Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannySan73
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-12-2024
Hoi allemaal,

in maart 2023 heb ik voor een collega een systeem samengesteld aan losse componenten; die hij heeft besteld en die ik in elkaar heb gebouwd. Het bouwen ging prima (heb al diverse systemen gebouwd, zonder problemen). Maar deze set... dat is me wat.

Sinds het begin al problemen, hangers in spellen (via Steam), of glitches gevolgd door een herstart, bsod's zonder duidelijke oorzaak. Soms na 1 minuut in een spel, soms na 3,5 uur spelen; soms helemaal niet.
Windows is er al opnieuw opgezet, onderzoek gedaan naar de spellen waar het aan zou kunnen liggen; ontdekt dat de moederborden van Asus wat onstabiel waren en dat een bios update noodzakelijk was.

Dat gedaan, expo uit, expo aan; niets helpt wat dit systeem stabiel houdt.

Onlangs is het moederbord retour gegaan naar Asus, omdat mijn vermoeden was dat daar de issue in zat. En die kwam (via de computerhandel) terug met alleen de melding: moederbord gerepareerd (zonder melding of/wat er gebeurt was).

De pc weer in elkaar gezet, draaide dit weekend probleemloos (ondanks de hitte) en zojuist: 1 minuut na het opstarten weer een bsod: ntoskernel.exe (waarbij ik niet kan pinpointen wat er nu mis is).

Ik heb nog niet eerder zo'n weerbarstige bak meegemaakt; en al zegt mijn collega: ik hou jou niet verantwoordelijk; dat vóel ik me wel en ik wil het graag oplossen zodat hij zijn computer ook kan vertrouwen.

Hieronder geef ik de onderdelen zoals gebruikt, en ik weet niet of ik alle relevante dingen nu heb genoemd; behalve dat het vooral bij de spellen Fallout 4, Farming Sim 24 ook en Planet Zoo vaak mis ging (maar niet alleen die spellen).

Kunnen jullie helpen, tips geven of mij de goede richting induwen? :?

Bedankt voor jullie vragen, feedback en - misschien - oplossingen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 208,34€ 208,34
1MoederbordenASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI€ 270,37€ 270,37
1VideokaartenMSI Radeon RX 6800 Gaming X TRIO 16G€ 599,95€ 599,95
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 FX€ 123,06€ 123,06
1WaterkoelingNZXT Kraken X53€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston Fury Beast RGB KF560C36BBEAK2-32€ 117,99€ 117,99
1VoedingenCorsair RM850x (2021) Zwart€ 124,90€ 124,90
2SSD'sSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 99,90€ 199,80
1SSD'sSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 166,99€ 166,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.811,40

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
XMP ook uitgezet? dat crasht mijn pc ook.
memtest86 draaien
Eventueel Linux installeren, al is het om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken-dj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:59

ken-dj

Life is short break the rules

Memory test en drivers geupdate ?

BSOD geeft toch ook een (hex) stop code weer ? of zie je alleen ntoskernel.exe

[ Voor 59% gewijzigd door ken-dj op 31-07-2024 00:46 ]

S23 > Tab S8 >  ATV 4K >  Airtags <  Macbook Pro M1 <  IPad  Iphone 12 PM< 14 PM <16 PM < Garmin Fenix Pro 6X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannySan73
Soldaatje schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 00:26:
XMP ook uitgezet? dat crasht mijn pc ook.
memtest86 draaien
Eventueel Linux installeren, al is het om te testen.
XMP is nu ingeschakeld, al hoor ik wel dat 'AMD hier soms wat moeite mee heeft' maar tegelijk verlies je dan best wel wat performance toch? Ik lees ook ergens dat je dan de dingen 'even handmatig instelt' maar zover gaat mijn kennis (nog) niet.

Maar met XMP uit is het probleem er ook, dus dat is de issue denk ik niet.

Memtest draaien, dat heb ik al eens gedaan; alles was okay.

Linux nooit mee van doen gehad, ik zie daar niet meteen heil in; of ligt dat aan mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannySan73
ken-dj schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 00:38:
Memory test en drivers geupdate ?

BSOD geeft toch ook een (hex) stop code weer ? of zie je alleen ntoskernel.exe
Memtest heb ik al eens gedraaid: alles was okay
Drivers zijn volgens mij prima up to date, windows is ook up to date.

Qua BSOD is er een file in 'minidump' en dat is voor mij nog wat nieuw om uit te puzzelen; hieronder een afbeelding van wat ik er uit kon halen (voor nu dan). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXrc5mCrcomfFGVzjDNE6meqNb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YCp2wLkhv08BZ9oC4CE4V4q2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-05 15:20
Wat ik niet terug lees in je post, maar wat wel belangrijk is: Ga eens terug naar de basics.

Haal de 2e SSD eruit, haal de Videokaart eruit en haal 1 van de 2 DIMMs (probeer ze beide apart) eruit.
Ga dan opnieuw testen of de problemen blijven bestaan.

Problemen weg? Voeg dan 1 voor 1 weer componenten toe, totdat het probleem weer optreed. Op die manier kun je hopelijk de oorzaak vinden.

Als laatste optie kun je nog de PSU vervangen, als je ergens een tweede vandaag weet te toveren. Want hoewel het een goede PSU is van een goed merk, je kunt altijd een gaar exemplaar treffen.

En ook niet onbelangrijk, hoe zit het met de temperaturen?

[ Voor 4% gewijzigd door Saeverix op 31-07-2024 10:17 ]

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-05 14:01
DannySan73 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 00:18:
Onlangs is het moederbord retour gegaan naar Asus, omdat mijn vermoeden was dat daar de issue in zat. En die kwam (via de computerhandel) terug met alleen de melding: moederbord gerepareerd (zonder melding of/wat er gebeurt was).
Ook navraag gedaan? is toch best interessant om te weten als er inderdaad echt iets is gerepareerd, wat dat dan is geweest.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-05 23:07

eagle00789

Est. November 2005

Je foutmelding is deze: Bug check 0x1E: KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED
Als je hierop zoekt zie je dat het mogelijk een driver issue kan zijn. Heb je je moederbord drivers (even direct bij Asus downloaden) en videokaart drivers (even direct bij AMD downloaden) al eens geupdate? Mogelijk dat namelijk toch de combinatie van Windows Updates samen met oudere drivers een probleem veroorzaakt dat mogelijk met de nieuwste drivers opgelost wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Genoeg bsod viewer beschikbaar die je exact kunnen vertellen wat er in die dumpfile staat. Niet alleen van msft overigens, kun je zo googlen.

https://learn.microsoft.c...ad-small-memory-dump-file

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannySan73
Ik ben echt 'at a loss' nu; misschien moest het een keer gebeuren dat ik tegen zoiets aan loop; maar ik heb geen idee meer waar te starten of wat te doen. Omdat de fout niet duidelijk aanwijsbaar is (of voor mij lijkt te zijn). Zojuist bijvoorbeeld Cinebench gedaan zowel multi- als single-core voor 30 minuten voor de stabiliteit en dan geeft de pc geen krimp; maar gisteravond stond deze gewoon idle te draaien en toen ik de muis bewoog schoot 'ie in de BSOD zoals hierboven vermeld.

Wellicht 'moet' ik helemaal terug naar de basis? Maar hoe test ik nu het systeem gericht met dit soort issues?
Een benchmark programma? Want die lijken niets te 'doen' met de pc (Cinebench niet, 3D mark niet en Heaven ook niet). Dan is de pc druk aan de slag, en na einde test is het "prima de luxe" maar bij gamen volledig random na 1 minuut, na 3,5 uur, of gewoon helemaal niet: bsod, stotters, vastlopers en herstarters.

De processor draait wat heet vind ik, maar wellicht is dat passend?
Ongeveer 50 graden idle (omgevingstemp is rond de 20 met deze warmte nu) en bij volle belasting hoog in de 70 graden; maar de AIO Kraken draait prima en de vloeistof is 30 graden dus dat lijkt het me ook niet?
Of is het toch het XMP? Of de instelling van XMP? Want ik zie dieper in de bios ook XMP1 en XMP2 en 'auto' en 'handmatig' maar dat soort settings ben ik zelf nog nooit aan geweest.

Alle hulp is gewaardeerd, en ik weet het: als je het niet kunt troubleshooten; moet je het dan wel bouwen?
Maar dit heb ik nog niet eerder gehad zo, zo onduidelijk als: waar is het dan.
Kan ik iets gaan laten lopen om te monitoren, via windows of external bijvoorbeeld waardoor ik het systeem kan 'pushen' en kijken waar/hoe het mis gaat wellicht?

#rant-off

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Heb je de post van @The Eagle gelezen? Daarmee kom je wellicht dichter bij de oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01:53
Je maakt toevallig niet gebruik van een losse USB hub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannySan73
RiDo78 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:53:
Heb je de post van @The Eagle gelezen? Daarmee kom je wellicht dichter bij de oorzaak.
Nog niet, maar ga ik even doen; bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DannySan73
dylan111111 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:00:
Je maakt toevallig niet gebruik van een losse USB hub?
Niet bij de pc nee, alleen de fanhub van de BeQuiet case eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannySan73
RiDo78 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:53:
Owh, ik dacht ergens anders een losse post; maar het was het antwoord hierboven; wel gelezen maar zo'n dump file is voor mij nog wat mysterieus.
Iemand anders had wel aangegeven dat de hardware drivers wellicht (opnieuw) geïnstalleerd moesten worden (ik neem aan de hele AMD driverset? Chipset e.d.?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Die dump file mag mysterieus voor je zijn, maar dat komt omdat je nog niet de juiste tools gebruikt die hem kunnen interpreteren.

Zie mijn post, staat exact in hoe je dat bestandje kunt viewen, of zelfs groter kunt maken met meer info.

En dit is je startpunt: https://learn.microsoft.c...ardware/drivers/debugger/
Die installeren en dan verder zoeken / lezen.

De reden van de crash staat in die bestanden. Je moet hem alleen kunnen interpreteren om de echte oorzaak te kunnen vinden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonkerlan
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-07-2024
Is het probleem inmiddels opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannySan73
The Eagle schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:08:
Die dump file mag mysterieus voor je zijn, maar dat komt omdat je nog niet de juiste tools gebruikt die hem kunnen interpreteren.

Zie mijn post, staat exact in hoe je dat bestandje kunt viewen, of zelfs groter kunt maken met meer info.

De reden van de crash staat in die bestanden. Je moet hem alleen kunnen interpreteren om de echte oorzaak te kunnen vinden.
Daar ga ik me dan even verder in verdiepen, net als de tip voor de AMD drivers; ik kom er op terug! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannySan73
Jonkerlan schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:45:
Is het probleem inmiddels opgelost?
Nee hoor, ik zit op m'n werk sinds 13:00 en de pc staat half-open thuis te wachten op mijn verdere 'acties' :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannySan73
The Eagle schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:08:

*edit:

Het is mij nog steeds erg technisch, maar ben nu een stap verder dat ik de dump file in de debugger open heb; en dan kijken: wat zie ik, en wat kan ik er aan doen. Kleine stapjes, maar na een dag van al 16 uur ben ik niet meer zo scherp. :?

[ Voor 18% gewijzigd door DannySan73 op 31-07-2024 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:56

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Probeer eens met crystaldisk de status te lezen van je SSD's. Als dat ok is probeer dan eens te kijken of er fouten in je besturingssysteem zitten met de volgens commands in cmd (met administrators rechten)

sfc /scannow
dism /online /cleanup-image /restorehealth

Je hebt ook nog eventueel de magican software van Samsung zelf om de NVME SSD's na te kijken. Als die een fout bevatten, kun je ook dergelijke fouten en crashes krijgen. Dat is ook het lastige, het kan in principe:

Moederbord
CPU (vooral de geheugencontroller)
Geheugen
NVME drive

Of software als een corrupt bestand, driver etc. zijn. Hopelijk krijg je nu wat meer richting waar te zoeken :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannySan73
@tweakduke bedankt voor je toevoeging!
Ik heb gisteravond met Crystaldisk én Samsung's Magician software de 3 M2-SSD's uitgelezen: geen problemen gevonden daar. Daarnaast inderdaad via de CMD prompt het systeem gescand: geen fouten gevonden.

@The Eagle het heeft even wat puzzelen gekost, maar uiteindelijk gisteravond (eigenlijk vanochtend) wat uitkomsten: De debugger gaf aan dat de laatste BSOD veroorzaakt werd door 'ntkrnlmp.exe'.
Daarop heb ik de volgende dingen gedaan:
Alle AMD drivers laten updaten/checken (zowel grafische kaart als alle systeemonderdelen zoals chipset e.d.) en daarvan een schone install gedaan.

In de BIOS de C-states op 'Enabled' gezet, omdat sómmige combinaties van chipset/cpu/moederbord de setting 'Auto' interpreteren als 'Off' en dat kan instabiliteit in de 7xxx series Ryzen CPU's tot gevolg hebben.
SFC scan gedaan, en daarna een virusscan. De C-states gevonden via een bron op Google, waarbij gelinkt werd naar een filmpje van AMD zélf waarbij werd uitgelegd wat deze setting doet.

Al het bovenstaande ging prima, de volgende stap was de drivers verifiëren middels de Windows Driver Verifier manager (commandprompt actie).
Na het instellen opnieuw opstarten, en toen bleef de bak hangen in een oneindige BSOD loop die ik alleen kon ondervangen door de pc op te laten starten in veilige modus en dat weer uit te zetten.

Daarna de 5 logs weer gedebugged, en díe werden veroorzaakt door "AsIO3.sys" en toen hield het voor mij vannacht rond 01:30 wel op.

Dus de driver verifier 'stressed' drivers om te kijken welke er fout gedrag veroorzaken; dus ik 'ga' nu van de ene naar de andere fout...

Ik hoop dat iemand uit het hierboven wijs wordt?

Wat ik - nu - kan vinden, is dat het een oorzaak zou kunnen zijn van het uninstallen van de software van Asus die 'Armoury Crate' heet (zo'n suite met programma's) en dan zou ik in het register iets moeten verwijderen/wijzigen maar dat ga ik nog even niet doen.

Wellicht hebben jullie n.a.v. bovenstaande nog aanvullende tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:56

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
DannySan73 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:13:
@tweakduke bedankt voor je toevoeging!
Ik heb gisteravond met Crystaldisk én Samsung's Magician software de 3 M2-SSD's uitgelezen: geen problemen gevonden daar. Daarnaast inderdaad via de CMD prompt het systeem gescand: geen fouten gevonden.

@The Eagle het heeft even wat puzzelen gekost, maar uiteindelijk gisteravond (eigenlijk vanochtend) wat uitkomsten: De debugger gaf aan dat de laatste BSOD veroorzaakt werd door 'ntkrnlmp.exe'.
Daarop heb ik de volgende dingen gedaan:
Alle AMD drivers laten updaten/checken (zowel grafische kaart als alle systeemonderdelen zoals chipset e.d.) en daarvan een schone install gedaan.

In de BIOS de C-states op 'Enabled' gezet, omdat sómmige combinaties van chipset/cpu/moederbord de setting 'Auto' interpreteren als 'Off' en dat kan instabiliteit in de 7xxx series Ryzen CPU's tot gevolg hebben.
SFC scan gedaan, en daarna een virusscan. De C-states gevonden via een bron op Google, waarbij gelinkt werd naar een filmpje van AMD zélf waarbij werd uitgelegd wat deze setting doet.

Al het bovenstaande ging prima, de volgende stap was de drivers verifiëren middels de Windows Driver Verifier manager (commandprompt actie).
Na het instellen opnieuw opstarten, en toen bleef de bak hangen in een oneindige BSOD loop die ik alleen kon ondervangen door de pc op te laten starten in veilige modus en dat weer uit te zetten.

Daarna de 5 logs weer gedebugged, en díe werden veroorzaakt door "AsIO3.sys" en toen hield het voor mij vannacht rond 01:30 wel op.

Dus de driver verifier 'stressed' drivers om te kijken welke er fout gedrag veroorzaken; dus ik 'ga' nu van de ene naar de andere fout...

Ik hoop dat iemand uit het hierboven wijs wordt?

Wat ik - nu - kan vinden, is dat het een oorzaak zou kunnen zijn van het uninstallen van de software van Asus die 'Armoury Crate' heet (zo'n suite met programma's) en dan zou ik in het register iets moeten verwijderen/wijzigen maar dat ga ik nog even niet doen.

Wellicht hebben jullie n.a.v. bovenstaande nog aanvullende tips?
https://rog-forum.asus.co...ied-asio3-sys/td-p/865939

Misschien dat je hier al uitkwam. Iemand noemt een uninstaller van Asus zelf. Persoonlijk zou ik dst eetst proberen, drivers updaten en dan kijken of het conflict wat je nu hebt dan weg is.

https://www.asus.com/support/faq/1041654/

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:56
Wellicht even de "Asus Performance Enhancement" functie uitschakelen in de BIOS. Vervolgens nog even bladeren door de EventViewer in Windows. Mogelijk vind je daar nog wat conflicten.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:25
Ik had vergelijkbare problemen. Alles wees op een driver probleem of moederbord probleem. Kon bijvoorbeeld uren prima gamen, maar tijdens een YouTube filmpje een bsod bijv. Super irritant en niet duidelijk waarom. Alles geprobeerd. Uiteindelijk pas ik ergens een post van iemand die zijn ssd los had gemaakt en opnieuw erin had gedaan waarna alles was opgelost. Ik heb dat ook gedaan ondanks dat de ssd er goed en netjes in zat. Sinds dien 0 problemen meer.
Is wellicht niet gelijk aan jouw probleem, maar wel super snel even te doen om het uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannySan73
tweakduke schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:15:
[...]

https://rog-forum.asus.co...ied-asio3-sys/td-p/865939

Misschien dat je hier al uitkwam. Iemand noemt een uninstaller van Asus zelf. Persoonlijk zou ik dst eetst proberen, drivers updaten en dan kijken of het conflict wat je nu hebt dan weg is.

https://www.asus.com/support/faq/1041654/
Okay, ruim 2 uur verder...
Eerst Armoury crate verwijderd met de speciale uninstaller; geen verschil.
Toen maar met die registry tips aan de gang; en handmatig die files verwijderd.
Toen weer opnieuw opstarten.

Maar omdat hij nog in de driver verifier mode zat, kwam het volgende BSOD:
IOMaP64.sys
Dat opgezocht, en aan de hand van de handleiding opgelost.

Toen kwam: avgbidsdriver.sys
Dus AVG verwijderd

Toen éindelijk startte de pc wél op en blifjt ook draaien; maar nu vraagt 'ie steeds om de... jawel:

AsIO3.sys want die wordt aangeroepen door een programma van Asus (AI suite 3) dus die moet ik zo verwijderen.

Dat deze bak überhaupt nog draait.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannySan73
Sir_Hendro schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:23:
Wellicht even de "Asus Performance Enhancement" functie uitschakelen in de BIOS. Vervolgens nog even bladeren door de EventViewer in Windows. Mogelijk vind je daar nog wat conflicten.
Ik kon dat niet vinden in de Bios (heet het bij dit bios misschien anders?)

De eventviewer staat vol met 'loze' fouten; daar kom ik nu niet zo goed uit helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannySan73
Opperhoof schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:28:
Ik had vergelijkbare problemen. Alles wees op een driver probleem of moederbord probleem. Kon bijvoorbeeld uren prima gamen, maar tijdens een YouTube filmpje een bsod bijv. Super irritant en niet duidelijk waarom. Alles geprobeerd. Uiteindelijk pas ik ergens een post van iemand die zijn ssd los had gemaakt en opnieuw erin had gedaan waarna alles was opgelost. Ik heb dat ook gedaan ondanks dat de ssd er goed en netjes in zat. Sinds dien 0 problemen meer.
Is wellicht niet gelijk aan jouw probleem, maar wel super snel even te doen om het uit te sluiten.
Bedankt, maar dit was niet het probleem; het moederbord was namelijk net terug van Asus; dus alles was er al uit en heb ik net afgelopen weekend weer geïnstalleerd 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannySan73
Ik neig naar een bios reset een verse Windows...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ah, jij lijkt gewoon last te hebben van allerlei bloatware die meegeleverd wordt.

Nergens voor nodig die meuk.
AVG al helemaal niet :X Gewoon lekker Microsoft Defender gebruiken, is prima.

Zou als ik jou was een kale installatie van Windows doen, en dan alleen de drivers die er nog niet op zitten downloaden. Dus DLL's enzo, niet al die software. Scheelt vaak al een boel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannySan73
The Eagle schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 23:20:
Ah, jij lijkt gewoon last te hebben van allerlei bloatware die meegeleverd wordt.

Nergens voor nodig die meuk.
AVG al helemaal niet :X Gewoon lekker Microsoft Defender gebruiken, is prima.

Zou als ik jou was een kale installatie van Windows doen, en dan alleen de drivers die er nog niet op zitten downloaden. Dus DLL's enzo, niet al die software. Scheelt vaak al een boel.
Thanks, ik dacht ook aan zoiets.
Verse Windows en alleen de benodigde AMD drivers (chipset e.d.).
Geen Asus suite, Armoury crate dat bedoel je?
Zit ik alleen nog met dat 'ie heet loopt (83 graden cinebench multicore) en of expo nu wel of niet aan moet en welke setting daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 15:28
Geen AVG, dat zegt @The Eagle toch duidelijk? Waarom heb je die erop gezet? 83 graden? Ik weet even niet precies wat ik nou lees. Je bouwt vaker systemen voor anderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DannySan73
pennywiser schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 23:35:
Geen AVG, dat zegt @The Eagle toch duidelijk? Waarom heb je die erop gezet? 83 graden? Ik weet even niet precies wat ik nou lees. Je bouwt vaker systemen voor anderen?
Het systeem is bijna anderhalf jaar geleden gebouwd en liep als een trein, de gebruiker heeft zelf software er op gezet
En die temps constateerde ik eerder deze week na het opnieuw in elkaar zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DannySan73
Als aanvulling, er zit een kraken X-53 aio op de ryzen 5 - 7600x die bij het afleveren door mij getest en stresstest is en niet boven de 70/75 graden kwam bij cinebench multicore 20 minuten lang en dat meerdere keren.

Maar nu draait deze veel warmer en is veel "stuiteriger" in de temperatuur; dat is een volgend issue.

En ik bouw wel eens systemen, maar niet 3 per week oid 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garrettvr
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:43
PC van een bekende draaide ook geruime tijd zonder problemen, totdat de PC kuren begon te vertonen bij het gamen.
Na grondige analyse blijkt dat de persoon in kwestie allerlei 'tools' heeft geinstalleerd zoals, AVG, automatische update programma's, cc cleaner etc.

Grotendeels alle 'rommel' verwijderd en problemen zijn verdwenen.

Succes met het opschonen van de pc.

Tip: al nagedacht over een herinstallatie? Even een versie windows image er op en dan enkel de drivers installeren zonder de software er bij. Dan ben je helemaal vers :)

Groetjes van G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 15:28
Heb je nog een lege SSD, installeer het systeem dan daarmee eens opnieuw. Dan kan je die huidige SSD laten zoals die was. Repareren heeft denk ik nog weinig zin, gewoon herinstalleren en afgeven met de boodschap dat als ze er weer allerlei zaken opzetten dit weer problemen kan veroorzaken.

Memtest trouwens al gedraaid, was wel voorgesteld maar resultaat niet gezien? En Windows was opnieuw geïnstalleerd, maar door wie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannySan73
Garrettvr schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 08:22:
PC van een bekende draaide ook geruime tijd zonder problemen, totdat de PC kuren begon te vertonen bij het gamen.
Na grondige analyse blijkt dat de persoon in kwestie allerlei 'tools' heeft geinstalleerd zoals, AVG, automatische update programma's, cc cleaner etc.

Grotendeels alle 'rommel' verwijderd en problemen zijn verdwenen.

Succes met het opschonen van de pc.

Tip: al nagedacht over een herinstallatie? Even een versie windows image er op en dan enkel de drivers installeren zonder de software er bij. Dan ben je helemaal vers :)
Zojuist met de eigenaar kortgesloten, dit weekend gaat er een verse Windhoos op met alleen de benodigde drivers; en dan verder testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannySan73
pennywiser schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:14:
Heb je nog een lege SSD, installeer het systeem dan daarmee eens opnieuw. Dan kan je die huidige SSD laten zoals die was. Repareren heeft denk ik nog weinig zin, gewoon herinstalleren en afgeven met de boodschap dat als ze er weer allerlei zaken opzetten dit weer problemen kan veroorzaken.

Memtest trouwens al gedraaid, was wel voorgesteld maar resultaat niet gezien? En Windows was opnieuw geïnstalleerd, maar door wie?
Ik heb helaas geen lege SSD, dus de huidige windows schijf gaat gewoon leeg; en daarop wordt een nieuwe windows dan gezet.

Memtest vandaag gedraaid, 4 passes met alle 13 tests: Passed zonder problemen.

Windows was tussentijds NIET opnieuw geïnstalleerd, dat dácht ik maar is als oplossing toen niet meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skelleniels
  • Laatst online: 19-05 14:42
DannySan73 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 08:06:
[...]

Het systeem is bijna anderhalf jaar geleden gebouwd en liep als een trein, de gebruiker heeft zelf software er op gezet
En die temps constateerde ik eerder deze week na het opnieuw in elkaar zetten.
Ik was even in de war, terug even beginpost gelezen en was toch correct. Je spreekt jezelf hier behoorlijk tegen. Volgens je topicstart is Windows al herinstalleerd en gaf de pc al van in het begin problemen(en niet dat die liep als een trein zoals je hier nu zegt)

Dus problemen van dag 1 en ook na herinstallatie?

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyNick
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02:17
skelleniels schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 06:45:
[...]

Ik was even in de war, terug even beginpost gelezen en was toch correct. Je spreekt jezelf hier behoorlijk tegen. Volgens je topicstart is Windows al herinstalleerd en gaf de pc al van in het begin problemen(en niet dat die liep als een trein zoals je hier nu zegt)

Gezien de genoemde Asus bloatware vermoedt ik eerder dat er een systeemherstel is gedaan naar het originele image, inclusief alle meuk die daarin meegenomen wordt.
Eerste wat ik daarna dan ook als ik die optie heb moeten gebruiken doe is rigoureus alle bloatware schonen😈

@DannySan73, ik zou een bootable USB met Windows maken & vanuit deze de SSD formatteren, en Windows opnieuw installeren.
Zelf ook al rare dingen meegemaakt vanuit het meegeleverde image op die Asus krengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skelleniels
  • Laatst online: 19-05 14:42
Ahja inderdaad, gewoon cleane bootstick maken en enkel drivers downloaden. Die Apps zijn over het algemeen overbodig, buiten eventueel voor fans en RGB.

https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows11

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannySan73
skelleniels schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 06:45:
[...]

Hoi hoi, wellicht heb ik me niet goed uitgedrukt; daarvoor mijn excuses!
Ik heb de pc hier thuis geïnstalleerd (mechanisch, en Windows) en deze draaide toen als een trein.
Daarna is de pc naar mijn collega gegaan en vroeg ik wel eens "Hey, loopt alles mooi"? En dan kreeg ik een positief antwoord. Na een paar weken echter kwamen de eerste 'ik had een vastloper' berichten.

De gebruiker zélf heeft ook dingen gepoogd te doen, en die image terugzetten zóu iets kunnen zijn (of wellicht is dan niet intentioneel gegaan; als onderdeel van het automatische windows herstel bv).

Nu is de pc hier door mij gisteren voorzien van een verse Windows 11, en de benodigde drivers zijn geïnstalleerd. Geen extra bloatware zoals AI-suites or Armoury Crate (en ook geen AVG, die had de gebruiker er ook opgezet). En de pc draait nu kalm en stabiel, het enige wat (nog steeds niet) stabiel is; is de XMP. Die staat nu uit, want zodra deze aangezet wordt (ik heb alleen Expo I geprobeerd) wordt 'ie minder stabiel; ik heb er veel over proberen te vinden maar niet altijd met succes.

Kan ook gewoon uitblijven natuurlijk, maar het geheugen staat in de lijst van Asus als goedgekeurd én als kloksnelheid 6.000 dus wat is er dan/doe ik dan fout. Iemand suggereerde om 'zelf het dan maar in te stellen' maar ik ben bang dat ik meer instabiliteit toevoeg.

Heeft iemand daar nog een tip voor? En hoe ik nu het beste kan gaan testen?
Ik heb weinig zin om alles weer netjes te cable-managen en vast te maken en terug te brengen; om dan weer te horen 'hij is nog steeds niet goed'.
Ik las ook 'cinebench draaien steeds is ook niet goed; want het is niet representatief voor gamen' dus alle tips zijn weer welkom. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DannySan73
SpeedyNick schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 07:30:
[...]

Gezien de genoemde Asus bloatware vermoedt ik eerder dat er een systeemherstel is gedaan naar het originele image, inclusief alle meuk die daarin meegenomen wordt.
Eerste wat ik daarna dan ook als ik die optie heb moeten gebruiken doe is rigoureus alle bloatware schonen😈

@DannySan73, ik zou een bootable USB met Windows maken & vanuit deze de SSD formatteren, en Windows opnieuw installeren.
Zelf ook al rare dingen meegemaakt vanuit het meegeleverde image op die Asus krengen.
Hoi hoi, zie ook hierboven; een verse schone Windows 11 draait nu en de bak draait rustig en prima.

Nu het onderdeel: testen (voordat 'ie terug gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk12345678
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:39
@DannySan73 In welke sloten is het ram geïnstalleerd? Dat kan ook nog verschil maken. Bij dit moederbord moet bij 2 ram sticks het geheugen in ieder geval in slot A2 en B2 (de lichtgrijze sloten) worden gestopt :).

Christus heeft in onze plaats de prijs voor onze zonden betaald aan het kruis. Een ieder die berouw toont en vertrouwt op Hem, zal behouden worden. Laat je niet misleiden door valse leren zoals het welvaartsevangelie of sektes als de Jehova's Getuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannySan73
Henk12345678 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 16:02:
@DannySan73 In welke sloten is het ram geïnstalleerd? Dat kan ook nog verschil maken. Bij dit moederbord moet bij 2 ram sticks het geheugen in ieder geval in slot A2 en B2 (de lichtgrijze sloten) worden gestopt :).
Bedankt voor je antwoord Henk!
Het geheugen is 'natuurlijk' in A2 en B2 geïnstalleerd (de 2e en 4e bank, de grijze :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannySan73
De pc zit nu weer helemaal in elkaar en draait soepel en rustig, de hogere temps zijn gewoon onderdeel van de 7600X en kán ik wel naar beneden zetten via het BIOS (PBO) maar weet niet of dat echt nodig is.

Ik heb nu geen XMP aan (dat krijg ik nog niet voor elkaar zonder dat de pc inderdaad onstabiel wordt) - iemand een idee daarvoor? Handmatig doen? (maar dat heb ik nog niet eerder gedaan).

En hoe kan ik deze pc nou testen zodanig dat ik zeg: als ik 'm aflever is 'ie "goed".

Benchmarks? Gewoon 'een spelletje heel lang spelen'?
Hoe pakken jullie dat op? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannySan73
Ik werd attent gemaakt trouwens op het feit dat bij de beschrijving van het gebruikte geheugen staat "for use in slots 1,2) - betekent dat, dat het geheugen in ándere slots moet dan de handleiding van het moederbord aangeeft? :-o Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKuFegtxCFAs46ADaI7SAH26IlU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rC1ifpb2qOQnxxGlj74eX1wg.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04:04
(jarig!)
Wel apart dat het met het EXPO geheugen profiel niet goed draait. Ik dacht dat die problemen met de biosupdates begin dit jaar waren opgelost. Ik heb in februari voor iemand een PC gebouwd met een 7800X3D en een Asus Rog Strix B650 wifi. Geheugen met een 6000 MT/s cas 30 EXPO profiel, het het liep gelijk perfect. Start super snel op ook. Dus het valt me weer tegen nu te lezen dat dat blijkbaar nog steeds niet altijd zo soepel gaat.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannySan73
The Reeferman schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:45:
Wel apart dat het met het EXPO geheugen profiel niet goed draait. Ik dacht dat die problemen met de biosupdates begin dit jaar waren opgelost. Ik heb in februari voor iemand een PC gebouwd met een 7800X3D en een Asus Rog Strix B650 wifi. Geheugen met een 6000 MT/s cas 30 EXPO profiel, het het liep gelijk perfect. Start super snel op ook. Dus het valt me weer tegen nu te lezen dat dat blijkbaar nog steeds niet altijd zo soepel gaat.
Helaas is dit nog steeds zo, het opstarten duurt ook veel langer met expo aan (alsof 'ie zich elke keer moet trainen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
(jarig!)
Je zou eens willen testen met andere modules. Want het lijkt er op dat het gewoon niet goed werkt op het EXPO profiel. Terwijl dat na de biosupdates van begin dit jaar, als er niks mis is met de CPU en het mobo, eigenlijk wel zou moeten.
Op wat voor snelheid loopt het geheugen eigenlijk als EXPO uit staat?

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannySan73
The Reeferman schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:13:
Je zou eens willen testen met andere modules. Want het lijkt er op dat het gewoon niet goed werkt op het EXPO profiel. Terwijl dat na de biosupdates van begin dit jaar, als er niks mis is met de CPU en het mobo, eigenlijk wel zou moeten.
Op wat voor snelheid loopt het geheugen eigenlijk als EXPO uit staat?
Helaas heb ik niet de beschikking over andere modules, zonder Expo lopen deze sticks op 4800.
Ik heb ondertussen ook contact met Kingston en ik heb een instructiemail voor het testen ontvangen.

Dat ga ik vanavond eens aanpakken. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannySan73
Een update over dit geheel, de support van Asus is totaal bagger; die snappen het volgens mij zélf niet eens. Maar omdat ik met Expo juist de/meer problemen heb; heb ik contact gezocht met Kingston en het probleem voorgelegd. Ik kreeg prompt dezelfde avond nog een instructiemail met een aantal tests die ik moest doen en de logs en de resultaten voorleggen.

De conclusie was dat het óf het moeder bord was, óf het geheugen; en dat zij per direct aanboden om de kit te vervangen voor een zelfde maar wel een veel nieuwere batch en daarna het weer willen opvolgen met ervaringen en tests.

Dus het oude geheugen is onderweg daarheen; nu wachten op de nieuwe kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
(jarig!)
Ben benieuwd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DannySan73
Hoi allemaal, het is een tijdlang stil geweest; maar er is goed nieuws: het probleem is gevonden én opgelost!

Na contact met Asus (die een grote variatie aan antwoorden gaf waaraan het kon liggen; zolang het maar niet het moederbord van henzelf was) die - nadat ik het moederbord had opgestuurd, en dat ze het binnen 3 dagen ook alweer terúg hadden gestuurd met een notitie "gerepareerd" zei: het ligt niet aan het moederbord want dat is goed.

Ik heb daarop verder gespit, en Kingston aangeschreven en de hele casus voorgelegd.
Prompt de dag erop kreeg ik een persoonlijk bericht, uitgebreide mail met een stappenplan om het geheugen te testen; met de vraag om feedback.
Na het testen alle rapporten en bevindingen ingediend, conclusie Kingston: Het wijst er niet rechtstreeks/direct op maar wij vinden dat wij als service een nieuwe geheugenkit leveren; na insturen van de oude kit.

Nieuwe kit aangekomen, pc helemaal weer opnieuw opgebouwd en: done!

Collega blij, ik blij - en jullie heel erg bedankt voor het meehelpen en meedenken! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Pagina: 1