UTP kabel vervangen door een draadloos signaal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VDVLo1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:52
Mijn vraag
Voor de nieuwe laadpalen is er een UTP kabel nodig (voor de load balancer). Deze UTP kabel die van mijn laadpaal naar mijn P1 poort moet, zou onder mijn huis door moeten. Dit wil zeggen dat ze bijna de helft van mijn huis moeten open gooien. Dit zien we niet zitten.

Heeft iemand een idee hoe ik dit UTP signaal kan omzetten naar een soort wifi signaal. Een beetje een Wifi setting idee waarbij er een bakje bij mijn P1 poort staat en een bakje bij mijn laadpaal die signalen verzenden naar elkaar. (De kabel wordt eigenlijk vervangen door een wifi/digitaal signaal.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn P1 poort heeft een splitter van wizard en mijn laadpaal is van Eneco. Ik weet dat er laadpalen bestaan die dit oplossen door zelf via wifi te werken maar de laadpaal kan niet gewijzigd worden.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Online gezocht en gedaan maar niets gevonden. dag van vandaag moet dit toch mogelijk zijn om zo een digitaal signaal via wifi signaal te communiceren zonder kabel.

Beste antwoord (via VDVLo1 op 31-07-2024 13:36)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:13
https://smartgateways.nl/...-met-actieve-p1-splitter/
+ any powerline kit

edit; nu ik er zo over na denk, het signaal uit de energiemeter kan niet door 20 meter kabel, dus ik denk dat er nog een stukje verhaal mist.

[ Voor 42% gewijzigd door jeroen3 op 31-07-2024 11:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-05 21:02

silverball

De wagen voor moderne mensen

Geen kruipruimte? Daarom is het handig om een mantelbuis te gebruiken (zeker bij trendgevoelige dingen).

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1pje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:47
Zelf heb ik een Zaptec laadpaal, en de Tibber Pulse P1 meter. Via deze combinatie heb ik ook de loadbalancing (de Pulse stuurt via Tibber de laadpaal aan / toert hem terug bij dreigende overbelasting). Dit gaat allemaal draadloos / via WiFi.

Geen idee of de Tibber Pulse ook de Eneco laadpaal kan aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-05 21:30

D4NG3R

kiwi

:)

Moet die laadpaal nog geplaatst worden? Zo ja zou ik zeggen trek direct een UTP kabel mee naar de meterkast en kijk vanaf daar verder? Er zijn genoeg mogelijkheden om van bekabeld naar WiFi te gaan, maar dan moet je op locatie [van de laadpaal] bezig gaan om de boel te verleggen voor stroom.

Maaruhm, is er niet simpelweg een WiFi module oid beschikbaar voor de laadpaal welke geplaatst is/word?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Waarom zou het huis opengebroken moeten worden? Met een grondraket kom je (diep genoeg) wel aan de andere kant.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:13
+ any powerline kit

edit; nu ik er zo over na denk, het signaal uit de energiemeter kan niet door 20 meter kabel, dus ik denk dat er nog een stukje verhaal mist.

[ Voor 42% gewijzigd door jeroen3 op 31-07-2024 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

VDVLo1 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:20:
Mijn vraag

[....]

Heeft iemand een idee hoe ik dit UTP signaal kan omzetten naar een soort wifi signaal.
UTP is geen signaal maar een soort kabel. Of er alternatieven zijn en zo ja welke hangt er sterk vanaf wat die load balancer exact over de UTP kabel stuurt.

Heb je een link naar informatie van exact welke "zo een digitaal signaal " het hier betreft? Misschien datasheet/installatiehandleiding van de load balancer?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:28
Je hebt het over je P1 poort, die zit op je meter. Dit is geen “netwerk” die je even kunt vervangen door WiFi bijvoorbeeld.
De laadpaal wil weten hoeveel er afgenomen wordt en dat wordt verstuurd via de P1 op de meter.
Volgens mij is dat simpel serieel dus er is vast iets te bedenken, al is het via een paar 433MHz modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:14
Wat voor laadpaal is het precies? de meeste laadpalen van Eneco die ik bij ons in de buurt zie zijn van Alfen, en deze kunnen loadbalancen via de P1 poort lezer van Homewizard.

Daarnaast moet de paal nog geplaatst worden? zo ja dan moet er een kabel naar toe voor de stroom. Zo nee dan ligt er al een kabel voor stroom (en heb je dus meteen je route te pakken :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:38

hamsteg

Species 5618

Je hebt geen kruipruimte? Hoe komen ze dan met de 230-3 fasen bij je meterkast? Meteen UTP kabel mee trekken. P1 is een serieel interface, dus geen netwerk TCP-IP, draadloze oplossingen heb ik niet gezien dus zul je zelf moeten maken. Kijk of vraag eens hier op Tweakers.

[ Voor 3% gewijzigd door hamsteg op 31-07-2024 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VDVLo1
@silverball
--> Helaas werd de wachtbuis bij de bouw van mijn woning niet ver genoeg doorgetrokken. Deze komt binnen tot in mijn huis en van daaruit dan een smalle buis maar daar zit de voedingskabel in en is er geen plaats meer voor de UTP

@D4NG3R
--> Ja de paal werd alreeds geplaatst. Het probleem staat in de opmerking hier net boven.

@dion_b
--> Ja ik weet dat UTP een kabel is :) Ik weet niet wat de load balancer vraagt/stuurt. Ik vermoed dat dit een 2 richtingsverkeer moet zijn van data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-05 18:28
pagani schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:29:
Waarom zou het huis opengebroken moeten worden? Met een grondraket kom je (diep genoeg) wel aan de andere kant.
En dan later erachter komen dat die raket door een rioleringsbuis is gegaan. >:)
Idee is i.i.g. oké

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VDVLo1
@epicfailguy23
Dit is inderdaad correct. Eneco alfen laadpaal.
De stroomkabel ligt er al. Dit werd voorzien door mijn bouwaannemer. Alleen werd de fout gemaakt dat men de wachtbuis van achteraan niet doorgetrokken heeft. Deze stopt achteraan mijn huis en loopt verder maar in een andere type buis waardoor enkel de voedingskabel erin kon en de UTP niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VDVLo1
@hamsteg
Ik had gevraagd voor een wachtbuis te leggen door mijn bouwaannemer. Alleen heeft deze dit iets anders gedaan en de voedingskabel getrokken en vanaf mijn woning tot aan mijn garage pas de wachtbuis gelegd. Er is dus geen plaats voor de UTP kabel in die buis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VDVLo1
jeroen3 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:30:
+ any powerline kit

@jeroen3 kan je mij hier meer uitleg over voorzien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

VDVLo1 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:37:
[...]

@jeroen3 kan je mij hier meer uitleg over voorzien?
Die site legt het volgens mij uitgebreid uit hoe je met 2 van die units een wireless bridge kan vormen (via een bestaand wifi netwerk): https://smartgateways.nl/...bridge-extender-splitter/

Dat lijkt dus precies wat je zoekt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VDVLo1
Orion84 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:41:
[...]

Die site legt het volgens mij uitgebreid uit hoe je met 2 van die units een wireless bridge kan vormen (via een bestaand wifi netwerk): https://smartgateways.nl/...bridge-extender-splitter/

Dat lijkt dus precies wat je zoekt.
Oké, ik ben niet zo technisch aangelegd vandaar dat ik graag extra uitleg krijg van mensen die ervaring hebben. Ik contacteer de mensen van de site zelf even.
Toch bedankt!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Ben niet voldoende onderlegd in de seriële wereld maar een rs485-draadloze-transceiver? Zag ze hier voor €30+ bij Ali exact zelfde ding €5,95. Kun je geen buil aan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
yalerta schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:35:
[...]

En dan later erachter komen dat die raket door een rioleringsbuis is gegaan. >:)
Idee is i.i.g. oké
Daarom diep genoeg. Als je >60cm diep gaat is de kans op iets raken vrij klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:13

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Gezien de historie die inmiddels is opgebouwd laat ik het voor nu even hier bij. Maar de eigen inzet is wel erg karig van OP. Jou vraag letterlijk copy / pasten in ChatGPT levert al tal van goede oplossingen (waaronder powerline en wifi). Ook een algemene zoekopdracht naar "internet zonder LAN kabel en WIFI" levert met de eerste antwoorden powerline op. In het vervolg verwachten we wat meer eigen inzet voordat een topic wordt geopend.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

VDVLo1 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:33:
[...]

@dion_b
--> Ja ik weet dat UTP een kabel is :) Ik weet niet wat de load balancer vraagt/stuurt. Ik vermoed dat dit een 2 richtingsverkeer moet zijn van data
Ja, dat is het waarschijnlijk. Hamvraag is of het IP over Ethernet is (in dat geval kun je alle opties gebruiken om IP over iets anders te benutten, zoals powerline, zoals WiFi etc), of dat het iets anders als bijvoorbeeld een serieel protocol is (afhankelijk van protocol ook draadloze opties, maar die zijn totaal anders dan de WiFi oplossingen voor IP).

Heb je tenminste een merk+model van de load balancer, dan kunnen wij het opzoeken.

Trouwens, waar moet de andere uiteinde van die UTP kabel mee verbinden? Misschien dat dat ook duidelijkheid kan scheppen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

dion_b schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:02:
[...]
Trouwens, waar moet de andere uiteinde van die UTP kabel mee verbinden? Misschien dat dat ook duidelijkheid kan scheppen.
Staat in de TS: "Deze UTP kabel die van mijn laadpaal naar mijn P1 poort moet"

Dat is dus specifiek geen IP of zelfs maar ethernet verbinding, maar een specifiek protocol, dat toevallig eenzelfde aansluiting gebruikt.

Wat dat betreft past dit topic misschien ook beter in DEI / MOB @Yariva dan hier in Netwerken. Daar zit ook de kennis en ervaring met P1 poorten en EV-laadpalen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

dion_b schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:02:
[...]

Ja, dat is het waarschijnlijk. Hamvraag is of het IP over Ethernet is (in dat geval kun je alle opties gebruiken om IP over iets anders te benutten, zoals powerline, zoals WiFi etc), of dat het iets anders als bijvoorbeeld een serieel protocol is (afhankelijk van protocol ook draadloze opties, maar die zijn totaal anders dan de WiFi oplossingen voor IP).

Heb je tenminste een merk+model van de load balancer, dan kunnen wij het opzoeken.

Zie ook hier geplaatst, de P1-poort is een dedicated serial protocol, een draadloze TCP/IP oplossing zal niet werken.

[ Voor 3% gewijzigd door hamsteg op 31-07-2024 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:13

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

@Orion84 ik had mij nog niet volledig ingelezen in het topic. Het betreft dus niet een IP signaal of L2 protocol maar enkel het gebruik van fysieke L1 kabels voor het gebruik van laadpaal doeleinden. Waarschijnlijk iets van een serieel protocolletje. Niet ongebruikelijk voor laadpalen maar vereist wel andere kennis dan een switch er tussen plaatsen. Ik zal het topic een schopje geven gezien dit het verhaal wel veranderd.

Bij deze een move naar duurzame installaties

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:55
een slimme meter heeft een P1 poort.
deze poort is serieel en lees je ook zo uit.
ik zelf gebruik de slimme meter poort niet, zo slim zijn die dingen nu ook weer niet.
er is gewoon weinig te vinden die er echt comptabel mee zijn.

ik gebruik een aparte meter, zodat mijn omvormer weet hoeveel er in huis gebruikt word en hoeveel er uit het huis gaat, dit is een modbus over een UTP kabel.
(dus modbus over serieel via een UTP kabel alla RS485.
er bestaat ook modbus over IP en dan over elke kabel die IP aan kan of wireless, vele opties mogenlijk.)

zonder precies te weten wat de eneco laadpaal is, word het lastig zoeken naar wat je nodig hebt.
nu maakt eneco niks, maar kopen gewoon in bij een merk en stickeren daar eneco over heen.
dus er is vast ergens te vinden welke laadpaal het echt is.
zonder die info, is het een spelt in een hooiberg zoeken. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:14
VDVLo1 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:35:
@epicfailguy23
Dit is inderdaad correct. Eneco alfen laadpaal.
De stroomkabel ligt er al. Dit werd voorzien door mijn bouwaannemer. Alleen werd de fout gemaakt dat men de wachtbuis van achteraan niet doorgetrokken heeft. Deze stopt achteraan mijn huis en loopt verder maar in een andere type buis waardoor enkel de voedingskabel erin kon en de UTP niet meer
Hoe is de laadpaal nu van internet voorzien? met een bestaande UTP kabel? Dan kun je deze namelijk splitten. Alfen heeft 100mbit lijn nodig (4aders in de utp) de loadbalacing heeft er 3 nodig UTP is 8kabels. Op Alfen forum hier op tweakers kun je vinden hoe dan aan te sluiten.

Als Eneco een SIM kaart heeft geplaatst voor internet (wat ik denk). Dan kan je alsnog via de wachtbuis (of mantelbuis) een kabel naar buiten trekken en dan in een 'nieuwe' buis/pijpje naar de laadpaal gaan. (heb ik zelf zo ook gedaan, het is alleen wat graven..)

Dan nog de vraag: in de laadpaal zit wel loadbalancing echter zit dit achter een betaalde licentie (1malig) heb je deze ook al/ingesteld. Dit is ook zelf te doen, echter niet plug and play. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMEGA_ReD
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-05 18:17
K1pje schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:25:
Zelf heb ik een Zaptec laadpaal, en de Tibber Pulse P1 meter. Via deze combinatie heb ik ook de loadbalancing (de Pulse stuurt via Tibber de laadpaal aan / toert hem terug bij dreigende overbelasting). Dit gaat allemaal draadloos / via WiFi.

Geen idee of de Tibber Pulse ook de Eneco laadpaal kan aansturen.
Vraagje over deze setup; moeten de twee devices in hetzelfde netwerk zitten of kan het bv ook via 4g of via een ander WiFi?

Ik heb Tibber maar mijn (toekomstige) laadpaal valt buiten het bereik van mijn WiFi, er is wel een WiFi van de VVe beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K1pje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:47
OMEGA_ReD schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:03:
[...]

Vraagje over deze setup; moeten de twee devices in hetzelfde netwerk zitten of kan het bv ook via 4g of via een ander WiFi?

Ik heb Tibber maar mijn (toekomstige) laadpaal valt buiten het bereik van mijn WiFi, er is wel een WiFi van de VVe beschikbaar.
De Zaptec laadpaal die ik thuis heb heeft ook een 4G verbinding voor wanneer er geen WiFi beschikbaar is, dus ik verwacht dat dit inderdaad mogelijk is.
Dit nu gezegd hebbende: er zal dus iets van een cloud-verbinding / verbinding over internet met Tibber moeten zijn om de aansturing van de laadpaal plaats te kunnen laten vinden.
Pagina: 1