Eerste compact camera met het gemak van een smartphone?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.556 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-05 16:30

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Topicstarter
Op vakantie vind ik het altijd leuk om leuke plaatjes te schieten. Echter loop ik soms tegen de beperkingen aan van mijn smartphone (Samsung S22 Ultra). Met name de zoom en de scherpte kunnen beter. Daarom ben ik op zoek naar mijn eerste 'grote mensen camera'. Ik wil graag betere kwaliteit foto's kunnen schieten, maar liefst in een compacte formaat. Ik heb eens een spiegelreflex geleend, maar dat is een groot apparaat dat je echt moet 'meezeulen'.

Wat wil ik gaan fotograferen?
- Gezin
- Landschappen
- Vakantiekiekjes

Wat vind ik belangrijk?
- Formaat - graag klein zodat het evt in een broekzak past.
- Ik vind het prettig dat hij beter kan zoomen dan mijn S22 Ultra ;-)
- Gebruiksgemak --> Ik schiet vrijwel alles op de auto-stand, maar ik zou graag de optie hebben om zelf aan de slag te gaan met de settings.
- Opties voor back-up / cloud services? (ik heb nu een abbo voor Google One, bestaat er een camera die automatisch foto's back-up'ed?)

Kortom, de smartphone experience, maar dan met betere hardware.

Verder ben ik van plan een fotocursus te gaan doen, om ook op die manier de kwaliteit van de foto's te verbeteren.

Budget
Geen idee.... 500 euro is prima, maar als datgene wat ik zoek voor 1000 euro te koop is, is dat ook prima. In het ergste geval verkoop ik de boel weer.

Wat heb ik zelf al gevonden?
Ik ben behoorlijk nieuw op dit gebied, dus vind het lastig de juiste filters in de pricewatch aan te brengen, maar ik had bijv. deze camera gevonden:
uitvoering: Sony Cyber-shot RX100 III Zwart
Vraag me wel af of deze camera voldoende kan zoomen....

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomskipsp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-05 19:52
Ik heb zelf de RX100 III , ik vind het een fijne camera. Inderdaad kan deze niet zo ver zoomen dus als dat belangrijk voor je is zou ik ook zeker een latere versie bekijken die wel verder kan zoomen. Beeldkwaliteit is echt top bij de Sony overigens.

Als ik je een tip mag geven, ga even langs een fotowinkel of desnoods de mediamarkt om zo’n toestel in je handen te houden. Er zitten wat meer knoppen op dan je smartphone :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
thomskipsp schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 08:41:
Ik heb zelf de RX100 III , ik vind het een fijne camera. Inderdaad kan deze niet zo ver zoomen dus als dat belangrijk voor je is zou ik ook zeker een latere versie bekijken die wel verder kan zoomen. Beeldkwaliteit is echt top bij de Sony overigens.

Als ik je een tip mag geven, ga even langs een fotowinkel of desnoods de mediamarkt om zo’n toestel in je handen te houden. Er zitten wat meer knoppen op dan je smartphone :)
Goede tip! Ik denk dat ik inderdaad maar eens naar de dichtstbijzijnde KameraExpress ga, het feit dat er meer knopjes opzitten is welbekend ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:10

DirtyBird

Praktiserend denker

Hoeveel zoom denk je nodig te hebben? Voor gezin, landschap- en straatfotografie (mijn interpretatie van vakantiekiekjes in dit geval) heb je vaak wel genoeg aan 3-4x zoom denk ik.

Het aanbod is nu niet heel groot helaas op compactgebied.
Je zou naar de Leica D.Lux 8 kunnen kijken. Heeft een nog wat grotere sensor en uitmuntende beeldkwaliteit.
Wel nog weer wat duurder, maar volgens mij is Leica heel waardevast (check zelf marktplaats even of dat voor de d.lux serie ook geldt).

[ Voor 46% gewijzigd door DirtyBird op 02-08-2024 11:15 ]

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:15
Zelf ben ik eigenaar van een (kapotte ) A7II en ook de Olympus tg-6. Die eerste valt voor je af ivm het formaat, maar de tweede is in mijn ogen het overwegen waard. De kwaliteit an sich gaat een goede smartphone niet overstijgen, maar het ding is gebouwd als een tank en kan onder water. Ook de videokwaliteiten zijn best goed.

Vooral door stevigheid eid en waterdichtheid maak ik foto's die met vele andere camera's niet te maken zijn. Op mijm huidige vakantie heb ik foto's gemaakt vanuit het water terwijl mijn kinderen van een groot opblaasparcours springen en van de eerste scuba duik van mijn dochter.

Andere stevige compactcamera's kunnen ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In het compact camera segment is de keuze niet groot meer maar zal je dus 2e hands moeten zoeken. De sony RX100 serie is dan heel erg fijn. Bied echt wel wat meer dan je telefoon.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
helaas bestaat wat je zoekt niet!
ik zou ook heel graag eigenlijk een smartphone met zoomlens en grotere sensor willen hebben, maar die maken ze naar mijn weten (nog) niet.
alle compact camera's hebben niet het gemak van de telefoon (snel kunnen delen, bewerken, opslaan in cloud en/of verzenden via social media)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:52
"Broekzak" wordt denk ik wel lastig. Maar als je voor de allerkleinste compactcamera's gaat heb je er in ieder geval wel een aantal die (meestal) in je jaszak zullen passen. Denk aan de Canon G7x III en de Sony RX100 (welke variant dan ook, als je ze kan vinden). Beide geven je veel mogelijkheden die je met een smartphone niet hebt. Als je bereid bent 1200 euro uit te geven kan je voor de nieuwste RX100 gaan, de VII. Die heeft aanzienlijk meer zoom dan de oudere modellen en ondanks dat 'ie 5 jaar oud is (er is nooit meer een opvolger gekomen binnen deze klasse) is het denk ik binnen dit formaat en gewicht de beste camera die ooit gemaakt is. Zelf heb ik een Canon G5x II. Dat was destijds (zelfde release-jaar) de concurrent. Minder succesvol dan de Sony maar ook echt een topmodel binnen deze klasse. Helaas 'discontinued', maar de hierboven genoemde G7x III is redelijk vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:29
Panasonic TZ-100 (of 200).
Compact, veel zoom, 1" sensor.
https://www.dpreview.com/...nic-lumix-dmc-zs100-tz100

Gebruik eigenlijk altijd een iPhone op vakantie, maar soms mis je de zoom en dan is deze wel mooi. Ook leuk voor concerten.

Jammer dat ze nooit mee een opvolger hebben gemaakt. Als je ziet wat een telefoon tegenwoordig al kan zou ik weleens zo'n tz100 of Sony RX met een nieuwe chip willen zien.

[ Voor 87% gewijzigd door matthijst op 07-08-2024 15:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
Leipo schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:49:
alle compact camera's hebben niet het gemak van de telefoon (snel kunnen delen, bewerken, opslaan in cloud en/of verzenden via social media)
Op zich heb je gelijk, maar wat veel modellen wel hebben is dat je via wifi in weinig tijd en moeite de hele reeks van camera naar mobiel zet (in originele maat, of gecomprimeerd) en dan kan je er alsnog mee doen wat je wilt qua delen/social/etc. .. Kost je wel één stap extra tov meteen met mobiel fotograferen, dat is waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 21:14

Barrycade

Through the...

Idd de mogelijkheid om een ad hoc WiFi op te bouwen en je haalt de foto's zo binnen.

Dat is dan net zoals je foto maken op je mobiel en dan bewerken en delen.

Zo ver ik weet ondersteunen camera's geen directe internet verbinding.

Maar USB3 card lezertje en je haalt de foto's ook zo van de SD card op je telefoon of Tablet (of PC).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
Bedankt voor het meedenken allemaal! Vandaag heb ik bij KameraExpress de RX100 VII gehaald.
uitvoering: Sony Cyber-shot RX100 VII Zwart

Eigenlijk precies wat @Valorian zegt, erg compact maar toch goede prestaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Flimovic schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 19:35:
Bedankt voor het meedenken allemaal! Vandaag heb ik bij KameraExpress de RX100 VII gehaald.
uitvoering: Sony Cyber-shot RX100 VII Zwart

Eigenlijk precies wat @Valorian zegt, erg compact maar toch goede prestaties.
Wow mooie keuze! En nu vooral lekker experimenteren en spelen met de functies, dan kom je er snel genoeg achter waar de meerwaarde zit, welke zaken je liever op “auto” laat staan en wat je juist zelf wil controleren. Mooi speelgoed in ieder geval, kom nog eens terug in dit topic met de mooiste foto’s straks 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten1977_
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-05 19:05
Knip. Na 4 maanden nog met suggesties aankomen terwijl de Topic starter al heeft aangegeven dat hij een keuze heeft gemaakt, voegt niet zoveel toe.

[ Voor 80% gewijzigd door sys64738 op 09-12-2024 17:19 . Reden: Oprakelen oud topic dat ook al beantwoord was. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Knip. Deze is nu ook niet meer relevant.

[ Voor 89% gewijzigd door sys64738 op 09-12-2024 17:20 . Reden: Reactie op oprakel post hiervoor. ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.