en het dak op de nieuwe binnenmuren (binnenspouwblad) te laten rusten zoals gebruikelijk is? Naast de koudebrug scheelt dat ook een complete staalconstructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
De koudebrug valt wel mee, deze is inderdaad ten hoogte van de staanders op de poeren, onder de geïsoleerde vloer. Hier kan ik er nog voor kiezen om kunststof platen te monteren op de poeren, waarop weer de stalen staanders komen. Maar die koudebrug is maar beperkt. Denk dat het weinig uit maakt.
Ik kon er inderdaad ook voor kiezen om de binnenmuren dragend te maken, maar dat was veel meer werk. Dit werkt fijner.
Alles is inderdaad overlegt met een constructeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:48

DIY

Kunststof platen zal inderdaad wat schelen, maar bedenk je wel dat staal goed geleid en je dus een relatief koud stuk staal in huis krijgt (dus condensatie/oxidatie). uiteraard jou keus, maar poeren storten en een extra staalconstructie en dan nog eens los de vloer en binnenmuren lijkt mij juist een hoop werk?

Aangezien de constructeur uitgaat van poeren (met puntbelasting) is de grond draagkrachtig genoeg. Wellicht kun je af met een dikke(re) constructievloer (met boven en onderwapening) op isolatie (dus geen strook aanleggen) waarop de muren worden gemetseld. Je graaft dan niet af tot onder de aanlegdiepte van de bestaande fundering maar tot 40cm (10+15+15).
Met 30cm eps ipv pir isolatie zit je zelfs op vorstvrij, maar je constructeur zal kunnen aangeven of dat nog wel noodzakelijk is binnen de bestaande fundering.

Ps: mijn persoonlijke ervaring is dat constructeurs graag superstevige gebouwen adviseren, maar dat de praktische uitvoerbaarheid en bruikbaarheid nog wel eens te wensen overlaat :X

[ Voor 10% gewijzigd door DIY op 03-10-2024 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Bovenop de poeren en zandbed komt een vloer van 15cm isolatie en een gewapende betonvloer van 18cm met vloerverwarming en dubbele wapening.

De staalconstructie heeft voornamelijk als doel de nieuwe verdiepingsvloer te dragen. En de bestaande balken/spanten. De verdiepingsvloer wordt een zwaluwstaart platen betonvloer.

Er zijn allerlei mogelijkheden om draagconstructies of draagmuren te maken, en zo ook verschillende vloeropbouwen en verdiepingsvloeren. Voor ons is dit de makkelijkste manier. Ik heb alle opties overwogen.

Ik ken 5 personen die allemaal hun boerderijwoning flink hebben verbouwd met allemaal een nieuwe binnenschil en nieuwe verdiepingsvloer. En bij al deze 5 is de manier van bouwen weer anders gedaan. Er is er geen 1 die dezelfde opbouw heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Rob21tq op 03-10-2024 15:47 ]

Pagina: 1