Geluid kozijn woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svartal
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-11-2024
Recent is het kozijn in de woonkamer hier vervangen, relatief groot kozijn (375x185cm) en hebben triple glas genomen. Hiervoor was er standaard dubbel glas.

Een grote reden was wat minder geluid van buiten hiermee te realiseren, ook meerdere malen naar voren gebracht dat we die wens hadden.
En was ook telkens gezegd dat dat zeker het geval zou zijn.

En dit is nu (+/- 3 weken na montage) niet het geval, ikzelf zeg dat het eerder slechter is, zo is er bijv een rolluik voor dit kozijn en deze hoor ik nu beter wanneer deze open of dicht gaat dan voorheen.

Wat kan de oorzaak zijn?

Alvast bedankt`

[ Voor 98% gewijzigd door Svartal op 06-08-2024 21:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:00
Heb je een luchtrooster in laten bouwen? Die laat best wat geluid door, ook al staat deze dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Slechte kierdichting, ventilatierooster, of slechte keuze glas diktes.

triple heeft niet per definitie een betere geluids reductie, dat hangt allemaal af van de samenstelling en dikte van de glasplaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:27

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Zat dit rolluik er al voordat het kozijn werd geplaatst?
Het kan natuurlijk zijn dat het kozijn nu 'dikker' is vanwege het triple glas. En dat de behuizing van het rolluik nu contact maakt met het kozijn?

En anders is het even kijken naar de afdichting van de randen en kieren rondom het kozijn.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:48
welke glasdiktes zijn er gebruikt in je triple glas?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svartal
Er is geen luchtrooster, en het enige detail wat ik terug kan vinden vanuit offerte en factuur over het glas is de ug waarde 0,6 onder de benaming triple isolatieglas.

En het rolluik komt nu mogelijk iets dichter bij het glas/kozijn, maar de rails en behuizing zit beide volledig op de gevel en niks op het kozijn.

Het is ook niet alleen het rolluik waar ik merk dat ik het beter hoor, bij alledaags verkeer wat langs komt merk ik hetzelfde alleen is dat iets lastiger te vergelijken, bij het rolluik herken ik al enkele jaren exact hetzelfde het geluid en daardoor makkelijker te vergelijken met de nieuwe situatie.

Kan hedendaags triple glas werkelijk minder goede geluidsisolatie hebben dan ouderwets standaard dubbelglas?
Maar dan tegelijkertijd wel velen malen betere isolatiewaardes voor warmte vast te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:26

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Dat rolluik kan natuurlijk gewoon contactgeluid zijn met het nieuwe kozijn, daar speelt het glas dan geen rol in. Probeer de specificatie van het glas te achterhalen, dus glasdiktes, type glas (gelamineerd of niet) en spouwdiktes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:03
Svartal schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 16:32:
Er is geen luchtrooster, en het enige detail wat ik terug kan vinden vanuit offerte en factuur over het glas is de ug waarde 0,6 onder de benaming triple isolatieglas.
Als het goed is, staan merknaam/type ergens op de metalen strip aan de binnenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Kozijn gaat het om hier schat ik zo in, en dan de afwerking. Als die niet lekker aansluit of bergen pur bevat dan ben je slechter af dan je was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:45
Triple glas met zelfde dikte als dubbel glas heeft volgens mij zelfs een slechtere geluidsisolatie als dubbel glas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:48
als bij triple glas de glaslagen niet van verschillende dikte zijn kan het geluid versterken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-05 23:43

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Wij hebben kunststof kozijnen met triple. Daar hoor je echt niks doorheen.

Komt het wel door het glas? Zou ik me als eerste afvragen.
Wat is de opbouw van de muur? PIR platen?

En heb je misschien een foto van het kozijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svartal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BkEoHH73H3MHchHyeVl4NxeMXx8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x29WxJGQQ7VKIMQngg4VxwW2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwRs4XxQMcSlJEXgF2C8K1hST24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3cBcY6ZzZALFQsdV2Bc3FFHV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4TNLRsYwSFhxupwca0S1BrNMr0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nVhL1Sn3PiuTXtrt8VgmGvZ4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzioTWGeU5DaMefO4GD_QQrunbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rPBR0QvtMOlgvUwHYeF7Dsob.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bl1zkGEAM4W1HGMuYcAn6ieeGO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DV4B3BqN2ov0ObUbkSQULBTv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Svartal op 31-07-2024 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svartal
Hoop dat de fotos duidelijk genoeg zijn en iets kunnen zeggen over het glas.

Kan zo niks zeggen over de afwerking of enige zichtbare kieren/openingen, zit ook vrijwel volledig afgewerkt achter een strip aan de buitenkant en binnen netjes afgekit en geen teken binnen dat er teveel ruimte was, opzich oogt het allemaal ook netjes zowel aan binnenkant als buitenkant en kan ik niks zeggen van de afwerking.
Maar dit betekent daarmee ook dat ik dus niet kan zien of er mogelijk ergens rondom een kier is bij de pur, of te weinig zit.

Dit laatste vermoed ikzelf het meeste gezien het ook zeer veel weg heeft alsof een raam op een heel klein kiertje staat als ik het geluid vergelijk met voorheen.

En moet hierbij misschien ook zeggen dat enkele jaren terug ik in een ander gedeelte van het huis de kozijnen heb vervangen en ook met triple glas en daar was het een wereld van verschil kwa geluid daarna, en daar zaten voorheen dezelfde type kozijnen als die hier eerst in de woonkamer zat met hetzelfde standaard dubbel glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:36
als je spouwlatten of stelkozijnen met het een of ander in verbinding staan met je buitengevel heb je contactgeluid. Dat kunnen dikke spijkers, kozijnankers of klodders metselspecie zijn. Ik heb ze allemaal toegepast zien worden in mijn jaren 60 woning.

En wat hoor je het meest: het geluid van het schuiven door de rails of het rammelen van de lamellen? Dat kan een indicatie zijn waar het vandaan komt.

[ Voor 23% gewijzigd door Piemol op 31-07-2024 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:26

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Een kleine kier laat al veel geluid door, misschien sluit het raam wat open kan niet goed af? Uit de code zijn spouw, glasdikte en type helaas niet op te maken, daar zou ik het ook niet direct in zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:35
De eenvoudigste manier van geluidsdoorgifte is transmissie door lucht oftewel een incomplete afdichting.

Laat eens iemand praten buiten bij het raam en luister binnen, specifiek aan de randen. Spraak frequenties en volume gaat makkelijk door openingen maar niet door dubbel of enkel glas.

Bij geen resultaat tik ook eena rustig op de rails van het rolluik en luister op dezelfde manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-05 10:44
Het kan ook zijn dat door je triple glas binnen alles veel stiller is geworden en dat het geluid van het rolluik nu gewoon meer opvalt. Psychoakoestiek.

Wisdom has been chasing you, but you have always been faster..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svartal
Zal het is gaan bespreken met de installateur, meest logische verklaring wijst toch erg naar een kier/ slecht gevuld stukje ergens rond het kozijn.

Zo,n 2 jaar geleden al de meeste ramen en kozijnen vervangen toen ook met triple glas en waar voorheen dezelfde kozijnen met dubbelglas zaten als het kozijn wat nu is vervangen en in al deze ruimtes was het een wereld van verschil kwa geluid.
1 kamer daarvan was de slaapkamer en daar spendeer ik voldoende tijd om enig verschil op te merken.

Maar hier is nu duidelijk te merken dat er eerder meer geluid binnenkomt dan minder, niet alleen van het rolluik maar ook van verkeer dat langskomt.

Hopelijk is het niet heel ingrijpend om rondom het kozijn wat bij te vullen als dit echt de oorzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svartal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AcmxBHIgnD5Zjb5zjpXjF0PZOgY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/65V9VAcuYUHG0xEjlXMMbQfv.jpg?f=fotoalbum_large

Hier toegevoegd een foto van de voorkant waar mij recent deze situatie opviel van de onderkant van het kozijn.
Dit zie je zo normaal niet direct op ooghoogte en viel per toeval op toen we hier recent in de tuin bezig waren.

Wat vooral opviel was dat het erg lijkt alsof het kozijn nogal wat uitsteekt voorbij de gevel, en dat vervolgens een rubber strip over de volle breedte tegen een afwerkstrip van het rolluik komt als "opsluiting?", je kunt vrij duidelijk zien aan het kleurverschil welke delen van het oudere rolluik zijn en welk deel het nieuwe kozijn is.

Geen idee of dit "normaal" is maar heb dit zelf als leek toch niet eerder ergens zo gezien dat een rubberstrip van 375cm tegen een oude afwerkstrip van het rolluik de afsluiting vormt van het nieuwe kozijn en de buitenwereld.
Pagina: 1