Zeer hoge servicekosten energie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leia
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-02 21:17
Beste Tweakers,

Ik heb vandaag de afrekening gekregen van de servicekosten van mijn appartement.

De algemene elektra kosten waren vorig jaar (2022) €10.945, in de nieuwe afrekening van 2023 zijn de kosten gestegen naar maar liefs 25.000 euro!

Dit betekend dat ik een bedrag van €215 moet bijbetalen. Daar kan ik zelf 3,5 maand van tv kijken en koken bij wijze van :') Ik maar zuinig aan doen hier..

Ik ben de enige persoon in het hele complex die onder de sociale huur valt. Uiteraard is mijn inkomen dus ook niet bepaald hoog.

Dus nu maak ik mij druk over deze rekening en over de servicekosten die de pan uit reizen.

Kan iemand inschatten of deze kostenverhoging wel kan kloppen? Ik vind dit nogal exorbitant.

Overal in het complex zitten led lampen (mogen ze wat mij betreft uitzetten of op sensoren laten gaan) en volgens de woningbouw zou het vooral liggen aan het gebruik van de poorten van de garage onder het complex en de liften. Het gebruik van het complex zou niet veranderd zijn.

Heb ik recht op de rekening die de woningbouwvereniging heeft gekregen in te zien? Het liefst wil ik de rekening nu en van de afgelopen 5 jaar zien om te kijken of ze wel eerlijk zijn en ook weten welke tarieven zij de energieleverancier moeten betalen.

Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Uit welke kosten zijn die servicekosten opgebouwd? Zijn ze de afgelopen paar jaar geïndexeerd?
Wat staat er over die indexatie in je contract?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-06 16:41

Tazzios

..

Kosten en verbruik zijn niet dezelfde dingen:
Vraag om een specificatie van de factuur die dienen ze mee te geven. Vastrecht is is wel flink duurder maar niet zoveel of hebben ze ook.

Lift wordt vaak gezien als groot verbruiker maar een apparaat die 24/7 draaien (zoals mechanische ventilatie) tellen veel harder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leia
Boudewijn schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:59:
Uit welke kosten zijn die servicekosten opgebouwd? Zijn ze de afgelopen paar jaar geïndexeerd?
Wat staat er over die indexatie in je contract?
Over indexatie staat niks in het huurcontract. Het wordt wel elk jaar geïndexeerd. Met de huurverhoging van 1 juli dit jaar de hoogste verhoging ooit voor het kopje elektra algemeen: van 15 euro per maand naar €30,55. 3,5 jaar geleden ben ik hier komen wonen. Toen was het €14 per maand. Nu gaat het opeens dus keihard omhoog en hebben ze denk ik vorig jaar te weinig verhoogd dan, waardoor iedereen nu zoveel moet bijbetalen.

Naast algemene elektra bestaan de servicekosten uit: lampen vervangen, water, schoonmaak en glasfonds. Alleen de schoonmaak is ook iets verhoogd verder maar niet noemenswaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leia
Tazzios schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:13:
Kosten en verbruik zijn niet dezelfde dingen:
Vraag om een specificatie van de factuur die dienen ze mee te geven. Vastrecht is is wel flink duurder maar niet zoveel of hebben ze ook.

Lift wordt vaak gezien als groot verbruiker maar een apparaat die 24/7 draaien (zoals mechanische ventilatie) tellen veel harder op.
Ik ga zeker om een factuur vragen. Ik wist alleen niet of ik ook recht had om die op te vragen en te ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plempie
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07-04 16:34
Waren de kosten van 2022 vergelijkbaar met het jaar daarvoor? Kan natuurlijk goed zijn dat ze vorig jaar over zijn gegaan op een nieuw contract met nieuwe tarieven, dan is een fikse stijging bij vergelijkbaar gebruik niet heel vreemd. Maar goed, als je meer info opvraagt kom je daar vast snel genoeg achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
"Naast algemene elektra bestaan de servicekosten uit: lampen vervangen, water, schoonmaak en glasfonds. Alleen de schoonmaak is ook iets verhoogd verder maar niet noemenswaardig."

Je moet zeer zeker om een specificatie vragen en daar heb jij ook recht op, zonder die specificaties hoef jij geen cent extra te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Lijkt er op dat er geen aparte metering is per inwoner, maar iedereen volgens een verdeelsleutel betaalt, klopt dit?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:47
Of in december 2022 liep het vaste energie contract af wat nog een lage prijs had. En het nieuwe contract is tegen een veel hoger prijs af gesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:10
Ongetwijfeld zal die hogere energierekening over 2023 iets te maken hebben met de gekte op de energiemarkt in 2022 en 2023.

In 2022 hebben jullie waarschijnlijk nog (grotendeels) geteerd op een energiecontract wat in 2021 of eerder was afgesloten. En dat oudere energiecontract zal vermoedelijk ergens eind 2022, begin 2023 afgelopen zijn waarna er geen nieuw vast contract mogelijk was op dat moment en de variabele tarieven betaald moesten worden.

Tot ca halverwege 2021 en eerder kostte elektriciteit maar een 5 tot 7 cent per kWh exclusief belastingen.
Op het hoogtepunt van de gekte op de energiemarkt moest rustig 65-70ct per kWh en exclusief belastingen betaald worden betaald worden.
Dan is de stijging van zo'n 140% op de totale rekening ineens heel verklaarbaar en lijkt de schade zelfs nog wel mee te vallen.

En ja, de verhuurder heeft gelijk. Liften zijn behoorlijke stroom-vreters. Garagepoorten zal wel meevallen.
Maar vlak ook LED verlichting niet uit. Toch al gauw 5watt per armatuur en als het op een centrale schemerschakelaar aan/uit gaat branden de lampen gemiddeld ongeveer 12 uur per nacht, ruim 4000 uur per jaar. Dat is 20kWh per armatuur per jaar. Als er één hangt een kleinigheidje, maar ga eens tellen... Eén bij elke voordeur, maar ook nog vele in het trappenhuis, bij de brandtrap, in de lift(en), de gang bij de bergingen etc. En in ruimten zonder fatsoenlijk daglicht branden de lampen bovendien vaak 24/7, ruim 8000 uur per jaar, ofwel ruim 40kWh voor één LED-lampje van slechts 5W
En ik lees een garage onder het compelex. De verlichting die daar 24/7 brandt verbruikt een heel stuk meer dan 5W per armatuur. Zelf met LED ga je snel richting 30-40W per armatuur als vervanging van oude Te-armaturen. Dat is 300kWh/jr per armatuur...

Even samengevat woon je in een redelijk luxe complex (liften, garage) met bijbehorende kosten.
Natuurlijk kan een deel van de verlichting via bewegingsmelders geschakeld worden, maar om dat om te bouwen is wel een forse investering benodigd. Kwalitatief goede bewegingsmelders kosten geld. Een degelijk plan maken (wat voldoet aan de eisen voor brandveiligheid) kost ook geld. En alles vervolgens netjes installeren kost nog véél meer geld (€70 per uur, per monteur en met wat je omschrijft zijn twee monteurs zeker niet binnen één dag klaar om alles uit te splitsen en een deel via PIR te schakelen).

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Aardedraadje schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:49:
Lijkt er op dat er geen aparte metering is per inwoner, maar iedereen volgens een verdeelsleutel betaalt, klopt dit?
Het gaat om elektra voor de verlichting in gemeenschappelijke ruimten, de liften, intercom, elektrische poorten/deuren van de onderliggende parkeergarage etc. Niet om huishoudelijke elektra van bewoners.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
met 70 appartementen (15000euro verschil en je moet zelf 215 bijlappen) zou ik gewoon even mopperen richting de VVE dat ze even op de running costs mogen letten vanaf dit jaar.
korre versie is dat je vast ergens getekend hebt en dit dus zal moeten betalen. vraag evt. om te betalen in termijnen als dat wat verlichting zou bieden.

ik gok dat jullie, net als de rest van europa, de pineut zijn met de energiekosten sinds de ellende in oekraine, maandbedragen die verveelvuldigen zijn geen uitzondering geweest, en mogelijk zat je in 2022 nog (deels) op een pre-oorlogse prijzen contract

[ Voor 27% gewijzigd door dyrc op 02-08-2024 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leia
Aardedraadje schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:49:
Zeker is die er wel, iedereen betaald zijn eigen stroom voor binnenshuis en sluit zelf energiecontracten af. Dit gaat om algemene stroomkosten in het gebouw, waar de woningvereniging een contract afsluit met een leverancier. Daar heeft verder niemand informatie over.

Die heb ik wel opgevraagd nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leia
andre208 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:38:
Of in december 2022 liep het vaste energie contract af wat nog een lage prijs had. En het nieuwe contract is tegen een veel hoger prijs af gesloten.
Dat zou inderdaad kunnen. Ik hoop de informatie hierover zo snel mogelijk te krijgen van de woningbouw. En nu maar hopen dat dit geen meerjarig contract is, want dan heeft degene die hierover gaat het wel heel slecht gedaan. Zoveel duurder dan voorheen is stroom nu niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leia
Ivow85 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 22:02:
Ongetwijfeld zal die hogere energierekening over 2023 iets te maken hebben met de gekte op de energiemarkt in 2022 en 2023.

In 2022 hebben jullie waarschijnlijk nog (grotendeels) geteerd op een energiecontract wat in 2021 of eerder was afgesloten. En dat oudere energiecontract zal vermoedelijk ergens eind 2022, begin 2023 afgelopen zijn waarna er geen nieuw vast contract mogelijk was op dat moment en de variabele tarieven betaald moesten worden.

Tot ca halverwege 2021 en eerder kostte elektriciteit maar een 5 tot 7 cent per kWh exclusief belastingen.
Op het hoogtepunt van de gekte op de energiemarkt moest rustig 65-70ct per kWh en exclusief belastingen betaald worden betaald worden.
Dan is de stijging van zo'n 140% op de totale rekening ineens heel verklaarbaar en lijkt de schade zelfs nog wel mee te vallen.

En ja, de verhuurder heeft gelijk. Liften zijn behoorlijke stroom-vreters. Garagepoorten zal wel meevallen.
Maar vlak ook LED verlichting niet uit. Toch al gauw 5watt per armatuur en als het op een centrale schemerschakelaar aan/uit gaat branden de lampen gemiddeld ongeveer 12 uur per nacht, ruim 4000 uur per jaar. Dat is 20kWh per armatuur per jaar. Als er één hangt een kleinigheidje, maar ga eens tellen... Eén bij elke voordeur, maar ook nog vele in het trappenhuis, bij de brandtrap, in de lift(en), de gang bij de bergingen etc. En in ruimten zonder fatsoenlijk daglicht branden de lampen bovendien vaak 24/7, ruim 8000 uur per jaar, ofwel ruim 40kWh voor één LED-lampje van slechts 5W
En ik lees een garage onder het compelex. De verlichting die daar 24/7 brandt verbruikt een heel stuk meer dan 5W per armatuur. Zelf met LED ga je snel richting 30-40W per armatuur als vervanging van oude Te-armaturen. Dat is 300kWh/jr per armatuur...

Even samengevat woon je in een redelijk luxe complex (liften, garage) met bijbehorende kosten.
Natuurlijk kan een deel van de verlichting via bewegingsmelders geschakeld worden, maar om dat om te bouwen is wel een forse investering benodigd. Kwalitatief goede bewegingsmelders kosten geld. Een degelijk plan maken (wat voldoet aan de eisen voor brandveiligheid) kost ook geld. En alles vervolgens netjes installeren kost nog véél meer geld (€70 per uur, per monteur en met wat je omschrijft zijn twee monteurs zeker niet binnen één dag klaar om alles uit te splitsen en een deel via PIR te schakelen).
Dit zal wel ongeveer het probleem kunnen zijn ja. Ik heb in elk geval informatie opgevraagd bij de woningbouwvereniging over het energieverbruik en het contract dat zij hebben afgesloten.

Hopelijk niks voor langere tijd met deze tarieven. Dat zou een zeer slechte inschatting zijn geweest van de verantwoordelijke die hierover gaat. Stroomprijzen zijn nu redelijk genormaliseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leia
dyrc schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 22:13:
met 70 appartementen (15000euro verschil en je moet zelf 215 bijlappen) zou ik gewoon even mopperen richting de VVE dat ze even op de running costs mogen letten vanaf dit jaar.
korre versie is dat je vast ergens getekend hebt en dit dus zal moeten betalen. vraag evt. om te betalen in termijnen als dat wat verlichting zou bieden.

ik gok dat jullie, net als de rest van europa, de pineut zijn met de energiekosten sinds de ellende in oekraine, maandbedragen die verveelvuldigen zijn geen uitzondering geweest, en mogelijk zat je in 2022 nog (deels) op een pre-oorlogse prijzen contract
Er is geen VVE, alles is huur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:15
dyrc schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 22:13:
met 70 appartementen (15000euro verschil en je moet zelf 215 bijlappen) zou ik gewoon even mopperen richting de VVE zelf in het VVE bestuur gaan zodat je zelf op de running costs kunt letten vanaf dit jaar.
FTFY :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als huurder kan dat niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 02:24

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Even voor de mensen over de VVE, een huurder heeft in appartement simpel niets te maken met VVE, mag niet eens in de VVE, dat is enkel en alleen voor 'eigenaren' (de E in VVE), de verhuurder.

De woningbouwvereniging in deze is dus aanspreekpunt, je hebt niets te zoeken bij de VVE.

Maar zoals gezegd, prijzen zijn flink gestegen, de kans is groot dat er in je huurcontract staat dat servicekosten slechts 1x per jaar aangepast mogen worden (en anders via afrekening), maar nogmaals, dat moet je spelen via de woningbouwvereniging, niet de VVE.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

SinergyX schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 14:00:
Even voor de mensen over de VVE, een huurder heeft in appartement simpel niets te maken met VVE, mag niet eens in de VVE, dat is enkel en alleen voor 'eigenaren' (de E in VVE), de verhuurder.

De woningbouwvereniging in deze is dus aanspreekpunt, je hebt niets te zoeken bij de VVE.

Maar zoals gezegd, prijzen zijn flink gestegen, de kans is groot dat er in je huurcontract staat dat servicekosten slechts 1x per jaar aangepast mogen worden (en anders via afrekening), maar nogmaals, dat moet je spelen via de woningbouwvereniging, niet de VVE.
De huurder is veelvuldig te vinden in het reglement als 'bewoner'. De huurder gaat dient ook akkoord te gaan het reglement en (indien aanwezig) het aanvullende Huishoudelijk reglement van de VvE voordat hij er mag gaan wonen. Denk daarbij aan balkon dient de huurder zelf te onderhouden, bij onderhoud moet de huurder toegang geven indien vereist.De huurder heeft dus zeker te maken met de VvE maar vooral in plichten.

De jaarrekening wordt opgemaakt door de VvE, sommige van de posten daarop mogen door de verhuurder worden doorbelast aan de huurder als servicekosten. Kortste pragmatische route kan zijn om het aan de VvE vragen, maar de verhuurder moet deze eigenlijk aanleveren.
Vraag ze ook direct van eerdere jaren mogelijk is er toen te veel betaald, verhuurders kloppen meestal alleen aan indien er te weinig is maar niet bij te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Is op dit moment veel over te doen. Bij ons is het recent van 130 per maand naar 200 per maand gegaan sinds de VVE een nieuw energiecontract heeft (omdat naast energie ook álles duurder is geworden en we meer moeten sparen voor onderhoud).

En gister nog een artikel in de Gelderlander over een ander complex in onze regio. https://www.gelderlander....ht-niet-betalen~a8de7b15/
Helaas achter een paywall maar die mensen moeten per appartement 130-150 bijbetalen voor de energie voor de gemeenschappelijke ruimtes over 2023.

Helaas geen gekke verhoging dus.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennisdn op 03-08-2024 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaker_BE
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21-08-2024
Tazzios schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:15:
[...]
Vraag ze ook direct van eerdere jaren mogelijk is er toen te veel betaald, verhuurders kloppen meestal alleen aan indien er te weinig is maar niet bij te veel.
Beetje onzin natuurlijk.... het gros van huurders hebben met een woning corporatie te maken als eigenaar en die maken gewoon netjes elk jaar een eindopgave met de werkelijke kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

@Tweaker_BE De TS heeft die dit jaar blijkbaar niet gehad, voorgaande jaren dus mogelijk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Als je in een complex woont is er meestal wel ergens een informatie bulletin waarin staat wie in de VVE zit aan bestuur en kascommissie, die zou je ook even kunnen e-mailen/bellen, die gegevens willen ze je vast wel sturen, vraag ook gelijk het vergaderverslag op want iedereen moet meer betalen dus er zullen wel wat besluiten genomen zijn omtrent dit gebeuren en je kan gelijk zien of er genoeg reserves in de VVE zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:43

Barrycade

Through the...

Als de woningbouw de boel verhuurt waarom zou er dan een VVE zijn?

Hopelijk is er voor de TS een bewonersvereniging zo niet dan nog een keer je huurcontract doorlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:21
@Barrycade

In TS staat toch echt duidelijk het volgende;

‘Ik ben de enige persoon in het hele complex die onder de sociale huur valt.’

Wellicht is de rest verkocht vanuit de woningbouw of is de woning van TS toevallig ingekocht om bepaalde quota aan sociale woningen aan te tikken.

Of de rest eigenaar of huurt via particuliere sector weet ik niet, maar dat lijkt mij wel de verklaring waarom er een VVE zal zijn.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:43

Barrycade

Through the...

@Thalaron
Heb ik recht op de rekening die de woningbouwvereniging heeft gekregen in te zien?
Denk zelf dat TS een klein appartement heeft in een gebouw met midden of vrije huur van de woningbouw.

Maar wellicht kan @Leia duidelijkheid verschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:21

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Leia schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:57:
Beste Tweakers,

Ik heb vandaag de afrekening gekregen van de servicekosten van mijn appartement.

De algemene elektra kosten waren vorig jaar (2022) €10.945, in de nieuwe afrekening van 2023 zijn de kosten gestegen naar maar liefs 25.000 euro!
Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de hogere energiekosten van afgelopen jaren. Een vriendin van me had exact dezelfde situatie en moest ook extra bijbetalen. Zoals hierboven al gezegd: vraag een specificatie op van de kosten, en bij voorkeur ook van de voorgaande jaren, zodat je e.e.a. kan vergelijken. Vraag ook de facturen op van de (energie)leveranciers. Transparantie in de kostenopbouw is immers gewenst.

En je kan de VVE natuurlijk ook eens vragen om wat extra te doen om energie te besparen. Denk aan led-lampen, lampen op sensors, zonnepanelen enz.

[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 04-08-2024 09:42 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
Het prijsplafond in 2023 was ook maar tot 2900 kWh, daarboven betaalde je het volle tarief. Dus dat maakt de kosten hier extra hoog.

De verhuurder is verplicht inzage te geven in de facturen van de energieleverancier. Als ze dat niet doen kun je naar de Huurcommissie stappen en als ze die ook geen inzage geven zullen die de kosten op €0 zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leia
Barrycade schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 09:26:
@Thalaron

[...]

Denk zelf dat TS een klein appartement heeft in een gebouw met midden of vrije huur van de woningbouw.

Maar wellicht kan @Leia duidelijkheid verschaffen?
Dit dus. Ik heb het allerkleinste appartement van 45m3. De rest is allemaal groter en is gewoon van de woningbouw die dit heeft laten bouwen maar voor de rest van de appartementen dus een huur vraagt die boven de grens van de sociale huur ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leia
Microkid schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 09:40:
[...]

Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de hogere energiekosten van afgelopen jaren. Een vriendin van me had exact dezelfde situatie en moest ook extra bijbetalen. Zoals hierboven al gezegd: vraag een specificatie op van de kosten, en bij voorkeur ook van de voorgaande jaren, zodat je e.e.a. kan vergelijken. Vraag ook de facturen op van de (energie)leveranciers. Transparantie in de kostenopbouw is immers gewenst.

En je kan de VVE natuurlijk ook eens vragen om wat extra te doen om energie te besparen. Denk aan led-lampen, lampen op sensors, zonnepanelen enz.
Dat is precies wat ik nu heb gedaan. Nu afwachten op reactie van de woningbouwvereniging.

En er is geen VVE die iets kan regelen, er zijn alleen maar huurders in dit gebouw, geen eigenaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
Leia schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:10:
[...]
Dat is precies wat ik nu heb gedaan. Nu afwachten op reactie van de woningbouwvereniging.

En er is geen VVE die iets kan regelen, er zijn alleen maar huurders in dit gebouw, geen eigenaren.
Dat is ook wat je moet doen.... en je kan ze natuurlijk ook nog gewoon vragen wat de verklaring is van de stijging.

Technisch is er natuurlijk wel een VVE, dat is gewoon wettelijk bepaald. Maar het is helemaal geen relevant punt, jij hebt als huurder niets met een VVE te maken (en zij niet met jou). Je enige contact is de eigenaar, in dit geval de woning corporatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Tweaker_BE schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:23:
[...]

Dat is ook wat je moet doen.... en je kan ze natuurlijk ook nog gewoon vragen wat de verklaring is van de stijging.

Technisch is er natuurlijk wel een VVE, dat is gewoon wettelijk bepaald. Maar het is helemaal geen relevant punt, jij hebt als huurder niets met een VVE te maken (en zij niet met jou). Je enige contact is de eigenaar, in dit geval de woning corporatie.
Als alle appartementen van dezelfde eigenaar zijn is er meestal geen VVE.
Verder heb je gelijk: een huurder heeft niets met de VVE te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Tazzios schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:38:
@Tweaker_BE De TS heeft die dit jaar blijkbaar niet gehad, voorgaande jaren dus mogelijk ook niet.
De TS heeft dit haar juist wel die rekening gehad voor 2023. Alleen heeft TS nog niet alle onderliggende stukken ingezien. Die stukken hoeven ook niet meegestuurd te worden met de jaarrekening. Wel heeft TS op inzage in die stukken wanneer TS daar om verzoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Wolly schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 13:07:
[...]

Als huurder kan dat niet.
Bestuursleden van de VVE hoeven geen lid van de VvE te zijn.
Als ze geen lid zijn hebben ze ondanks hun functie als bestuurslid echter geen stemrecht, maar alleen uitvoerende taken.

Alleen is hier dus geen VVE volgens TS, omdat het hele complex door één eigenaar verhuurd wordt.
Als er een huurdersvereniging/commissie is kan TS wel daar een taak gaan vervullen als daar behoefte aan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
Ivow85 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:27:
[...]
Als alle appartementen van dezelfde eigenaar zijn is er meestal geen VVE.
Zodra er een splitsingsakte is dan is een VVE wettelijk vereist.
Dat je er met 1 eigenaar weinig tot niets van merkt is wat anders.

Maar zoals je ook al aangeeft, totaal niet relevant. TS moet gewoon even wachten op de specificatie.

En dan nog, ook al zou de woco een niet zo gunstig contract afgesloten hebben dan is daar helemaal niets aan te doen.

[ Voor 25% gewijzigd door Tweaker_BE op 04-08-2024 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leia
Tweaker_BE schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:34:
[...]

En dan nog, ook al zou de woco een niet zo gunstig contract afgesloten hebben dan is daar helemaal niets aan te doen.
Dit vind ik op zich wel bijzonder, stel ik krijg de gegevens waar ik om heb gevraagd en het huidige contract zou bijvoorbeeld voor langere tijd met die belachelijke prijzen van toen zijn afgesloten dan vind ik zelf dat degene die ervoor gaat een heel slecht besluit heeft genomen. Daar zou je toch iets tegen moeten kunnen doen zou je zeggen?

Zij hebben er zelf geen last van, wij betalen die rekening, terwijl wij geen enkele invloed hebben op dat contract. Lekker makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Ben zelf huurder in een appartementen complex. Uiteraard betalen wij ook servicekosten als voorschot naast de huur. Normaliter moet men voor 1 juli van het dan zijnde jaar een overzicht krijgen van het jaar daarvoor. De specificatie moet duidelijk zijn. Het betreffen kosten gemaakt voor de gemeenschappelijke ruimten [denk aan schoonmaak, klein onderhoud etc] , het energieverbruik van liften, lampen en dat soort grut. Naar gelang de uitkomst van de eindafrekening moet je bij betalen of krijg je geld terug.

Dat je ziet dat de kosten voor energie hoger is zou kunnen kloppen. Wellicht een oud energie contract wat is afgelopen is en dat men een nieuwe leverancier heeft met daarbij hogere prijzen.

Vraag aan de verhuurder een overzicht van de kosten uitgespecificeerd en van de jaren daarvoor, Dan kan je meteen zien of er erg grote afwijkingen zijn en daar eventueel vragen over stellen. Als ik mijn afrekeningen bekijk over de laatste 5 jaar is het vrij stabiel wat kosten betreft, alleen de kosten voor stroom zijn wat gestegen en dat klopt wel gezien de gestegen energieprijzen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
J_C_W schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:06:
Het prijsplafond in 2023 was ook maar tot 2900 kWh, daarboven betaalde je het volle tarief. Dus dat maakt de kosten hier extra hoog.
.
Het prijsplafond was alleen voor kleinverbruikersaansluitingen met verblijfsfunctie.

In de regel heeft de aansluiting voor gemeenschappelijke verlichting etc van een gebouw geen verblijfsfunctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01:29
Vraag ook even naar de specificaties van voorgaande jaren dat je er gewoond heb. Ken die verhuurders wel: jarenlang winst gemaakt op servicekosten en elektra en dan als de energiekosten stijgen het een beetje anders gaan doen en de verliezen neerleggen bij de bewoners.

Tevens kijk ook even hoe de kosten per bewoner berekend is. Als je het kleinste appartement hebt is het onredelijk de servicekosten evenredig te verdelen over het aantal bewoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
Leia schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:58:
[...]
Zij hebben er zelf geen last van, wij betalen die rekening, terwijl wij geen enkele invloed hebben op dat contract. Lekker makkelijk.
Wacht nou eerst de specificatie gewoon eens af.

Een woningcorporatie heeft zelf natuurlijk helemaal geen belang bij een duur of goedkoop contract. Zij sluiten gewoon een contract af op het moment dat het nodig is. Daarbij gaan ze niet persé voor het allergoedkoopste contract maar kiezen ze meestal gewoon een betrouwbare leverancier. En met de kennis van dat moment, het is niet zo zinvol om met terugwerkende kracht allerlei meningen te hebben over of het wel/geen goede deal was.

En daar heb je nou eenmaal voor getekend in je huurcontract. Je wist toen dat je voor de gezamelijke delen afhankelijk was van anderen. Niet persé leuk, maar wel een feit.

Maar wacht gewoon de specificatie af. Je betaald natuurlijk ook voor onderhoud en eventuele vervangingen aan de installatie. Het is niet alleen maar simpel de eenheidsprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_C_W
  • Niet online
Leia schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:58:
[...]

Dit vind ik op zich wel bijzonder, stel ik krijg de gegevens waar ik om heb gevraagd en het huidige contract zou bijvoorbeeld voor langere tijd met die belachelijke prijzen van toen zijn afgesloten dan vind ik zelf dat degene die ervoor gaat een heel slecht besluit heeft genomen. Daar zou je toch iets tegen moeten kunnen doen zou je zeggen?

Misschien kan dat wel: De Huurcommissie gebruikt voor het stroomverbruik van de eigen woning een redelijkheidstoets, het gehanteerde tarief daarvoor in 2023 was €0,45 per kWh (boven het prijsplafond). Mogelijk gebruiken ze die ook voor de gemeenschappelijke ruimten. Als de werkelijke tarieven daarboven liggen en dat leidt tot minimaal €36 hogere kosten, dan kun je naar de Huurcommissie. Als je huurtoeslag krijgt is dat gratis, anders kost het €25 als je niet in het gelijk wordt gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-06 13:17
Dennisdn schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:33:
[...]

Is op dit moment veel over te doen. Bij ons is het recent van 130 per maand naar 200 per maand gegaan sinds de VVE een nieuw energiecontract heeft (omdat naast energie ook álles duurder is geworden en we meer moeten sparen voor onderhoud).

En gister nog een artikel in de Gelderlander over een ander complex in onze regio. https://www.gelderlander....ht-niet-betalen~a8de7b15/
Helaas achter een paywall maar die mensen moeten per appartement 130-150 bijbetalen voor de energie voor de gemeenschappelijke ruimtes over 2023.

Helaas geen gekke verhoging dus.
Uit dat artikel:
‘Extreme stijging’
Talis laat weten dat ze begrijpt dat de bijbetaling ‘zuur is voor de bewoners’. Gemiddeld gaat het in de Meijhorst om 81 euro. Begin 2023 sloot Talis een nieuw energiecontract af, aangezien het vorige in december 2022 afliep. Dat gebeurde tegen tarieven die destijds golden, in een periode waarin de energieprijzen fors stegen. „Die stegen extreem als gevolg van de oorlog in Oekraïne en de energietransitie”, zegt de woordvoerder van Talis.

De hogere kosten komen volgens Talis écht door hoge energietarieven die het lagere totaalverbruik teniet doen. ,,De elektrakosten in heel het land waren bij het afsluiten van het energiecontract drie keer hoger dan vorige jaren. Dat heeft hoe dan ook invloed.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leia
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xx3rSd8riJovYZyjtFiRbGIZrls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cAsTu7RNwRRpRzcNEfo8COTa.jpg?f=fotoalbum_large

Update: ik heb een reactie van de woningbouw over de energietarieven van 2022 en 2023. Wat een verschil.

Zijn prijzen en de stijgingen voor grootverbruikers zoals een woningvereniging anders dan voor consumenten? Het is wel een extreem verschil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
Leia schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 22:30:
[Afbeelding]

Update: ik heb een reactie van de woningbouw over de energietarieven van 2022 en 2023. Wat een verschil.

Zijn prijzen en de stijgingen voor grootverbruikers zoals een woningvereniging anders dan voor consumenten? Het is wel een extreem verschil.
Ja, boven 10.000kWh tellen er andere belastingtarieven voor elektriciteit. Daardoor was de procentuele stijging van elektriciteit bij grootverbruikers veel groter dan bij de gemiddelde consument.

Daarnaast was het prijsplafond er alleen voor de energieaansluitingen in woningen. De energieaansluiting voor de gemeenschappelijke ruimten, liften en dergelijke is niet geregistreerd op een woonadres en had dus geen profijt van het prijsplafond. Sowieso was het prijsplafond maar voor een beperkte hoeveelheid kWh geldig.

De genoemde prijzen zijn heel realistisch.

De absolute piek lag zelfs nog twee keer zo hoog als de gemiddelde prijs voor 2023 die jullie moeten betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 20-06 11:54
Als de overheid niet had ingegrepen dan waren veel mensen op straat belandt. Het prijsplafond heeft denk ik zelfs levens gered.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:45

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

57 MWh verbruik in een jaar is 57000 kWh = 156 kWh per dag.
En als jij ongeveer 200 euro van de 15000 euro meerkosten moet betalen, dan zijn er dus zo'n 75 huishoudens in jouw gebouw?

Dus voor elk huishouden wordt elke dag zo'n 2 kWh in de algemene ruimtes gebruikt?

Dat lijkt me nog best veel, eigenlijk.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:21

Sharky

Skamn Dippy!

thunder7 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:15:
En als jij ongeveer 200 euro van de 15000 euro meerkosten moet betalen, dan zijn er dus zo'n 75 huishoudens in jouw gebouw?

Dus voor elk huishouden wordt elke dag zo'n 2 kWh in de algemene ruimtes gebruikt?

Er zit ook amper verschil tussen 22 en 23, dus het lijkt me structureel gebruik. Ik ben benieuwd wat daarvoor zorgt. Ik kan me niet voorstellen dat er 24/7 6.000 ledlampen branden in de gemeenschappelijke ruimtes.

edit:
Stel dat de lift niet energiezuinig is dan zou die 15 Mwh voor z'n rekening kunnen nemen. Nog steeds een erg hoog verbruik imho.

[ Voor 9% gewijzigd door Sharky op 20-08-2024 13:56 ]

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:02
aljooge schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:54:
Vraag ook even naar de specificaties van voorgaande jaren dat je er gewoond heb. Ken die verhuurders wel: jarenlang winst gemaakt op servicekosten en elektra en dan als de energiekosten stijgen het een beetje anders gaan doen en de verliezen neerleggen bij de bewoners.
Er mag geen winst gemaakt worden op servicekosten, daarvan moet je een specificatie krijgen en het te veel betaalde bijdrage terug krijgen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:15
@Leia

Ter overweging in deze, gezien het om niet-geliberaliseerde, zelfs sociale huur lijkt te gaan, is de stappen te doorlopen zoals de huurcommissie deze adviseert.

https://www.huurcommissie...-servicekosten-beoordelen

Let hierbij ook op de te hanteren termijnen voor bezwaar.

Maar belangrijkste is primair dus eerst kijken of je er met de verhuurder uit kan komen. De specificatie accepteren, dan wel kijken of de verhuurder gevoelig is voor het verzoek de service kosten aan te passen voor je.
thunder7 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:15:

Lijkt mij persoonlijk eigenlijk helemaal niet zo veel. Let wel, veel van dit soort complexen kennen een mechanische luchtventilatie, verlichting in de algemene ruimten, elektrische intercom systemen die altijd aan staan, elektrische brandalarmen, deuren vaak geautomatiseerd, liften, periodiek stroomverbruik voor schoonmaak algemene ruimten, mogelijke alarminstallaties, etc.

Allemaal geen grootverbruik natuurlijk. Maar één en ander tikt natuurlijk wel aan.
Barrycade schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 23:32:
Als de woningbouw de boel verhuurt waarom zou er dan een VVE zijn?
Is niet helder op te maken uit de TS. Wat we weten is dat TS aangeeft te maken te hebben met de woningbouwvereniging, maar tegelijkertijd de enig sociale huur zou zijn.

Hetgeen natuurlijk bijzonder is, gelet op het feit dat er circa 70 appartementen zijn, indien de additionele service kosten naar rato verdeeld zijn.

Er kunnen meerdere redenen spelen, waaronder oud woningbouw complex waarin merendeel van de woningen zijn verkocht door de woningcorporatie. Een nieuwbouw complex met bepaald quotum aan sociale huur. Of het gaat feitelijk niet om woningbouw, maar niet-geliberaliseerde huur met huurprijs beneden de sociale huurgrens en verhuurder wordt foutief aangemerkt als woningbouw.

Maakt verder weinig uit, gelet op het feit dat TS de enige sociale huurwoning zou bekleden, lijkt het mij niet geheel onredelijk dat er sprake kan/zal zijn van een VvE.

Als echter ook terecht aangegeven door o.a. @SinergyX , heeft @Leia in deze echter weinig hiermee van doen. Maar moet simpelweg aankloppen bij de verhurende partij.

De specificatie is inmiddels binnen. Het is aan @Leia om te besluiten of hij/zij dit redelijk acht. Eventueel voorleggen in termijnen te betalen indien het bedrag te hoog voor eenmalige betaling. Dan wel een bezwaar traject ingaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:02
Leia schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:57:

Met de oude energieprijzen verbruiken de algemene delen van het complex dus rond de 40 a 50.000 kWh per jaar, met 70 appartementen.

Dit is zo'n 500-700 kWh per appartement, of ca. 1,5 a 2 kWh/dag/appartement gemiddeld, equivalent aan een constant verbruik van zo'n 60 - 80W per appartement.

Dit is misschien niet aan de A+++ label lage kant, maar ook niet exorbitant, inderdaad tikt de algemene verlichting al aardig aan zoals hierboven al iemand voorrekende, liften die de halve dag op en neer gaan, ventilatiesystemen, hydrofoorpompen, communicatiesysteem voor de deuren, wellicht (pompen van) gedeelde warmte-ketels/cv (verbruiken ook stroom), en wat dies meer zij. Ook kan mijn schatting wat te hoog zijn, er gaan ook nog vaste kosten af voor de aansluiting.

Dat het in 2023 ruim dubbel zo duur was kan prima domweg door de energieprijzen komen, helaas.

Liften zuipen overigens inderdaad behoorlijk stroom: https://algemeenbeheer.be...aanpassingen-aan-de-lift/

https://www.liftinstituut...ogal-een-sluipverbruiker/

Met 70 appartementen zullen er mogelijk wel meerdere liften zijn.

Dit als antwoord op, kan dit wel kloppen - helaas vermoedelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leia
psychodude schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:16:
@Leia

Ter overweging in deze, gezien het om niet-geliberaliseerde, zelfs sociale huur lijkt te gaan, is de stappen te doorlopen zoals de huurcommissie deze adviseert.

https://www.huurcommissie...-servicekosten-beoordelen

Let hierbij ook op de te hanteren termijnen voor bezwaar.

Maar belangrijkste is primair dus eerst kijken of je er met de verhuurder uit kan komen. De specificatie accepteren, dan wel kijken of de verhuurder gevoelig is voor het verzoek de service kosten aan te passen voor je.

[...]
Ik zal hiernaar kijken.
Lijkt mij persoonlijk eigenlijk helemaal niet zo veel. Let wel, veel van dit soort complexen kennen een mechanische luchtventilatie, verlichting in de algemene ruimten, elektrische intercom systemen die altijd aan staan, elektrische brandalarmen, deuren vaak geautomatiseerd, liften, periodiek stroomverbruik voor schoonmaak algemene ruimten, mogelijke alarminstallaties, etc.

Allemaal geen grootverbruik natuurlijk. Maar één en ander tikt natuurlijk wel aan.
Hier heb je gelijk in. Er zijn 4 liften, omdat het gebouw een soort van gesplitst is in 4 delen. Er zijn 2 grote garage poorten, 1 voor in- en 1 voor uitrijden. Verder ontzettend veel lampen, ook afzuiging en alarmsysteem etc.
[...]
Is niet helder op te maken uit de TS. Wat we weten is dat TS aangeeft te maken te hebben met de woningbouwvereniging, maar tegelijkertijd de enig sociale huur zou zijn.

Hetgeen natuurlijk bijzonder is, gelet op het feit dat er circa 70 appartementen zijn, indien de additionele service kosten naar rato verdeeld zijn.
Er zijn 60 appartementen.
Er kunnen meerdere redenen spelen, waaronder oud woningbouw complex waarin merendeel van de woningen zijn verkocht door de woningcorporatie. Een nieuwbouw complex met bepaald quotum aan sociale huur. Of het gaat feitelijk niet om woningbouw, maar niet-geliberaliseerde huur met huurprijs beneden de sociale huurgrens en verhuurder wordt foutief aangemerkt als woningbouw.
Een woningbouwvereniging heeft dit complex gebouwd. Zij verhuren alles in de vrije-sector behalve mijn appartement, omdat deze veel kleiner is dan de rest en er wellicht 1 verplichting was om iets van sociale huur te hebben.
Maakt verder weinig uit, gelet op het feit dat TS de enige sociale huurwoning zou bekleden, lijkt het mij niet geheel onredelijk dat er sprake kan/zal zijn van een VvE.
Er is geen VvE, niets hier is koop. In feite is de woningbouw de VvE dan.
Als echter ook terecht aangegeven door o.a. @SinergyX , heeft @Leia in deze echter weinig hiermee van doen. Maar moet simpelweg aankloppen bij de verhurende partij.

De specificatie is inmiddels binnen. Het is aan @Leia om te besluiten of hij/zij dit redelijk acht. Eventueel voorleggen in termijnen te betalen indien het bedrag te hoog voor eenmalige betaling. Dan wel een bezwaar traject ingaat.
Ben ernaar aan het kijken. Ik kan alleen de gemelde stroomprijzen en het verbruik niet checken. Contract met energiemaatschappij sturen ze niet mee. Ik zou het 40 km verderop kunnen gaan inzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Ter indicatie 5 identieke torens elk bestaande uit:
16 appartementen
4 etages

installaties:
Lift
Verlichting
Hydrofoor
Ventilatie
Elektrische kachel in lift kamer ! (heel leuk als de monteurs heb op 25 graden zetten :X )

Verbruik:
winter per dag 14 kWh
Zomer per dag 10 kWh
sluip verbruik: 280 Watt
Jaar verbruik: 4000~5000 kWh

MV tikt het harst aan, die draait 24/7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_C_W
  • Niet online
€25.000 voor 57k kWh is een gemiddelde prijs van €0,44 per kWh, dit ligt onder de Nibud-norm van €0,45/kWh. Dus het is gewoon een redelijke prijs volgens de Huurcommissie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-06 18:01
@Leia

Als meelezer van dit topic kan ik maar 1 conclusie maken.
De energie kosten zijn schrikbarend omhoog gegaan na het begin van de Oekraine oorlog.

Daar hebben wij allemaal mee te maken gehad.
De verhoging is niet buitenproportioneel, we hebben allemaal flink moeten slikken om de energie tarieven die ons voorgeschoteld werden.

Of jouw aandeel voor een 45m2 appartement in verhouding staat heeft weinig van doen met de algemene voorzieningen waar die bijdrage voor gevraagd is. Je maakt (waarschijnlijk) ook gebruik van die algemene voorzieningen zoals een lift en verlichting van het gebouw.

Als de inkomsten laag zijn ga je inderdaad letten op alle dingen in de uitgaven maar helaas valt er in dit geval in mijn optiek weinig te melden en zul je er aan moeten voldoen.
Geen andere mogelijkheid om een compensatie aan te vragen voor deze verhoging?
Pagina: 1