Dakkapel zelf maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvleeuwen88
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 08-10-2024
Goedenmiddag allemaal,

Enige tijd geleden heb ik hier een topic gestart over het isoleren van mijn dak. De hulp daarvoor heeft goed geholpen, dus ik ga nog een keer mijn geluk beproeven alhier!

Ik ben voornemens om een dakkapel te maken van 4 meter breed. Nu zijn voor mij de meeste dingen wel duidelijk qua constructie, maar een aantal details niet.

Ik maak de dakkapel op knieschotten op de bestaande verdiepingsvloer, dat is duidelijk. Mijn vraag gaat vooral om de wangen en het dak.

Hoe bevestig je deze op het dak? Komen de zijwanden op het isolatie te liggen of ‘zweven’ deze in de opening richting oplegging dak? Of verwijder je de isolatie en leg je hem op het dakbeschot?

En de bevestiging van het dak van de dakkapel aan het dak van de woning, hierbij kom ik uit op een gording dus daar kan ik aan bevestigen. Hier weer dezelfde vraag, doen we dit op de isolatie of er ‘onder’ door en direct aan de gording? Ik krijg niet duidelijk gevisualiseerd hoe deze bevestigd word aan de gording.

Mocht iemand technische tekeningen hebben van de bouw van zijn of haar dakkapel, zouden die mij ook heel erg helpen m.b.t. details. Andere afmetingen zijn geen probleem.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Fvleeuwen88 op 01-08-2024 20:56)

• Atlantean
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-09 18:32
Deze film op youtube heeft mij recent geholpen met de constructie. Geeft in ieder geval wat inspiratie om hoe om te gaan met het dak en de zijkanten: https://www.youtube.com/watch?v=k994S2YNB_Y

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
De wangen bij insitu dakkapelen zijn doorgaans gewoon een beetje dicht gefrut (of juist dragend) welke isolatie doorloopt maakt weinig uit, zolang je waterkerende en dampremmende lagen maar goed zitten.vveder gewoon oplossen er zijn altijd meer wegen naar rome en soms is de ene beter dan de andere. Dat oplossen doe je door de sitiatie te tekenen ;) En over details praten zonder plaatjes gaat eigenlijk niet. dus minimaal beginnen met de bestaande situatie in kaart brengen en voorbeeld details bekijken op google. Dan kan je daarna je vragen goed stellen, je TS bevat nu een beetje weinig eigen inzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15:46
Een dragende balk van je dakkapel op steen/glas of welke andere isolatie schroeven lijkt me lastig.

Je zijwanden staan op je dakbeschot, boven op je knieschot staat een kozijn of wand, bij kozijn een balk er hoven, daar hang je je dakkapel dak balken aanvast en deze steunen op je gording. Tussen de balken en de regels plaats je isolatie.

Zonder zelf enige vorm van informatie over je eigen dak te geven is het lastig advies te geven.

Google even op details dakkapel en kies er één uit welke er op lijkt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Atlantean
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-09 18:32
Deze film op youtube heeft mij recent geholpen met de constructie. Geeft in ieder geval wat inspiratie om hoe om te gaan met het dak en de zijkanten: https://www.youtube.com/watch?v=k994S2YNB_Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvleeuwen88
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 08-10-2024
Heel behulpzaam! Zeker de versie waar wat pijltjes en tekst bij staat! Bedankt
Atlantean schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:52: