Advies gevraagd: nieuw netwerk apparatuur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnrlu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22-09 08:48
Wij hebben een vrijstaand huis (+/- 110 m2, dus niet extreem groot). Sinds 2019 maken wij naar volle tevredenheid gebruik van een Netgear Orbi RBR40 router en twee naar satelliet geflashte RBR40 routers. De router hiervan is geplaatst in de woonkamer, de satellieten staan boven, één op de voorste slaapkamer en één op de achterste slaapkamer.

Omdat we recent zijn overgestapt van Ziggo naar glasvezel van KPN (1gbs), ben ik opzoek naar een nieuw netwerk systeem. Harde vereiste is dat ik een eigen VPN server moet kunnen opzetten en bij voorkeur het modem van KPN niet hoef te gebruiken.

Vanwege de overstap naar KPN had ik een TP-link ER7212PC 3 in 1 router en twee EAP653 AP’s gekocht. De EAP653 waren bekabeld aangesloten en hingen in de eetkamer (midden in ons huis) en op de overloop. Omdat de dekking hiervan niet voldoende was, heb ik er ook nog een EAP610 bij gehad in de bijkeuken (rondom de bijkeuken hebben wij een slaapkamer en ook de badkamer). Voor buiten had ik een EAP225 outdoor en ik heb ook nog een EAP235 wall gehad voor in de achterste slaapkamer.

Wat ik echter ook probeerde (andere kanalen, TX-power, bandbreedte, plaatsing van de AP’s etc), ik kreeg geen goede stabiele verbinding in huis. Roaming werkte niet echt lekker en regelmatig moesten we op onze devices (voornamelijk Apple devices) de wifi uitschakelen en weer opnieuw inschakelen om over te schakelen op de sterkste AP. Hierop heb ik inmiddels alles geretourneerd en heb ik mijn oude Orbi systeem eerst weer aangesloten.

Nu weet ik niet zo goed wat te doen. Omdat de Orbi mij zo goed is bevallen, zat ik te kijken naar de Orbi RBK853 of eventueel de Orbi RBK763. Nu lees ik op internet veel tegenstrijdige ervaringen (dekking zou heel goed zijn, maar ook overpriced/overrated etc.). Ook parental control en Netgear Armor wordt beschreven als nadeel, omdat je daarvoor jaarlijks dient te betalen.

Wie heeft er tips? Ik wil gewoon een snel en stabiel netwerk in huis met wifi 6, waar ik geen omkijken naar heb. Ik denk dat ik niet meer open sta voor TP-link. Budget is max € 600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnrlu
Even een aanvulling: alle Orbi AP's zijn bekabeld aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:59

FreakNL

Well do ya punk?

Ik snap niet zo goed wat de overstap van Ziggo naar glas ermee te maken heeft.

Waarom blijf je je Orbis niet gewoon gebruiken? Ik werk hier thuis ook met 10 jaar oude APs. Werkt nog prima. En nog beter voor het milieu ook. Ik heb wel wat beters te doen dan een werkend systeem te vervangen.

Het opzetten van een VPN server staat verder los van je WiFi.

[ Voor 22% gewijzigd door FreakNL op 31-07-2024 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnrlu
Om te beginnen wil ik graag snellere wifi hebben (zodat ik ook meer gebruik maak van de snelheid die glas biedt). Daarnaast kan ik met de huidige Orbi geen VPN server opzetten als de router in AP modus staat (dit is echt een vereiste, vanwege het maken van onderlinge backups tussen verschillende nassen binnen familiekring) en IP camera's.

De vereiste instelling voor KPN glas is dat je in de router een VLAN moet kunnen instellen:

Technische details Internet
• PPPoE via VLAN 6 (802.1q).
• PPPoE authenticatie PAP met een gebruikersnaam en wachtwoord (bijv. internet / internet).
• Maximale pakket grote (mtu) 1500 bytes (rfc4638)
• IPv4 adres + DNS servers via PPPoE verkrijgen
• IPv6 adresreeks + DNS servers (IPv6) via DHCPv6-PD verzoek (in PPPoE). Een adres gebruiken uit reeks voor router.

Helaas is het mijn huidige Orbi niet mogelijk om een VLAN toe te kennen aan de WAN poort.

[ Voor 46% gewijzigd door hnrlu op 31-07-2024 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Orbi was dacht ik toch al redelijk prima kwa wifi?

Als je ze allemaal in een hoekje wegwerkt maak je al demping. Hoe meer 'vrij' ze staan hoe beter.

Als de Orbis ok zijn. Vervang alleen de router zou ik zeggen.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:01

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

hnrlu schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:50:
Om te beginnen wil ik graag snellere wifi hebben (zodat ik ook meer gebruik maak van de snelheid die glas biedt). Daarnaast kan ik met de huidige Orbi geen VPN server opzetten als de router in AP modus staat (dit is echt een vereiste, vanwege het maken van onderlinge backups tussen verschillende nassen binnen familiekring) en IP camera's.

De vereiste instelling voor KPN glas is dat je in de router een VLAN moet kunnen instellen:

Technische details Internet
• PPPoE via VLAN 6 (802.1q).
• PPPoE authenticatie PAP met een gebruikersnaam en wachtwoord (bijv. internet / internet).
• Maximale pakket grote (mtu) 1500 bytes (rfc4638)
• IPv4 adres + DNS servers via PPPoE verkrijgen
• IPv6 adresreeks + DNS servers (IPv6) via DHCPv6-PD verzoek (in PPPoE). Een adres gebruiken uit reeks voor router.

Helaas is het mijn huidige Orbi niet mogelijk om een VLAN toe te kennen aan de WAN poort.
unifi!! is ook op tweakers een topic te vinden hoe dat in te stellen voor kpn glas.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnrlu
Orbi is op zich prima, maar ik haal niet de volle snelheid uit de glasverbinding. Helaas zijn de huidige Orbi satellieten niet compatible met de nieuwe varianten, dus enkele een nieuwe router gaat niet werken.

Overigens staan de Orbi's netjes vrij op kastjes geplaatst (dus niet echt in hoekjes weggewerkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnrlu
Hubert schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:02:
[...]

unifi!! is ook op tweakers een topic te vinden hoe dat in te stellen voor kpn glas.
Unifi heb ik ook over gelezen. Maar is dat ook een systeem wat je één keer instelt en dat het dan "gewoon" werkt? Ik ben namelijk na Omada wel een beetje huiverig geworden voor zulke (semi professionele) sets.

Unify AP's zijn meestal voor aan het plafond, die kun je niet eenvoudig even verplaatsen als blijkt dat deze niet op de juiste plek hangt.

Het liefst heb ik een eenvoudig plug and play set, die én snel, én stabiel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-09 18:14

silverball

De wagen voor moderne mensen

hnrlu schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:07:
[...]

Unifi heb ik ook over gelezen. Maar is dat ook een systeem wat je één keer instelt en dat het dan "gewoon" werkt? Ik ben namelijk na Omada wel een beetje huiverig geworden voor zulke (semi professionele) sets.

Unify AP's zijn meestal voor aan het plafond, die kun je niet eenvoudig even verplaatsen als blijkt dat deze niet op de juiste plek hangt.

Wat maakte omada te ingewikkeld voor jou dan? Werkt hier op kantoor top, deed kwa installatiegemak niet onder voor Unify.

Je zou ook gewoon een pi kunnen neerzetten voor je VPN, als de routing maar klopt.

[ Voor 3% gewijzigd door silverball op 31-07-2024 11:09 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnrlu
Ik was met Omada constant bezig om snelheid en stabiliteit beter te krijgen; kanalen wijzigen, TX-power etc.

Het ene moment werkte het goed, een paar uren later kon de verbinding op dezelfde plek in huis echt beroerd zijn (lees: van het ene moment 900 mbps, tot het andere moment 3,4mbps op dezelfde device, op dezelfde plek), waarop ik dan dus weer moest klooien met de instellingen: ik kreeg het gewoon niet goed.

Ook kwam het voor dat we in de woonkamer, op een bepaalde plek een super goede verbinding hadden, en 1,5 mtr verderop de verbinding compleet wegviel, dat moet toch niet kunnen :?

Daarom ben ik nu beetje huiverig geworden voor die (semi)professionele apparatuur. Ik ben wat dat betreft geen tweaker, het moet gewoon uit de doos plug and play goed stabiel werken (iets wat mijn huidige Orbi al jaren doet). Maar op enig moment wil je gewoon vernieuwen, en dat wil ik nu graag doen vanwege de overstap op glas van KPN. Op dit moment neig ik naar een nieuwe Orbi set over te stappen (ik denk de RBK853).

Maar al lezend over de RBK853, werd ik wat aan het twijfelen gezet. Vandaar mijn vraag voor tips.

[ Voor 8% gewijzigd door hnrlu op 31-07-2024 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Hier een Omada omgeving draaien. Werkt prima. Voor fw update wel even reboot anders wil het wel eens fout gaan.

Dan heb je nog het Omada topic. Daar zijn sommige van Ubiquiti naar Omada gegaan omdat Ubiquiti met een update ook nog wel eens een foutje had.

Verder voor gasten wifi kun je bij Omada wel de max Mbit per verbonden apparaat instellen bij Ubiquiti niet (of inmiddels wel dat weet ik niet).

Tot slot je typt dit
het moet gewoon uit de doos plug and play goed stabiel werken
Die Orbis zijn idd veel meer plug and play dan Omada en Ubiquiti.

Meest simpele is KPN router, pi met een VPN eraan en je Orbis.
Orbi is op zich prima, maar ik haal niet de volle snelheid uit de glasverbinding
Geen idee wat je nu haalt. Maar wat verwacht je dat je met een nieuwe setup gaat halen? Overal 1 Gbit met wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:17
@hnrlu heel herkenbaar. Ik vind unifi meer hobby dan prosumer met al dat geklooi met firmware/instellingen.ik dacht dat omada beter was maar schijnbaar niet…

orbi was beetje de eerste met goede mesh wifi maar ik vind ze wat Vervelend om bedraad aan te sluiten, ze moeten nl perse achter elkaar.

Zelf heb ik jaren geleden al mijn unifi spul weggedaan en deco teruggekocht. Simpel en snel maar vooral rete stabiel. Tis wel beperkter qua config dan unifi/omada. Geen multi ssid vlans. Gastenwifi zit er wel standaard In. Persoonlijk ging voor mij de wifi ervaring vooruit na de switch

een bekende standaard set is de x50 of x50 poe. Sommige decos kunnen wel vpn server spelen, of de x50 dat kan durf ik niet te zeggen.

[ Voor 21% gewijzigd door laurens0619 op 31-07-2024 11:27 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:01

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

hnrlu schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:07:
[...]

Unifi dream router bv is een alles in 1 oplossing waarna je nog losse ap's kan koppelen..
wifi 6 ap ingebouwd en switch.. maar software technisch zal je het wel moeten instellen..

ik draai zelf al jaren unifi en uiterst tevreden.. maar ja het is niet "plug en play"

als je dat echt wil kan je beter kijken naar een oplossing vanuit kpn denk ik.. die hebben bv super wifi punten die je kan toevoegen en integreren met je kpn router ook.. maar ja vpn ga je daar niet mee doen..

Dus het is uiteindelijk wat je zelf wilt en hoe.. Maar bv dream router met 2 wifi 6 ap's lijkt mij wel een goede oplossing. voor jou situatie.. daarnaast kan je dan de dream router ook instellen voor gebruik met je kpn glasvezel verbinding...

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnrlu
RobbyTown schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:22:
Geen idee wat je nu haalt. Maar wat verwacht je dat je met een nieuwe setup gaat halen? Overal 1 Gbit met wifi?
Ik haal met de huidige Orbi's tussen 300 en 500 mbps (soms wat meer). Met de Omada haalde ik (als het goed werkte) tussen 800 en 950 mbps, dus dat is wel een beetje waar ik op hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnrlu
laurens0619 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:24:
@hnrlu heel herkenbaar. Ik vind unifi meer hobby dan prosumer met al dat geklooi met firmware/instellingen.ik dacht dat omada beter was maar schijnbaar niet…

orbi was beetje de eerste met goede mesh wifi maar ik vind ze wat Vervelend om bedraad aan te sluiten, ze moeten nl perse achter elkaar.

Zelf heb ik jaren geleden al mijn unifi spul weggedaan en deco teruggekocht. Simpel en snel maar vooral rete stabiel. Tis wel beperkter qua config dan unifi/omada. Geen multi ssid vlans. Gastenwifi zit er wel standaard In. Persoonlijk ging voor mij de wifi ervaring vooruit na de switch

een bekende standaard set is de x50 of x50 poe. Sommige decos kunnen wel vpn server spelen, of de x50 dat kan durf ik niet te zeggen.
Wat bedoel je met "achter elkaar"? Ik heb op dit moment beide Orbi AP's verbonden met de router (via een switch), dat werkt gewoon. Ik zal (als er een nieuwe Orbi set komt) dit ook op dezelfde manier willen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
hnrlu schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:31:
[...]

Wat bedoel je met "achter elkaar"? Ik heb op dit moment beide Orbi AP's verbonden met de router (via een switch), dat werkt gewoon. Ik zal (als er een nieuwe Orbi set komt) dit ook op dezelfde manier willen aansluiten.
Is de router een orbi router? Of je isp router
Dacht dat dat laatste niet werkte met orbi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnrlu
De satellieten zijn nu verbonden met de Orbi router die in AP-modus staat. De modem van KPN fungeert op dit moment als router. Maar ik zou dus het modem van KPN er tussenuit willen hebben en een router rechtstreeks op de mediaconverter van KPN willen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ah in dat geval maakt die “orbi” beperking niet uit maar als die geen vlan op de wan kan dan houdt t snel op
Experiabox kan er gewoon tussenuit met de meeste routers. Als je mumticast iptv gebruikt is het wel wat complexer.

Als je echt unifi wilt, let dan wel op met ppoe. Dat doen veel unifi routers softwarematig waardoor de
Snelheid in kan storten

[ Voor 36% gewijzigd door laurens0619 op 31-07-2024 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnrlu
Ik sluit unifi niet uit, maar ik vraag me af of ik met mijn budget wel ga uitkomen; ik denk dat ik minimaal 3 AP's nodig heb en een router oid met controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Nja als je gek werd van omada zou ik echt unifi links laten liggen
Ik zou je verdiepen in de deco lijn, hebben ook outdoor en poe modellen en ben je ruim binnen budget klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hnrlu schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:16:
Ik was met Omada constant bezig om snelheid en stabiliteit beter te krijgen; kanalen wijzigen, TX-power etc.

Het ene moment werkte het goed, een paar uren later kon de verbinding op dezelfde plek in huis echt beroerd zijn (lees: van het ene moment 900 mbps, tot het andere moment 3,4mbps op dezelfde device, op dezelfde plek), waarop ik dan dus weer moest klooien met de instellingen: ik kreeg het gewoon niet goed.

Ook kwam het voor dat we in de woonkamer, op een bepaalde plek een super goede verbinding hadden, en 1,5 mtr verderop de verbinding compleet wegviel, dat moet toch niet kunnen :?

Daarom ben ik nu beetje huiverig geworden voor die (semi)professionele apparatuur. Ik ben wat dat betreft geen tweaker, het moet gewoon uit de doos plug and play goed stabiel werken (iets wat mijn huidige Orbi al jaren doet). Maar op enig moment wil je gewoon vernieuwen, en dat wil ik nu graag doen vanwege de overstap op glas van KPN. Op dit moment neig ik naar een nieuwe Orbi set over te stappen (ik denk de RBK853).

Maar al lezend over de RBK853, werd ik wat aan het twijfelen gezet. Vandaar mijn vraag voor tips.
Wat je daar beschrijft is gewoon layer 1 (dekking, interferentie) dat niet op orde is, waarschijnlijk door minder optimale plaatsing van de AP's. Heeft niets met de managementfeatures te maken. Mogelijk wel met keuze voor specifieke modellen (ik zie te vaak mensen spul met high-gain antennes kopen denkende dat daarmee meer bereik gerealiseerd wordt, zonder te realiseren dat het tegelijk onvermijdelijk richtingsgevoeliger wordt en dekking overall dus slechter wordt ipv beter). Dat kan ook het geval zijn als de Omada AP's op exact zelfde plek stonden als de Orbi nodes (want mogelijk andere antennes). Als ik de specs van die EAP653's bekijk, hebben ze vergelijkbare (en m.i. relatief hoge) antenna gain met de Orbi RBR40, namelijk zo'n 5dBi omnidirectioneel.. Dat betekent dat ze dekking geven in de vorm van een afgeplatte donut. Verschil is natuurlijk montage. Als je de EAP653 op een muur monteerde resulteert dat in behoorlijk andere dekkingspatroon - dus was waarschijnlijk een andere plaatsing handiger geweest.

Ongeacht keuze die je maakt wil je - met de AP's die je gaat gebruiken - een site survey doen om optimale plaatsing te bepalen. Dat klinkt ingewikkeld maar komt neer op gewoon AP plaatsen op alle voor de hand liggende plekken en per plek meten wat dat met het signaal doet op de plekken waar je WiFi nodig hebt. En ja, in sommige gevallen kan een paar cm verschil qua plaatsing al dag en nacht verschil in dekking uitmaken.

Mbt instelmogelijkheden en gemak (of gebrek daaraan) van installatie is Omada en UniFi echt een pot nat. Ik ga binnenkort wat uitgebreider spelen met een recente Omada setup, maar verwacht geen verrassingen.
hnrlu schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:21:
Ik sluit unifi niet uit, maar ik vraag me af of ik met mijn budget wel ga uitkomen; ik denk dat ik minimaal 3 AP's nodig heb en een router oid met controller.
Als budget krap is kun je je afvragen of het wel nodig is om router (incl VLANs voor ISP, je VPN server etc) en WiFi wel samen moet doen. Je zou ervoor kunnen kiezen om een goedkope router van andere merkt/reeks te nemen dan WiFi. Ik heb bijvoorbeeld een Mikrotik router goedkoop en goed, niet makkelijk en heb jarenlang UniFi WiFi erbij gedraaid, wat sindskort door Aruba InstantOn vervangen is. Werkt prima.

Omgekeerd kun je er ook voor kiezen om alles bij een merk/reeks te houden maar gefaseerd te werken: nu router aanpakken, pas later WIFi (want hoezeer je blijkbaar hoge speedtestscores wilt op je WiFI lees ik nergens dat wat je nu hebt voor daadwerkelijke toepassingen tekort schiet, dus die upgrade kan altijd later nog).

Uitdaging blijft wat je kiest dat je max twee kunt kiezen uit driehoek goedkoop-goed/uitgebreid-makkelijk. Mikrotik is spotgoedkoop en ongelofelijk uitgebreid, maar heeft een zeer steile leercurve. Ben je daadwerkelijk geinteresseerd in netwerken dan kan ik het van harte aanraden, maar gezien je opmerkingen hier denk ik niet dat het voor jou ideaal is.

Orbi is omgeerd vooral makkelijk, maar goedkoop is het niet echt en het mist ook functies die je wilt. Datzelfde geldt voor alle andere 'mesh'-oplossingen, waarbij verschil vooral in prijs zit.

Dus je zoekt iets met de functies van een Mikrotik (VLANs, VPN server) maar zo makkelijk als Orbi. En binnen een budget... dat gaat dus niet lukken, je zult ergens compromissen moeten sluiten.

Als je meer features wilt dan Orbi maar makkelijker dan Omada, dan zit je toch echt in de prosumer-hoek te kijken en kom je uit bij dingen als HPE Aruba InstantOn. Geweldig waar voor z'n geld IMHO, want niet veel duurder dan Omada of UniFi, maar wel een stuk gebruiksvriendelijker. Maar als je denkt dat UniFi al te duur is gaat dit niet vliegen. Wederom, je zult ergens water bij de wijn moeten doen ben ik bang.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnrlu
Budget is max € 600 (dat lijkt mij toch al een redelijk bedrag om een goed netwerk te kunnen aanleggen). Initieel (toen ik de Omada's bestelde) had ik de verwachting dat ik voldoende zou hebben aan twee plafond AP's. Helaas is gebleken dat de dekking in ons huis (tenminste met de EAP653) niet voldoende was, zodoende denk ik minimaal 3 AP's nodig te hebben.

Zou het met unifi of HPE Aruba InstantOn lukken om binnen gesteld budget, een geschikte set samen te stellen? De AP's komen dan wel op dezelfde plek te hangen als die van de Omada (daar heb ik de kabels klaarliggen).

[ Voor 9% gewijzigd door hnrlu op 31-07-2024 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Je wifi staat toch los van je internet-snelheid?

Bij mij is alles bekabeld;

NAS
Server
Werkplek
Mediahoek huiskamer

De rest wat op wifi zit is iPad, telefoon , Apple TV slaapkamer, laptop woonkamer. Ik vind het persoonlijk niet interessant om daar wifi6 op te hebben.

VPN heeft niks met je wifi te maken, dat kan ook op een pi. Of een nieuwe router.

Wat haal je voor snelheid met die Orbis dan?

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 31-07-2024 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@FreakNL
hnrlu schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:28:
[...]

Ik haal met de huidige Orbi's tussen 300 en 500 mbps (soms wat meer). Met de Omada haalde ik (als het goed werkte) tussen 800 en 950 mbps, dus dat is wel een beetje waar ik op hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ah die had ik gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 10:11
hnrlu schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:38:

De AP's komen dan wel op dezelfde plek te hangen als die van de Omada (daar heb ik de kabels klaarliggen).
Wat zijn die plekken, waar hangen die dingen op dit moment?

Ergens eerder in het topic had je het over 'die dingen moeten aan het plafond en zijn niet makkelijk te plaatsen/verplaatsen' (of iets van die strekking). Voordat er allerlei merken en adviezen gegeven kunnen gaan worden zou het helpen als we eerst de layout van je huis kennen.

Wellicht kunnen we je probleem wel oplossen zonder nieuw spul te kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hnrlu schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:38:
Budget is max € 600 (dat lijkt mij toch al een redelijk bedrag om een goed netwerk te kunnen aanleggen). Initieel (toen ik de Omada's bestelde) had ik de verwachting dat ik voldoende zou hebben aan twee plafond AP's. Helaas is gebleken dat de dekking in ons huis (tenminste met de EAP653) niet voldoende was, zodoende denk ik minimaal 3 AP's nodig te hebben.

Zou het met unifi of HPE Aruba InstantOn lukken om binnen gesteld budget, een geschikte set samen te stellen?
Voor thuisgebruik voldoet de meest eenvoudige AP (2x2 MIMO) met de gewenste WiFi-standaard. Voor EUR 600 kun je met gemak drie AP22's of EAP610 of UniFi 6 Lite kopen en ruim voldoende overhouden voor een router.
De AP's komen dan wel op dezelfde plek te hangen als die van de Omada (daar heb ik de kabels klaarliggen).
Mooi dat daar de kabels uitkomen, maar dat is paard achter wagen spannen, al helemaal als de dekking met de Omada AP's slecht was. Grote kans dat dat niet de beste plekken zijn en dan maakt het niet uit of je Omada, UniFi of InstantOn pakt, enig significant verschil tussen die drie is de management, niet de fysieke hardware.

Eerst site survey doen om te kijken waar AP's ideaal zouden moeten hangen. Als de huidige plekken alsnog ideaal zijn, is dat mooi - maar wederom, aangezien je verhaal verdacht leek op slechte dekking betwijfel ik dat. Mogelijk dat de extra AP net de gaten in dekking kan oplossen icm twee AP's op bestaande locatie, maar of dat kan en zo ja waar die derde AP moet hangen moet blijken uit site survey. Sla je die stap over, dan riskeer je weer een slechte ervaring ongeacht merk en model AP.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnrlu
Ik had de TP-link AP’s beide ongeveer in het midden van het huis hangen (beneden en boven op de overloop). De AP’s van Orbi staan op hele andere plekken.

Intussen heb ik (omdat de Orbi’s mij al jaren goed bevallen) een set Netgear Orbi RBK855 (dus één router en vier satellieten) via marktplaats gekocht. De AP’s ga ik eerst op dezelfde plekken als de oude Orbi’s plaatsen (eventueel heb ik dan de mogelijkheid om nog een extra AP bij te plaatsen. Op deze set kan ook VPN en de benodigde VLAN ingesteld worden.
Pagina: 1