Naadloze wifi ervaring bekomen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duarf
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:05
Ik wil mijn wifi op meerdere verdiepingen van mijn huis verbeteren. Naar elke verdieping loopt een UTP-kabel. Momenteel heb ik op elke verdieping een access point (TL-WA850RE, ingesteld als access point) staan, namelijk in de kelder, gelijkvloers 1, gelijkvloers 2, 1e verdieping en de tuin.

Hoewel dit over het algemeen goed werkt, heb ik toch het gevoel dat het nog beter kan. Ik wil graag een oplossing waarbij ik niet handmatig tussen access points hoef te schakelen om optimale prestaties te krijgen.

Ik heb naar mesh-netwerken gekeken, maar ik begrijp nog niet helemaal wat het verschil is met mijn huidige opstelling. Ik vind het ook fijn dat de huidige access points zo discreet in een stopcontact achter een kastje kunnen worden geplaatst.

Mijn internet komt binnen via Mobile Vikings (in België), met een internetbox van Proximus die wifi 6 ondersteunt. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer en weet niet waar ik moet beginnen met zoeken naar een betere oplossing.

Beste antwoord (via duarf op 15-03-2025 09:28)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

duarf schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:21:
Ik wil mijn wifi op meerdere verdiepingen van mijn huis verbeteren. Naar elke verdieping loopt een UTP-kabel. Momenteel heb ik op elke verdieping een access point (TL-WA850RE, ingesteld als access point) staan, namelijk in de kelder, gelijkvloers 1, gelijkvloers 2, 1e verdieping en de tuin.

Hoewel dit over het algemeen goed werkt, heb ik toch het gevoel dat het nog beter kan. Ik wil graag een oplossing waarbij ik niet handmatig tussen access points hoef te schakelen om optimale prestaties te krijgen.

Ik heb naar mesh-netwerken gekeken, maar ik begrijp nog niet helemaal wat het verschil is met mijn huidige opstelling. Ik vind het ook fijn dat de huidige access points zo discreet in een stopcontact achter een kastje kunnen worden geplaatst.

Mijn internet komt binnen via Mobile Vikings (in België), met een internetbox van Proximus die wifi 6 ondersteunt. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer en weet niet waar ik moet beginnen met zoeken naar een betere oplossing.
Hoe heb je momenteel de APs ingesteld - hebben ze allemaal zelfde SSID en wachtwoord of verschillende?

Even de theorie:

Sinds ~2015 roamen vrijwel alle WiFi client devices netjes van AP naar AP mits aan een aantal voorwaarden voldaan wordt:
1) er zijn geen gaten in dekking tussen de AP's
2) alle AP's zitten op zelfde IP-netwerk en subnet
3) alle AP's zenden zelfde SSID uit met zelfde wachtwoord, beveiligingsinstellingen en encryptie

Als er bij jou niet goed geroamed wordt, gaat het op een van deze vlakken mis. Een "mesh" set zorgt in dit kader ervoor dat 2 en 3 op orde zijn, maar dat kun je ook prima zonder mesh.

Er zijn een aantal roaming protocollen (802.11k, r en v) die zorgen voor snellere en/of doelmatigere roaming *als* er geroamed wordt, maar beslissing *om* te roamen blijft bij de client zelf. Als dat niet goed gaat, moet je bovenstaande punten oplossen, alleen 802.11k/r/v toevoegen gaat niet helpen.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:11
Moderne access points (edit: met moderne clients) horen naadloos over te schakelen, ook het goedkopere consumenten spul. Mesh is marginaal beter voor een seamless ervaring, of het maakt geen verschil afhankelijk van wie je gelooft.
Vertel eens wat meer over hoe je het hebt ingesteld. Wel overal dezelfde SSID? Wanneer werkt het goed en wanneer niet?

[ Voor 4% gewijzigd door se77en op 31-07-2024 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:45
se77en schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:29:
Moderne access points (edit: met moderne clients) horen naadloos over te schakelen,
Is 12 jaar oude techniek ook nog modern?
De AP's van TS zijn namelijk uitgebracht in 2012 ;)

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 21:45
Het verschil is ook minimaal.

Als het een harde eis is om ze weg te stoppen achter een kastje dan zou je kunnen kijken voor de TP-Link RE500X of RE505X.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
FredvZ schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:34:
[...]

Is 12 jaar oude techniek ook nog modern?
De AP's van TS zijn namelijk uitgebracht in 2012 ;)
Bij een 12 jaar apparaat kan je wel verbetering verwachten op het moment dat je het vervangt.

Om het concreter te maken. Het oudste apparaat in mijn netwerk is een TP-link uit 2011 ingesteld als AP. Deze doet gewoon vrolijk mee. Als ik youtube filmpjes speel en door mijn huis loop schakelt de telefoon zonder onderbreking over op het apparaat dat het dichtste bij is, ook op deze oude TP-link. Soms als ik mijn telefoon uit mijn zak haal valt het op dat hij met 4G verbonden is en pas na een paar seconden WiFi verbinding heeft. Dat lijkt vooral voor te komen als ik van of naar de locatie met de oude TP-link kom.

Handmatig tussen APs schakelen hoef ik nooit te doen. Alles heeft dezelfde naam en wachtwoord.

[ Voor 5% gewijzigd door se77en op 31-07-2024 13:51 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoe heb je momenteel de APs ingesteld - hebben ze allemaal zelfde SSID en wachtwoord of verschillende?

Even de theorie:

Sinds ~2015 roamen vrijwel alle WiFi client devices netjes van AP naar AP mits aan een aantal voorwaarden voldaan wordt:
3) alle AP's zenden zelfde SSID uit met zelfde wachtwoord, beveiligingsinstellingen en encryptie

Als er bij jou niet goed geroamed wordt, gaat het op een van deze vlakken mis. Een "mesh" set zorgt in dit kader ervoor dat 2 en 3 op orde zijn, maar dat kun je ook prima zonder mesh.

Er zijn een aantal roaming protocollen (802.11k, r en v) die zorgen voor snellere en/of doelmatigere roaming *als* er geroamed wordt, maar beslissing *om* te roamen blijft bij de client zelf. Als dat niet goed gaat, moet je bovenstaande punten oplossen, alleen 802.11k/r/v toevoegen gaat niet helpen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duarf
se77en schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:29:
Moderne access points (edit: met moderne clients) horen naadloos over te schakelen, ook het goedkopere consumenten spul. Mesh is marginaal beter voor een seamless ervaring, of het maakt geen verschil afhankelijk van wie je gelooft.
Vertel eens wat meer over hoe je het hebt ingesteld. Wel overal dezelfde SSID? Wanneer werkt het goed en wanneer niet?
Ik heb overal een ander accespoint, zodat ik effectief kan kiezen op welk acces point ik zit. Want echt goed zelf switchen doet hij niet. Ik ben eigenlijk wel tevreden van de snelheid en bereik. Maar ik heb inderdaad het gevoel dat ik een beetje een achterhaalde methode aan het gebruiken ben.
dion_b schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:08:
[...]

Even de theorie:

se77en schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:50:
[...]

Bij een 12 jaar apparaat kan je wel verbetering verwachten op het moment dat je het vervangt.

Om het concreter te maken. Het oudste apparaat in mijn netwerk is een TP-link uit 2011 ingesteld als AP. Deze doet gewoon vrolijk mee. Als ik youtube filmpjes speel en door mijn huis loop schakelt de telefoon zonder onderbreking over op het apparaat dat het dichtste bij is, ook op deze oude TP-link. Soms als ik mijn telefoon uit mijn zak haal valt het op dat hij met 4G verbonden is en pas na een paar seconden WiFi verbinding heeft. Dat lijkt vooral voor te komen als ik van of naar de locatie met de oude TP-link kom.

Handmatig tussen APs schakelen hoef ik nooit te doen. Alles heeft dezelfde naam en wachtwoord.
Dus voornamelijk is mijn fout verschillende SSID's gebruiken als ik het zo lees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

duarf schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:10:
[...]

Ik heb overal een ander accespoint, zodat ik effectief kan kiezen op welk acces point ik zit. Want echt goed zelf switchen doet hij niet. Ik ben eigenlijk wel tevreden van de snelheid en bereik. Maar ik heb inderdaad het gevoel dat ik een beetje een achterhaalde methode aan het gebruiken ben.

[...]

[...]

Dus voornamelijk is mijn fout verschillende SSID's gebruiken als ik het zo lees?
Als je overal andere SSID's gebruikt, dan verklaart dat inderdaad waarom er niet geroamed wordt. In dat geval zal een appaat op een SSID blijven tot het signaal volledig wegvalt, dan pas na timeout wachten om het signaal terug te krijgen zal het gaan kijken of er een andere bekende SSID in de buurt is. In praktijk moet je dus iedere keer handmatig omschakelen. Geen goed idee.

Hou je nog steeds problemen als je overal zelfde SSID hebt? Kijk dan naar de andere twee voorwaarden, vooral de eerste. Exacte gedrag verschilt per type client, maar meestal beginnen ze bij een signaalsterkte (RSSI) van -70dBm of lager te zoeken naar een ander netwerk en stappen ze daadwerkelijk over als het andere netwerk minstens 5dB of soms zelfs 12dB sterker is op die locatie. Heb je teveel overlap tussen AP's? Dan zakt RSSI nooit onder de -70dBm en blijf je plakken. Heb je te weinig overlap tussen AP's? Dan zal RSSI van je roaming target niet 5-12dB sterker zijn dan van waar je nu mee verbonden bent en blijf je alsnog plakken.

Normaliter geldt bovenstaande vooral voor de 5GHz-band en moet je zorgen dat die goed aansluit, zonder gaten in dekking maar ook niet met teveel overlap. Maar jouw WA850RE apparaten ondersteunen niet eens 5GHz, dus daar hoef je alvast geen rekening mee te houden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
duarf schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:10:
Ja, je kan mooi het lijstje van Dion_B nalopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
dion_b schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:08:
[...]
Helder. Als een client verbonden kan zijn met een AP en tegelijk de omgeving kan scannen om te blijven zoeken naar een sterker signaal, dan begrijp ik echter niet waarom er nog andere voorwaarden nodig zijn.

De client kan toch ook checken:
a) Is er een ander WiFi netwerk met sterker signaal?
b) Is het wachtwoord daarvan bekend?
c) Worden fast roaming protocollen ondersteund? Zo ja, dan roamen bij 10 dB verschil, Anders roamen bij 20 dB verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

se77en schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:51:
[...]

Helder. Als een client verbonden kan zijn met een AP en tegelijk de omgeving kan scannen om te blijven zoeken naar een sterker signaal, dan begrijp ik echter niet waarom er nog andere voorwaarden nodig zijn.

De client kan toch ook checken:
a) Is er een ander WiFi netwerk met sterker signaal?
b) Is het wachtwoord daarvan bekend?
c) Worden fast roaming protocollen ondersteund? Zo ja, dan roamen bij 10 dB verschil, Anders roamen bij 20 dB verschil.
Hoe zou een client moeten weten of een AP met ander SSID op ander IP-netwerk toch een gewenste roaming target is? Als je thuis door de gang heen loopt wil je niet opeens op netwerk van de buren zitten omdat je ooit daar op de koffie op de WiFI gezeten hebt en in het trapgat hun signaal net iets sterker is...

Principe is: apparaat blijft op zelfde netwerk zolang dat kan, en zal daarbij op datzelfde netwerk roamen indien nodig en mogelijk. Pas als dat echt niet meer kan zal het naar andere netwerken kijken. Dus het is zaak dat een client kan herkennen dat een AP onderdeel is van zelfde netwerk op layer 2 (ESSID) en 3 (IP).

Fast roaming (802.11r) is het verschil tussen <100ms en >1s roamen op een WPA2-Enterprise netwerk waar de AP je aanmeldgegevens richting een RADIUS server moet sturen en die op zijn beurt weer moet checken in een LDAP database. Bij WPA2-PSK (dus zonder die hele remote authentication ertussen) roam je zonder 802.11r ook gewoon binnen 150ms ofzo omdat de target AP gewoon kan zeggen "OK" (of niet). Komt bij dat noodzaak van snel roamen afneemt. Dit is bedacht voor SIP VoIP-protocollen die na timeout van 120ms de verbinding verliezen. Alles wat je tegenwoordig met voice doet (Teams, Zoom etc) werkt met een stuk meer ingebouwde robustness waardoor je hooguit een hik zou merken. Kortom anno 2024 voor thuisgebruik totaal irrelevant. Sowieso verandert het niets aan hoe snel een client kiest om te gaan roamen, dus een andere signaalthreshold is misplatst.

Wat wel reden kan zijn om langer te blijven plakken is als er actiefve verbindingen lopen, om die liever niet te onderbreken tot het echt niet meer anders kan.

Voorbeeld van een roaming algoritme:
https://support.apple.com/en-us/102127

Voor Android, Windows, Linux en MacOS zijn vergelijkbare algoritmen in gebruik, alleen zijn ze niet zo duidelijk en publiekelijk omschreven als die van Apple voor iOS.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
dion_b schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:01:
[...]
Als je thuis door de gang heen loopt wil je niet opeens op netwerk van de buren zitten omdat je ooit daar op de koffie op de WiFI gezeten hebt en in het trapgat hun signaal net iets sterker is...
Net iets sterker is nogal een understatement. Wie de oorspronkelijke SSIDs aanhoudt (TELE2XXX, TP-LINK_XXXX) of zelf verschillende namen geeft ('Zolder WiFi', 'Garage') zal ervaren dat apparaten blijven hangen tot en met het moment dat de verbinding totaal onbruikbaar is geworden.
Ja, als ik vanaf mijn terras geen bruikbaar WiFi signaal heb en het netwerk van de buurman biedt dat op die plek wel (en het wachtwoord is bekend) dan is het niet vreemd om te schakelen.*
Als dat vervolgens niet gebeurt dan vind ik het logisch dat mensen denken dat hun hardware ergens tekortschiet of verouderd is.
Dat fabrikanten oplossingen aanbieden, vaak met mesh in de naam, en adverteren dat dáármee het probleem opgelost is helpt niet voor het begrip. Met zeven jaar oude WiFi-routers allemaal van verschillende merken kan datzelfde.
Hoe zou een client moeten weten of een AP met ander SSID op ander IP-netwerk toch een gewenste roaming target is?
In het geval van smartphones: dit zijn apparaten die zich continu met ons leven bezighouden en rekening houden met hoe laat we ergens moeten zijn. Rond Yosemite National Park ben ik misschien heel blij met 5 MBit/s WiFi van de camping. Thuis niet, dan is het tijd voor actie. Ga ik iets printen, ja dan is het belangrijk dat ik op die locatie op het netwerk zit waar de printer ook op zit, al is dat iets zwakker.
Principe is: apparaat blijft op zelfde netwerk zolang dat kan, en zal daarbij op datzelfde netwerk roamen indien nodig en mogelijk. Pas als dat echt niet meer kan zal het naar andere netwerken kijken.
Dat is duidelijk, dank voor je uitleg en de link.

*Ja het kan dan voorkomen dat ik het aanmeldformulier van de plaatselijke swingersvereniging geopend heb en die website benader via een netwerk dat niet van mij is. Maar dat kan nu ook voorkomen als de verbinding helemaal wegvalt en mijn telefoon opnieuw gaat zoeken en dan verbinding maakt. Of na een autorit naar mijn werk als ik daarna weer mijn browser open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Laatst online: 22:48
Maar hoe weet een device dan waar die naar moet verbinden?

Op werk zijn er bijvoorbeeld 2 SSIDs, welke elk aparte toegang geven. Ze worden door dezelfde APs uitgezonden dus signaal is verder gelijk. Wat moet een cliënt dan? Daarom, blijven waar je bent, tenzij niet anders kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
Shinji schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:41:
Maar hoe weet een device dan waar die naar moet verbinden?

Op werk zijn er bijvoorbeeld 2 SSIDs, welke elk aparte toegang geven. Ze worden door dezelfde APs uitgezonden dus signaal is verder gelijk. Wat moet een cliënt dan? Daarom, blijven waar je bent, tenzij niet anders kan.
Ja wat moet een apparaat als het met 4G verbonden is en er zijn 2 SSIDs? Verbinding maken met één van de twee.

Mijn laptop maakt verbinding met het intranet en mijn privé smartphone zit op de wifi voor medewerkers. Ik heb geen apparaten die op dezelfde plaats het wachtwoord hebben van twee netwerken. Mocht dat wel zo zijn en ik zou ze precies in een lijn ertussenin benaderen dan mag je client kiezen randint(0,1), voor zover het niet mogelijk is om te wachten totdat een van de twee toch een sterker signaal blijkt te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Laatst online: 22:48
Aanvankelijk zal je cliënt kiezen, maar daarna zal die niet meer switchen want dan onderbreek je wellicht sessies die lopen. Tenzij die hem echt kwijt is, maar als ze door dezelfde AP worden uitgezonden zal die dan de ander ook kwijt zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duarf
Dus, na lang uitstellen, eindelijk alles vervangen door TP link 505X, alles dezelfde SSID en wachtwoord gegeven.
Op dit moment werkt het perfect. We zitten natuurlijk nog maar op dag 1. Maar ik ben wel al hoopvol.
Pagina: 1