LED printer Oki C332 problemen prints

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Mijn vraag
We hebben sinds vorige week de LED printer Oki C332, bedoeld om waterslide papier te printen (inktjetprinters verzieken dit gevoelige papier door de papierfeed wieltjes: strepen die je past ziet na verwerking met water). Ook was dit gekozen vanwege een veel snellere verwerking van dit papier (verwerking via inkjets op tegels werkt met spuitbus voor waterdichte lagen, allesbehalve gezond, met led/laser zou dit niet hoeven).We hadden al van tevoren wat test prints opgevraagd van webshops en die bevielen goed (eigenlijk waren dit lichte felle kleuren, slechte keuze blijkt). Out of the box leek het wel goed te werken bij de eerste test prints met foto/max kwaliteit. Maar na meer prints te hebben gemaakt viel op:

- Het blauw overheerst erg. Hoe corrigeer je dit goed zonder 400 foto's qua verzadiging te verminderen?
- Bij tig oplossingen geprobeerd te hebben om dit te corrigeren kom ik uit op probleem 2: opeens zijn de prints die al donker van ontwerp zijn erg donker/zwart. Alsof er ergens HDR is ingegooid wat voor een hoog contrast, maar je ook direct 20 stappen van licht naar donker kwijt bent. Misschien wat overdreven, maar dit idee dus, rechts is het op de monitor en links de print

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Printer C332
- Windows 10 + 11

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Zo'n beetje alle printers settings doorlopen van Oki (office/foto/kleur instellingen naar srgb/adobe rgb). Adobe RGB gebruiken zorgt voor sterke vermindering blauw, maar het contrast is veel te hoog, dit was niet bij eerdere prints zo hoog (subtiele overgangen van grijs naar zwart lukken niet)
- Kleurpalet uitgeprint met de Oki Color tool, er is wel een soort streep te zien in het groen/blauw gebied (volgens internet is dat vuil)
- Hierna de toners eruit gehaald en gecontroleerd. Ook de LED kop voorzichtig schoon proberen te maken.
- Oki custom ICC kleurprofiel aangemaakt met gamma 1.8 ipv 2.2 om die te testen
- Het aanpassen van gamma/helderheid via 'office' instelling zorgt ervoor dat er meer details naar voren komen, maar dit lijkt meer op stappen van 5 ipv 20 (slechte overgang)
- Op pc 2 een deze foto proberen te printen na verse installatie, 1 zwarte massa met hier en daar wat details :X dit was bij andere apen niet zo erg in het begin. Alleen dus oversaturatie van blauw omdat dit ook in de foto subtiel aanwezig was (aquarel stijl, dus het hoort er wel wat in te zitten).
- De Oki configuration tool heb ik ook bekeken, alle toners zijn 90%+ vol. Andere naampjes nog hoger zelfs, 99% geloof ik (fuser?)
- Van ellende maar factory reset gedaan, helpt ook niet

Iemand bekend met dit merk en deze issues? :X

[ Voor 3% gewijzigd door ByteMe_ op 30-07-2024 22:45 ]

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Het blauw kon ik oplossen in de printer zelf, verzadiging zachter zetten.

Maar het donker is toch echt wel een probleem:

Origineel:
Afbeeldingslocatie: https://photographylife.com/cdn-cgi/imagedelivery/GrQZt6ZFhE4jsKqjDEtqRA/photographylife.com/2018/06/PrinterTestChart.jpg/w=768,h=960

Scan print via photoshop, geen extra settings
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSmGyIyI6AvRGodpxvNWEf_g884=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gfcK7XJFU3OykUi60vtbiOaP.jpg?f=user_large

Scan pattern print vanuit printer zelf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TWZhIIpOB2A4MiCiOCAhJelIOnA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0pFwkdpLpFjnWHB7jQm8Ttho.jpg?f=user_large

Het lijkt alsof de greyscale helemaal kapot is vanaf 50% grijs>zwart.

Iemand die dit eerder heeft gehad? Ik ben een leek op het gebied van laserprinters. LED koppen schoongemaakt (zonder alcohol uiteraard), CMYK niveau staat allemaal op 'vol'.

[ Voor 14% gewijzigd door ByteMe_ op 10-08-2024 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-09 01:10
Waar je tegenaan loopt is dat je nu allerlei instellingen door elkaar hebt gebruikt; waardoor je op verschillende plekken kleuraanpassingen doet die allemaal tegen elkaar inwerken.
De printerhardware is het probleem niet (meer) maar het ligt nu helemaal aan de instellingen van de PC. Zet alle instellingen terug naar de standaard zodat je een redelijke begininstelling hebt.
Sommige programma's op de PC doen zelf ook een kleurcorrectie; zet dat ook uit.
Zet ook op de printer (via het Color menu) de correcties allemaal weer op 0
Kies dan om óf op de printer de aanpassingen te maken óf met de printerdriver óf met het programma waarmee je afdrukt. Ga niet meerdere gebruiken want dat werkt elkaar tegen.

Op de downloadsite van OKI staat een ICC profiel, dat zou in principe een goede kleurafdruk moeten geven
https://www.oki.com/eu/pr...tilities/colour/46403102/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
W.b. die instellingen, het klopt dat ik best veel heb getest en gebruikt, ik dacht dat daar het probleem zat.

Maar op een andere pc met default settings heb ik exact hetzelfde probleem. Daarbij heb ik al reset gedaan op de printer + de PCL driver opnieuw geïnstalleerd. En ik heb de .ICC bestanden van Oki zelf gedownload die aan dit type zijn gekoppeld en geregistreerd met hun tool. Dus dat zou de juiste moeten zijn.

Maar dan nog: de patroon test is vanuit het printermenu gedaan, dat staat los van wat een pc doorstuurt.

Het heeft zeker gewerkt.in het begin. Maar opeens was er dus deze.omslag. De optie 'fotoverbetering' bij de Oki printerinstelling gaf bijna hetzelfde effect: erg hoog contrast, maar zonder grijsovergangen. Die optie had ik dus niet meer gebruikt.

Kan het zijn dat de toner alsnog kapot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:27
Het is wel mijn ervaring dat laserprinters vaak wat meer doorschieten in het donkere als je daar foto’s en afbeeldingen op print… maar dat is niet op grondig onderzoek gebaseerd.

Stomme vraag: is er geen supportafdeling van dit merk waar je de testprints eens naar toe kan sturen voor een mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Archer_VC10 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 16:19:
Het is wel mijn ervaring dat laserprinters vaak wat meer doorschieten in het donkere als je daar foto’s en afbeeldingen op print… maar dat is niet op grondig onderzoek gebaseerd.

Stomme vraag: is er geen supportafdeling van dit merk waar je de testprints eens naar toe kan sturen voor een mening?
Die is er zeker!

Reactietijd om de printer te kopen: < 1 uur.
Reactietijd aftersales: begin vorige week op 2 manieren reactie verzocht: je raadt het niet, nog geen reactie :/ ik kan de laatste prints nog wel even door spammen, want dat ergert me toch flink: het is geen €100 ding.

Het frappante: het bedrijf wat het water slide papier verkocht, heeft tot in detail ook in de handleiding uitgezocht welke mogelijke oplossingen er zijn. En het is niet eens hun product.

Maarja, als het opgelost kan worden zonder een (betaalde) retourzending, doen we dat liever.

[ Voor 5% gewijzigd door ByteMe_ op 11-08-2024 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:27
Als je specifiek op dat waterslide papier wil kunnen printen, is dit dan ook het merk/type printer wat door de fabrikant of verkoper van dat papier aangeraden wordt? Zo ja, dan zou ik verwachten dat er ook wel ergens een oplossing te vinden is... maar zo nee.... is dit dan de printer waar je zoveel werk in wilt steken om het werkend te krijgen? 😉

Edit: ik zie op de pagina van de fabrikant dat dit model printer sinds maart 2022 'discontinued' is. Dat zou kunnen betekenen dat je niet vooraan komt te staan in de support que, maar dat is een gok van mijn kant. Aansluitend op mijn vraag hierboven: is er een specifieke reden dat je dit model (ik gok nieuw) nu gekocht hebt? Wellicht is er een nieuwer model wat ook betere resultaten biedt.

[ Voor 36% gewijzigd door Archer_VC10 op 11-08-2024 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Archer_VC10 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 16:42:
Als je specifiek op dat waterslide papier wil kunnen printen, is dit dan ook het merk/type printer wat door de fabrikant of verkoper van dat papier aangeraden wordt? Zo ja, dan zou ik verwachten dat er ook wel ergens een oplossing te vinden is... maar zo nee.... is dit dan de printer waar je zoveel werk in wilt steken om het werkend te krijgen? 😉
De verkopende partij van het papier heeft exact dezelfde printer waarvan ook voorbeelden zijn toegestuurd. Die waren goed zoals ook de eerste prints van dit ding goed waren.

Alternatieve laser/led printers die redelijk kunnen printen vond je voor de rest in de 800/1000 reeks.

In principe zou een tweedehands inkjet printer van €50 ook werken, ware het niet dat deze het papier verpesten door de befaamde pizza wheel marks. En dat blijkt nog eens een groot bekend probleem.

Als je het mij vraagt had ik liever de samples via bedrijven laten voor maken en dat mn vrouw de afwerking doet voor haar op te zetten bedrijf. Maarja, dat is een afhankelijkheid en kost nog eens extra.

En voor die paar weken dat het apparaat er is hoort het gewoon goed te werken. En hoort die klantenservice (nota bene een officiële Oki verkoper) gewoon te reageren.

Pagina: 1