Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Sporadisch gamen (Rocket League/Cossacks 3), af en toe zware virtuele machines draaien, maar voornamelijk dagelijkse taken uitvoeren. Ik wil dat de computer ongeveer zes jaar meegaat en tegen die tijd nog steeds snel is.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen vast budget; dit hangt af van hoe ik de upgrade ga aanpakken. Uitleg volgt.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, ik zal deze zo benoemen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het zou fijn zijn als de computer stil is. Daarnaast moet het moederbord WiFi 7 ondersteunen, dit zal ik binnenkort in huis halen.
Ga je overklokken?
Bij mijn huidige computer heb ik dit wel gedaan, maar het is geen must.
Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag advies willen over of jullie denken dat de upgrade de moeite waard is en of de gekozen componenten juist zijn.
In 2016 mijn 'game' pc aangeschaft, zie onderstaand:
Dit jaar heb ik hier een upgrade voor gedaan:
Waarbij de videokaart er al in zit, de case moet ik nog gebruiken. Vandaar ook de overweging om het wellicht niet over te zetten maar totaal nieuw systeem te kopen.
Nu ben ik aan het overwegen om een nieuw systeem te kopen, een all white build lijkt me wel heel strak,
Inspiratie en vooral ook enthousiasme gekregen van deze video: YouTube: EPIC $2,000 PC Build Time Lapse - Jonsbo D41 Mesh maar deze is alweer 9 maanden oud dus wellicht zijn er betere componenten.
Voor nu heb ik het volgende in gedachten waarbij ik de videokaart dan nog even hou en later vervang:
De overwegingen:
Processer: Steady processer beter in gamen, minder voor AI maar dat is prima.
Moederbord: Ondersteunt wifi 7 en heeft 2 sneller m.2 slots.
CPU koeling: vanwege de kleur en de video waarnaar ik verwijs.
Fans; Ben ik nog niet helemaal uit, is dit de beste keus?
Ram: Wilde gok en goede prijs.
M.2 opslag: raadzaam om ook een nieuwe generatie m.2 erin te stoppen? Deze zit er sinds 2016 in, houdt die het nog lang vol? 1tb is dan voldoende want heb alles op een NAS staan.
Adviezen zijn van harte welkom.
Sporadisch gamen (Rocket League/Cossacks 3), af en toe zware virtuele machines draaien, maar voornamelijk dagelijkse taken uitvoeren. Ik wil dat de computer ongeveer zes jaar meegaat en tegen die tijd nog steeds snel is.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen vast budget; dit hangt af van hoe ik de upgrade ga aanpakken. Uitleg volgt.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, ik zal deze zo benoemen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het zou fijn zijn als de computer stil is. Daarnaast moet het moederbord WiFi 7 ondersteunen, dit zal ik binnenkort in huis halen.
Ga je overklokken?
Bij mijn huidige computer heb ik dit wel gedaan, maar het is geen must.
Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag advies willen over of jullie denken dat de upgrade de moeite waard is en of de gekozen componenten juist zijn.
In 2016 mijn 'game' pc aangeschaft, zie onderstaand:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i7-6700K Boxed | € 308,51 | € 308,51 |
1 | Moederborden | MSI Z170A GAMING M7 | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | MSI GeForce GTX 1060 GAMING 6G | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define R5 Blackout Edition Window | € 0,- | € 0,- |
1 | Netwerkadapters | Gigabyte GC-WBAX200 | € 44,54 | € 44,54 |
1 | Waterkoeling | Corsair Hydro H100i v2 | € 0,- | € 0,- |
1 | Ventilators | Fractal Design Dynamic GP-14 Black blades, 140mm | € 14,13 | € 14,13 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16 | € 41,55 | € 41,55 |
1 | Optische drives | Samsung SH-S222AB Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Corsair RM650x | € 0,- | € 0,- |
1 | SSD's | Samsung 960 EVO 500GB | € 0,- | € 0,- |
Totaal | € 408,73 |
Dit jaar heb ik hier een upgrade voor gedaan:
---|---|---|---|---|
1 | Videokaarten | ASUS Dual GeForce RTX 4060 OC Edition 8GB GDDR6 | € 374,25 | € 374,25 |
1 | Behuizingen | Jonsbo D41 STD Screen Zwart | € 124,90 | € 124,90 |
Totaal | € 499,15 |
Waarbij de videokaart er al in zit, de case moet ik nog gebruiken. Vandaar ook de overweging om het wellicht niet over te zetten maar totaal nieuw systeem te kopen.
Nu ben ik aan het overwegen om een nieuw systeem te kopen, een all white build lijkt me wel heel strak,
Inspiratie en vooral ook enthousiasme gekregen van deze video: YouTube: EPIC $2,000 PC Build Time Lapse - Jonsbo D41 Mesh maar deze is alweer 9 maanden oud dus wellicht zijn er betere componenten.
Voor nu heb ik het volgende in gedachten waarbij ik de videokaart dan nog even hou en later vervang:
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 369,- | € 369,- |
1 | Moederborden | Gigabyte X670E AORUS PRO X | € 273,99 | € 273,99 |
1 | Processorkoeling | DeepCool ASSASSIN IV | € 96,85 | € 96,85 |
1 | Ventilators | Thermaltake Swafan EX12 RGB PC Cooling Fan White TT Premium Edition (3-Fan Pack), 120mm | € 95,36 | € 95,36 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2E6000C36W | € 125,90 | € 125,90 |
Totaal | € 961,10 |
De overwegingen:
Processer: Steady processer beter in gamen, minder voor AI maar dat is prima.
Moederbord: Ondersteunt wifi 7 en heeft 2 sneller m.2 slots.
CPU koeling: vanwege de kleur en de video waarnaar ik verwijs.
Fans; Ben ik nog niet helemaal uit, is dit de beste keus?
Ram: Wilde gok en goede prijs.
M.2 opslag: raadzaam om ook een nieuwe generatie m.2 erin te stoppen? Deze zit er sinds 2016 in, houdt die het nog lang vol? 1tb is dan voldoende want heb alles op een NAS staan.
Adviezen zijn van harte welkom.
[ Voor 13% gewijzigd door Tshw3 op 05-08-2024 14:39 ]
Teun